Ben je aan het twijfelen of je moet beginnen met bloggen? Of ben je al begonnen maar weet je niet goed waarover je moet bloggen? In dit artikel geef ik jou 9 belangrijke tips over waarom je moet bloggen en hoe je dat het beste kunt doen.Steeds meer bedrijven verdiepen zich in de kracht van het bloggen. Er waren in 2006 wereldwijd 35 miljoen blogs en in 2011 was dat aantal al gestegen naar 173 miljoen. Ook in Nederland zie je dat steeds meer bedrijven actief aan de slag gaan met het schrijven van artikelen om deze te publiceren via hun social-mediakanalen. Persoonlijk ben ik van mening dat bloggen één van de sterkste vormen van marketing is om het vertrouwen te winnen van jouw doelgroep en te werken aan jouw autoriteit.

Wat ga ik je vandaag leren?

Aan het einde van het lezen van dit artikel weet je: waarom het hebben van een blog in deze tijd van belang is, hoe je het beste jouw blog kunt opzetten en hoe je een goed artikel schrijft aan de hand van een blogtemplate.

#1 Vertrouwen en autoriteit

Dankzij de snelle ontwikkeling op het gebied van technologie wordt het voor jouw doelgroep steeds eenvoudiger om zelf informatie te vinden die nodig is bij het doen van een aankoop. De doelgroep doorloopt 70% van de customer journey door zelf de informatie binnen te halen. In de laatste 30% van de customer journey is er de kans dat de potentiële klant met jou contact opneemt. Met deze harde cijfers in beeld is het daarom ook belangrijk om er alles aan te doen om het vertrouwen te winnen van jouw doelgroep, in de 70% van de customer journey die zij zelf bewandelen.

Seth godin quote - Content marketing en blog 

[testimonial_slider][testimonial name=”Seth Godin” quote=”The future of marketing is leadership” id=”t1″ title=”Testimonial”][/testimonial][/testimonial_slider]

Vertrouwen en autoriteit zijn twee woorden die goed op elkaar aansluiten. Bij bloggen is het van belang dat je alle kennis die je hebt deelt. Belangrijk is dat je inspeelt op de problemen van jouw doelgroep. Door het schrijven van artikelen waarmee jij jouw doelgroep helpt, begin je met het winnen van hun vertrouwen. Het vertrouwen winnen zorgt er uiteindelijk voor dat ze eerder voor jou kiezen dan voor een bedrijf dat ze nog niet goed kennen. Minimaal 60% van mijn klanten heeft dit jaar aangegeven dat ze mij zijn gaan vertrouwen dankzij mijn artikelen en wekelijkse nieuwsbrief.Naast het winnen van het vertrouwen, werk je door het schrijven van artikelen ook aan de status “autoriteit”. Echter, door de vele blogs in de wereld zul je scherp moeten blijven en weten naar wat voor informatie jouw doelgroep zoekt. Er zijn in Nederland al genoeg bloggers te vinden waarvan ik vind dat ze hun autoriteit hebben geclaimd.

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://wouterkleinsman.nl/content-marketing/youtility_creeer_meerwaarde_en_wees_nuttig_voor_jouw_doelgroep” text=”Lees > Youtility: Creëer meerwaarde en wees nuttig voor jouw doelgroep” color_override=”#34cfc4″]

#2 Vindbaarheid in de zoekmachine

Op de dag van vandaag focussen veel bedrijven zich op het goed vindbaar zijn via de zoekmachines zoals die van Google. In Nederland zijn daarom ook vele SEO-bedrijven actief die helpen bij het beter gevonden worden in de zoekmachines. Persoonlijk ben ik van mening dat je het schrijven van artikelen niet uit handen moet geven. Simpelweg omdat jezelf de benodigde kennis over en passie hebt voor het werk dat je doet. Daarnaast zit je ook dagelijks om de tafel met verschillende mensen uit jouw doelgroep en ben je daarom ook goed op de hoogte van de problemen die ze tegenkomen. Uiteraard kan het zo zijn dat jezelf te weinig tijd hebt voor het schrijven van artikelen. Op dat moment kun je overwegen om een tekstschrijver in te huren.Jouw website zal steeds beter gevonden worden door consistent te bloggen en te focussen op de onderwerpen die in deze tijd trending zijn.

#3 Content-marketingmissie

De afgelopen maanden is het mij opgevallen dat veel bedrijven niet weten waarover ze moeten schrijven. De reden hiervoor is vaak dat ze een echte must-have missen: een content-marketingmissie. De content-marketingmissie zorgt er namelijk voor dat je weet: wie jouw doelgroep is, wat voor soort content je gaat delen en waarmee deze content jouw doelgroep zal helpen. Wanneer je een idee hebt waarover je wilt schrijven, haal je dit idee langs jouw content-marketingmissie. Sluit dit idee aan op jouw missie? Dan mag je het artikel gaan schrijven.Content marketing missie

#4 Ideeën

Als je maandelijks consistent wilt gaan bloggen, dan is het van belang dat je voldoende ideeën hebt om over te schrijven. Het verzamelen van ideeën kun je op verschillende manieren doen. Hieronder deel ik enkele manieren waarvan ik gebruikmaak:

  • Het volgen van verschillende websites door ze plaatsen in Feedly
  • Verschillende autoriteiten volgen via Twitter, Facebook en Google+
  • Google Alerts, Google Trends en Twitter laten monitoren op verschillende onderwerpen
  • Boeken lezen, postcasts beluisteren en video\’s bekijken
  • Opslaan van vraagstukken die door jouw huidige klanten worden aangedragen

wouter-uitgesneden

Ik adviseer je om gebruik te maken van een tool zoals Evernote om jouw ideeën op te slaan

#5 Blogkalender

Wanneer je een ideeënlijst hebt opgesteld, verwerk je deze in jouw blogkalender. De blogkalender is jouw maand- / jaaroverzicht bestaande uit onderstaande punten:

  • Welke dag publiceer ik het artikel
  • Wat is het onderwerp van het artikel
  • Wat voor soort artikel is het ( interview, how-to tips e.d.)
  • Op welke zoekwoorden ga ik mij focussen

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://eepurl.com/-9OF9″ text=”Download de blogkalender” color_override=”#34cfc4″]

#6 Opbouw blogartikel

Voor het schrijven van een goed artikel is het niet alleen van belang dat je een goed onderwerp hebt, het is ook van belang dat de opbouw van jouw artikel klopt. Lezers hebben vaak weinig tijd en daarom is het van belang om je te focussen op onderstaande punten:

  • What\’s in it for me? (waarom moeten ze dit artikel lezen)
  • Less is more. (probeer in zo min mogelijk woorden iets te vertellen)
  • Bulletpoints, opsommingen en afbeeldingen (mensen scannen artikelen)
  • Stel een vraag aan het einde van het artikel (ga de interactie aan met de bezoeker)

De opbouw van een blog - blog template

#7 Promotie bericht

Wanneer je een artikel hebt geschreven, is het van belang dat je ervoor zorgt dat je het artikel onder de aandacht brengt van jouw doelgroep. Je mag er nooit vanuit gaan dat mensen uit zichzelf jouw artikelen gaan lezen. Voor mijn eigen artikelen heb ik een promotiekalender opgesteld. In deze kalender staat op welke dagen en tijden, via welke kanalen ik mijn artikel ga delen.

Tips voor promotie bericht

  • Verspreid de promotie van het bericht via jouw kanalen over de gehele week. Hierdoor is jouw bereik groter
  • Maak de promotietekst voor ieder kanaal handmatig op
  • Plaats je bericht meerdere keren via hetzelfde kanaal (pas de tekst en eventueel afbeelding aan)
  • Weet via welke kanalen de meeste traffic komt

#8 Periodieke update en controle

Wanneer berichten verouderen loop je de kans dat bepaalde informatie in jouw artikelen niet meer klopt of dat bepaalde links in jouw artikel niet meer werken. Zorg er daarom voor dat je meerdere keren per jaar jouw artikelen doorloopt. Wanneer je een artikel update, vermeld dan ook bovenaan het artikel wanneer dit artikel voor het laatst geüpdatet is. Je wilt jouw doelgroep immers niet op het verkeerde pad sturen met informatie die niet meer kloppend is.

#9 Delen en reageren

Maak het voor mensen eenvoudig om jouw artikel te delen en erop te reageren. Door het verwerken van “deelbuttons” vergroot je de kans dat mensen jouw artikel delen. Door mensen de mogelijkheid te geven te reageren, kun je ze helpen bij vragen en eventueel komen ze met tips om jouw artikel nog interessanter te maken.Enkele weken geleden kreeg ik verschillende opmerkingen van mensen dat ze het niet voor elkaar kregen om mijn artikel te delen, simpelweg omdat de deelbuttons waren verdwenen op mijn website. Voor mij was dit gelijk een grote eye-opener wat het voor een invloed kan hebben wanneer de “deelbuttons” ontbreken op jouw website.

Kant en klare deelbuttons die je kunt gebruiken

Wat heb je vandaag geleerd?

  • Waarom bloggen helpt bij het winnen van vertrouwen en bouwen aan autoriteit
  • Waarom bloggen helpt bij het vergroten van zichtbaarheid in de zoekmachines
  • Het opstellen van een content-marketingmissie
  • Het verkrijgen van voldoende ideeën om over te schrijven
  • Opstellen van een blogkalender
  • De perfecte opbouw van een artikel
  • De promotie van jouw artikel
  • Periodiek controleren van jouw artikelen
  • Doelgroep mogelijkheid bieden tot delen en reageren

wouter-uitgesneden

Klaar voor het optimaliseren van jouw blog?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw blog. Laat je reactie hieronder achter.