Op maandag 16 maart vond de tweede bijeenkomst van Social Media Club Hengelo plaats. Social Media Club Hengelo (SMC074) is door Sharita Satink Birtantie en mij (Wouter Kleinsman) opgezet om ondernemers te helpen bij het succesvol inzetten van social en online marketing. Tijdens de bijeenkomst kwamen Cor Hospes en Maarten Mulder aan het woord over het thema: contentmarketing. Beiden kwamen met een zeer interessant verhaal en met punten over contentmarketing die bij de meeste ondernemers nog onbekend waren.

Benieuwd wat deze interessante maar vooral belangrijke informatie over contentmarketing is? Lees het in dit artikel over: Contentmarketing is geen king maar lakei!

We zijn helemaal verkeerd bezig

Dat waren zo ongeveer de eerste woorden waarmee Cor begon aan zijn presentatie. We zijn helemaal verkeerd bezig op het gebied van contentmarketing. We focussen ons op het produceren van content zonder dat we er strategisch over nadenken. Content wordt alleen maar geproduceerd om onder de aandacht te komen van de doelgroep. Waar in 2008 social media nog leuk was en bedrijven goed hun best deden, mensen met elkaar leuke nieuwtjes deelden en er communities waren rondom ideeën, onderwerpen, merken en producten, zijn bedrijven in deze tijd lui geworden.

Hippe bureaus worden ingeschakeld om berichten te produceren in de hoop dat er een interactie ontstaat met de doelgroep. Maar helaas is dit niet het geval. We zijn zo gefocust op het verzamelen van likes, dat we de meest onnozele berichten plaatsen die niks met ons merk te maken hebben. Aww, lief kopje van het poesje hieronder vind je ook niet? Nou … het heeft werkelijk waar helemaal niks te maken met de thee van Pickwick.

Content marketing die nergens opslaat
Als je zo gefocust bent op likes, koop ze dan! Voor 10 euro heb je 10.000 likes. Leuk toch? Nou je hebt er eerlijk gezegd helemaal niks aan. En daarmee ben ik het helemaal eens. Nog te vaak zie ik bedrijven struikelen omdat ze zich concentreren op het realiseren van content zonder dat ze ook maar nadenken waarom ze het doen. Weggegooide tijd als je het mij vraagt, want als je contentmarketing goed wilt inzetten dan moet dat inderdaad op basis van een strategie.

Waar gaat contentmarketing dan wel om?

Contentmarketing gaat om meerwaarde bieden, dan pas wordt het echt interessant. Je moet jezelf verdiepen in de doelgroep, kijken tegen welke problemen jouw doelgroep aanloopt en deze problemen oplossen door middel van contentmarketing.

  • Boren gaat niet om de boormachine, het gaat om het gaatje in de muur
  • De oplossing van een hotel is geen bed, maar een goede nachtrust
  • De oplossing van de bank is geen hypotheek, maar woongeluk

Praat dus niet over boren, bedden en hypotheken of welk product of dienst dan ook. Praat over welke oplossing jij biedt en verdien daarmee de aandacht van jouw doelgroep.

Seth godin quote - Content marketing en blog

[testimonial_slider][testimonial title=”Testimonial” id=”1426883364-1-51″ name=”Seth Godin” quote=”Don’t find customers for your products, find products for your customers”] Click the edit button to add your testimonial. [/testimonial][/testimonial_slider]

Wat is jouw oplossing?

Een tip die ik vaak geef bij mijn trainingen is: je hebt een bedrijf of onderneming om mensen te helpen bij de problemen waar ze tegen aanlopen. Zelf heb ik een online marketing bedrijf omdat ik merk dat er vele bedrijven zijn die niet goed weten hoe ze in contact kunnen komen met hun online doelgroep. De vormen van contentmarketing die ik aanraad, helpen mijn doelgroep om in contact te komen met hun online doelgroep. Ik ben zelf op dat moment niet aan het verkopen maar aan het helpen. En dat is ook precies wat Cor zegt.

wouter-kleinsman

[testimonial_slider][testimonial title=”Testimonial” id=”1426883364-1-51″ name=”Wouter Kleinsman” quote=”Jouw product of dienst is de oplossing voor jouw klant zijn probleem”] Click the edit button to add your testimonial. [/testimonial][/testimonial_slider]

Weet jij de oplossing voor jouw bedrijf? Als je deze niet weet, dan moet je beter gaan luisteren. Luister naar je doelgroep en kijk tegen welke problemen zij aanlopen. Er zijn verschillende mogelijkheden om te luisteren naar jouw doelgroep en hun problemen te ontdekken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Socialmediakanalen: vindt jouw doelgroep via de socialmediakanalen en luister goed tegen welke problemen ze aanlopen
  • Google Analytics: via Google Analytics kun je zien via welke zoekwoorden jouw doelgroep op je website is gekomen
  • Enquêtes: vraag aan mensen door middel van een enquête tegen welke problemen ze aanlopen
  • Nodig je doelgroep uit: organiseer een avond waarbij je mensen uitnodigt die behoren tot jouw doelgroep en vraag ze tegen welke problemen ze aanlopen

Meer methodes voor het vinden van het probleem van jouw doelgroep lees je in het volgende artikel: Genoeg redenen waarom je een contentmarketingstrategie nodig hebt.

Stephen-R-Covey

[testimonial_slider][testimonial title=”Testimonial” id=”1426883364-1-51″ name=”Stephen R. Covey” quote=”Most people do not listen with the intent to understand; they listen with the intent to reply”] Click the edit button to add your testimonial. [/testimonial][/testimonial_slider]

Content is geen king maar lakei

Een geweldige eye-opener van Cor die deze geweldige uitspraak deed. Als we zouden zeggen dat content king is, dan hebben we het over schreeuwen. Want een koning die moet opvallen! Maar dat moet juist helemaal niet zo zijn. Content moet lakei zijn, want een lakei die lost problemen op en dat is ook precies wat jouw content moet doen voor jouw doelgroep. We hebben niet méér content nodig, maar content die meer doet.

Een uitspraak die ik zelf vaak maak bij presentaties: “Het is tijd voor een mindshift. Marketing van deze tijd gaat niet om verkopen maar om helpen. Je moet beginnen met inspireren, leren en informeren. Inleven in de problemen die jouw doelgroep heeft.” Een andere geweldige spreker die er zelfs een boek over heeft geschreven (Youtility) is Jay Baer. Alweer een jaar geleden was ik aanwezig bij het Content Marketing Congres in Antwerpen waar Jay Baer een geweldige presentatie gaf over Contentmarketing. Benieuwd waar het over ging? Lees het artikel: Youtility: Creëer meerwaarde en wees nuttig voor jouw doelgroep

Jay-baer

[testimonial_slider][testimonial title=”Testimonial” id=”1426883364-1-51″ name=”Jay Baer” quote=”Smart marketing is about help, not hype”] Click the edit button to add your testimonial. [/testimonial][/testimonial_slider]

De lakeien van Nederland

Als we kijken in Nederland dan zijn er al veel lakeien actief. Als je mij kent, dan weet je dat ik een echte fan ben van Coolblue. Coolblue is een echte lakei in Nederland die alles doet om zijn klanten tevreden te stellen. Dit doen ze onder andere door middel van: reviews, how to’s, unboxing video’s en antwoorden op vragen die gesteld worden door de doelgroep zelf. Bij Coolblue zijn hier 11 mensen dagelijks bezig in 3 videostudio’s die samen zorgen voor 100 filmpjes per week. En dat alles om een glimlach op het gezicht te krijgen van hun doelgroep. Awesome!

Content moet een spannend verhaal zijn

Als je weet wat het probleem van jouw doelgroep is, hoe je dat oplost en een training hebt gevolgd om jezelf om te toveren tot een echte lakei dan is het tijd om content in een spannend verhaal te gieten. Want content maken die de doelgroep raakt dat is nog niet zo eenvoudig te doen. Je moet het woord ‘verkopen’ uit je vocabulaire halen en het woord ‘dienen’ in je hersenen programmeren. Want dienen zorgt op langere termijn voor VERdienen. Hoe je een spannend verhaal vertelt waar je lezers echt iets om geven?

  • Betrek je doelgroep
  • Raak je doelgroep
  • Beweeg je doelgroep

Klinkt eenvoudig toch? Helaas is dit natuurlijk niet zo. En weet je waarom?

Je weet hoogstwaarschijnlijk niet jouw STE?

Huh, wat? Mijn STE? Ja ik heb het inderdaad over het weten van jouw STE. Wie ben je, wat is het dna van jouw onderneming, waar sta je voor? Denk maar eens aan bedrijven en merken zoals:

  • Volvo: De veiligSTE
  • Interpolis: De glashelderSTE
  • Albert Heijn: duurSTE

Duidelijke voorbeelden lijkt mij. Dus nu aan jouw de vraag: Wat is het jouwSTE? Geef geen antwoord zoals: beste, goedkoopste etc. Maak er een echt werkwoord van. Investeer jouw tijd in het leren kennen van jouw doelgroep, weten tegen welke problemen ze aanlopen, weten hoe jij deze problemen oplost en al helemaal weten waar jij voor staat.

En nu? Aan de slag!

Veel informatie vond je ook niet? Ik hoop dat je aan de hand van deze informatie aan de slag kunt gaan met de eerste stappen in de richting van een gedegen contentmarketingstrategie. Om het helemaal eenvoudig te maken, hieronder het stappenplan van Cor:

Begin met

  • Wat is je STE? Wie ben ik? Vraag de mensen om je heen wie je bent
  • Kies vanuit je STE je redactionele pijlers (domein en thema’s)
  • Kies daarbij de juiste kanalen. Belangrijk: kanaal is nooit de strategie het gaat om de content.
  • Stop product/dienst-denken. Het gaat om een oplossing bieden en mensen inspireren. Ga niet denken in een product, dan denk je namelijk over jezelf
  • Stop met verkopen en start met helpen
  • Wees authentiek. Gebruik geen stockfoto’s maar gebruik je eigen personeel.
  • Be focking awesome! Neem geen genoegen met interessant, maar wees superinteressant voor jouw doelgroep
  • Passie! Laat zien waar je voorstaat
  • Durf! Kom uit je comfortzone en laat je zien

wouter-uitgesneden

Klaar voor het optimaliseren van jouw Content marketing plan?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw Content marketing plan. Laat je reactie hieronder achter.