Contentmarketing is een term die volgens de statistieken van Google Trends sinds 2013 steeds populairder wordt. Het is ook een term die jou hoogstwaarschijnlijk wel bekend in de oren klinkt. Vele bedrijven investeerden er de afgelopen jaren in en veel online-marketingbureau’s spelen daar op in. Maar hoe zet je contentmarketing nou daadwerkelijk goed in? Is kwantiteit belangrijk of kwaliteit? En als je begint met contentmarketing, waar moet je dan aan denken?

Persoonlijk ben ik van mening dat wanneer je contentmarketing goed wilt inzetten, het opzetten van content gericht op de customer journey van jouw klant een belangrijke factor is. Te vaak zijn we nog bezig met het produceren van content omdat “het zogenaamd moet” in plaats van dat we daadwerkelijk goed gaan nadenken over wat voor soort content we daadwerkelijk moeten produceren. Daarom schreef ik dit artikel, om jou vandaag te laten zien hoe je content produceert met de customer journey in je achterhoofd.

Content realiseren op basis van de behoefte

Wanneer we kijken naar contentmarketing, dan is het realiseren van content op basis van de behoefte van jouw doelgroep een voorwaarde. We schrijven immers niet voor onszelf of voor de zoekmachine, nee: we schrijven om onze doelgroep te helpen aan een oplossing voor een probleem. Belangrijk is daarom om goed na te gaan denken over wat voor content je schrijft voor welke fases. Juist wanneer je rekening houdt met de verschillende fases van de customer journey, zorg je ervoor dat je voldoende en doelgerichte content hebt die jouw doelgroep helpt in hun totale oriëntatieproces.

Het begint met het in kaart brengen van de fases

Enkele jaren geleden stond contentmarketing nog in de kinderschoenen. Het was een trail-en-error-proces (zo ervoer ik het) wat wel en niet aansloeg bij de doelgroep. We waren ons aan het focussen op de zoekmachine in combinatie met zichtbaarheid en traffic naar de website genereren. Maar als we deze manier van werken op de dag van vandaag nog steeds zouden hanteren, dan missen we de boot. Voordat je begint met het uitzetten van content op basis van de customer journey, is het van belang om de fases in kaart te brengen.

Per bedrijf is de customer journey verschillend en zo ook de fases die je in kaart brengt. Maar als je vanaf vandaag aan de slag wilt gaan, dan kun je onderstaande fases hanteren voor het realiseren van doelgerichte content.

#1 Ik ben aan het ontdekken

Vaak zijn we als persoon niet direct zoekende naar een bedrijf waar wij zaken mee willen doen. In deze snelle, digitale tijd kunnen wij onze kennis zelf ontwikkelen, waarbij we onder andere gebruik kunnen maken van social media, blogs, vlogs, fora en andere online kanalen waar kennis wordt gedeeld. Belangrijk is daarom dat je goed gaat luisteren en gaat ontdekken tegen welke problemen jouw doelgroep aanloopt en van welke kanalen zij gebruikmaken om tot een oplossing te komen. Content die gericht is op de ontdekkingsfase is vaak informerend, vertelt niks over het product of dienst maar helpt juist de doelgroep bij het zelf oplossen van hun problemen. Wanneer je jouw doelgroep helpt, win je het vertrouwen en dat zorgt er uiteindelijk voor dat een klant eerder voor jou kiest.

Opzetten van een mindmap

Wanneer je weet op welke manieren jouw doelgroep online aan het ontdekken is, is het aan jou om content te realiseren die gericht is op de ontdekkingsfase. Een eenvoudige methode waar ik zelf gebruik van maak is het opzetten van een mindmap samen met de klant. Bij het uitzetten van een mindmap zet je in het midden jouw product of dienst en hieromheen ga je woorden / thema’s bedenken die te maken hebben met jouw product en vanuit die woorden ga je weer andere woorden uitzetten. Wanneer je hier minimaal één uur de tijd voor neemt, heb je al voldoende verschillende thema’s waarover je kunt schrijven.

content marketing mindmap

Op basis van de mindmap ga je kijken wat voor verschillende thema’s je kunt pakken die interessant zijn voor de ontdekkingsfase. Uiteraard zijn er ook andere methodes die je kunt inzetten om erachter te komen waar je doelgroep naar op zoek is. Denk hierbij aan:

1. Klantinterviews

Een eenvoudige manier en tevens één van de methodes die ik jou van harte aanbeveel is het uitnodigen van jouw huidige klanten voor een klantinterview. Een klantinterview is een geweldige manier om erachter te komen hoe jouw klant zich heeft georiënteerd via het online web.

2. Webmaster Tools / Google Search Console

Door het koppelen van Webmaster Tools aan jouw website heb je dagelijks toegang tot waardevolle data. Zo kun je bijvoorbeeld snel en eenvoudig zien wat voor zoekcombinaties jouw doelgroep heeft gebruikt.

3. Google Trends

Geheel gratis en een geweldige website die door middel van grafieken laat zien waar wij maandelijks naar zoeken. Google Trends is een soort van woordenvoorspeller 😉

4. BuzzSumo

Benieuwd welke artikelen het online goed doen? Maak gebruik van BuzzSumo en krijg inzage in welke artikelen het meest gedeeld worden via de social-mediakanalen.

#2 Ik ben mij aan het oriënteren

Wanneer jouw doelgroep aan het einde van de ontdekkingsfase komt, is de kans groot dat er een wens is ontstaan om zich verder te oriënteren. De behoefte hierbij switcht dan van ik ben aan het ontdekken naar ik ben mij aan het oriënteren. Uiteraard is dit geheel afhankelijk van de producten en of diensten die je verkoopt.

Ongeveer 40% van mijn klanten volgt vaak al enkele maanden mijn blog en tevens mijn wekelijks nieuwsbrief en zit op dat moment nog in de fase van: ik ben aan het ontdekken. Vanuit daar ontstaat vaak de wens dat ze meer willen en interesse krijgen in wat ik nog meer voor ze kan betekenen. Op dat moment switchen ze dus naar de oriëntatiefase. Belangrijk hierbij is dat je dan zorgt voor content die ze ondersteunt in de oriëntatie. Zoals je kunt begrijpen is deze content geheel anders dan de eerste fase.

Waar het in de eerste fase veel meer ging over: hoe kan de doelgroep zelf problemen oplossen? Gaat het in de tweede fase meer over: waar sta jij voor als bedrijf? Ben je een autoriteit? Wat zijn jouw missie en visie en andere belangrijke onderwerpen die de doelgroep helpen in de oriëntatiefase. Breng dus in kaart met welke content je de juiste ondersteuning biedt.

Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan content die aantoont dat jouw product of dienst van belang is voor het behalen van een doel. Of content die in ieder geval duidelijk maakt hoe jij over dingen denkt en hoe jouw producten en of diensten hierbij passen. Probeer in deze fase jouw doelgroep zoveel mogelijk te informeren waarbij je jouw diensten en producten op een behulpzame manier introduceert.

#3 Ik ben aan het beslissen

Wanneer jouw doelgroep de oriëntatiefase heeft doorlopen, is de volgende stap: het valideren van hun beslissing. Omdat het online-web reusachtig groot is en vele mogelijkheden biedt, betekent dit voor de klant dat hij vele verschillende kanalen kan inzetten bij het valideren van een beslissing. Denk hierbij aan het gebruikmaken van fora om hun vraag te stellen, hun social-medianetwerk om hulp vragen of wat dacht je van het raadplegen van jouw veel gestelde vragen die op jouw website staan, of heb je die niet?

Zoals je al leest hierboven, is het belangrijk om niet achterover in je stoel te leunen en af te wachten totdat de bel rinkelt, maar om goede research te doen en te kijken op welke manieren jij jouw doelgroep kunt helpen in de beslissingsfase. Tegen welke problemen lopen zij aan? Zijn ze jouw bedrijf aan het vergelijken met anderen? Wat is voor ze van belang? Probeer deze punten goed inzichtelijk te krijgen zodat je content kunt realiseren die aansluit op deze fase. Onderstaande methodes helpen hierbij:

1. Klantenservice data laten verzamelen

Wanneer je binnen jouw bedrijf een klantenserviceafdeling hebt, dan is het aan jou de taak om de klantenservice actief  op te stellen om waardevolle data te verzamelen. Via de klantenservice komen dagelijks veel vragen binnen en deze vele vragen kun je omzetten in waardevolle content.

2. Online monitoring

Het internet is groot en er zijn diverse websites waar jouw doelgroep gebruik van maakt om hun vraag te stellen. Investeer daarom in een tool zoals die van OBI4wan of kies voor een gratis tool zoals Google Alerts en houdt dagelijks in de gaten waar jouw doelgroep vragen stelt en tevens waar deze vragen over gaan. Verzamel deze vragen en schrijf op basis hiervan waardevolle content.

3. Webmaster Tools en Google Analytics

Maak een duik in de data via Webmaster Tools en Google Analytics en kom erachter welke zoekwoordcombinaties het meest gebruikt worden. Realiseer op basis van deze zoekwoordcombinaties ook weer waardevolle content.

Belangrijk: Door gebruik te maken van bovenstaande methodes kun je dagelijks, wekelijks en maandelijks waardevolle informatie verzamelen waarmee je dan content kunt produceren die jouw doelgroep helpt in hun beslissingsfase.

#4 Ik heb mijn aankoop gedaan, help mij nu verder

Wanneer de oriënterende doelgroep klant bij jou is geworden, begint het belangrijkste werk: ervoor zorgen dat jouw klant geholpen wordt bij het optimaal gebruikmaken van jouw product en of dienst. Deze stap / fase wordt door vele bedrijven nog vaak over het hoofd gezien omdat enkele jaren geleden het AIDA-model liep tot en met aankoop en dat was voor de meeste bedrijven voldoende. Maar wanneer je dat in deze tijd doet, zul je zien dat je de achterdeur open laat staan en dat jouw klanten al snel de meerwaarde van jouw product of dienst uit het oog verliezen. De kans is dan ook groot dat ze na enkele maanden of jaren overstappen naar één van jouw concurrenten. Belangrijk dus om die achterdeur dicht te timmeren met onderstaande methode:

1. Alles halen uit jouw product of dienst

Wanneer iemand klant bij jou wordt, wil hij vanaf die dag optimaal gebruikmaken van jouw diensten of producten. Zorg er daarom voor dat je inzichtelijk maakt tegen wat voor drempels jouw nieuwe klant kan aanlopen. Denk hierbij aan content die gericht is op:

  • hoe maak je optimaal gebruik van jouw dienst of product
  • tegen welke problemen kun je aanlopen en hoe los je deze eenvoudig op
  • welke producten en of diensten zijn in combinatie met het gekochte product of dienst nog meer interessant
  • voorbereidingen die je alvast kunt doen voordat je het product of dienst ontvangt

Uiteraard zijn bovenstaande punten een klein voorbeeld van de vele verschillende soorten content die je kunt produceren. Belangrijk is dat je er alles aan doet om de ervaring voor jouw klant zo optimaal te maken. Juist door deze behulpzame content zorg je ervoor dat jouw klant en loyale klant wordt die graag zijn bevindingen deelt met zijn netwerk.

En nu aan de slag!

In dit artikel heb ik je laten zien hoe je zelf aan de slag kunt gaan met het realiseren van content op basis van de customer journey. Zoals ik al enkele keren heb aangegeven in dit artikel is ieder bedrijf verschillend en ook de behoefte van jouw klant. Belangrijk is  dan ook dat je goed gaat luisteren naar jouw klant en erachter komt welke informatie in iedere fase van de customer journey van belang is. Enkel door het uitzetten van content passend bij de verschillende fases zullen jouw potentiële klanten eerder klanten bij jou worden. Bied je geen content op basis van de customer journey, dan is de kans groot dat je bijvoorbeeld wel de doelgroep helpt in hun “ik ben aan het ontdekken fase”,  maar dat het daarna onduidelijk is wat voor een vervolgstap ze moeten zetten.

Succes!

wouter-uitgesneden

Klaar om aan de slag te gaan met content marketing?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het opzetten van contentmarketing op basis van de customer journey. Voor vragen of het zetten van de “next step” kun je hieronder een reactie achterlaten of kun je uiteraard contact met mij opnemen.