Vraag jij jezelf ook af hoe vaak je moet communiceren via de social-mediakanalen?

Hoeveel mailings je maandelijks de deur uit moet doen en of één blog per maand voldoende is?

Wil je weten wat de juiste frequentie voor communicatie is? 

Lees dan dit artikel.

You’ve got mail

*Pling*, vorige week kreeg ik verschillende mailtjes binnen van mijn abonnees waarom ik de frequentie van mijn communicatie heb opgevoerd.

“Is dat wel slim Wouter?”

“Kun je niet beter 1 keer per week communiceren?”

“Hoe kom je op zoveel ideeën?”

“Hoe reageren jouw abonnees hier op?”

Voordat ik de diepte in ga, kan ik je direct al vertellen dat dit één van de beste keuzes in mijn ondernemersleven is.

Het opvoeren van mijn communicatie via e-mail, social-mediamarketing, video en andere marketingkanalen heb ik wel met enige bedenkingen gedaan.

Om het overzichtelijk te houden heb ik voor mezelf een kort en bondig communicatieplan opgesteld. Zo weet ik precies wat ik doe, wanneer ik dat doe en wat ik eruit wil halen.

Klinkt handig, vind je ook niet?

Daarom ga ik met jou nu mijn insteek van het communicatieplan delen en hoe het mij nu al (in 1 maand) heel veel meer heeft opgeleverd.

#1 Communicatieplan: doelstellingen en KPI’s

Dat ik de frequentie van mijn communicatie opschroefde was geen “nattevingerwerk”.

Vanuit mijn marketingstrategie heb ik als doelstelling om de aankomende maanden:

  • meer leads te genereren uit mijn e-mailmarketingcampagnes.
  • meer traffic te genereren naar mijn website.
  • meer leads te genereren vanuit mijn website.
  • dingen anders te doen, dingen die veel andere ondernemers nog niet doen (jazeker ik ga niet alles voor de hand leggen).

De enige mogelijkheid om dit te behalen is door simpelweg meer te gaan communiceren. Belangrijk hierbij is wel dat ik continu zorg voor kwalitatief goede content, want voor kwantiteit ga ik niet.

Ik kan mijn oude ritme van communicatie aanhouden en dan zou ik nog steeds maandelijks groeien, alleen zou ik dan niet mijn KPI’s behalen.

KPI’s behalen?

Jazeker, enkel met een doelstelling zoals “meer traffic genereren” kom ik nergens. Ik heb voor mezelf cijfers vastgesteld. Ik weet namelijk hoeveel websitebezoekers ik nodig heb om meer leads te genereren. Uiteindelijk is het dus een simpele formule die ik voor mezelf heb uitgerekend.

Uit deze formule kwam dat ik sowieso 1 video meer moet produceren per week en mijn mailings x 300% moet maken.

Alles doe je dus met achterliggende gedachten

Zoals je in dit eerste punt al ziet, doe ik alles met achterliggende gedachten. Dat moet jij ook doen! Je moet niet communiceren omdat je dat van je collega of zakenpartner moet. No way, je moet communiceren met een doel en dit onderbouwen met KPI’s.

Dus jouw eerste taak is simpelweg om doelstellingen op te stellen en deze te onderbouwen met KPI’s

#2 Doelgroep en thema’s bepalen

Ik kan een ontzettend goed artikel gaan schrijven over het bepalen van je doelgroep, maar dat is niet de insteek van dit artikel. Daarom adviseer ik jou om dit artikel te lezen over de content-marketingpersona, want het is namelijk ontzettend belangrijk om je doelgroep te bepalen. Op wie ga jij je de aankomende maanden focussen?

Nichen, nichen en nog eens nichen!

Je wilt zo persoonlijk mogelijk communiceren met je doelgroep en daarom moet je nichen. Hoe gerichter, hoe beter!

Wanneer je namelijk weet op wie jij je gaat richten, dan kun je voor jezelf de thema’s bepalen. Thema’s zijn ontzettend belangrijk want zo behoud jij jouw focus. Je hebt immers een doel voor ogen en dat kun je alleen behalen wanneer je focus hebt in jouw communicatie.

Pak het week per week aan

Wat wordt jouw thema voor deze week, die week daarop en de weken daaropvolgend?

“Ja, maar Wouter ik ben véél te druk!” Oké, dan moet je hier klikken.

Het plannen van jouw thema’s is belangrijk, want zo kun je plekken vrijmaken in je agenda om content te produceren.

Pak eenvoudig een excelsheet, deel deze in per week en zet bij iedere week een thema neer, bijvoorbeeld:

  • Week 1: LinkedInmarketing
  • Week 2: LinkedInadverteren
  • Week 3: LinkedInsalesgeneratie

O ja, eenvoudig voor een marketeer hè, zulke onderwerpen! Ben je een coach?

  • Week 1: Balans tussen privé en zakelijk
  • Week 2: Voorkomen van een vol hoofd
  • Week 3: Timemanagement

Zoals je ziet hoeft het niet lastig te zijn.

Je moet gewoon goed luisteren naar je doelgroep en weten waar ze tegen aanlopen.

Vind je dat lastig? Lees dan dit artikel.

#3 Kanalen en dagen van communicatie

Een communicatieplan hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je weet immers nu al op wie jij je gaat richten en wat jouw thema’s voor de aankomende weken zijn. Nu moet je voor jezelf gaan kijken welke kanalen je in gaat zetten.

Lastig om te beslissen? Lees mijn artikel over Mediumism.

Ieder kanaal heeft zijn eigen manier van communiceren en tevens ook zijn eigen frequenties.

Zoals ik al liet weten in dit artikel, heb ik mijn frequentie opgevoerd. Ik heb dit uiteraard met een reden gedaan, waarbij zichtbaarheid een belangrijke rol heeft gespeeld.

Want hoe heb ik die frequentie bedacht?

  • Mijn e-mailmarketingcampagnes hebben een openratio van 32%.
  • Via Facebook bereik je per post ongeveer 7% van je fans.
  • Op YouTube pak ik tussen de 50 à 100 views per nieuwe video (de eerste week).

Bovenstaande cijfers laten direct al zien dat ik nooit een volledig bereik heb van 100%.

Zou ik één mailing per maand doen? Dan pak ik 32% van mijn totale mailinglijst.

Nu ik 3 mailings per week doe? Nu zit ik ongeveer op 70 – 80% van mijn totale mailinglijst.

Zie je het verschil tussen 32% en 80%?

Het schrijven van de mailtjes kost mij inderdaad meer tijd. Daarbij moet ik ook nog eens superrelevant zijn, want anders melden mensen zich af.

Mensen die zich afmelden vind ik persoonlijk niet direct erg. Vaak zijn ze niet interessant voor mij en dan heb ik liever dat zij zich afmelden. Het zorgt voor een goede opschoning van je lijst en zo behoud ik de mensen die mijn kennis nodig hebben.

Kanalen en dagen kort samengevat

Ik kan niet in de statistieken kijken van de kanalen die jij inzet. Belangrijk is om rekening te houden met de verschillende soorten kanalen. Facebook, LinkedIn, Twitter gaan sowieso razendsnel.

Hierbij word dan sowieso al geadviseerd om vaker dan 1x per dag te communiceren.

Uiteraard gaat het hierbij om KWALITEIT niet KWANTITEIT.

Kan jij 5 berichten per dag communiceren van HOGE KWALITEIT? 

Be mij guest…

E-mailmarketing moet je voorzichtig mee zijn. Mensen kunnen je al snel een spammer gaan vinden als je niet relevant genoeg bent. Kijk daarom eerst welke frequentie voor jou mogelijk is om de kwaliteit hoog te houden. Bedenk je daarbij tevens dat 1 mailing per maand wel heel erg weinig is en 1 social-mediabericht per week is niet erg geweldig.

Kies dus een frequentie waarbij jij jouw doelstellingen en KPI’s gaat behalen.

#4 Analyseren en optimaliseren

Alright, als laatste wil je maandelijks weten of je op de juiste weg zit. Mijn advies is om altijd te focussen op langetermijn-marketing.

Omdat je gebruikmaakt van een wekelijkse communicatieplanning en daarbij thema’s hebt, kom je er al snel achter wat je doelgroep wel en niet interessant vindt. Zelf houd ik een eenvoudig KPI-sheet bij. Voor de “leeks onder ons” kun je een KPI-sheet eenvoudig opstellen in excel. Per kanaal pak je maximaal 3 KPI’s die je maandelijks gaat bijhouden. Wanneer je dit doet en het ook daadwerkelijk uitvoert, zie je maandelijks groei. Misschien niet direct een groei in je omzet, maar wel een groei in je online-activiteiten.

Vanuit die groei kun je keuzes gaan maken.

Een keuze van mij?

Mijn 3 mailings per week zorgden wel voor een groei van mijn omzet, maar ik wist dat ik er meer uit kon halen. Hoe ik dat wist? Dat vertelde mijn KPI-sheet mij.

Daarom verzon ik een strategie hoe ik op basis van het klikgedrag van mijn abonnees meer leads kon genereren. Deze nieuwe zet heeft op dit moment gezorgd voor minimaal 20% meer omzet. Dat is ook de reden waarom ik jou adviseer om gebruik te maken van een KPI-sheet.

Ga niet je tijd investeren in marketing zonder het meetbaar te maken. Maak je het meetbaar, dan weet je wat er gebeurt en kun je zo de juiste keuzes maken.

Durf jij de frequentie op te schroeven?

Zoals je leest, is het hebben van een communicatieplan een échte must.

Het hoeft niet uitgebreid en je kunt het in principe uitwerken op 1 A4:

  1. Doelstellingen en KPI’s
  2. Doelgroep en thema’s
  3. Kanalen en dagen van communicatie
  4. Analyseren en optimaliseren

Je communicatiekalender kun je hier gratis downloaden.

Daarna investeer je 2 uur in het uitwerken van je communicatieplan en ga je aan de slag.

Uiteraard kan ik je hierbij helpen (klik klik).

Wil je vanaf vandaag flinke stappen (onder)nemen? Klik dan hier.

Succes!

 

Fotokrediet Shutterstock – Communicatieplan