Wanneer je maximaal rendement uit Facebookadvertenties wilt halen dan is Facebook remarketing één van de sterkste manieren om geïnteresseerde bezoekers om te zetten in nieuwe klanten. Deze manier van adverteren via Facebookmarketing is al een lange tijd mogelijk, maar sinds kort is het nu voor webshops ook eenvoudig om Facebook remarketing toe te passen op productniveau.

Wil jij alles uit Facebook remarketing halen? Lees dan nu dit artikel waarin ik je vertel over Facebook Dynamic Product Ads.

Wat is Facebook Dynamic Product Ads?

Wanneer je wilt gaan adverteren op Facebook dan kun je op verschillende manieren maar ook aansluitend op verschillende behoeftes adverteren. Je kunt een advertentie opzetten die je op mensen richt die nog geen behoefte hebben aan jouw producten, maar je kunt ook advertenties opzetten voor de producten of diensten waar jouw doelgroep geïnteresseerd in is. Deze laatste manier (het adverteren op interesse) is onlangs nog eenvoudiger geworden via Facebook Dynamic Product Ads.

Voorheen spraken we van remarketing als een bezoeker op een pagina van jouw website was geweest en dat hij daarna een advertentie op Facebook zag waarbij het product nogmaals onder de aandacht werd gebracht om de bezoeker op deze manier weer terug te lokken naar de website. Facebook remarketing stond nog in de kinderschoenen, voor ieder product / dienst moest je een unieke doelgroep in Facebook aanmaken. Gelukkig is dat nu met Facebook Dynamic Product Ads verleden tijd en kun je eenvoudig jouw productfeed importeren in Facebookadvertenties.

Voordelen van Facebook Dynamic Product Ads

Dankzij de uitrol van Facebook Dynamic Product Ads is remarketing voor webshops interessant geworden. Zoals je hieronder kunt lezen, kan een webshop eenvoudig binnen enkele seconden de productfeed uploaden. Aan de hand van deze informatie kost het opzetten van een advertentie slechts enkele minuten in plaats van enkele dagen. Maar niet alleen dit is interessant!

Met de komst van Facebook Dynamic Product Ads is effectiviteit van het adverteren ook vooruitgegaan. Wanneer iemand op jouw website zoekt naar paraplu’s dan zal hij daarna het desbetreffende product met de juiste omschrijving en prijs te zien krijgen via Facebook. En om het nog interessanter te maken. Stel dat die persoon de paraplu koopt, dan krijgt hij daarna de advertentie niet meer te zien op Facebook. Het adverteren op behoefte via Facebook heeft dus een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Hierdoor kun je zo gericht adverteren dat je minder hoeft te investeren om maximaal rendement te behalen.

Hoe maak ik gebruik van Facebook Dynamic Product Ads?

Waar Dynamic Product Ads eerst enkel voor de echte ‘geeks’ toegankelijk was, is het nu voor iedereen toegankelijk en tevens eenvoudig te implementeren. Hieronder leg ik je uit hoe je een Facebook Dynamic Product Advertentie opzet.

1. Registreer een Business Manager account

Wanneer je gebruik wilt maken van Facebook Dynamic Product Ads, maak je eerst (wanneer je dit nog niet hebt gedaan) een Business Manager account aan. Via het Business Manager account krijg je toegang tot de verschillende mogelijkheden voor het opzetten van een Facebook Dynamic Product Advertentie.

facebook-adverteren---business-manager-account

2. Upload je productcatalogus

Wanneer je remarketingadvertenties wilt draaien voor jouw producten dan dient Facebook eerst toegang te krijgen tot de producten die op jouw website staan. Zonder deze informatie kan Facebook ten eerste niet zien welke bezoekers op jouw website welke producten hebben gezien, maar Facebook krijgt ook geen informatie door van de producten. Denk hierbij aan: Product ID, omschrijving, afbeelding en landingspagina van het product.

Het uploaden van de productcatalogus doe je via het Facebook Business Manager account. Deze catalogus word vaak ook wel de productfeed genoemd. Mocht je voor jouw producten nog geen catalogus hebben dan adviseer ik je om op deze pagina te kijken.

facebook adverteren - product catalogus

3. Installeer je pixel

Voordat je jouw remarketingadvertentie kunt opzetten dien je eerst de ‘Custom Audience Pixel’ te installeren op jouw website. Deze pixel installeer je zodat Facebook de informatie kan verzamelen die nodig is voor het vertonen van de advertenties passend bij het zoekgedrag van jouw websitebezoekers. Ben je niet bekend met de Custom Audience Pixel? Hieronder laat ik je zien hoe je aan deze pixel komt.

  1. Ga naar www.facebook.com/ads/manager/audiences/manage
  2. Klik op Doelgroep maken > Aangepaste doelgroep > Websiteverkeer
  3. Geef een naam aan voor jouw doelgroep en druk op ‘doelgroep maken’
  4. Plaats de pixel nu op alle pagina’s van jouw website
  5. Je hebt de pixel geïnstalleerd.

4. Creëer je Dynamic Template via Power Editor

Wanneer je de Dynamic Product Advertentie wilt opzetten, doe je dat in de Facebook Power Editor. Wanneer je bent ingelogd via de Power Editor maak je een nieuwe campagne aan en kies je voor ‘Verkopen uit productcatalogus’. Alleen op deze manier kun je aan de slag gaan met het opzetten van jouw Dynamic Product Advertentie.

Facebook adverteren - power editor - verkopen uit productcatalogus

Wanneer je bovenstaande handeling hebt verricht, doorloop je onderstaande stappen voor het opzetten van jouw Dynamic Product Advertentie.

  1. Selecteer de productset die je zojuist hebt toegevoegd. Stel een budget en planning voor je advertentie in.
  2. Kies het doelgroepgedrag waarop je je advertentie wilt richten. Je kunt mensen kiezen die het product hebben bekeken maar niet hebben gekocht, het product aan hun winkelwagen hebben toegevoegd maar niet hebben gekocht of het product hebben bekeken of aan hun winkelwagen hebben toegevoegd maar niet hebben gekocht.
  3. Je kunt er ook voor kiezen om meer doelgroepen toe te voegen. Houd er echter rekening mee dat de doelgroep voor je advertentie relatief klein moet zijn, aangezien de advertenties alleen aan mensen worden getoond die je website al hebben bezocht en actie voor een specifiek product in je catalogus hebben ondernomen. Aanvullende doelgroepen kunnen ervoor zorgen dat het bereik van je advertenties kleiner wordt, waardoor deze niet zo goed presteren.
  4. Stel de gewenste overige opties voor optimalisatie of weergave in voor de advertentieset.
  5. Ga naar het tabblad Advertenties en klik op . Selecteer de campagne en advertentieset die je zojuist hebt gemaakt, geef je advertentie een naam en klik op Maken.
  6. Selecteer onder Opties advertentiesjabloon of je één afbeelding of meerdere verschuivende afbeeldingen (carrouselindeling) in je advertentie wilt weergeven. Pas indien nodig de sjabloontekst voor je advertentie aan. Je krijgt een voorbeeld te zien in het gedeelte Voorbeeldadvertenties.

Wanneer je bovenstaande stappen hebt doorlopen heb je jouw eerste Dynamic Product Advertentie aangemaakt. Maar we zijn er nog niet! Lees snel verder zodat je maximaal rendement uit deze advertentie haalt.

5. Maak verschillende advertenties aan

Wanneer je maximaal rendement uit jouw Facebookadvertenties wilt halen, is het van belang dat je verschillende advertenties opzet om op deze manier erachter te komen welke het beste functioneert. Deze techniek wordt ook wel A/B-testen genoemd en op deze manier kun je jouw advertentie optimaliseren op verschillende punten. Denk hierbij aan:

  • Afbeeldingen
  • Titel van het product
  • Omschrijving van het product
  • Bid-types

 

Opzetten van Eye-Catching Facebookadvertenties? Klik hier!

6. Toevoegen van conversiepixel

Om erachter te komen of jouw Facebookadvertenties daadwerkelijk rendabel zijn, is het van belang om de conversiepixel van Facebook te installeren. Aan de hand van het installeren van deze pixel krijg je per advertentie inzage over het aantal conversies en kun je op deze manier goed in de gaten houden welke advertenties wel en niet voor extra omzet zorgen.

7. Lanceren van je campagne

Wanneer je alle stappen hebt doorlopen en van mening bent dat je een eye-catching Facebookadvertentie hebt opgezet, is het nu aan jou de taak om deze campagne te lanceren. Wanneer je advertentie aanstaat, krijgen mensen die jouw website hebben bezocht via Facebook relevante advertenties te zien van de producten die ze bezocht hebben op jouw website. Volg wekelijks hoe de Facebookadvertenties presteren en optimaliseer indien nodig.

8. Optimaliseren Facebook Dynamic Product Advertenties

Ik adviseer je om minimaal 1 keer per week ongeveer 30 minuten de tijd te nemen voor het optimaliseren van jouw Facebookadvertenties. Belangrijk hierbij is dat je kijkt hoeveel mensen jouw advertenties zien en hoeveel mensen daadwerkelijk ook op jouw advertenties klikken. Een lage klikratio (CTR) betekent dat mensen jouw Facebookadvertentie niet interessant vinden en daarom is het goed dat je deze statistieken wekelijks in de gaten houdt zodat je advertenties kunt aanpassen.

Naast het optimaliseren van de klikratio is het van belang dat je gaat kijken hoeveel geld het kost voordat er een conversie plaatsvindt. Het kan namelijk best zo zijn dat je 20 euro per conversie betaalt, maar dat de producten die je verkoopt minder dan 20 euro opbrengen. Stel voor jezelf daarom van tevoren ook doelen en bepaal hoeveel je maximaal wilt investeren per conversie.

Hulp nodig met Facebook Dynamic Product Ads?

Lukt het je niet om de Facebook Dynamic Product Ads aan het lopen te krijgen? Of zoek je naar een online-marketingbureau dat je kan helpen bij het opzetten en eventueel beheren van de Facebookadvertenties? Klik dan hier en kijk hoe ik jou kan helpen op het gebied van Facebookmarketing.

wouter-uitgesneden

Klaar voor het inzetten van Facebook Dynamic Product Ads?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het inzetten van Facebook Dynamic Product Ads. Laat je reactie hieronder achter.