Opgelet! In de komende 10 minuten ga ik je behoeden voor de 9 meest voorkomende advertentiefouten op Facebook die vele bedrijven op dit moment maken.

Jij bent als ondernemer druk en ik begrijp je helemaal als je niet voldoende tijd hebt om jezelf verder te ontwikkelen op het gebied van Facebookadverteren. De kans is dan echter groot dat je verschillende fouten gaat maken, waardoor je jouw zuurverdiende euro’s direct weer op straat gooit.

Vanaf nu kun je meer uit Facebookadverteren halen. Door onderstaande fouten te voorkomen én door het downloaden van de gratis 5-delige videocursus die op jou staat te wachten.

#1 Steeds weer die Boostknop…

Wil je letterlijk je geld nu direct weggooien? Dan wil ik je vragen om gebruik te blijven maken van de Boostknop.

Vorige week was ik een van de sprekers tijdens het Facebookmarketingcongres. Het viel mij op hoeveel mensen nog gebruikmaken van de Boostknop. Facebook biedt deze optie om eenvoudig en snel een advertentie op te zetten.

De grap van het hele verhaal? Ook al denk je dat je jouw targeting kunt aangeven, Facebook vertoont jouw advertentie voor 90% aan de mensen die je niet wilt bereiken.

Stop daarom nu met het gebruiken van de Boostknop. Wanneer jij jouw advertentiebudget serieus wilt besteden, dan moet je nu de switch maken richting de Power Editor. 

Facebook-adverteren---bericht-promoten

#2 Je gebruikt de “Power Editor” niet

Heb je al kennisgemaakt met de Power Editor? I hope so…

Als je net zoals ik een echte voorstander bent van A/B-testen en hierdoor vaak meer dan 50+ verschillende advertenties aanmaakt, dan moet je echt gebruikmaken van de Facebook Power Editor.

Op dit moment maken veel bedrijven nog gebruik van de eenvoudige manier van adverteren namelijk via: www.facebook.com/ads. Ik noem het ook wel de voorkant van Facebookadverteren.

Nadelen van de voorkant zijn dat er simpelweg minder mogelijkheden zijn om te adverteren en dat je veel meer tijd kwijt bent aan het opzetten van de advertenties. Met de Facebook Power Editor bespaar je niet enkel je kostbare tijd, tevens ben ik er van overtuigd dat je resultaten er ook beter van worden.

Aan de slag met de Power Editor? Download mijn gratis 5-delige Facebook-advertentietraining.

#3 Adverteren met demografische gegevens

Adverteren op basis van demografische gegevens is écht 2016! Wanneer je vandaag jouw winst wilt verhogen, dan dien je nu direct over te stappen naar vergelijkbare doelgroepen.

Vergelijkbare doelgroepen is de pot met goud die aan het einde van de regenboog staat. (Jazeker, hij staat er echt, wist je dat?) Wanneer je nog nooit gehoord hebt van vergelijkbare doelgroepen dan gaat er een wereld voor jou open.

Het grote nadeel van adverteren op basis van demografische gegevens is dat het moeilijk te bepalen is wie nou daadwerkelijk jouw doelgroep is. Natuurlijk weet je wie er tot jouw doelgroep behoren, maar het bepalen van hun interessegebieden en dergelijke kan behoorlijk lastig zijn.

Met vergelijkbare doelgroepen is dit verleden tijd. Ik wil er niet te diep op ingaan (lees hier meer over vergelijkbare doelgroepen) maar kort samengevat werkt het zo:

Je uploadt bijvoorbeeld je klantenlijst en vraagt aan Facebook om op basis van jouw klantenlijst een nieuwe lijst aan te maken = Vergelijkbare doelgroep.

Het voordeel dat je hebt, is dat Facebook ontzettend slim is. Aan de hand van jouw eigen datalijsten (op basis van e-mailadressen en 06-nummers) kan Facebook zien wie actief is op het platform en kijkt welke mensen dezelfde soort profielen hebben. Je kunt kiezen tussen de 1% – 10% van de Nederlandse bevolking.

Eindresultaat: Vergelijkbare doelgroepen die 100x meer potentieel bieden dan adverteren op basis van enkel “geslacht, leeftijd en interesses” en waarbij je kans op meer winst via Facebookadverteren toeneemt met minstens 20%.

#4 Een te laag advertentiebudget inzetten

Hoeveel budget moet je nou dagelijks, wekelijks, maandelijks inzetten? Dat is één van de vragen die ondernemers vaak aan mij stellen.

Ik ben blij dat ze die vraag stellen want te veel bedrijven zetten een te laag budget in. Misschien denk je dat je met een laag budget alles beter in de gaten kunt houden. Het nadeel van een te laag budget is simpelweg dat het een behoorlijke poos duurt voordat je weet of jouw advertentie wel of niet rendabel is.

Mijn advies is om minstens € 7,50 in te zetten per dag en dit minstens 30 dagen vol te houden.

Je hebt data (gegevens / statistieken) nodig om conclusies te kunnen trekken. Je kunt niet na 2 dagen € 15 investeren al de conclusie trekken of je advertentie wel of niet rendabel is.

Wanneer je een hoger budget inzet en daardoor meer mensen bereikt op een dag, kun je eventueel wel sneller je conclusies trekken. Maar mijn advies is altijd om minimaal rekening te houden met 1 maand.

Wanneer je nu nog met de vraag zit: “Hoeveel budget moet ik inzetten?” Heb ik het volgende punt voor jou…

#5 Compleet doelloos adverteren

Wat wil je bereiken met je Facebookadvertentie? Ik ben persoonlijk van mening dat 2/3 van de bedrijven dit voor zichzelf niet goed duidelijk heeft.

Als je binnen een bedrijf vraagt wat de marketingdoelstellingen zijn, dan is het vrijwel altijd “meer omzet”.

Waarom zet je Facebook in? “Meer omzet”

Hoe ziet dat eruit: “Geen idee”

Daarbij is het dan ook nog eens zo dat vele bedrijven Facebookadvertenties inzetten, maar eigenlijk niet weten waarom ze dit doen. En wat gebeurt er dan? Kostbare euro’s worden verspild wat er uiteindelijk voor zorgt dat bedrijven stoppen met het inzetten van Facebookadvertenties.

HUH!? Ja, zo gebeurt het vaak. Doelloos adverteren en uiteindelijk zeggen dat je campagne niks heeft opgeleverd.

Wanneer je echt winst uit Facebookadverteren wilt halen, dan heb je op zijn minst een doel nodig en daarbij een duidelijke Facebookadvertentiestrategie.

De strategie is van belang om je doelen te gaan behalen. Meer fans, meer mensen bereiken, meer conversies, hoe ga je dat aanpakken? Bij het opzetten van alleen een advertentie zonder een strategie, kan ik je nu direct al vertellen dat jouw kans op rendement nihil is.

#6 Conversies niet instellen

Ben je bekend met de Facebookpixel? I hope so, want de meeste bedrijven hebben hier nog nooit van gehoord.

Wanneer je Facebookadverteren inzet, wil je simpelweg vanuit Facebook statistieken kunnen zien of je campagnes rendabel zijn.

Je kunt dit enkel inzien wanneer je de Facebookpixel goed instelt. Wanneer je dit hebt gedaan, kun je precies vanuit Facebook zien wat je kosten per lead zijn.

Dit ie een korte tip, maar zoals ik al zei: het gros van de bedrijven stelt geen Facebookpixel in.

Doe het nu! Niet alleen heb je zo inzicht in de kosten per conversie, Facebook kan hierdoor ook jouw campagnes beter optimaliseren.

#7 Je adverteert zonder Google UTM linkjes

Wil jij jouw Facebookadvertenties echt goed kunnen analyseren? Dan moet je vanaf vandaag gebruikmaken van Google UTM linkjes.

De kans is groot dat jij op dit moment geen Google UTM linkjes gebruikt. Hierdoor is het vrij lastig om de statistieken van jouw Facebookadvertentie te analyseren via Google Analytics.

Gelukkig ben je niet de enige, want dagelijks zie ik nog vele advertenties voorbijkomen zonder de Google UTM link. Gemiste kans!

Wat je wilt, is een succesvolle Facebookadvertentiecampagne en dit kun je enkel behalen door jouw campagne zo goed mogelijk meetbaar te maken.

Wanneer je Google UTM linkjes inzet dan kun je parameters meegeven aan je linkjes waardoor je vanuit Google Analytics precies kunt zien welke Facebookadvertentie heeft gezorgd voor nieuwe opdrachten / conversies.

#8 Opzetten van enkel 1 advertentie

Hoe kun je weten of het gras groener aan de overkant is…? Door het simpelweg uit te proberen.

Hoe kun je weten of je Facebookadvertentie wel of niet rendabel is…? Door simpelweg te testen.

Waarom testen weinig mensen hun advertenties…? Geen idee, misschien is het luiheid?

A/B-testen (het opzetten van meerdere advertentieversies) is één van de belangrijkste factoren van een winstgevende Facebookadvertentie.

Je test tussen verschillende doelgroepen, beelden en teksten.

Zonder te testen is de kans groot dat je na 1 week al de handdoek in de ring gooit. Zonde, want wanneer je A/B-testen opzet kom je er 100% zeker achter hoe je jouw campagne winstgevend kunt maken.

Wat je vanaf vandaag dus wilt doen, is minstens 4 verschillende advertenties opzetten.

Ik wil dat je verschillende doelgroepen opzet, denk hierbij aan:

  • Man / vrouw
  • Leeftijdcategorieën
  • Verschillende vergelijkbare doelgroepen
  • Interessegebieden
  • Etc…

Ik wil dat je verschillende advertenties opzet, test hierbij tussen:

  • Teksten (lang en kort)
  • Afbeeldingen
  • Call-to-action-knop
  • Titels
  • Etc…

Door te testen kan ik je beloven dat je erachter komt welke advertentie winstgevend zal zijn voor jouw bedrijf.

#9 Niet de 5-delige training downloaden

Wanneer je één van bovenstaande fouten maakt, dan heb je sowieso niet mijn gratis 5-delige Facebook-advertentietraining gedownload.

Ik wil dat jij vanaf vandaag jouw Facebookadvertentie winstgevend gaat maken. Dit kun je enkel bereiken door:

  1. bovenstaande fouten niet meer te maken.
  2. mijn gratis 5-delige Facebook advertentie training te downloaden.

In deze 5-delige training laat ik je stap voor stap zien hoe jij een winstgevende Facebookadvertentie opzet. De video’s zijn kort en krachtig omdat ik wil dat je zo min mogelijk tijd investeert in Facebookadvertenties.

Minder tijd steken in Facebookadverteren, zodat je meer tijd overhoudt voor jouw passie.

Voorkom het maken van domme fouten, voorkom dat je nu deze pagina afsluit, download eerst de gratis 5-delige training.

Succes!

 

Fotokrediet: Shutterstock – Marketing fail