Wil jij een hoger rendement van jouw Facebook/Instagram-advertenties? Wil je op een strategische en tactische manier gebruik gaan maken van Facebook- en Instagramadverteren zodat de kans op positief rendement flink toeneemt? Zijn je antwoorden op die vragen ja?

Lees in dit artikel hoe je op basis van A/B-testen het rendement van Facebook/Instagram-advertenties laat toenemen.

Waarom is A/B-testen ontzettend belangrijk?

De meeste bedrijven weten niet hoe je een daadwerkelijk effectieve advertentiecampagne opzet. Herken je dit bij jezelf en maak je vaak gebruik van die eenvoudige “boostknop” voor het pushen van advertenties via  Facebook?

Als je het op bovenstaande manier aanpakt of simpelweg te weinig tijd investeert in het opzetten van een goede advertentie, dan is de kans groot dat jouw rendement van deze campagnes ook “weinig” zal zijn.

Belangrijk is daarom om vanaf vandaag gebruik te gaan maken van A/B-testen. Je maakt dan verschillende versies van jouw campagne, die je richt op verschillende doelgroepen.

Door het opzetten van A/B-testcampagnes kun je eenvoudig en snel de “sweet spot” van je advertentiecampagnes vinden. Door te weten wat de “sweet spot” van je campagnes is, investeer jij jouw marketingbudget op een slimme en tevens strategische manier.

Ben je benieuwd naar hoe je goede A/B-campagnes opzet? Maak gebruik van onderstaande variabelen die in geen enkele advertentiecampagne mogen ontbreken.

#1. Verschillende elementen in je afbeelding

De afbeelding van je advertentie is het belangrijkste element van je gehele advertentie. Waarom? De afbeelding trekt als eerste de aandacht van mensen en daarna pas de tekst.

Eye tracking baby facebook en instagram adverteren

Gebruik dus een afbeelding die jouw doelgroep aanspreekt. Stel voor jezelf een lijstje op met verschillende elementen in je afbeelding die je kunt aanpassen.

Bij elementen moet je denken aan punten zoals:

  • Wel of niet een foto van een medewerker
  • Wel of niet een foto van het product
  • Wel of niet de prijs vermelden?
  • Wel een tekst in je afbeelding of toch maar niet?

Dit zijn enkele elementen die je kunt testen. Varieer ook met de kleur die jouw advertenties krijgen. Facebook en Instagram maken erg veel gebruik van de kleur blauw. Kies daarom voor een contrasterende kleur ten opzichte van blauw.

PS. Alweer een tijdje geleden schreef ik een artikel over “hoe je eye catchende Facebookadvertenties opzet“, een artikel dat al meer dan 43.000 keer is gelezen. Dit is voor jou verplichte kost wanneer je aan de slag wilt gaan met A/B-testen.

#2. Krachtige teksten met powerwoorden

Na het trekken van de aandacht met een sterke afbeelding, is het nu van belang om de doelgroep te informeren over wat jij wilt dat ze gaan doen.

Er is geen goed en fout in de advertentiewereld, maar op het gebied van het schrijven van krachtige teksten zijn er verschillende variabelen die je kunt testen.

Denk hierbij aan variabelen zoals:

  • Korte of een lange test
  • Een tekst met een verwijzing of niet (call to action)
  • Gebruikmaken van emoji’s of niet

Belangrijk is dat je “de sweet spot” vindt van jouw tekst. Door je doelgroep aan te spreken op hun “sweet spot” lezen ze eerder jouw advertentie. Uit ervaring kan ik je vertellen dat de Psychologische wapens van Cialdini en het gebruikmaken van Powerwoorden een échte must zijn om je op Facebook en Instagram te onderscheiden van de concurrentie.

facebook en instagram advertentie a:b test facebook en instagram advertentie a:b test voor trans limburg

#3. Kop en linkomschrijving

Is je doel traffic generen naar jouw website? Dan wil je vrijwel altijd gebruikmaken van het adverteren met een directe websitelink.

Ik zeg “vrijwel altijd gebruik maken”, omdat je ook hier kunt testen wat voor jou het beste werkt. Moet je gebruikmaken van een afbeelding met in de tekst een link naar je website, of wil je juist een directe link gebruiken waar mensen door te klikken op de afbeelding al naar jouw website gaan?

Anyway, wanneer je hebt gekozen voor een directe websitelink, dan wil je ook bij jouw “kop en linkomschrijving” de sweet spot vinden. Ook hier gelden dan de variabelen zoals vermeld in punt 2.

Vele marketeers vergeten hoe belangrijk de kop en linkbeschrijving zijn. De kop is een ontzettend opvallend element en door het schrijven van een goede kop neemt de kans op meer kliks enorm toe.

Zelf test ik altijd verschillende powerwoorden in de titel en wanneer mogelijk ook een psychologisch wapen van Cialdini. O ja, en niet te vergeten emoji’s, want die werken soms ook zeer positief!

#4. Aanzet-tot-actie-knop

Om nog even bij het adverteren met een directe websitelink te blijven, de “actieknop” is ook een belangrijk element waarmee je kunt testen.

actie button facebook

Uit verschillende studies (bijvoorbeeld deze uit 2014) blijkt dat het testen tussen verschillende actieknoppen zorgde voor een toename van het rendement. Dit geeft al meteen aan hoe belangrijk het is om je actieknop te testen.

In de afbeelding hierboven zie je de mogelijkheden van de actieknop. Bedenk goed welke actie je wilt dat jouw doelgroep gaat ondernemen en stel deze actieknop in. Doe geen valse beloftes richting jouw doelgroep. Hiermee bedoel ik simpelweg dat het doel van jouw actieknop ook daadwerkelijk naar dat doel leidt.

#5. Verschillende doelgroepen

Alright, de eerste 4 variabelen in dit artikel gingen over de aankleding van jouw Facebook/Instagram-advertentie. Maar how about de doelgroep die je wilt bereiken?

Omdat adverteren op Facebook en Instagram via hetzelfde advertentieplatform loopt, hebben beide kanalen een zéér krachtige manier van doelgroepgericht adverteren.

Wat je nooit moet doen, is enkel één doelgroep aanmaken die je wilt bereiken met jouw advertentie. Ik zeg echt noooooit doen, dit is één van de belangrijkste redenen waarom jouw Facebook/Instagram-advertentie kan falen.

Je kunt het beste gaan testen tussen verschillende doelgroeptypes. Zelf test ik vaak minimaal tussen 4 verschillende doelgroepen omdat ik uit jarenlange ervaring weet dat er altijd een rotte appel en daadwerkelijk de koning der conversies tussen zit.

Verschillende soorten doelgroepen

  • Demografische gegevens (leeftijd, geslacht, interesses etc)
  • Vergelijkbare doelgroepen (hiermee laat je Facebook en Instagram nieuwe doelgroepen aanmaken o.b.v. bestaande doelgroeplijsten)
  • Mensen die op jouw website zijn geweest
  • Fans die de interactie aan zijn gegaan met jouw post
  • En je raad het al… nog veel meer verschillende soorten doelgroepen

Jij: Alright, dus zoals ik het zie zijn er veel verschillende doelgroepen die ik kan targeten?”  Ik: Ja, dat klopt inderdaad! Maar kijk altijd welke potentiële doelgroep voor jou het interessantst is en probeer die te bereiken.”

Facebook en Instagram advertentie doelgroepen

Zelf test ik verschillende doelgroepen en de statistieken hierboven liegen er niet om. Je ziet al direct waar de rotte appel en waar de koning der conversies zittenHad ik geen verschillende doelgroepen opgezet, dan zou ik vele euro’s meer moeten investeren dan dat ik op dit moment doe voor het genereren van nieuwe opdrachten.

#6. De plaatsing van jouw advertentie

Het grootste deel van de Facebook- en Instagramgebruikers zijn actief via de mobiele telefoon.

Mensen loggen meerdere keren in op Facebook en Instagram, op de WC, terwijl ze wachten op de kinderen die van school komen, in de trein, tijdens de pauze op het werk, bij het koffie-apparaat. Hoe ga je deze mensen bereiken met Facebook/Instagram-adverteren? Bereik je ze:

  • via de computer wanneer ze inloggen op Facebook en Instagram?
  • via de mobiel?
  • door te adverteren aan de rechterkant van Facebook?
  • door Exxpressartikelen?
  • via audience network?
  • Etcetera

Ook hier wil je jouw “sweet spot” vinden. 90% van mijn advertenties vertoon ik enkel nog maar via de mobiele telefoon. Ik heb het getest en kwam erachter dat conversies via de computer vele malen duurder zijn dan conversies via de mobiele telefoon.

Advertenties aan de rechterkant worden automatisch weggefilterd door onze hersenen omdat Google vele jaren gebruikmaakte van de advertentiemogelijkheden aan de rechterkant.

Test daarom tussen de verschillende plaatsingen en kom erachter waar je het beste jouw advertentie kunt vertonen. Dit gaat echt een enorm verschil maken in het rendement van jouw advertenties.

#7. One at a time

Awesome, je hebt nu al 6 punten waar je aan kunt werken! Heb je al een vol hoofd? Waar moet je nu beginnen?

Ik ga je helpen met het volgende advies: test altijd één variabele per keer zodat je eenvoudig en snel de “sweet spot” vindt.

Je kunt niet alle variabelen in één keer gaan testen, omdat je dan niet weet welke variabelen het meest succesvol zijn. Begin daarom bijvoorbeeld eerst met het testen van verschillende afbeeldingen in combinatie met verschillende doelgroepen. Doe dit  2 weken zodat je voldoende vertoningen hebt gehad en ga dan kijken welke afbeelding het beste functioneert. Weet hierbij goed wat de doelstelling van de advertentie is.

Wanneer het gaat om meer opdrachten binnenhalen, dan wil je kijken naar de kosten per conversie. Gaat het puur om naamsbekendheid in combinatie met traffic genereren? Dan kijk je naar vertoningen en de CTR (klikpercentage op basis van aantal vertoningen).

We have a winner? De sweet spot van je adverentie-afbeelding gevonden? Dan wil je nu deze winnaar gaan testen met verschillende soorten teksten.

Ook hier ga je weer een winnaar uitkiezen en dan pak je het volgende element. Op basis van het aantal vertoningen dat je genereert, kun je voor jezelf beslissen hoe lang je een A/B-test laat lopen. Bij enkele grote bedrijven waar ik voor werk, zijn we minimaal 1x per week bezig met het opstellen van nieuwe A/B-testen. De bakker om de hoek? Daar doen we het na bijvoorbeeld 2 weken.

En nu aan de slag!

Ik heb je in dit artikel geleerd hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw Facebook/Instagram-advertenties beter gaan renderen dan dat ze op dit moment doen.

We hebben niet allemaal een marketingbudget waar je u tegen zegt, investeer daarom jouw marketingbudget goed door je aan te melden voor mijn gratis online marketing round-up. (zie inschrijfformulier hieronder).

Voordat je aan de slag gaat nog een vraag: Heb je zelf al eens gebruikgemaakt van A/B-testen? En zo ja, welke van bovenstaande variabelen heb je gebruikt en wat waren de resultaten?

Deel jouw ervaring zodat je andere lezers kunt helpen bij het laten groeien van hun huidige rendement. Samen maken we deze digitale wereld iedere dag een stukje eenvoudiger en inzichtelijker!

 

Fotokrediet Shutterstock: A/B testen