Ben je een échte Facebook-advertentiefreak of wil je simpelweg doelgroepgerichter adverteren via Facebook? Dan ga ik je nu een ontzettend krachtige manier van Facebookadverteren leren.

Wat mij opgevallen is, is dat vrijwel geen enkele marketeer op de hoogte is van de krachtige combi Google Tag Manager + Facebook Advertentie Pixel. Hoog tijd dus dat ik het jou ga leren en laat zien hoe je eenvoudig en snel ontzettend effectief kunt adverteren via Facebook.

De Facebookpixel

Ik ga er vanuit wanneer je dit artikel leest dat je weet wat de Facebookpixel inhoudt. Kort uitgelegd: de Facebookpixel is een pixel die je op jouw website zet, zodat je daarmee waardevolle data kunt binnenhalen (websitebezoekers e.d.).

Wat de meeste marketeers goed doen is dat ze al gebruikmaken van deze pixel. Enkel heeft deze pixel zo zijn nadelen en dat los je op door mijn krachtige combi vanaf vandaag te integreren.

Wat het namelijk is: Facebook haalt wel data binnen met de pixel, enkel kun je hier nog niet erg veel mee doen.

Wat je wel kunt doen is, mensen opslaan in lijsten die:

  • je website hebben bezocht;
  • een aankoop hebben gedaan of een andere waardevolle actie;
  • de meest actieve bezoekers waren.

Zoals je ziet is deze lijst nog erg beperkt. Je kunt wel werken met verschillende variabelen, maar dan nog steeds is het niet “je van het”.

Tijd om daar dus verandering in te brengen! Want wanneer je de combi weet, dan is alles wat je je maar kunt wensen mogelijk!

Google Tag Manager

Waar je voorheen voor alle technische activiteiten een webdeveloper nodig had, is dit nu dankzij de Google Tag Manager verleden tijd.

Het plaatsen van Google analytics codes, Facebookpixels, LinkedInpixels en ga zo maar door, je kunt het vanuit de Google Tag Manager allemaal eenvoudig zelf doen.

Wat vele mensen enkel niet weten is dat je Google Tag Manager ontzettend slim kunt combineren met de Facebookpixel. En dat eigenlijk niet alleen!

Je kunt tevens andere social-mediakanalen zoals LinkedInadverteren en Twitteradverteren combineren met Google Tag Manager.

Sta je nu echt te popelen om te weten wat er mogelijk is als je de Facebookpixel combineert met Google Tag Manager? Ik laat je niet langer in spanning afwachten.

Here we go!

Hello Mr. Data layer!

Alles begint bij het kennen van de data layer. Ik kan een erg technisch verhaal gaan houden, maar dan haak je waarschijnlijk binnen enkele seconden af.

Google data layer

Wat je hierboven ziet, is de data layer van een webshop. In deze data layer wordt verschillende informatie vertoond.

Zo zie je de prijs, product en andere informatie. Het interessante is, dat je deze informatie kunt gebruiken voor Google Tag Manager in combinatie met de Facebookpixel.

Ik probeer het niet te technisch te maken, maar je moet nu eventjes opletten wat ik ga zeggen.

Vanuit Google Tag Manager kun je namelijk events aanmaken. Een event kan iets simpels zijn als:

Wanneer iemand op de bestelknop drukt op mijn website, dan gaat er een seintje richting Google Tag Manager. Vanuit daar kun je dan zeggen wat Google Tag Manager met dit seintje moet doen. Dit kan simpelweg zijn dat je wilt dat Google op dat moment jouw Facebookpixel activeert. Hierdoor wordt er dus data opgeslagen van mensen die op de bestelknop hebben gedrukt.

Tot zover duidelijk wat de data layer is en hoe de samenwerking werkt? Dan gaan we nu een stapje verder.

#1 Mensen opslaan op basis van ‘scrollgedrag’

Wanneer je gebruikmaakt van de Facebookpixel, dan weet je dat je websitebezoekers kunt opslaan in een lijst. Nu klinkt dit best wel interessant maar het brengt ook meteen een groot gevaar met zich mee.

Stel ik kom namelijk op jouw website maar ik haak direct af. De Facebookpixel zal op dat moment zeggen dat ik op jouw website ben geweest en zet mij in de door jou aangemaakte lijst.

Klinkt niet echt handig, toch!? Toch maken wij al snel deze fout omdat we niet weten dat er andere mogelijkheden zijn.

Want wat je namelijk kunt doen is vanuit Google Tag Manager een evenement aanmaken op basis van “scrollgedrag”. En nu begint het écht interessant te worden.

Stel je voor dat iemand op jouw site is en die scrolt voor minstens 75% naar beneden (verkenningsmodus). Op zo’n moment is het al vele malen interessanter om deze bezoeker op te slaan in een lijst.

Door het aanmaken van een evenement in Google Tag Manager geef je aan dat wanneer iemand voor 75% naar beneden scrollt, dat er dan een seintje wordt afgegeven. Dit seintje is simpelweg een melding richting de Facebookpixel dat hij geactiveerd moet worden.

Hierdoor zal de bezoeker die voor 75% of meer naar beneden scrollde, opgeslagen worden in je Facebooklijst. De bezoeker die voor één milliseconde op je site was, wordt niet opgeslagen.

Je ziet door deze eerste methode, dat je enkel geïnteresseerde websitebezoekers opslaat in je lijst in plaats van iedere bezoeker ook al klikken ze bijvoorbeeld per ongeluk op jouw site.

#2 Langer dan X minuten actief? Sla hem op!

Mensen opslaan op basis van scrollgedrag is interessant, maar wat dacht je van de duur dat ze op jouw website zijn?

Hier geldt dat dit helaas beperkt mogelijk is met de Facebookpixel. Het goede nieuws is dat je dit eenvoudig kunt instellen via Google Tag Manager.

Zo kun je dus aangeven dat wanneer een bezoeker voor 2 minuten of langer op je site is, dat je hem dan opslaat in een Facebooklijst. Deze manier van bezoekers opslaan is een erg effectieve manier.

Mensen die namelijk langer op jouw site zijn, zullen hoogstwaarschijnlijk meer interesse in je hebben. Belangrijk dus om deze mensen op te slaan in een Facebooklijst.

Je kunt experimenteren door het aanmaken van verschillende lijsten. Denk hierbij aan de verschillende tijden dat mensen actief zijn op jouw site.

Zo kun je advertenties richten op deze verschillende doelgroepen en kom je er eenvoudig achter welke bezoekers het meest veelbelovend zijn.

#3 Scrollgedrag + tijd op je site

Oké, bij punt 2 ligt er een kleine valkuil. Stel dat ik namelijk naar jouw website ga en op dat moment krijg ik een telefoontje.

Na het behandelen van het telefoontje bedenk ik dat ik niet op de juiste site zit en ik haak af. Bij punt 2 zou ik op dat moment zijn opgeslagen in jouw Facebooklijst. Niet echt handig…

Daarom combineren we punt 1 met punt 2 (scrollgedrag + tijd op je site). Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen.

Wanneer iemand voor een bepaalde tijd op jouw website is geweest en tevens scrollgedrag heeft vertoond, dan kun je er vanuit gaan dat het:

  1. een actieve gebruiker is;
  2. dat hij interesse heeft in wat op de pagina staat.

Direct opslaan! Deze gebruikers wil je wanneer ze niet meteen tot actie overgaan opnieuw benaderen met een advertentie via Facebook.

#4 Aanbesteding boven de 800 euro

Voor een aantal van mijn klanten werken we met slimme databestanden. Denk bijvoorbeeld aan bestanden waarbij we eenvoudig en snel een onderscheid kunnen maken tussen terugkomende klanten (ambassadeurs) en eenmalige klanten.

Het opzetten van deze lijsten is belangrijk omdat je zo met slimme Facebookadvertentiecampagnes nieuwe producten kunt verkopen aan je best betalende klanten. Wanneer je niet de mogelijkheid hebt tot het opzetten van slimme databestanden, kun je gebruikmaken van de data layer.

Ik had aan het begin van dit artikel het al even over de data layer. Hieronder nogmaals de afbeelding waarmee ik begon:

Google data layer

Je ziet in de afbeelding dat er prijzen worden meegegeven aan de producten. Deze data (de prijzen) kun je gebruiken voor het opzetten van slimme doelgroepen.

Zo kun je iedereen die voor € 800 of meer besteedt op je website, opslaan in een Facebooklijst. Natuurlijk moet je deze regels wel instellen vanuit Google Tag Manager.

Hierbij wil je dan een evenement aanmaken waarbij er een seintje word geschoten naar Google Tag Manager wanneer iemand voor € 800 of meer afrekent via de website.

Dit seintje zal dan de Facebookpixel triggeren en hierdoor wordt de besteller opgeslagen in een nieuwe lijst die je bijvoorbeeld noemt “meest bestedende klanten”.

Op deze manier kun je verschillende doelgroepen aanmaken op basis van hun bestelgedrag. Erg belangrijk, want vanuit de praktijk weet ik dat mensen die veel besteden, vaker geneigd zijn om sneller weer iets te kopen.

Natuurlijk geldt hierbij: testen, testen en nog eens testen.

#5 Eigenlijk.., is alles mogelijk!

Wanneer je goed overweg kunt met de data layer, is alles mogelijk! En met alles bedoel ik dan ook daadwerkelijk alles.

Je hoeft niet op Facebook te wachten met hun nieuwe updates en mogelijkheden om mensen gerichter te targeten. Het enige wat je nodig hebt is de kennis van data layer of iemand die deze kennis heeft.

De tips hierboven zijn slechts een klein deel van de vele mogelijkheden. En zoals ik je al zei is dit niet enkel mogelijk voor Facebookadverteren.

Ieder kanaal dat gebruikmaakt van remarketingpixels kun je combineren met de krachtige tool Google Tag Manager.

Wat zijn jouw ideeën? Welke mensen zijn interessant voor jou?

Alles is mogelijk. Zet je strategie uit, bedenk wat voor soort websitebezoekers interessant voor jou zijn en ga aan de slag!

Succes!