Hoeveel euro’s investeer jij gemiddeld maandelijks in Facebookadverteren? Moet ik dan denken aan € 100, € 1.000 of € 10.000? En op basis van die geïnvesteerde euro’s, hoeveel daadwerkelijke omzet haal jij daaruit? Ben je hier tevreden over of denk je dat de resultaten beter kunnen?

Ik vraag je dit, omdat de kracht van Facebook-lead-ads en -conversies ontzettend onderschat wordt. Ik zie nog te veel ondernemers en marketeers kiezen voor de eenvoudige “bericht promoten / boosten”-knoppen die vertoond staan op de Facebookpagina zelf.

Wat brengt deze manier van adverteren op? Vrijwel niks! Je bericht promoten / boosten is een snelle manier van je geld letterlijk in de prullenbak gooien.

Goed nieuws: ik laat je hier zien hoe je juist wel nieuwe opdrachten gaat genereren door middel van Facebook-lead-ads en -conversies. Ik laat je échte resultaten zien vanuit mijn eigen klanten (wel gecodeerd).

Waarom kiezen voor Facebook-lead-ads?

Ben je nog niet bekend bent met Facebook-lead-ads? Met lead-ads kun je eenvoudig via Facebook een eigen formulier maken.

Je kunt aangeven welke informatie je wilt verzamelen van de mensen die zich inschrijven en als iemand dan zijn gegevens achterlaat via het formulier, worden deze gegevens automatisch opgeslagen.

Facebook lead ads

Zoals je in de afbeelding hierboven ziet, werkt het instellen van je lead-ad ontzettend eenvoudig! Je hebt vele mogelijkheden om het formulier aan te passen, zodat je een aantrekkelijk formulier hebt dat mensen willen invullen.

Één van de grote voordelen van Facebook-lead-ads is dat mensen altijd binnen Facebook blijven. Je stuurt mensen dus niet naar een landingspagina en daarom werken Facebook-leads-ads zo goed voor het genereren van nieuwe leads.

Jazeker Facebook-lead-ads zijn een échte generator!

Ik wil niet overkomen als een “internet-marketing-wannabe”, maar wil je wel vanuit mijn hart vertellen dat Facebook-lead-ads echt ontzettend goed zijn in het genereren van nieuwe leads.

Als online marketeer ben ik een grote voorstander van A/B-testen. Ik wil precies weten wat wel en wat niet werkt. Die nieuwsgierigheid heeft er voor gezorgd dat ik voor vele franchisesportscholen in Nederland vele nieuwe aanmeldingen genereerde. Hoe ik dat heb gedaan?

Eenvoudig door het opzetten van een goede Facebook-lead-ad. En dat niet alleen, ik zette ook een advertentie op die mensen meenam naar een landingspagina. Vanuit de A/B-test kwam binnen 3 dagen al duidelijk naar voren dat mijn Facebook-lead-ad ontzettend rendabel was. Er kwamen vrijwel geen conversies uit richting de landingspagina zelf.

Gelukkig had ik dit al voorbesproken met de franchisenemer. De landingspagina was namelijk op conversiegebied niet goed opgebouwd. En dit is direct ook nog een voordeel van Facebook-lead-ads. Doordat mensen binnen Facebook blijven, ben ik van mening dat mensen ook eerder hun gegevens achterlaten.

Je hoeft geen landingspagina op te zetten, geen tijd te investeren in een mobile responsive design en een design wat daadwerkelijk ook zorgt voor nieuwe inschrijvingen. Nee, je hoeft enkel een formulier op te zetten en een aantrekkelijke Facebookadvertentie.

facebook-leads-conversies

 

“Ja Wouter, dat klinkt lekker eenvoudig…” denk je misschien! Natuurlijk is het niet zo 1,2,3, geregeld, want naast het opzetten van de lead-ad, is één van de belangrijkste elementen het bereiken van de juiste doelgroep.

De échte kracht van doelgroepbepalen

Stop met het opzetten van Facebookadvertenties op basis van alleen de demografische gegevens van jouw doelgroep. Ik roep dit al enkele jaren, maar ik wil je echt vragen om dit niet meer te doen. De échte kracht van het bepalen van jouw doelgroep zit in de vergelijkbare doelgroepen. Met vergelijkbare doelgroep kun je op basis van bestaande lijsten door Facebook een nieuwe doelgroep laten aanmaken.

Iedere klant van mij adverteert onder andere op basis van vergelijkbare doelgroep. We doen dit vaak op basis van:

  • Klantenlijsten (e-mailadressen en 06-nummers)
  • Websitebezoekers
  • Mensen die onze video’s hebben bekeken
  • Mensen die een brochure of magazine hebben aangevraagd
  • Exporteren van LinkedInlijsten

En zo zijn er nog vele andere manieren om aan waardevolle data te komen. Vanuit de sportscholenfranchise zit de kracht bij ons echt in het importeren van onze huidige klantenlijsten. Vanuit deze lijsten maken wij vergelijkbare doelgroepen aan en ik kan je vertellen… dat is raak!

Ook hier test ik altijd tussen verschillende doelgroepen. En vanuit die test zie ik vaak al snel dat vergelijkbare doelgroepen het wint van demografische gegevens.

Wanneer je dus echt leads wilt genereren met Facebook-lead-ads, kies dan voor vergelijkbare doelgroepen. Hier lees je hoe dat werkt.

Waarom kiezen voor Facebook-conversie-advertenties?

Ben je onder de indruk van Facebook-lead-ads? Wacht dan nog even met je enthousiasme, want misschien zijn Facebook-conversie-advertenties nog interessanter voor jou! We zitten namelijk niet allemaal in de “snelle business marketing”. Denk bijvoorbeeld aan een telecomprovider waarbij mensen niet direct zeggen van: “Ja, dat wil ik!” Wanneer mensen meer informatie nodig hebben voordat ze “Ja!” zeggen, dan is adverteren op basis van Facebook-conversie-advertenties meer iets voor jou.

Hoe maak ik gebruik van Facebook-conversie-advertenties?

Een Facebook-conversie-advertentie is vrijwel hetzelfde als een normale advertentie. Enkel stel je via Facebook het conversiedoel in.

Je zet je advertentie op zoals je gewend bent. Hierin zet je een geweldig aantrekkelijke afbeelding en verwerk je in deze advertentie een link zodat mensen naar jouw pagina kunnen gaan.

Facebook conversie advertentie

Eindresultaat, een afbeelding zoals je hierboven ziet van Yes Telecom. Nu vraag je je misschien af: “Waarom moet ik dan gebruikmaken van Facebook-conversie-ads als het vrijwel hetzelfde is als een normale advertentie?”

Één van de hoofdredenen is simpelweg: door te kiezen voor een Facebook-conversie-advertentie, gaat Facebook voor jou kijken aan wie ze de advertentie wel en niet laten zien. Facebook heeft uiteraard ontzettend veel data op basis waarvan zij kunnen bepalen wie een snelle beslisser is en wie niet. Je kunt dit voor Facebook duidelijk maken door dit ook in jouw eigen advertentie aan te geven:

Facebook conversie periode

Kijk goed, bijvoorbeeld aan de hand van je Google Analytics statistieken, hoelang het duurt voordat iemand zijn aankoop doet. Maak vanuit die gegevens (wanneer je die hebt) de beslissing voor welke conversieperiode jij kiest.

Waar je écht op moet letten bij Facebook-conversie-ads

Wanneer je kiest voor conversie-ads, dan is het ontzettend belangrijk om ten eerste een goede landingspagina op te zetten. Denk maar aan de franchisesportschool die het niet goed voor elkaar had. Het eindresultaat? Enkel dure conversies en veel mensen die afhaakten omdat de pagina marketingtechnisch niet goed in elkaar stak.

Wanneer je een webshop hebt, ontkom je natuurlijk niet aan Facebook-conversie-ads. Je producten verkopen via Facebook-lead-ads gaat immers erg lastig. Daarbij is de landingspagina niet enkel één van de belangrijkste punten. Wat je namelijk ook goed moet onthouden, is dat je hoogstwaarschijnlijk hebt gekozen voor Facebook-conversie-ads, omdat in jouw doelgroep geen snelle beslissers zitten. Daarom is mijn advies om mensen nooit direct naar een landingspagina te sturen die gericht is op verkopen. Zelf zou ik ze eerst sturen naar een pagina die gericht is op het informeren.

Als je mensen hebt geïnformeerd op deze pagina, zet dan een nieuwe advertentie op die alle mensen te zien krijgen die op die pagina zijn geweest (remarketing). Deze mensen neem je dan mee naar een nieuwe landingspagina, die dan wél verkopen als doel heeft.

Interessant? Neem dan even mijn bewezen strategie door, waarin ik jou laat zien hoe je zo’n slimme remarketingfunnel opzet.

Mijn bonusadvies voor adverteren

Zoals je kon lezen in dit artikel, zijn er 2 interessante manieren voor het genereren van nieuwe leads. Facebook-lead-ads voor de snelle beslisser en Facbook-conversie-ads, wanneer je eerst de lead meer moet informeren (lead nurturing).

Waar ik het vrij weinig over heb gehad, is hoe je daadwerkelijk deze advertentie opzet, écht aantrekkelijk maakt op basis van psychologische technieken en hoe je deze campagne maandelijks optimaliseert.

Gelukkig gaan we dit nu direct tackelen! Ik ga je namelijk laten zien hoe jij vanaf vandaag iedere geïnvesteerde euro gaat omzetten naar minstens 3 euro. Met mijn bewezen techniek kun je weer meer gaan genieten van jouw passie en hoef je minder tijd te investeren in online marketing.

Hoe ik dat ga doen? Of beter gezegd: hoe jij dat goed doen?

Door nu hieronder jouw gegevens achter te laten, waarna jij mijn gratis videocursus Facebookadvertentie ontvangt.

Ja! Ik wil de videocursus Facebookadvertentie

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

PS

Midden april is de training afgerond en dan ontvang je hem direct van mij met daarbij nog een extra leuke verrassing!

Let’s rock!

Fotokrediet Shutterstock – Super hero kids