In mijn haat-liefdeverhouding met Facebook moet ik toch constateren dat Facebookadverteren steeds interessanter wordt. Facebook zit namelijk niet stil en de mogelijkheden omtrent adverteren worden maandelijks beter. Benieuwd naar mijn “bevindingen” met Facebookadverteren anno 2017?

Wat wel en niet voor jou werkt?

Lees dan nu dit artikel!

Mijn haat-liefdeverhouding met Facebook

Bevinden we ons in hetzelfde schuitje en heb jij ook een haat-liefderelatie met Facebook? Ik maak zelf privé vrijwel geen gebruik meer van Facebook. Mijn nieuwsoverzicht wordt overspoeld met berichten die ik niet interessant vind. Mensen die ik wel voorbij wil zien komen die zie ik nauwelijks meer.

Ik vraag me dan ook af: “Wat doe ik nog op Facebook?”

Laat ik je dan vertellen dat Facebook zakelijk ontzettend interessant is. Privé-gebruikers delen immers hun hele leven op Facebook, van irritaties tot aan het behalen van een diploma, de aanschaf van een nieuwe auto, een verbroken relatie en ga zo maar door. Ze voeden Facebook dagelijks met ontzettend interessante data.

En wat is nou ons voordeel?

We hebben als marketeers / ondernemers / directeuren een advertentieplatform in handen dat zich continu aan het uitbreiden is en wat mogelijkheden biedt om heel gericht onze boodschap te delen. Dat is de reden waarom ik ontzettend enthousiast ben over adverteren via Facebook.

Tijd dus om jou ook te enthousiasmeren voor Facebookadverteren.

#1 Doelgroepbepaling: ‘getting so close’

Wanneer je op de dag van vandaag enkel gebruikmaakt van targeting op basis van demografische gegevens, dan loop je achter de feiten aan.

Het echte werk zit het hem namelijk in vergelijkbare doelgroepen. Want geef nou eerlijk toe: weet jij precies alle interessegebieden van jouw doelgroep? Die kans is klein en met enkel targeting op basis van demografische gegevens gooi je een groot deel van je marketingeuro’s rechtstreeks in de prullenbak.

Facebook kent door alle verzamelde data jouw doelgroep vele malen beter en biedt jou de mogelijkheid om van bestaande doelgroeplijsten een vergelijkbare doelgroep te maken. Facebook kijkt naar die desbetreffende doelgroeplijst en op basis daarvan maakt hij een soortgelijke doelgroep.

Bestaande doelgroeplijsten?

Jazeker, misschien weet je het wel of misschien een klein beetje, maar er zijn verschillende manieren om bestaande doelgroeplijsten aan te maken.

Denk hierbij aan doelgroeplijsten op basis van:

  • Klantenbestand (e-mailadres & telefoonnummer)
  • Websitebezoekers
  • App-gebruikers
  • Mensen die een video van jouw hebben bekeken
  • Mensen die interactie zijn aangegaan met jouw Facebookpagina

Op basis van deze doelgroeplijsten kun jij dan vergelijkbare doelgroepen aanmaken.

Een echte to-do in deze tijd!

#2 Doelstellingen: ‘steeds effectiever’

Begin dit jaar was ik zelf nog niet zo enthousiast over de doelstellingen die je kon aangeven bij een campagne. Simpelweg gezegd zou je denken dat je voor meer leads genereren een campagne met als doelstelling “conversies” instelt.

Klinkt logisch maar in de praktijk was dit niet de meest effectieve manier.

De meest effectieve manier voor mij was mijn 2-staps-strategie:

  • Eerst mensen kennis laten maken met jouw product / dienst – doelstelling: bereik
  • Daarna deze mensen opnieuw bereiken met een remarketingcampagne: – doelstelling: conversie

Deze manier van werken was voor mij dé manier om met een kleine investering volop leads te genereren. Voor een klant van mij (GLK – Geldersche Landschap en Kasteelen), verkregen we nieuwe donateurs voor gemiddeld € 3,37.

Zie hier (met de billen bloot)

Facebook-leads-generartie

Een lange tijd was voor mij de 2-staps-strategie dé manier om leads te genereren tegen een lage investering. Een logische strategie, want je moet immers eerst het vertrouwen winnen van jouw doelgroep voordat ze iets van jou gaan kopen. Hoewel deze strategie nog steeds voor mijn klanten werkt, zijn de mogelijke doelstellingen die je binnen Facebook kunt gebruiken sterk verbeterd.

Conversiedoelstelling ‘steeds krachtiger’

Zoals ik hiervoor al aangaf was de doelstelling “conversie” niet de meest krachtige manier van adverteren, tenminste niet voor mij. Misschien ook wel logisch, want hoe kan een doelstelling “conversie” nou echt zijn werk doen als je vrijwel geen traffic hebt gegenereerd? Facebook weet dan immers nog niks over jouw doelgroep en over wie wel of niet interessant is.

Daarom kwam Facebook onlangs met een nieuwe update en deze had een enorme impact op mijn campagnes.

Facebook conversie optimalisatie doelstelling adverteren

Bij nieuwe campagnes kun je nu aangeven dat je eerst traffic wilt genereren zodat Facebook jouw doelgroep leert kennen. Enorm krachtig want met deze update zijn enkele campagnes van mij met  gemiddelde kosten per lead van € 8,- naar € 0,90 gedoken.

Ik heb het hierbij over diverse sportscholen waar ik de ledenwerving voor doe.

Facebook lead generatie adverteren

Zie in bovenstaande afbeelding het verschil tussen € 0,89 en € 6,87 per lead. De 6,87 per lead was met de doelstelling “bereik” en de kosten per lead van € 0,89 met de doelstelling “conversie”. Twee maanden geleden zaten mijn campagnes met doelstelling “bereik” nog op ± € 2,50 per lead en nu dus al veel hoger. Natuurlijk heeft dit te maken met verschillende factoren maar toch werkt de doelstelling “conversies” nu velen malen beter.

Staar je niet dood op de kosten per conversie

Kosten kunnen laag zijn, maar het gaat wel om de kwaliteit van een lead. Daarbij komt meer kijken dan het enkel inrichten van de Facebookadvertentie. Een goede landingspagina, doelgroepbepaling en dergelijke hebben de grootste impact op jouw campagne. Met alleen de doelstelling “conversies” kom je er niet.

#3 Houd je bereik in de gaten: ‘Regels en uitsluitingen’

Er zit een groot verschil tussen bereik en weergaven en veel mensen weten dat niet. Wanneer je weergaven namelijk op 100 staat, betekent dit niet dat je 100 mensen hebt bereikt. Campagnes die langer lopen zullen al snel een scheve verhouding krijgen. Zo is de kans groot dat mensen jouw advertentie al meerdere keren hebben gezien.

Weergaven en bereik Facebook

Er zijn verschillende mogelijkheden om dit probleem op te lossen.

Aanmaken van regels

Iets wat steeds meer mensen doen is het aanmaken van regels. Hierbij geef je aan dat wanneer jouw campagnefrequentie groter dan 2 wordt, deze automatisch wordt gepauzeerd.

Het is een mogelijkheid, maar stel nou dat je wilt dat iedereen slechts één keer jouw advertentie ziet?

Het inzetten van uitsluitingen

Mijn advies is dan simpelweg om gebruik te maken van doelgroepuitsluitingen. Zo kun je bijvoorbeeld iedereen die je bereikt met jouw advertentie, opslaan in een lijst. De mensen die in deze lijst komen te staan die sluit je uit voor de desbetreffende advertentie. Resultaat is dat iedereen gedurende de gehele campagne één keer jouw advertentie ziet.

#4 A/B-testen ‘Next-level’

Je campagne richten op slechts 1 doelgroep met slechts 1 advertentie is gewoonweg niet slim, misschien wel tijdbesparend maar niet kostenbesparend. Wat ik dit jaar deed (en jij waarschijnlijk ook), was het aanmaken van verschillende doelgroepen (advertentiesets) en advertenties. Op deze manier hield je de gehele campagneperiode in de gaten welke doelgroepen en advertenties het beste werkten. Op basis van deze informatie kon je dan jouw campagnes optimaliseren.

Leuk, maar met een nieuwe update van Facebook het is nu nog leuker geworden, namelijk: dynamisch advertentiemateriaal.

Dynamisch advertentiemateriaal

Hoe gaaf zou het zijn dat je Facebook de opdracht kunt geven om zelf verschillende A/B-testen te laten lopen? Dat was dit jaar al mogelijk, maar dat vereiste wel een flinke maandelijkse investering in adverteren. Gelukkig is dit nu verleden tijd met dynamisch advertentiemateriaal.

Een korte uitleg van Facebook (copy en paste):

Facebook dynamisch advertentiemateriaal

Facebook dynamisch advertentiemateriaal 2

Facebook dynamisch advertentiemateriaal 3

Dit is dus de nieuwe manier om nog meer uit jouw advertenties te kunnen halen. Ik ben erg enthousiast over deze nieuwe update en ik ga het meteen gebruiken.

Vanuit de Power Editor ziet het er ook erg eenvoudig uit:

Facebook dynamisch advertentiemateriaal in Power editor

En nu aan de slag!

De tips in dit artikel zijn de meest opvallende punten op dit moment voor het jaar 2017. Wanneer je het uiterste uit Facebookadverteren wilt halen, dien je niet enkel te consumeren. Je dient de tips die ik jou zojuist heb gegeven toe te passen in de praktijk.  Ga voor jezelf de punten af en kijk wat je kunt verbeteren. Enkel door de tips te implementeren en te testen, kom je erachter of het voor jouw onderneming werkt.

Oja, voordat je dit artikel afsluit.., lees het volgende nog even:

Volg je het allemaal nog wel?

Voor mij als online marketeer is het mijn taak om de updates van diverse platformen in de gaten te houden, ik pas ze immers toe in de praktijk om te zien wat wel en wat niet werkt. Ik kan begrijpen dat jij het als ondernemer niet allemaal op de voet kunt volgen, jouw focus moet immers liggen op jouw core-business.

Daarom heb ik “De Online Marketing Groep” opgericht.

Je kunt lid worden van deze groep, waardoor je de focus terugkrijgt op jouw marketing en meer tijd overhoudt voor jouw core-business.

We zijn 9 oktober gestart. Word je later lid, dan is dat natuurlijk geen probleem.

In de afgesloten groep waar je dan  toegang tot krijgt, vind je alle informatie die je nodig hebt voor focus op jouw marketing.

Benieuwd of het iets voor jou is? Klik dan hier.