[info_box title=”TITLE”]Maak jij als bedrijf  gebruik van Facebookmarketing en wil je het onderste uit de kan halen? Lees dan dit artikel waarin ik jou laat zien welke functionaliteiten en welke tools je moet gebruiken om te scoren met Facebookmarketing.[/info_box]

#1 Bericht inplannen

Bij het geven van Facebooktrainingen aan ondernemers en bedrijven valt het mij vaak op dat de functie “bericht inplannen” niet bekend is. Door middel van bericht inplannen kun je alvast een bericht schrijven op Facebook dat later pas gepubliceerd moet worden. Het inplannen van een bericht werkt zeer eenvoudig.

Instructie

Je typt een bericht en daarna klik je onderaan op het klokje waarbij je de tijd en datum kunt aangeven wanneer het bericht geplaatst moet worden. Wanneer je het bericht hebt geschreven en de tijd en datum hebt ingevuld klik je op plannen. 

Facebook-marketing bericht inplannen

Nadat je het bericht hebt ingepland, zul je op jouw Facebookbedrijfspagina nu het volgende zien:

Facebook bericht ingesteld

Belangrijke tips

  • Plan berichten in op de tijden wanneer jouw doelgroep online is (zie tip 2 hieronder).
  • Houdt je pagina wel in de gaten en ga de interactie aan. Alleen berichten publiceren (zenden) zonder interactie aangaan werkt niet.

#2 Weet wanneer jouw doelgroep online is

Voorheen moesten we gebruik maken van tools zoals Edgerankchecker om erachter te komen wanneer jouw doelgroep online was. Enkele maanden geleden is Facebook met een update gekomen, waardoor jij nu zelf eenvoudig kunt kijken wanneer jouw doelgroep het meest actief is.

Instructie

  1. Als je bent ingelogd op jouw Facebookbedrijfspagina ga je naar statistieken;
  2. Navigeer vervolgens naar berichten;
  3. Je kunt nu door met je muis over de desbetreffende dag te gaan, zien op welke tijden jouw doelgroep het meest actief is;

Facebook berichten statistieken

Belangrijke tips

  • Experimenteer met het plaatsen van berichten op piektijden en niet-piektijden. Hierdoor kom je er achter of piektijden daadwerkelijk wel het hoogste bereik behalen;
  • Op tijden wanneer jouw doelgroep het meest actief is, kan de concurrentie ook sterk aanwezig zijn;
  • Door te weten wanneer jouw doelgroep het meest actief is, kun je deze tijden gebruiken bij het inplannen van jouw berichten (stap 1).

#3. Maak gebruik van mobiele applicatie – Paginabeheer

Dat social media tijd kosten, dat is een zin die je bijna wel wekelijks hoort. Maar wat als je nou vele kostbare tijd kan besparen? Dat kan met de Paginabeheerapplicatie voor jouw mobiele telefoon.

Download voor Android     –     Download voor Apple

Met Paginabeheer kun je eenvoudig vanaf jouw mobiele telefoon:

  • Facebookberichten plaatsen of inplannen;
  • Pagina-informatie bijwerken en paginarollen bekijken;
  • Activiteitenlogboek weergeven en mensen uitnodigen voor jouw Facebookbedrijfspagina;
  • Reageren op openbare Facebookberichten en privéberichten;
  • Belangrijkste statistieken bekijken;
  • Notificaties / pushberichten ontvangen als er iets gebeurt op jouw Facebookpagina.

Facebook paginabeheer - applicatie

Belangrijke tips

  • Zet notificaties en pushberichten aan. Hierdoor hoef je niet iedere keer jouw pagina te controleren op reacties en of andere meldingen.

#4. Maak gebruik van Facebook Power Editor

Als je wilt adverteren op Facebook dan kun je dit eenvoudig doen door naar www.facebook.com/ads te gaan. Hier kun je dan een Facebook advertentie-account aanmaken en dan beginnen bij het realiseren van jouw Facebookadvertentie. Echter als je dat op deze manier doet, mis je vele belangrijke functionaliteiten. Door gebruik te maken van de Facebook Power Editor krijg je wel toegang tot de vele functionaliteiten. Denk hierbij aan:

  • Eenvoudig meerdere advertenties in een keer aanmaken (bulkadvertenties);
  • Duidelijke overzichten van welke advertenties er lopen en hoe ze presteren;
  • Gebruik maken van aangepaste doelgroepen. Met aangepaste doelgroepen kun jij jouw offlinepubliek vinden onder de mensen die Facebook gebruiken. Ook kun je eenvoudig mensen bereiken aan de hand van een e-mailbestand of een export van bijvoorbeeld jouw LinkedIn-lijst.

Facebook Power Editor

 

Belangrijke tip

  • Om gebruik te maken van Facebook Power Editor, heb je Google Chrome nodig

#5. Afmetingen Facebookbedrijfspagina en advertenties

De afmetingen van zowel de Facebookbedrijfspagina als de advertenties veranderen vaak. Bij het gebruikmaken van afbeeldingen bij jouw advertenties, is het van belang dat de afbeelding voldoet aan de juiste afmeting. Een afbeelding die te groot is zal niet goed weergegeven worden via Facebook. Dit kan ervoor doen zorgen dat de boodschap niet duidelijk wordt overgebracht naar jouw advertentiedoelgroep en dat kan uiteindelijk invloed hebben op de prestatie van de advertentie.

Om ervoor te zorgen dat jij weet wat de juiste afmetingen zijn, heb ik ze hieronder neergezet. Ik zal ervoor zorgen dat deze lijst up-to-date blijft. Klik op de afbeelding om de grote-versie te openen.

Afmetingen - facebookadvertenties Afmetingen - Facebookbedrijfspagina

[info_box title=”TITLE”]Hebben bovenstaande tips je geholpen of heb je hulp nodig? Laat hieronder jouw reactie achter.[/info_box]