[info_box title=”TITLE”]Likes, Likes! Wie wil er likes? Warme, koude likes! Nu voor maar € 40,- per 1000 likes! Wees snel want ze gaan als hete broodjes over de toonbank! Geen interesse? Gelukkig maar![/info_box]

Steeds meer bedrijven willen veel Facebook likes. Herken jij dat? Facebook Likes zijn belangrijk om meer mond-tot-mond reclame te krijgen. Maar zorg er wel voor dat je dienst/productgerichte likes krijgt. Hoe je dit doet? Dat ga ik jou in dit korte artikel leren.

#1 Verzin een goede Facebook-campagne

Nog steeds wordt ons Facebook nieuwsoverzicht overstroomd met Like & Win acties. Als je het nog niet wist, Like & Win acties zijn illegaal en tegen de regels van Facebook. Stop er daarom mee. Ik ben niet geïnteresseerd in een kapsalon die barbecues weggeeft. Ik ben niet geïnteresseerd in een bakker die iPads weggeeft. Weet je waar ik geïnteresseerd in ben? In Facebook-campagnes die aansluiten bij het merk of product.

Als jij meer Facebook likes wilt genereren, dan moet je een campagne starten waarbij je een prijs weggeeft die aansluit bij jouw bedrijf. Daardoor krijg je dienst/productgerichte fans, ofwel jouw doelgroep. Je kunt verschillende campagnes bedenken en maken. Investeer echter niet in dure bureaus die voor € 1000,- een Facebook-campagne realiseren, maar maak gebruik van AgoraPulse en investeer die € 1000,- bijvoorbeeld in Facebook advertenties.

#2 Meer interactie = Meer likes

Hoe eenvoudig kan het zijn? Door meer interactie wordt de olievlek groter. Hoe groter de olievlek wordt, hoe meer nieuwe mensen jouw Facebook pagina zien. Hoe meer mensen jouw Facebook pagina zien, hoe meer nieuwe likes je krijgt. Wauw! Dat klinkt eenvoudig, vind je niet?

Het is bijna zo eenvoudig

Je moet natuurlijk wel weten hoe je de interactie van je fans vergroot. Alleen maar zenden helpt niet. Content en context is altijd nog KING en dat zal naar mijn gevoel ook altijd zo blijven. Daarom hieronder verschillende Facebook berichten/thema’s waarmee de interactie op jouw Facebook pagina kan stijgen.

Emotionele berichten

Nee, ik heb het hier niet over “Komt een vrouw bij de dokter”. Als jij mensen wilt activeren moet je hen raken op hun gevoel.

Restaurant voorbeeld tijdens de winter:Plaats een tafel bij het raam. Zet 2 koppen heerlijke warme chocolademelk met daarop een toefje slagroom bij het raam. Zorg ervoor dat je op de achtergrond de sneeuw ziet. Maak een foto en plaats deze op Facebook met als onderschrift: Met wie wil jij een kop heerlijke warme chocolademelk drinken? Ik wil een kop warme chocolademelk drinken met _________

Entertainende berichten

Mensen die gebruik maken van Facebook willen geëntertaind worden. Zorg er daarom voor dat je van jouw saaie producten, super geile ahum, super leuke producten maakt. Een goed voorbeeld hiervan is Blendtec. Bekijk het filmpje hieronder en je begrijpt meteen wat ik bedoel.

Feedback vragen

Mijn favoriet! Ik vind feedback vragen via Facebook geweldig. En weet je waarom?

  • Fans zullen het gevoel krijgen dat ze deel uitmaken van jouw bedrijf;
  • Als iemand ontevreden is over bijvoorbeeld de hygiëne binnen jouw bedrijf kun je hier iets aandoen.
  • Positieve feedback zorgt voor het psychologische beïnvloeden van nieuwe fans die een kijkje nemen op jouw Facebook pagina.

Tips en tricks

Heb je een eigen computerwinkel? Geef mensen dan eens tips over hoe ze bijvoorbeeld hun pc sneller kunnen maken, welke virusprogramma ze moeten gebruiken of hoe ze hun computer zelf kunnen schoonmaken. Door kennis te delen zorg je ervoor, dat nieuwe fans je bedrijf sneller leren vertrouwen. Hoe meer vertrouwen iemand krijgt in jouw bedrijf, des de eerder die persoon zaken met je gaat doen.

#3 Jij bent interessant dus ik ben dat ook

Als je wilt dat mensen jouw berichten gaan delen (wat zorgt voor nieuwe Facebook fans), dan moet het bericht een meerwaarde bieden. Wij mensen delen alleen iets, als wij denken dat ons netwerk er iets aan heeft. Als wij namelijk iets delen waarvan wij weten dat ons netwerk er niets aanvindt dan gaat niemand reageren. Dat kan zelfs leiden tot imagoschade.

#4 Realiseer een social media strategie

Je zult zien dat door bovenstaande tips de interactie gaat stijgen en hierdoor ook het aantal likes. Maar laat je niet misleiden! Zorg ervoor dat je niet alleen maar focust op likes. Van likes worden we namelijk niet rijk. Likes zorgen er alleen maar voor dat je naamsbekendheid zal stijgen. Daarom raad ik je aan om een social media strategie te realiseren. De social media strategie zorgt voor focus en focus zorgt voor de groei van jouw onderneming.

#5 Gouden tips!

Zorg ervoor dat je berichten voldoen aan de volgende punten

  • Eye-catchy afbeeldingen
    Een goede afbeelding zorgt ervoor dat de ogen van je fans op jouw berichten gericht worden.
  • K.I.S.S
    Keep it short and simple! Zorg ervoor dat berichten niet langer zijn dan 140 tekens. Hoe langer een bericht hoe lager de interactie. Uiteraard kun je een bericht wel langer dan 140 tekens maken, maar zorg er dan wel voor dat je met de eerste 140 tekens de aandacht hebt gekregen.
  • Call to action
    Wordt nog vaak vergeten maar is uitermate belangrijk! Zorg ervoor dat je mensen een opdracht geeft nadat ze jouw bericht hebben gelezen. Voor goede voorbeelden op het gebied van Call to actions raad ik je dit artikel aan: bit.ly/thelikeeconomy
  • 80/20
    Jaag je huidige fans niet weg! Maak gebruik van de 80/20 regel d.w.z. 80% moet interessante en entertainde berichten zijn, 20% mag zelf-promotie zijn.
  • Content-kalender
    Als je effectief gebruik wilt maken van Facebook raad ik je aan om gebruik te maken van mijn content-kalender. Deze zorgt ervoor dat je consistent berichten zult plaatsen en dat je een goed overzicht houdt over de berichten die je deelt

Social media content kalender

[info_box title=”TITLE”]Ik ben erg benieuwd of jij al gebruik maakt van één van bovenstaande tips. Laat jouw reactie hieronder achter en ik zal gelijk antwoord geven. [/info_box]