[info_box title=”TITLE”]Het eerste Facebook Marketing Congres vond op dinsdag 11 juni plaats in Utrecht. Tijdens dit congres waren er vele sprekers aan het woord, onder wie keynote spreker Rohit Bhargava – marketeer/ spreker en auteur van Likeonomics. Als er één persoon is die weet waar het met social media omdraait, dan is hij dat wel! Gelukkig mocht ik aanwezig zijn bij dit event om jullie de Take-aways te geven van zijn keynote.[/info_box]

Ik wil niet vriendjes met jou worden

Vaak denken ondernemers nog dat hun potentiële klanten vrienden met hun willen worden. Dit is helemaal niet zo. Niemand zit erop te wachten om via de social media kanalen vrienden te worden met een bedrijf. Wat wij willen is interactie met onze vrienden en de meerwaarde zien van bedrijven. Dat we maar blijven hameren op content is redelijk passé. Content is belangrijk, maar het moet wel een meerwaarde hebben voor jouw fans. We zitten niet erop te wachten dat bedrijven vragen hoe onze vakantie was of wat we aan het eten zijn. We willen beleving en betrokkenheid.

Social media is niet voor even, maar voor altijd!

Wat mij vaak opvalt is dat ondernemers denken dat social media hun bedrijf redt! Social media is het wondermiddel waarmee je duizenden euro’s per maand extra binnenhaalt! Niet dus! Social media gaat niet om de snelle marketing, social media gaat om het creëren van een beleving die we hebben voor een lange tijd. Hetzelfde geldt voor je website en de producten die je maakt. Je moet niet alleen maar willen verkopen, je moet blijven innoveren en zorgen dat je een gevoel creëert rond je product. Een gevoel waardoor je steeds weer nieuwe mensen aantrekt die dát willen voelen wat jouw andere klanten ook voelen. Oftewel: Je moet likeable zijn! Je moet een magneet zijn die mensen naar zich toe trekt, die bij je willen zijn omdat het zo fijn voelt en dat het een gevoel geeft voor een lange tijd.

Social media en de cijfers

Al enkele maanden merk ik dat men een fetisj heeft voor social media cijfers. Hiermee bedoel ik dat men de Facebook likes belangrijker vindt dan de meerwaarde die achter de cijfers zit. Hoe dit komt: overal worden wij bestookt met cijfers. 100 vind ik leuks, 50 Retweets en een Klout score van 50.

Facebook marketing - Social media en cijfers

 

Maar wat zeggen deze cijfers?

Die vraag kun je beantwoorden door te kijken wat deze cijfers inhouden. Wie zijn die 50 fans? Wat betekenen ze voor jouw bedrijf? Wat doen die 50 Retweets? Leveren ze traffic op naar jouw website? Zijn het potentiële klanten? Zorg ervoor dat je geen fetisj krijgt voor de cijfers op zich maar voor het analyseren van de cijfers en het ontcijferen van de meerwaarde.

De vijf basisregels voor de contentstrategie

Als je wilt scoren met social media dan is een goede contentstrategie een must. Zorg er daarom voor dat je de onderstaande vijf basisprincipes opvolgt en uit je hoofd leert.

  • Wees transparant en houd je aan de werkelijkheid
  • Alles wat je communiceert, moet relevant zijn en in relatie staan tot je bedrijf
  • Wees onzelfzuchtig en entertain je fans. (Denk hierbij aan de 80 – 20% regel)
  • Maak het niet te moeilijk, dus houd het simpel
  • Timing is een must!

Hoe leren we deze basisprincipes uit ons hoofd? Eenvoudig! Zet alle termen om in het Engels en je krijgt TRUST.

  • Truth
  • Relevance
  • Unselfish
  • Simplicity
  • Timing

 Creëer een experience

Om nog even terug te komen op het creëren van een online experience.

Facebook marketing - Online experience