Maak je als bedrijf gebruik van Facebook of zijn er plannen om binnenkort Facebook zakelijk te gaan inzetten? In dit eerste deel van het 2-delige artikel geef ik vandaag 4 belangrijke tips voor het succesvol zakelijk inzetten van Facebook.

Prioriteiten van Facebook

Facebook heeft aangegeven dat ze 3 prioriteiten hebben die voor jou van belang zijn wanneer je het zakelijk inzet:

1. De verschuiving richting mobiel

Wist jij dat 90% van de Facebookgebruikers dit kanaal gebruiken via de mobiele telefoon? De verschuiving van desktop richting mobiel nam de laatste jaren een grote vlucht. Dat zie je niet alleen bij Facebook, maar uiteraard ook bij andere kanalen. Het is dus van belang dat je goed gaat kijken naar jouw Facebookdoelgroep en er rekening mee houdt dat zij voornamelijk actief  zijn via de mobiele telefoon. Wil je jouw doelgroep van Facebook meenemen richting jouw website? Zorg er dan ook voor dat jouw website is geoptimaliseerd voor de mobiele telefoon.

Als je gebruikmaakt van Facebookadverteren is het verstandig dat je gaat splittesten tussen desktop en mobiel. Maak hierbij voor zowel de desktopdoelgroep als de mobiele doelgroep een unieke advertentie aan, zodat je goed in de gaten kunt houden via welk apparaat (desktop of mobiel) de conversies het hoogst zijn.

2. Groei van Facebookadverteerders

Wanneer je van mening bent dat Facebook een “gratis kanaal” is, dan wil ik je vandaag toch even wakker schudden. Facebook heeft namelijk 15.000.000 actieve bedrijfspagina’s waarvan 3.000.000 bedrijven aan het adverteren zijn via Facebook. Volgens Facebook nog niet voldoende adverteerders, maar voor jou belangrijk om te weten dat via Facebook adverteren vrijwel een must-have is. Waarom? Je zult een erg sexy bedrijf moeten zijn om een groot deel van jouw doelgroep te kunnen bereiken zonder de kracht van Facebookadverteren. Gelukkig is Facebookadverteren goedkoop en kan het erg veel opleveren wanneer je het slim inzet.

3. Advertenties meer relevant en effectief maken

Zoals ik hierboven al aangaf is Facebookadverteren een goede manier om met weinig geld positieve resultaten te behalen. Enkel moet je weten dat Facebookadverteren iets geheel anders is dan Google Adwords. Wanneer je adverteert via Adwords dan richt je je namelijk op de mensen die al een bepaalde behoefte hebben. Bij Facebook bereik je, wanneer je geen gebruikmaakt van remarketing, veel mensen die nog geen daadwerkelijke behoefte hebben. Relevantie is dan heel belangrijk. Val mensen niet lastig met ouderwetse advertenties die ze meteen uit hun gezichtsveld willen halen. Facebook speelt hier op in door ervoor te zorgen dat gebruikers enkel relevante advertenties zien.

De roadmap van Facebook

Tijdens de F8 (Facebook Developer Conference) gaf Facebook duidelijk aan waar zij zich de aankomende tijd op gaan richten. Hieronder een overzicht van hun roadmap. Belangrijk is om bij jezelf te gaan kijken of jij deze producten al inzet en zo niet, of het interessant is om deze producten in te gaan zetten. Video bijvoorbeeld is sinds vorig jaar al een belangrijke pijler voor vele bedrijven. In dit artikel ga ik straks nog dieper in op het succesvol gebruikmaken van video’s.

Facebook F8 Roadmap 2016

En dan nu de 4 tips

Bovenstaande prioriteiten van Facebook spelen een belangrijke rol voor de aankomende tijd. Onderstaande tips kun je vanaf vandaag direct implementeren in jouw Facebookstrategie.

 

#1 Creatief gebruikmaken van Facebookvideo’s

Facebookvideo is sinds eind vorig jaar helemaal booming geworden. Ze gaan de concurrentie aan met YouTube en weten dit op verschillende slimme manieren te doen. Tevens biedt het vele voordelen, zoals: de video’s spelen automatisch af, 360-graden- video’s, adverteren met video’s is vaak de goedkoopste manier, diepgaande statistieken en nog veel meer. Dit klinkt allemaal leuk, maar het opzetten van een video, hoe doe je dat en hoe maak je zo’n video nou daadwerkelijk interessant en conversiegericht? Hieronder de richtlijnen voor een succesvolle Facebookvideo:

1. Grijp de aandacht van je doelgroep

De eerste 3 seconden van jouw Facebookvideo zijn het meest belangrijk. In deze 3 seconden moet je aandacht trekken van jouw doelgroep. Zorg er daarom voor dat vanaf het begin de kwaliteit van jouw video hoog is. Zorg voor opvallende beelden en bijvoorbeeld geen intro-animatie, enkel wanneer je met deze intro-animatie direct de aandacht van jouw doelgroep weet te winnen. Daarbij is het van belang dat jouw video zowel zonder als met geluid interessant is. Video’s die automatisch afspelen in de tijdlijn van jouw fans zijn zonder geluid (totdat ze erop klikken).

Maak daarom gebruik van een ondertiteling die je kunt implementeren via Facebook zelf. Erg slim voor mensen die niet naar jouw video kunnen luisteren maar wel kijken! Ik betrap mezelf er altijd op dat ik vaak de video niet eens aanklik, maar al direct de ondertiteling ga volgen zonder geluid. Tevens moet je altijd een thumbnail instellen want hierdoor heb je de controle over wat het eerste beeld zal zijn wanneer iemand ervoor kiest om jouw video te bekijken.

Gray Vaynerchuck Facebook zakelijk video

Bovenstaande afbeelding is een video van Gary Vaynerchuck die slim gebruikmaakt van een ondertiteling.

2. Optimaliseer de video

Wanneer jij de video hebt gerealiseerd en hebt geplaatst, begint pas het echte werk. Nu is het van belang dat je tijd neemt om alle belangrijke informatie bij jouw video te plaatsen. Denk hierbij aan een duidelijke call to action waar mensen op kunnen klikken nadat ze de video hebben bekeken of tijdens het kijken. Een goede call to action kan ervoor zorgen dat je mensen snel en eenvoudig meeneemt naar de plek waar je ze wilt hebben. Gebruik maken van tags om zo jouw video te labelen zodat hij ook sneller door andere mensen gevonden wordt. In onderstaande afbeelding staan alle belangrijke opties die je kunt instellen. Credits gaan uit naar Mari Smith!

Facebook-zakelijk---video-editting-

3. Analyseren van de statistieken

In de afbeelding eerder gedeeld van de F8 kon je al zien dat Facebook zich aan het focussen is op video. Dit zorgt er dan ook direct voor dat ze alles uit de kast halen omtrent het analyseren van jouw video’s. De statistieken die vertoonbaar zijn worden steeds uitgebreider en duidelijker. Hierdoor kun je goed analyseren wat jouw zakelijke Facebookvideo’s nou daadwerkelijk opleveren, welke video’s het wel en niet goed doen. Allemaal belangrijke statistieken die ervoor zorgen dat jij optimaal gebruik kunt maken van Facebook zakelijke video’s.

Zakelijke Facebook video van Mari Smith

#2 Aan de slag met Facebook Live

Heb jij al gebruikgemaakt van Facebook Live? Sinds kort is dit voor iedereen mogelijk en hoef je geen bekende Nederlander te zijn om hier gebruik van te maken 😉 Facebook heeft als doel om de Live TV te worden vanuit je broekzak. Bij de lancering van Facebook Live, betaalde Facebook bekende mensen voor het gebruikmaken van Facebook Live. Een slimme manier om meer aandacht te genereren voor Facebook Live omdat bekende mensen uiteraard  een enorm bereik hebben. Maar het is vanaf vandaag ook erg interessant voor jou! Het brengt je naast branding een verhoging in je organische bereik en je kunt eenvoudig nieuwe leads genereren. Benieuwd hoe je slim en direct aan de slag kunt met Facebook Live? Hieronder belangrijke richtlijnen.

1. Zorg voor relevante content

Alles wat je online doet begint met het bedenken van: hoe kan ik voor meerwaarde zorgen voor mijn doelgroep. Het is daarom slim om eerst te gaan brainstormen en ideeën te gaan verzamelen, waarvan jij denkt dat andere mensen die ook interessant zullen vinden. Kijk naar concurrenten en luister naar waar jouw doelgroep over praat en speel daarop in met Facebook Live. Denk hierbij aan:

  • het laatste nieuws
  • achter de schermen
  • hoe kun je het zelf doen (How-to)
  • vraag en antwoord

2. Win en behoud de aandacht van jouw doelgroep

Wanneer je een geweldig idee hebt voor jouw video is het zaak om er alles aan te doen om de aandacht van jouw doelgroep te winnen en te behouden. Zorg er daarom voor dat:

  • de titel van jouw video kort en bondig is en maak gebruik van een smiley (dit valt visueel lekker op)
  • jouw volgers zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief: dit is een unieke kans want mensen die jouw video bekijken tonen al interesse in jou
  • er interactie is tijdens de livevideo. Wanneer jouw Facebookvideo begint, kunnen mensen direct reageren op jouw video als een soort van live-chatfunctie. Onderhoud de chat-stream en activeer mensen door in te haken op de berichten die zij plaatsen.
  • je uitzending 5 – 20 of meer minuten duurt. Facebook heeft een nieuwe component in het algoritme dat ervoor zorgt dat jouw video het maximale organische bereik heeft op het moment dat hij aanstaat. Hoe langer jouw Facebook-Livevideo duurt hoe langer jij profiteert van maximale zichtbaarheid.
  • je de video aanpast na het plaatsen. Nadat jouw video is geplaatst, kun je net zoals in tip 1 jouw video optimaliseren. Denk hierbij aan: omschrijving, tags, call to action en thumbnail.

Bovenstaande tips zullen jouw Facebook-Livevideo’s een flinke boost geven.

#3 Inzetten van Facebook Instant Articles

De groei in het aantal mobiele gebruikers neemt nog steeds toe en momenteel gebruikt 90% van de Facebookgebruikers hun mobiele telefoon. Een belangrijke factor bij het gedrag van mobiele gebruikers is dat hun behoefte omtrent “wachten” flink is afgenomen. In 1999 vonden wij het nog acceptabel om 8 seconden te wachten totdat de pagina is geladen, maar sinds 2010 is een kleine 3 seconden enkel nog acceptabel. Duurt het laden op dat moment langer? Dan is de kans groot dat jouw bezoeker afhaakt.

Internetgebruikers en hun behoefte om te wachten

Oplossen van dit probleem is het gaan inzetten van Facebook Instant Articles. Met Facebook Instant Articles kunnen jouw Facebookfans zonder het verlaten van Facebook direct jouw artikelen en andere waardevolle informatie lezen. Het is tevens gebleken dat Instant Articles 10x sneller laden dan een artikel dat je wilt lezen via het online web. Ook uit een onderzoek tussen een oude mobiele telefoon uit het jaar 2011 dat artikelen las via Facebook Instant Articles versus de iPhone 6 die het artikel las via een website blijkt dat het verschil in de resultaten enorm is:

Facebook instant articles voor Facebook zakelijk

Instant Articles kan dus super interessant zijn wanneer je een snelle laadtijd belangrijk vind, omdat je merkt dat je anders bezoekers kwijtraakt op jouw website. Uiteraard kun je dit probleem ook oplossen door een webbouwer naar jouw website te laten kijken of het mogelijk is om jouw website sneller te maken. Maar toch, het is goed om te kijken naar wat Instant Articles voor jou te bieden heeft. Het moet wel aansluiten op jouw doelstellingen, want wanneer je gebruikmaakt van Facebook Instant Articles genereer je minder traffic naar jouw website maar kan het bijvoorbeeld wel een hogere interactie opleveren.

#4 Facebook Canvas voor adverteren

Facebook Canvas is gelijk aan Instant Articles en geeft je de mogelijkheid om een “good-looking”-advertentie op te zetten waarbij mensen direct een pagina openen binnen Facebook. Je kunt deze pagina voorzien van teksten, video’s, afbeeldingen (carrousels), inschrijfformulier en al helemaal goed om te weten is dat deze pagina is geoptimaliseerd voor de mobiele telefoon zodat de gebruikerservaring helemaal op en top is! Naar mijn mening een geweldige kans voor ondernemers die geen optimale website hebben en hierdoor juist de kansen kunnen benutten van een “good-looking”-pagina die snel laadt en tevens geoptimaliseerd is voor de mobiele telefoon.

Wanneer je dus nog geen gebruikmaakt van Facebook Canvas, adviseer ik je om in ieder geval te kijken naar de voordelen van Facebook Canvas ten opzichte van jouw eigen website. Zet eventueel een splitcampagne op waarbij je de pagina zowel opzet via jouw eigen website als die van Facebook Canvas en kom er zo achter wat het beste werkt. Meten is nog altijd weten!

En nu aan de slag!

Mijn advies is om te kijken welke van de tips interessant zijn en waar je direct mee aan de slag kunt gaan. De focus van Facebook is ook voor jou van belang, want je zult zien dat activiteiten zoals video’s en Facebook Live een enorme boost in de zichtbaarheid kunnen opleveren. Uiteraard is het belangrijk om wel goed te kijken naar hoe je deze nieuwe activiteiten strategisch kunt inzetten zodat het bijdraagt aan de online-marketingdoelstellingen van dit jaar. Lees nu deel 2.

Succes!

wouter-uitgesneden

Klaar voor het implementeren van deze Facebook tips?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen. Laat je reactie hieronder achter. Heb je liever 1-op-1 contact met mij dan kun je altijd contact met mij opnemen voor het aangaan van een samenwerking.