Waar het voorheen enkel voor grote bedrijven mogelijk was om te adverteren op Instagram, is het nu voor ieder bedrijf mogelijk. Dus maak je als bedrijf gebruik van Instagram en wil je op een snellere manier onder de aandacht komen van jouw potentiële doelgroep? Dan is Instagram adverteren echt iets voor jou. Of je nou klein of groot bent, als jouw doelgroep Instagram gebruikt, is daar adverteren dé manier om onder de aandacht te komen. Benieuwd hoe Instagram adverteren werkt? Dat leg ik je in dit artikel uit.

[Belangrijk bericht juni 2018: Klik hier voor een geüpdatet artikel over Instagram adverteren]

Inleiding

Met meer dan 400 miljoen gebruikers op Instagram die dagelijks druk bezig zijn met het plaatsen van foto’s en video’s is het een interessant kanaal om te communiceren met jouw doelgroep. Tot voor kort was het niet mogelijk om op een betaalde manier onder de aandacht te komen van jouw doelgroep. Dankzij een recente update is dit nu wel wel mogelijk en je ziet nu al enkele bedrijven de leiding nemen op het gebied van Instagram adverteren en profiteren van de mogelijkheden om op een snelle en doelgerichte manier in contact te komen met hun doelgroep. Ben jij ook actief op Instagram en wil je jouw naamsbekendheid vergroten of meer omzet behalen? Lees dan nu snel verder.

Hoe ziet Instagram adverteren eruit?

Instagram adverteren biedt je 3 methodes om onder de aandacht te komen van jouw potentiële doelgroep, namelijk:

Afbeeldingadvertentie

Met afbeeldingadvertenties kun je als bedrijf jouw verhaal vertellen door middel van afbeeldingen. Door het inzetten van afbeeldingen die jouw doelgroep raken, kun je op een snelle manier de aandacht vergroten en er tevens voor zorgen dat jouw doelgroep actie onderneemt of de interactie aangaat.Videoadvertentie

Maak je op dit moment al gebruik van video’s of heb je de juiste middelen hiervoor? Dan is het inzetten van Instagram videoadvertenties de manier om de aandacht te winnen van jouw doelgroep en om ze te inspireren met prachtige beelden. De video kan maximaal 30 seconden duren en het formaat is in landscape.

Carrouseladvertentie

Wil je meer dan één afbeelding onder de aandacht brengen van jouw doelgroep? Maak dan gebruik van Instagram Carrouseladvertentie. Jouw doelgroep kan dan door middel van swipen verschillende afbeeldingen zien. Met een call to action kun je de doelgroep meenemen naar jouw website.

Welke Instagram advertentiemethode hoort bij jou?

Zoals je hierboven kunt zien, kun je gebruikmaken van 3 verschillende manieren van adverteren. Belangrijk hierbij is dat je duidelijk in kaart brengt wat de doelstelling van jouw advertentie is. Wanneer je bijvoorbeeld verschillende producten onder de aandacht wilt brengen, dan is het gebruikmaken van een carrouseladvertentie interessant. Wil je iets onder de aandacht brengen van jouw doelgroep wat moeilijk te verwoorden is? Maak dan gebruik van een videoadvertentie. Kun je met één afbeelding de boodschap duidelijk maken? Dan is het gebruik maken van één-afbeeldingadvertentie de juiste keuze.

Welke doelen zijn er mogelijk met Instagram adverteren?

Wil je via Instagram gaan adverteren, dan kun je net zoals bij Facebook adverteren gebruikmaken van verschillende advertentiedoelen. Hieronder zie je een overzicht van alle doelen die Instagram heeft aangekondigd via hun website.

Klikken naar de website

Wil je meer traffic genereren naar één van je websitepagina’s? Maak dan gebruik van de doelstelling “klikken naar de website”.

Advertentiemogelijkheden: Afbeelding, Video en Carrousel

Video weergaven

Wil jij een video onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep? Maak dan gebruik van de doelstelling “videoweergaven”.

Advertentiemogelijkheden: Video

Mobiele app installatie

Wil je een mobiele applicatie onder de aandacht brengen? Maak dan gebruik van de doelstellingen “mobiele applicatie installatie”

Advertentiemogelijkheden: Afbeelding en Video

Veel aandacht

Wanneer je veel aandacht wilt creëren bij een breed publiek met gegarandeerde impressies en plaatsing in de top advertentiepositie van het Instagramnieuwsoverzicht, maak dan gebruik van de doelstellingen “grote aandacht”.

Advertentiemogelijkheden: Video

* Hiervoor moet je contact opnemen met een verkoper van Instagram

Wat zijn de kosten van Instagram adverteren?

Wanneer we kijken naar de kosten van een advertentie op Instagram, dan is dit geheel afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken, de doelstelling en het aantal concurrerende bedrijven die dezelfde doelgroep willen bereiken. Op dit moment geeft Instagram kosten per duizend weergaven aan tussen de € 1.26 en € 6.30 en voor een klik op een link die staat in jouw Instagramadvertentie betaal je tussen de € 0,10 en € 2,00.

Als je het aan mij zou vragen dan is Instagram adverteren op dit moment interessant wanneer je kiest op basis van duizend weergaven en CPC. De klikprijs vind ik via Instagram momenteel hoger liggen vergeleken met Facebook adverteren. Uiteraard wil dit niet zeggen dat Instagram adverteren op basis van kost per klik niet interessant is. Dit ligt geheel aan jouw advertentiebudget en tevens de kosten per klik die jij wilt uitgeven aan Instagram adverteren.

[Belangrijk bericht juni 2018: Klik hier voor een geüpdatet artikel over Instagram adverteren]

Hoe maken bedrijven gebruik van Instagram adverteren?

Wil je gebruik gaan maken van Instagram adverteren, maar weet je nog niet goed hoe of wil je geïnspireerd raken door succesverhalen van andere bedrijven die Instagram adverteren al succesvol inzetten? Klik dan hier. Via deze link kom je uit op de officiële website van Instagram waar vele succesverhalen staan.

Klaar voor Instagram adverteren?

Je kunt meteen aan de slag gaan met Instagram adverteren. Heb je hulp nodig bij het inzetten van Instagram adverteren en ben je zoekende naar een online-marketingbureau, dan kun je uiteraard altijd contact opnemen met mij via deze pagina. Ik ben inzetbaar als social-mediaexpert en/of online-marketing specialist.