Instagram adverteren, is dat iets voor jouw bedrijf? Ben je benieuwd hoe je een Instagram advertentie opzet waarmee je de aandacht trekt van jouw doelgroep? Hoe je gebruikmaakt van de juiste opties en instellingen?

Vandaag laat ik jou in dit artikel zien hoe je in 5 stappen jouw zakelijke Instagram advertentie opzet.

Waarom Instagram adverteren voor bedrijven?

Ik zie bij veel mensen om mij heen dat zij steeds meer van Facebook naar Instagram gaan Ik ben zelf ook al een lange tijd fan van Instagram.

De reden voor mezelf? Facebook is totaal niet meer relevant voor mij en via Instagram kan ik echt nog zelf beslissen welke updates ik wil zien. Wanneer je op mijn Instagramaccount kijkt, zie je dat ik erg selectief ben met het volgen van mensen. Welke accounts ik zoal volg? 99% van de mensen die ik via Instagram volg zijn mensen op zakelijk gebied, motivators, inspirators en mensen waar ik graag een échte verbinding mee wil hebben.

Waarom ik dit zeg? Omdat ik te vaak nog het aloude praatje krijg: “Wouter, Instagram is niet voor bedrijven, Instagram is voor privé-personen!

Uh wat? Privé-personen? Dat zijn toch mensen en mensen bereiken is toch precies wat je wilt? Ik geloof niet in typische B2B- en B2C-kanalen.

Iemand die privé actief is op Instagram en een ontzettend interessant zakelijk bericht wat hem aanspreekt ziet, zal dit bericht niet negeren. Daarom is Instagram adverteren geschikt voor zowel bedrijven die een B2C- als een B2B-doelgroep hebben, of makkelijker gezegd: die mensen als doelgroep hebben.

Jouw eerste stap tot Instagram adverteren

Om een ijzersterke advertentie op te zetten, bespreek ik hier de belangrijkste componenten van Instagram adverteren.

#1 Wat is je doel?

Wat is de reden dat je aan de slag gaat met Instagram adverteren? Welke doelstelling wil je hiermee behalen?

Het weten wat je doel is, is het fundament van Instagram adverteren. Wanneer je namelijk een nieuwe campagne start, moet je eerst aangeven wat je doelstelling is.

En geloof mij, de juiste doelstelling instellen is ontzettend belangrijk! Wanneer jouw doelstelling conversies is, dan dien je ook echt conversies in te stellen. Op deze manier kunnen de algoritmes van Instagram jouw campagne het beste aansturen.

Doe je dat niet en heb je als marketingdoelstelling voor jezelf meer e-mailleads genereren maar je doelstelling is “bekendheid“? Dan is de kans groot dat je veel mensen bereikt, maar dat slechts weinigen daadwerkelijk in actie komen.

Daarom is jouw 1e stap: het bepalen van jouw doelstelling.

#2 Welk type advertentie past bij jouw doelstelling?

Nu je weet wat jouw doelstelling is, dien je een keuze te maken uit het type Instagram advertentie dat je wilt inzetten. Op dit moment zijn er 5 verschillende advertentiemogelijkheden:

  1. foto-advertenties
  2. video-advertenties
  3. carrouseladvertenties
  4. slideshows-advertenties
  5. stories-advertenties

1. Foto-advertenties

Een foto-advertentie is een simpele foto, vierkant formaat of een landscape formaat. Dit is de meest eenvoudige manier van adverteren omdat het niet veel tijd kost om een goede afbeelding op te maken. Deze advertenties komen terecht in het nieuwsoverzicht van Instagram.

Instagram adverteren voorbeelden

2. Video-advertenties

Je doelgroep benaderen met video-advertenties is ontzettend effectief. Uit de resultaten van mijn Instagramcampagnes blijkt dat video’s vaak beter werken.

Ze zijn opvallend voor het oog en bij de meeste mensen spelen video’s automatisch af. Wil je het aandachteffect vergroten? Zorg er dan voor dat je video wordt ondertiteld en houd je aan de regel van de duur van 60 seconden van je video. Langer kan namelijk niet.

stereosonic instagram adverteren bedrijven

3. Carrouseladvertenties

Een Instagramcarrousel kan tussen de 2 en 10 afbeeldingen / video’s bevatten. Instagramgebruikers swipen met hun vinger door de carrousel heen.

Wanneer je mensen echt wilt meenemen in jouw verhaal, dan kun je een lange horizontale afbeelding  in meerdere gedeeltes knippen. Hierdoor creëer je een ervaring waarbij jouw doelgroep door jouw verhaal kan swipen.

Zie hieronder het voorbeeld van Tesco food.

tesco instagram advertentie carousel bedrijven

4. Slideshowadvertenties

Heb je de expertise om een video te maken niet in huis? Dan is slideshowadverteren echt iets voor jou. Op basis van een aantal stilstaande afbeeldingen kun je eenvoudig en snel een slideshow opstellen met tekst en geluid.

5. Stories-advertenties

Instagram stories-advertenties is de nieuwste manier van adverteren. Naar mijn mening één van de sterkste manieren van adverteren áls  je de juiste beleving neerzet (hier ga ik het zo over hebben). Instagramgebruikers maken veel gebruik van Instagram stories waarbij ze door de stories van hun netwerk swipen. Voor jou de ideale kans om hier de aandacht van jouw doelgroep te trekken.

Hoe nu verder?

Awesome, ik ga ervan uit dat je weet welke Instagram advertentiemogelijkheid het beste bij jou past. Nu gaat het echte avontuur beginnen, namelijk het realiseren van een advertentie die jouw doelgroep echt interessant vindt. Helaas gaat het hier vaak fout…

#3 Wees authentiek!

Als er één ding is waar Instagramgebruikers een hekel aan hebben, dan zijn het wel “advertentie-advertenties”.

Wat ik hiermee bedoel?

Typische advertenties:

  • die je van meters afstand al ziet aankomen;
  • die niks authentieks hebben en lijken op stockfoto’s;
  • die daadwerkelijk stockfoto’s zijn;
  • die #boring zijn, #te-informeel #mensen-niet-inspireren.

Stockfoto’s is altijd al de nummer-1-ergernis geweest bij mensen, laat staan dat je een beeld inzet dat te geposeerd lijkt. Zorg ervoor dat mensen het verschil tussen een normaal Instagrambericht en een advertentie niet zien.

Vanuit mijn praktijkervaring weet ik dat zelfs een “echte foto” gemaakt door een fotograaf soms voor een doelgroep nog over de top kan zijn. Veelal zijn ze te gelikt en wijken daarom af van de normale Instagramberichten.

Doe daarom het volgende…

#4 Fit in!

Op Instagram wil je niet opvallen, je wilt meedoen met de rest van de berichten in het nieuwsoverzicht van Instagram. Dus geen:

  • schreeuwende teksten op afbeeldingen;
  • onpersoonlijke afbeeldingen en opmaken;
  • overdreven kleuren en andere dingen waarmee je alles behalve persoonlijk overkomt.

Samengevat: je wilt een advertentie opstellen waarmee je een verhaal deelt met jouw doelgroep, die niet als advertentie wordt gezien maar juist inspireert.

instagram advertentie influencer

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je bovenstaande afbeelding tegenkomt, je niet direct denkt dat het een advertentie is. Het is een afbeelding die past in de Instagramcultuur.

Stel jezelf daarom de vraag: Hoe kan ik een inspirerende advertentie opstellen die dezelfde elementen heeft als een normaal bericht?

#5 Test en leer

Je kunt via internet blijven zoeken naar artikelen over Instagram adverteren, enkel is er 1 ding wat je veel meer gaat opleveren en dat is: het continu testen en optimaliseren van je Instagram advertenties.

Wat je altijd wilt doen is testen tussen:

  • verschillende doelgroepen;
  • type advertenties die zorgen voor het beste resultaat;
  • verschillende afbeeldingen en/of video’s.

Instagram advertentie campagnes die ik zelf opzet, hebben minstens 3 verschillende doelgroepen en minstens 6 verschillende beelden. Vanuit de praktijk weet ik hoe belangrijk het is om niet al je marketingbudget op slechts één doelgroep en advertentiebeeld te zetten.

Doe je dat wel? Dan is de kans groot dat je veel onnodige advertentiekosten maakt. Minimaal 1 keer per week optimaliseer ik alle campagnes voor mijn klanten en telkens zie ik maar weer hoe belangrijk dit is:

  • de bestlopende campagnes kunnen binnen 1 week de slechtslopende zijn;
  • marketingbudgetten kunnen niet 100% besteed worden;
  • advertenties kunnen afgekeurd worden.

Daarom heeft het geen zin om continu te zoeken naar het gouden ei van Instagram adverteren. Je dient zelf in actie te komen, te experimenteren en te kijken wat het beste aansluit op jouw doelgroep.

En nu richting de next-level of Instagram adverteren

Waren de tips in dit artikel over Instagram adverteren niet voldoende voor jou? Ben je nog steeds hongerig en wil je meer uit je reeds bestaande Instagram advertenties halen? Binnenkort kun jij mijn training Instagram adverteren voor bedrijven downloaden. Als je dat interessant vindt, laat dan je naam en e-mailadres hieronder achter en ik laat je weten wanneer deze voor jou klaarstaat.

Succes!