Vandaag ga ik je laten zien hoe je met LinkedIn meer nieuwe opdrachten gaat genereren.

LinkedIn biedt in de B2B-sector mogelijkheden om snel in contact te komen met je doelgroep, maar je moet wel weten hoe je dat doet. Het kost je maandelijks immers uren en eventueel ook euro’s. De juiste keuze maken en weten wat nou daadwerkelijk zoden aan de dijk zet is key. Om je te helpen, laat ik je nu 2 van mijn bewezen strategieën zien.

Deze strategieën, mits consistent uitgevoerd, gaan er sowieso voor zorgen dat het aantal nieuwe opdrachten met minimaal 20% gaat stijgen.

Waarom een haat-liefderelatie met LinkedIn?

Ik geef het toe, ik had minstens één jaar een haat-liefderelatie met LinkedIn. Het werkte wel, maar ik vond het geen prettig kanaal om mee te werken.

De groepen in LinkedIn werden overstroomd door spammers, interactie was 0 en aangemaakte nieuwe berichten was 1.000.

Als ondernemer wilde ik niet direct mijn kostbare euro’s investeren in LinkedIn. Echter wanneer ik nu mijn “jongere ik” een tip mag geven dan zou het zijn: investeren in LinkedIn.

LinkedIn kun je gratis inzetten, enkel mis je dan 2 grote kansen. Twee grote kansen die ik dagelijks implementeer in mijn eigen bedrijf en tevens die van klanten.

Deze 2 grote kansen / strategieën zijn interessant voor ieder B2B-bedrijf. Benieuwd hoe jij deze vanaf vandaag in de praktijk kunt toepassen?

Here we go!

Strategie #1: Meer opdrachten met LinkedIn-adverteren

Voordat je tegen mij gaat zeggen: “LinkedIn adverteren is duur!”, geef ik je direct als antwoord: “Ja…maar ook nee…”

Het grappige is namelijk nog steeds dat we vaak naar de kosten kijken in plaats van wat het ons nou daadwerkelijk oplevert.

Waar kies jij voor?

Advertentie in de krant (bereik 10.000) waarvoor je € 50 betaalt. Of een advertentie op LinkedIn of Facebook (bereik 10.000) waarvoor je € 150 euro betaalt.

De keuze voor mezelf is al snel gemaakt. Ik investeer liever meer euro’s in een kanaal dat rendabel voor mezelf is, namelijk LinkedIn- of Facebook-adverteren.

LinkedIn-adverteren is misschien wel duurder dan alle andere kanalen, maar de mogelijkheden voor targeting zijn subliem en de kosten voor nieuwe leads zijn vaak lager dan bij andere kanalen.

Zo pak je het aan met LinkedIn-adverteren

Ik ga met jou mijn strategie delen die ontzettend goed werkt, maar alleen als je er ook voldoende liefde in stopt.

Wat ons hoofddoel van het adverteren is: meerwaarde brengen.

Dé advertentiestrategie: waardevol artikel of casestudie

Wanneer je jouw doelgroep wilt bereiken, dan adviseer ik om gebruik te maken van promoten van je berichten.

Dagelijks zijn vele ondernemers via hun mobiel actief op LinkedIn. Met het vertonen van een gepromoot bericht in hun nieuwsoverzicht zet je ze eerder aan tot actie.

Wat is het allerbelangrijkste van deze campagne: het targeten van de juiste doelgroep.

Probeer je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken. Hier ligt namelijk de kracht van LinkedIn-adverteren.

Hoe specifieker jouw doelgroep, hoe specifieker jij je advertentie kunt opzetten.

De eerste vraag is dus: Wie wil jij bereiken via LinkedIn?

De tweede vraag: Wat heb jij ze te bieden dat waardevol is?

#1 Wie wil je bereiken via LinkedIn?

LinkedIn adverteren - doelgroep bepalen

Bij de doelgroep moet je dus heel specifiek zijn en je wilt niet dat doelgroepen door elkaar lopen. Een directeur met een bedrijf tussen de 1-10 medewerkers heeft andere behoeftes dan die met medewerkers tussen de 1000 – 5000.

Weet je de bedrijfsgrootte niet? Zoek dan enkele potentials op via LinkedIn en kijk hoe groot hun bedrijf is.

Wanneer je de doelgroep hebt gedefinieerd, is het tijd om ze iets waardevols te bieden.

#2 Jouw waardevolle aanbod

Houd er rekening mee dat mensen jou hoogstwaarschijnlijk nog niet kennen. Je breekt immers in op hun nieuwsoverzicht en dat vinden ze maar op 1 manier oké…

Je moet ze waarde bieden. Je moet hun vertrouwen winnen.

Dit kun je enkel doen door gerichte artikelen of een casestudie onder de aandacht te brengen. De informatie die je deelt moet voor 99% non-sales zijn.

Jouw doel met deze advertentie is om de doelgroep te informeren (wakkerschudden). Misschien is jouw doelgroep zich nog helemaal niet bewust van een probleem.

Skip daarom jargon. Maak het simpel en schrijf je artikel of casestudie op basis van het pijn / plezier principe.

De KPI (key performance indicator) bij deze campagne is: vertoningen met een positieve klikratio (boven de 1%).

Nee! Geen conversies. Je wilt met deze advertentie enkel mensen bereiken en informeren.

Pas nadat je doelgroep meer weet over jouw kennis, is het tijd om je tweede advertentie te plaatsen en dat is een advertentie die aanstuurt op conversie.

#3 Omzetten in nieuwe klant

Wanneer je jouw doelgroep hebt geïnformeerd, is het tijd om deze om te zetten in een nieuwe klant.

Hoe je dit gaat aanpakken? Hiervoor kiezen we voor remarketing.

Iedereen die je hebt benaderd met jouw waardevolle informatie is nu bekend met jouw bedrijf.

Je maakt nu een nieuwe advertentie die je richt op iedereen die interactie is aangegaan met jouw eerste bericht. Je kunt dit doen met LinkedIn-remarketing of natuurlijk via een ander remarketingkanaal.

Je wilt deze mensen naar een pagina sturen die zo in elkaar is gezet dat ze eenvoudig en snel hun aanvraag kunnen doen. Geen afleidingen, enkel een duidelijke boodschap en een contactformulier.

Belangrijk: Deze vorm van adverteren werkt gegarandeerd als je precies weet welke informatie jouw doelgroep nodig heeft.

Sommige bedrijven moeten hun LinkedIn-advertentie-funnel uitbreiden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld 3 advertenties:

  • Advertentie 1: Informeren met een waardevol artikel
  • Advertentie 2: Casestudie (remarketing)
  • Advertentie 3: Gratis kennismakingsgesprek (remarketing)

Deze vorm van adverteren werkt bij iedere klant van mij

Onlangs deelde ik deze vorm van adverteren op een congres waar ik sprak. Deze manier van adverteren kun je toepassen via ieder social-mediakanaal. Of je nu in de B2B-markt zit of B2C.

  • Stap 1: Branding en informeren
  • Stap 2: Remarketing (bijsturen op conversies)

Wil je deze strategie die je kunt toepassen op ieder social-mediakanaal ook bemachtigen ? Download hem hier.

Let op: Meten = Weten!

Bovenstaande strategie werkt wanneer je er tijd in stopt. Enkel het opzetten en activeren van je LinkedIncampagne zal niet werken.

Je moet goed je KPI’s in de gaten houden en wanneer nodig de campagne bijsturen. Enkel dan ga je van deze strategie een succes maken!

Strategie #2: On the hunt met LinkedIn Sales Navigator

Valt LinkedIn-adverteren momenteel buiten jouw budget? Of wil je liever zelf proactief aan de slag?

Dan gaat deze tweede strategie jou echt bevallen. Het is de 2.0 van koude acquisitie.

Wat je hiervoor nodig hebt? De betaalde vorm van LinkedIn.

Zelf maak ik gebruik van het Premiumpakket.

-> Tip voor de échte Nederlander: de eerste maand is gratis!

LinkedIn Sales Navigator

 

Waarom de betaalde vorm van LinkedIn? Vanwege de geavanceerde zoekfilters & Inmails:

  • Geavanceerde zoekfilters: met een betaald account kun je specifieker zoeken via Linkedin. Voor mezelf heb ik een potentieel overzicht van directeuren 50+ medewerkers die ik kan benaderen.
  • Inmails: wanneer je op LinkedIn geen connectie met iemand hebt, kun je deze normaliter niet benaderen. Met Inmails kun je dit wel en word je enkel afgerekend wanneer een mail ook daadwerkelijk wordt gelezen.

Zo pas je de 2.0 koude acquisitie toe

Eerst maak je voor jezelf een duidelijk overzicht van de potentials door middel van de geavanceerde zoekfilters. Wanneer je dit overzicht hebt ga je de 2.0 koude acquisitie toepassen:

  • Klik op degene die je wilt benaderen
  • Verdiep je ontzettend goed in zijn bedrijf / wie hij is als persoon
  • Stuur hem een Inmail met enkel meerwaarde

That’s it! Dat is de strategie die daadwerkelijk werkt!

Wanneer je namelijk een onbekende benadert met bijvoorbeeld 4 ontzettend interessante tips gericht op zijn bedrijf, dan krijg je op zijn minst een bedankje terug.

En wat doe je met dat bedankje? Dat bedankje zet je om in een kennismakingsgesprek.

Belangrijk: Deze strategie werkt enkel wanneer je een onbekende écht gaat helpen met een potentie van 0 om aan hem te verkopen.

Informeren met waarde -> Vertrouwen winnen -> Zaken doen.

Are you ready?

Kijk voor jezelf welke strategie je wilt toepassen. De minimale investering met LinkedIn-adverteren is € 10 euro per dag. Het premiumaccount dat ik heb kost je € 72,59 per maand.

Geld speelt geen rol. Resultaat wel!

Wanneer je aan de slag gaat met één van deze strategieën dan moet je zorgen voor continuïteit. Reserveer daarom minstens 15 minuten per dag voor het toepassen van deze strategie.

Vraag mijn gratis LinkedIn-training aan

Goed nieuws! Ik ben bezig met het opzetten van een gratis LinkedIn-videocursus. Wanneer je interesse hebt dan kun je je hier alvast aanmelden (klik hier). Aanmelden is gratis en de training ook.

Succes!