Online- en digital-marketing-trends en -ontwikkelingen volgen? Jij en ik weten als geen ander hoe razendsnel deze wereld gaat en dat het nog niet eenvoudig is om continu van alles op de hoogte te blijven.

Ik zeg “nog niet eenvoudig”, omdat ik naast de tips die ik jou nu ga geven, onderaan het artikel een ontzettend interessant aanbod voor jou heb om vanaf vandaag in weinig tijd continu up-to-date te blijven op online-marketinggebied.

Maar voordat het zo ver is, wil ik het eerst met jou gaan hebben over hoe jij deze digitale wereld der veranderingen de baas kan zijn.

Niet up-to-date = bye bye klant

Ik schrijf altijd artikelen vanuit de behoefte van mijn klant en ik merkte dat er een enorme behoefte is aan dit artikel. Want het probleem is dat veel ondernemers simpelweg niet voldoende tijd hebben om zich te blijven ontwikkelen.

Merk je dit bij jezelf ook? Er komt uiteraard een fase in je ondernemersleven dat je de dingen die je niet leuk vindt gaat uitbesteden. Maar het kan best zo zijn dat je je nog niet in deze fase bevindt of dat je als directeur zijnde het belangrijk vind om up-to-date blijven op online- en digital-marketinggebied.

Één ding kan ik je sowieso verklappen: wanneer je niet up-to-date blijft, is de kans ontzettend groot dat je klanten en potentiële klanten kwijtraakt.

Dit heeft met verschillende factoren te maken waaronder:

  • verschillende generaties.
  • computer, tablet, mobile, smartwatches en noem het maar op. De technologie blijft doorgaan.
  • steeds weer nieuwe online-kanalen.
  • virale momenten en upcoming trends.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar waar het om draait is dat je als bedrijf niet stil kunt blijven zitten, wat vaak nog wel gebeurt. We denken veel vanuit kanalen en geven onszelf een schouderklopje wanneer we zojuist een Facebookupdate hebben geplaatst.

Goed bezig joh! Maar helaas is dit te triest voor woorden.

Ik vind het persoonlijk jammer dat ik 3 jaar geleden Social media club Hengelo heb opgericht (een club waar ik om de maand een groot spreker regelde). De opkomst?

Deze lag de eerste keer rond de 140 mensen en daarna zakte het iedere bijeenkomst met ongeveer 10%. Maar waarom vind ik het dan zo jammer?

Simpelweg omdat ik zie dat wij in Nederland als bedrijven nog niet goed snappen waar het in deze digitale wereld om draait. We zijn onze brandidentiteit kwijtgeraakt, zijn van mening dat het om technologie en kanalen draait en vergeten daardoor waar het allemaal echt om gaat.

Onze doelgroep…, daar draait het altijd om. En op basis daarvan ga je keuzes maken in de wereld der technologie en kanalen.

Ik wil jou laten zien dat het met mijn tips vele malen gemakkelijker wordt, om up-to-date te blijven. Daarbij is het mijn doel om het kennisniveau van jou én van Nederland naar een hoger level te brengen.

#1 TED Talks – Ideas worth spreading

Zelf ben ik echt een groot fan van TED Talks. Via de website van TED.com (heb direct al even de businesscategorie voor je geselecteerd), staan de meest geweldige ideeën gedeeld door interessante sprekers.

Wanneer je een liefhebber bent van het bekijken van inspirerende video’s, neem dan direct even een kijkje. Het interessante aan de video’s is dat ze allemaal vrij kort zijn, waardoor je binnen enkele minuten een geweldig idee vertoond krijgt.

Wat TED mij continu oplevert zijn zowel de inspirerende nieuwe ideeën als het ontdekken van nieuwe geweldige sprekers. Vanuit TED ben ik op dit moment al minimaal 7 inspirerende sprekers tegengekomen, van elke spreker heb ik een boek in huis.

Mijn formule van TED is dan ook: TED + Inspirerende video’s = Ontdekken van interessante sprekers / autoriteiten.

#2 Facebook top of mind met interessante informatie

Hoe maak jij op de dag van vandaag gebruik van Facebook? Is het enkel om je vrienden in de gaten te houden of zet je Facebook ook in als kennisplatform?

Wanneer je een actieve gebruiker bent op Facebook, dan heb ik nu voor jou een zeer interessante tip. Deze tip gaat er namelijk voor zorgen dat wanneer je ook maar inlogt op Facebook, je ALTIJD eerst jouw favoriete inspirerende updates ziet.

Het is een eenvoudige optie en binnen Facebook ziet het er als volgt uit:

Facebook notificaties

Als eerste weergeven is echt mijn favoriete feature binnen Facebook. Doordat ik ontzettend veel mensen volg, wordt mijn nieuwsoverzicht overspoeld met al hun updates.

Daarbij komt dan ook nog eens dat Facebook met zijn Edgerank bepaalt welke updates je wel en niet te zien krijgt. Met de bovenstaande optie is dit gelukkig verleden tijd.

Wanneer je namelijk bij een pagina aangeeft dat je die als eerste weergegeven wilt hebben, dan verschijnen no matter what die updates altijd bovenaan jouw nieuwsoverzicht.

Het is een eenvoudige tip, maar deze werkt al minstens een jaar geweldig voor mezelf. Door deze optie kan ik interessante mensen volgen en tegen Facebook zeggen dat ik hun updates altijd als eerste wil zien.

#3 Feedly, mijn app van de ochtend

Wakker worden, citroentje uitpersen en opdrinken, ijskoude douche nemen en dan de tablet erbij met Feedly erop. Dat is een deel van mijn ochtendroutine.

Je zult je misschien nu afvragen: Wat is Feedly?

Feedly is een app (ook beschikbaar op de computer), waar je eenvoudig verschillende RSS-feeds aan kunt koppelen. Om het even eenvoudig te houden: wanneer jij verschillende blogs volgt en dit doet door middel van het surfen van de ene naar de andere site, dan is Feedly vanaf vandaag jouw grote vriend.

Aan jouw Feedly kun je namelijk al jouw blogsites koppelen. Hierdoor ontstaat er een tijdlijn die bestaat uit alle artikelen van alle blogs. Superinteressant en ook nog eens erg tijdbesparend!

Want nu kun je ‘s ochtends lekker je tablet erbij pakken (of natuurlijk een andere device) en scroll je eenvoudig en snel door alle nieuwe artikelen heen. Wil je er één lezen? Click, swipe and read!

#4 Klout.com vindt de expert!

Ben je liever lui en wil je binnen enkele seconden een lijst van experts aangeleverd krijgen? Meld je dan gratis aan voor Klout en via de explore-optie krijg je direct een overzicht van blogs en experts die binnen jouw interesse- / onderwerpgebied vallen.

#5 Dé Online-marketingcommunity

De bovenstaande methodes zijn interessant als je zelf nog voldoende tijd over hebt om je hierin te verdiepen. Als ergens mijn passie niet ligt, maar het moet wel gebeuren (zoals boekhouding), dan besteed ik het uit of schakel ik een adviseur in die mij bij kan staan.

Herken je dit ook bij jezelf? Dan nodig ik je vanaf vandaag uit voor de Online-marketingcommunity.

Niet alleen blijf je via deze online-marketingcommunity op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent social media, online marketing, social en online adverteren, e-mailmarketing en andere online kanalen. Nee, je haalt met deze community ook meer rendement uit jouw marketingeuro’s.

Wil jij dus vanaf vandaag meer rendement uit jouw online-marketingeuro’s halen, minder tijd steken in online-marketing en minder kwijt zijn met het ontwikkelen van jouw eigen kennis?

Dan is mijn advies om niet bovenstaande 4 methodes er bij te pakken, maar juist hier te klikken.

Wanneer je wel voldoende tijd hebt om jezelf te ontwikkelen, dan zijn de 4 methodes hierboven interessant voor jou! Zo blijf je maandelijks in ieder geval op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.