Hoeveel tijd besteed jij wekelijks aan het vertrouwen winnen van jouw doelgroep? Geen of vrij weinig uren? Of weet je niet hoe je online het vertrouwen van jouw doelgroep moet winnen? Ik investeer als online marketeer / online-marketingbureau minimaal 6 uur per week aan het vertrouwen winnen van mijn doelgroep. Vandaag vertel ik jou in dit artikel over welke online activiteiten je daarvoor kunt inzetten, zodat je in de loop der maanden ziet dat je ook vaker aanvragen krijgt via het internet.

Waarom investeren in vertrouwen?

Het aantal bedrijven in Nederland is extreem aan het stijgen. Eind 2015 stonden er meer dan 1.777.183 bedrijven ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Door de enorme groei van bedrijven, is het voor de consument / jouw doelgroep ook steeds lastiger kiezen. Unieke verkooppunten (ook wel Unique Selling Points of USP’s genoemd) dragen nog wel een steentje bij aan het jezelf onderscheiden, maar ook hier zie je bij veel bedrijven al een overlap. Het vertrouwen winnen van jouw doelgroep moet sinds enkele jaren en eigenlijk altijd al op nummer 1 staan. We weten immers allemaal dat we  sneller met een bedrijf zaken gaan doen waarbij het “onderbuikgevoel” goed is. Dit is uit onderzoek naar voren gekomen, maar ik hoor dat ook als ik als social media / online-marketingspreker op evenementen spreek. Ik stel dan vaak de vraag: Wie vertrouw je nou het meest? Onderstaande resultaten vanuit onderzoek zijn ook vaak de antwoorden die ik vanuit het publiek krijg:

2016-edelman-trust-barometer-global-results-21-1024

edelman trust barometer 2015

Wat je ziet aan de resultaten is dat we op privé-niveau onze vrienden, familie en mensen die op ons lijken het meest vertrouwen. En vanuit zakelijke oogpunt vertrouwen wij eerder experts. Deze statistieken zijn enorm belangrijk voor jou, want ik ga je nu belangrijke tips / activiteiten geven zodat jij ervoor kunt zorgen dat mensen jou eerder gaan vertrouwen.

#1 Investeer tijd in online bloggen

Bloggen? Is dat niet een beetje achterhaald zul je misschien denken? Nee totaal niet! Bloggen is op dit moment één van mijn meest succesvolle online-activiteiten die ik uitvoer om het vertrouwen te winnen van mijn doelgroep. En niet alleen van mijzelf, ook van vele andere bedrijven die goed inspelen op de pijnpunten van hun doelgroep. Door te investeren in kennisdeling door middel van een blog, laat je jouw doelgroep zien dat je daadwerkelijk verstand hebt van jouw vakgebied. Jouw doelgroep die zich tegenwoordig vrijwel alleen nog online aan het oriënteren is, zal nooit direct met jou zaken gaan doen voordat ze daadwerkelijk van jouw kennis hebben geproefd. Door het schrijven van artikelen, inspelen op hedendaagse problemen die jouw doelgroep ervaart en ervoor zorgen dat je niet over jezelf praat maar juist focust op het geven van meerwaarde, zorg je ervoor dat je het vertrouwen gaat winnen. Bloggen draagt bij aan het jezelf positioneren als expert. Uiteraard is het heel belangrijk dat je waardevolle artikelen schrijft waar je doelgroep daadwerkelijk ook iets aan heeft.

Belangrijke tips & voordelen van bloggen

  • Weet wat de pijnpunten zijn van jouw doelgroep.
  • Maak gebruik van social media zodat je artikelen sneller mensen bereiken.
  • Richt je niet op verkopen maar help jouw doelgroep.
  • Bloggen is langetermijnstrategie. Mijn succes kwam na 1 jaar.
  • Verbeter je posities in de zoekmachine en verhoog je traffic. Ik zit nu op 5.000+ bezoekers per maand.
  • Werk aan je online autoriteit / expertstatus
  • Lees mijn artikel: 9 punten over: waarom en hoe je moet bloggen

#2 Word een échte videokoning

Wanneer ik je niet heb kunnen overtuigen dat je moet gaan bloggen, dan adviseer ik je de 2.0 manier van bloggen, namelijk vloggen (video weblog). Hubspot kwam in juni 2016 met een interessante infographic die laat zien dat video een belangrijke rol speelt in ons oriëntatieproces.

vloggen en video weblog statistieken 2016 van Hubspot

Met video kun je mensen op een entertainende manier vertellen over jouw product of je kunt je kennis gaan delen zoals ik sinds dit jaar ook doe. Kennisdelen net zoals bij bloggen is enorm belangrijk om het vertrouwen te winnen van jouw doelgroep. Waar voorheen mensen druk bezig waren met het lezen van interessante blogs, zie je dat er al een tijd een verschuiving gaande is naar video’s. YouTube die immers nummer 2 zoekmachine is, wordt steeds vaker gebruikt door verschillende generaties om meer informatie in te winnen over een bepaald product en of vraag. Facebook kondigde dit jaar tijdens de F8 aan dat hun focus de aankomende jaren ligt op video.

Gary Vaynerchuk deelt vrijwel al zijn kennis via zijn zogeheten online video programma “#ASKGARYVEE”. In verschillende episodes vertelt hij over de problemen waar veel ondernemers tegen aanlopen en interviewt hij verschillende bekende en succesvolle ondernemers. En dit alles doet hij geheel gratis. Jij en zijn bezoekers hoeven er niks voor te betalen en dat zorgt ervoor dat mensen die zich nog aan het oriënteren zijn dit op een laagdrempelige manier kunnen doen. Je hoeft geen e-mailadres achter te laten en er is geen verkoper die je na het bekijken van de eerste video vraagt of je zaken wilt doen. Nee, heel laagdrempelig en zonder enige intentie van verkoop. Een slimme manier van vertrouwen winnen, want wie wil er nou niet gratis geïnspireerd worden door een succesvol ondernemer als Gary Vaynerchuk?

Gary Vaynerchuck online vlog weblog succes

Belangrijke tips & voordelen van vloggen

  • Weet wat de pijnpunten zijn van jouw doelgroep.
  • Maak zowel gebruik van YouTube als Facebook voor het publiceren van je video’s.
  • Deel je YouTubevideo’s via kanalen zoals LinkedIn & Twitter.
  • Less is more! Probeer via video zo beknopt mogelijk te zijn.
  • Richt je niet op verkopen maar help jouw doelgroep.
  • Werk aan je online autoriteit / expertstatus.
  • Staar je niet dood op het aantal views. YouTube is langetermijnstrategie en het kost tijd om loyale volgergroep op te bouwen.
  • Lees mijn artikel: 9 punten over: waarom en hoe je moet bloggen

Ps. Mijn eerste succes kwam na 2 weken al. Een klant was zich online aan het oriënteren via YouTube en kwam mij en tevens andere marketeers tegen. Omdat hij mijn video het meest authentiek vond, koos hij voor mij.

Wouter Kleinsman online marketeer en social media marketeer vlogger

#3 Investeer in een goede website

Een goede eerste indruk is een pre! Volgens onderzoek zijn de eerste 50 milliseconden van een websitebezoek doorslaggevend. In deze 50 milliseconden speelt ons gevoel een grote rol bij de oriëntatie via de website. Zorg er daarom ook voor dat je investeert in een goede website en haal niet een hobbyist in huis. Ik zie het helaas nog te vaak gebeuren dat bedrijven besparen op de investering voor hun website. Maar ik kan je 1 ding oprecht vertellen: niet willen investeren in een goede website is hetzelfde als je online-marketingbudget weggooien op straat. Wanneer je immers een afspraak met een nieuwe klant hebt, zorg je er toch ook voor dat je goed gekleed en tevens verzorgd naar deze afspraak gaat? Waarom dan niet investeren in een goede website?

Eerste indruk matters! De statistieken liegen er immers niet om:

slecht website design is slechte resultaten

Belangrijke tips voor het zoeken van een goede webbouwer

  • Zoek naar een webbureau met een UserExperience-designer in dienst.
  • Het webbureau moet jouw bedrijf leren kennen. Denk hierbij aan: doelgroep, unique selling points en andere belangrijke gegevens die een rol spelen bij een goed webdesign.
  • Kies voor een website vanaf “scratch” in plaats van het kopen en aanpassen van een standaardtemplate.
  • Een website onder de € 2.000 is hoogstwaarschijnlijk een mis-investering.
  • Bekijk mijn onderstaande video om een mis-investering te voorkomen.

#4 Vermijd stockfoto’s

Het kopen van foto’s online (stockfoto’s) en deze verwerken op je website is not done! Met een foto wil je het vertrouwen winnen van jouw doelgroep. Dit is dan ook direct de reden waarom je geen gebruik wilt maken van stockfoto’s, omdat mensen simpelweg weten dat het geen “echte” foto is en hierdoor win je niet het vertrouwen van je doelgroep. Ook hier is onderzoek naar gedaan en wanneer we kijken naar de resultaten zien we dat vele mensen afhaken wanneer ze stockfoto’s op jouw website zien:

stockphoto's op website niet doen media psychologie

Mijn advies is daarom om te investeren in een gepassioneerde fotograaf. Onlangs sprak ik met fotograaf Guido Bogert. In ons gesprek werd al snel duidelijk hoeveel tijd Guido investeert in het leren kennen van de doelgroep van zijn klant. Foto’s schieten kun je met je eigen camera doen, maar wanneer je duidelijk een boodschap over wilt brengen, mensen wilt raken en het vertrouwen wilt winnen van jouw doelgroep dan is de investering in een fotograaf zoals Guido Bogert een slimme zet. Hier geldt dezelfde regel als bij de website. Je kunt kiezen voor de goedkope manier, maar verwacht dan geen geweldige resultaten. Over enkele weken poseer ik ook voor Guido, zodat alle foto’s op mijn website worden aangepast naar authentieke foto’s van mezelf en mijn werkwijze die helpen bij het vertrouwen winnen van mijn doelgroep.

#5 Contactgegevens duidelijk in beeld

Wanneer mensen tegen problemen aanlopen, willen ze snel met je in contact komen. Zorg er daarom altijd voor dat mensen eenvoudig jouw contactgegevens kunnen vinden op de website. Mijn advies hierbij is om bovenaan, onderaan en tevens op de contactpagina duidelijk jouw contactgegevens te vertonen. Ik sprak afgelopen week een zelfstandige ondernemer die vroeg of ze wel of niet haar privégegevens moest tonen omdat ze vanuit huis werkt. Ik ben van mening dat je hier beter niet voor kunt kiezen omdat dit eventueel een afkeurend gedrag kan veroorzaken bij jouw doelgroep. Plaatsnaam is daarbij naar mijn mening wel een must, zodat mensen die het van belang vinden dat je dichtbij in de buurt woont, dit duidelijk kunnen zien. Uiteraard is deze keuze geheel aan jezelf. Wanneer je klanten aan huis ontvangt en het huis via Google Maps er netjes uitziet (eerste indruk) dan kun je altijd overwegen om je huis wel te vertonen. Ook hier liegen de statistieken er niet om hoe belangrijk het is om je contactgegevens duidelijk in beeld te hebben:

Contactgevens duidelijjk in beeld voor internet marketing

#6 Maak gebruik van referenties

Aan het begin van dit artikel liet ik je zien dat wij familieleden, vrienden en mensen die op ons lijken eerder vertrouwen. Het verzamelen van referenties is daarom ook een echte pre. Wanneer je in de business-to-businessmarkt zit dan is mijn advies om referenties via LinkedIn te verzamelen en tevens via een externe klantbeoordelingswebsite zoals The Feedback Company. Zit je in de business-to-consumermarkt dan is Facebook en daarbij een externe klantbeoordelingswebsite een slimme keuze. Uiteraard is het hierbij een echte must-have om deze referenties te integreren in jouw website. Mensen die jouw bedrijf namelijk nog niet kennen, krijgen door referenties vertrouwen in jouw bedrijf. Referenties zorgen tevens voor sociale bewijskracht. Als zoveel mensen al zaken met jou hebben gedaan, dan moet het wel goed zitten.

Vanuit de online-marketingstrategie gezien vallen deze activiteiten onder de “evaluatiefase”. 92% van de bevolking bekijkt referenties voordat zij het product kopen.

Case-voor-referenties

Belangrijk advies bij referenties

  • Heb je verschillende typen doelgroep, bijvoorbeeld een jonge, midden en oude doelgroep? Zorg er dan voor dat je van ieder type doelgroep minimaal 1 referentie verwerkt op jouw website. Wij geloven immers sneller iemand die op ons lijkt.
  • Verzamel je nog geen referenties? Start dan vandaag, want referenties verzamelen kost tijd. Niet iedereen wil namelijk een referentie achterlaten. Start daarom eerst bij het benaderen van jouw klanten waarvan je 100% zeker bent dat ze erg tevreden zijn.
  • Schrik niet bij negatieve referenties maar wees blij! Niemand kan perfect zijn en dat weet jouw doelgroep ook. Ga goed om met negatieve referenties en laat mensen zien dat je er alles aan doet om problemen / klachten op te lossen. Vaak wanneer een probleem wordt opgelost laat de gever van de negatieve referentie dit weten.

#7 Integreer de techniek van sympathie in je online-marketingactiviteiten

Één van de beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini is sympathie. Bezoekers zeggen het liefst “ja” tegen personen en bedrijven die ze kennen en graag mogen. Door sympathie te integreren in jouw online-marketingactiviteiten verleid je bezoekers eerder om “ja” te zeggen. Één manier van sympathie heb ik zojuist in de vorige stap al vermeld namelijk “referenties”. Hieronder staan nog 2 andere methodes om sympathie te integreren in jouw website:

Integreer socialmedia-volgers in je website

Één van de methodes waar vele bedrijven gebruik van maken, is het integreren van de Facebook Like Box in de website. De Facebook Like Box is een plugin die je hier kunt downloaden en waarmee je Facebookfans worden getoond op jouw website. Het voordeel van deze Like Box is dat jouw bezoekers eerst hun vrienden zien die jouw Facebookpagina al hebben geliket. Door deze methode verhoog je de likeability van de website, want wanneer hun vrienden jouw al liken dan moet het wel goed zijn. Dit effect zorgt er ook voor dat mensen een vertrouwd en goed gevoel bij jou krijgen. Op basis van de foto’s van de fans kan jouw doelgroep zichzelf identificeren met de fans die op ze lijken.

Over-ons-pagina / teampagina

Voor veel mensen is het belangrijk om te weten wie er werkzaam zijn bij een bedrijf. We noemen deze mensen ook wel langzame beslissers die vaak kiezen op basis van hun emotie. Het fijne onderbuikgevoel zorgt er vaak voor dat je eerder kiest voor een bedrijf waar je jezelf bij wilt aansluiten / een bedrijf dat bij jou past. Om hiervoor te zorgen is het van belang dat je een over-ons-pagina / teampagina integreert in jouw website. Laat hiermee zien wie de medewerkers zijn van jouw bedrijf en stel ze wanneer dat kan ook allen persoonlijk voor. Door te zorgen voor een persoonlijke benadering, geef jij jouw bedrijf een symphatiek en tevens authentiek imago.

Drukwerkdeal voorstellen medewerkers

Bovenstaande foto is afkomstig van de website Drukwerkdeal. Zij stellen via hun website al hun medewerkers voor, zodat je van te voren al weet wie je te spreken krijgt en tevens wie er werkzaam zijn binnen het bedrijf.

En nu aan de slag!

Ik heb jou in dit artikel laten zien hoe je op 7 verschillende manieren kunt werken aan het vertrouwen van jouw doelgroep. Mijn advies is om alle activiteiten zo snel mogelijk op te pakken. Je gaat dan echt merken dat deze activiteiten een positief effect hebben op de aanvragen via jouw website. Wanneer je op dit moment te druk bent of ondercapaciteit hebt dan zou je kunnen overwegen om bijvoorbeeld eerst te beginnen met bloggen in plaats van bloggen en vloggen. Uiteraard kun je voor extra capaciteit mij inhuren als interim interim online-marketingspecialist of interim socialmedia-expert.

Succes!

wouter-uitgesneden

Klaar voor het winnen van het vertrouwen van jouw doelgroep?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het vertrouwen winnen van jouw doelgroep. Laat je reactie hieronder achter.