[info_box title=”TITLE”]Gaat dit artikel over een kartonnen doos? Jazeker! Helpt dit artikel om mijn marketingvaardigheden te verbeteren? Jazeker! Ga ik uit dit artikel minimaal één tip halen die ik zowel voor mijn offline- als online marketing strategie kan gaan gebruiken? ……Jazeker![/info_box]

Introductie de Likeable doos

Gisteren (lees 15 november) ontving ik mijn nieuwe telefoon die ik had besteld via de website van Coolblue. Als er één bedrijf is dat de klant voorop stelt, dan is het wel Coolblue. Dit jaar wonnen ze nog de award voor beste Facebook pagina van Nederland via Sprout.nl. Dat ze op het gebied van online marketing sterk zijn, dat is een feit! Maar heb je die geweldige doos van Coolblue gezien? De doos heeft ongeveer zo’n 5 likeable gedeeltes. Hieronder ga ik ze één voor één behandelen.

Pakketje van Coolblue

Likeable gedeelte 1: Humor op de bovenkant van de doos

De meeste pakketjes die je ontvangt zijn saai en scheur je gelijk open. De bovenkant van Coolblue zorgt al meteen voor entertainment. Op de bovenkant vertellen ze je duidelijk hoe je de doos moet openen. Gasbrander, zaag, hakbijl, betonboor en verfroller zijn geen opties. Gewoon openen met een mes of schaar.

Likeable gedeelte 2: Tips voor extra uitpakpret

Likeable gedeelte 2: Tips voor extra uitpakpret

Een pakketje openen is altijd fijn, vooral als je weet dat er iets leuks in zit. Coolblue doet hier nog een extra schepje bovenop. Ze geven je vijf tips om de pret van het openen van het pakketje te vergroten. +2 voor entertainment

Likeable gedeelte 2: Tips voor extra uitpakpret

Likeable gedeelte 3: Als je het hebt over mond-tot-mond reclame

Je kent het wel, je pakketje wordt geleverd maar je bent niet thuis. Gelukkig wordt het pakketje afgeleverd bij je buurman waar je het met een opgelucht hart kunt ophalen. Coolblue geeft je hierbij de “stille hint” om je buurman nog even te bedanken. Als we het hebben over mond-tot-mond reclame! Jij en je buurman hebben een goed gevoel door het bedankje en Coolblue krijgt er misschien wel een nieuwe klant bij door. In ieder geval is hun naamsbekendheid vergroot.

Likeable gedeelte 3: Als je het hebt over mond-tot-mond reclame

Likeable gedeelte 4: Fotochallenge

Dacht je dat een doos een doos was? Coolblue daagt je uit om een creatieve foto van de doos te maken waarmee je kans maakt op die magnifieke maandprijs. Wie wil er nou niet kans maken op een prijs door iets leuks met een doos te doen? Foto schieten, versturen en ja hoor…Alweer een persoon die op een leuke manier praat over Coolblue.

Likeable gedeelte 4: Fotochallenge

Likeable gedeelte 5: Bodem

Is de onderkant van de doos saai? Nee hoor…. Hier maken ze nog even duidelijk waar je terecht kunt met eventuele vragen met daarbij de verwijzingen naar hun social media kanalen.

Likeable gedeelte 5: Bodem

Marketing? Heb ik het gemist?

Gedeelte 1: Door het gebruiken van humor op de bovenkant, krijg je gelijk al een enthousiast gevoel over jouw pakketje maar daarnaast ook over Coolblue. = Likeable

Gedeelte 2: Coolblue gebruikt hierbij een stukje entertainment. Je enthousiaste gevoel over je pakketje maar ook over Coolblue neemt toe. = Likeable

Gedeelte 3: Overduidelijk….Door het bedanken van je buurman vergroot je de naamsbekendheid van Coolblue. = naamsbekendheid / beïnvloeden

Gedeelte 4: Mensen activeren om de naam van Coolblue naar buiten te verspreiden. Oftewel: naamsbekendheid vergroten door een leuke actie. = naamsbekendheid / activeren klant 

Gedeelte 5: Mensen in verbinding stellen met de social media kanalen van Coolblue en laten weten dat je klaar staat bij vragen = klantenbinding / naamsbekendheid social media kanalen / aftersales / klantenservice

Waarom vind ik het doosje zo geweldig?

Zelf ben ik een groot fan van Coolblue gezien hun totale marketing activiteiten. Klantenbinding, klantenservice, klantentevredenheid, belevenis en ervaring met Coolblue … Naar mijn gevoel zijn ze op alle vlakken erg sterk. En dan heb ik het nog helemaal niet over hun social media inzet gehad 😉 Juist door het ontwerpen van zo’n geweldig doosje, zorgen ze ervoor dat mensen een positieve belevenis hebben bij Coolblue.

En zo hebben ze ervoor gezorgd, dat ik zo enthousiast over Coolblue ben, dat ik dit artikel over ze schrijf 😉

Key take-aways:

  • Gebruik humor om mensen te binden aan je bedrijf;
  • Zoek naar manieren om op alle vlakken meerwaarde te bieden aan je klanten;
  • Promoot je online marketing kanalen door te kijken waarop de blik van mensen is gericht;
  • Verzin een manier die ervoor zorgt dat mensen over jou gaan praten;
  • Klant is koning! Wat je ook doet…..stel de klant altijd voorop! Gelukkige klant = nieuwe ambassadeur = iemand die graag met zijn vrienden over je bedrijf praat.

[info_box title=”TITLE”] Wat vind jij van Coolblue en van bovenstaande tips? Ik ben erg benieuwd naar jouw mening. Laat hem hieronder achter. [/info_box]