Wist jij dat het hebben van ambassadeurs één van de belangrijkste punten in je marketing strategie is? Nee, maar wist jij dan dat je door enkele eenvoudige tactieken een klant om kan zetten tot een ambassadeur? Zo nee, lees dan dit interessante artikel. Ik weet zeker dat je na het lezen van dit artikel minstens één tip hebt gelezen, die je kunt implementeren.

Vorige week was….

Een explosie aan traffic van mensen die mijn eerste artikel lazen over Coolblue en de likeable doos. Ik was stomverbaasd vanwege alle positieve tweets en reacties op het artikel. En raad eens..enkele dagen later stond PostNL voor de deur met daarbij een cadeautje….wat zeg ik? CADEAU! Van Coolblue. En nee ik ben geen medewerker van Coolblue, ik ben een echte ambassadeur!

Wat is een ambassadeur

Er zijn vele omschrijvingen van een ambassadeur. Wat is mijn definitie van een ambassadeur? Een persoon die gelooft in jouw bedrijf / product en die betrokken wil zijn bij alle activiteiten. Een ambassadeur beweegt zich uit eigen initiatief.  Hij/zij is één van de belangrijkste mensen om met hun enthousiasme anderen te beïnvloeden zich ook aan te sluiten bij het bedrijf.

Social media ambassadeur

Klik op bovenstaande afbeelding om de gehele Infographic te bekijken. Erg interessant!

Nu je weet wat een ambassadeur is, ga ik je vertellen wat voor leuke artikelen er in het cadeau zaten. Daarbij geef ik mijn mening over wat de producten qua marketing voor Coolblue kunnen doen.

Het pakketje

coolblue cadeau pakketje

Het cadeau dat ik van Coolblue kreeg was nog zwaarder als het bestelde pakketje. Gelukkig want ik had een nieuwe smartphone besteld 😉

 #1 Marketing cadeau: Coolblue Mok

Koffie, melk, warme chocolademelk en andere lekkere drankjes. Die drink je natuurlijk uit een mok. Laat jij nou net toevallig heerlijk aan het drinken zijn uit deze mok en er komt iemand binnen. Wat ziet deze persoon? De mok van Coolblue! Wat levert dat op? Naamsbekendheid

#2 Marketing cadeau: Flesje water

Als fanatieke sporter drink ik veel water. Laat ik nou net vanochtend aan het hardlopen zijn met het flesje van Coolblue in mijn handen en tijdens het hardlopen kom ik een kameraad tegen. Even pauzeren dan maar…ik neem een slok van het heerlijke zuivere water van Coolblue (slijm slijm) en op dat moment gaan natuurlijk de ogen van mijn kameraad naar het flesje van Coolblue. = Naamsbekendheid

#3 Marketing cadeau: Kortingsbon

Ik was nog aan het nadenken of ik nou wel of niet een hoesje zou kopen voor mijn telefoon. Door de kortingsbon kreeg ik het duwtje in mijn rug om vanochtend snel het hoesje te bestellen.

#4 Marketing cadeau: Originele kaartjes

Soms heb je wel eens van die momenten dat je te laat bent met het kopen van een kaartje voor een jarige job. Maar gelukkig schiet je nog net te binnen, dat je nog leuke blauwe kaarten in de lade hebt liggen van Coolblue. Zonder reclame! Nou laten wie die dan maar gebruiken 😉 = Naamsbekendheid

#5 Marketing cadeau: Coolbook en Blauwdruk

Als echte ambassadeur wil je natuurlijk alles te weten komen over Coolblue. Door middel van twee leuke en originele boekjes neemt Coolblue je mee door de gehele historie van het bedrijf. Wist jij dat Coolblue in 2003 genomineerd was voor de publieksprijs van de Thuiswinkel Awards 2003 en voor de vakjuryprijs “Starters Award 2003”? Nu wel! En dat ga ik morgen tegen al mijn vrienden zeggen! 😉 (Goed voor mijn imago..want ik kom met interessante informatie die mijn vrienden misschien nog niet wisten)

#6 Marketing cadeau: Schrijfblok

Schrijfblokken komen altijd goed van pas! Even een snelle aantekening maken bij een klant of een aantekening maken voor die belangrijke schoolopdracht. Je raadt het al: Andere mensen zien het schrijfblok en zien het logo van Coolblue. = Naamsbekendheid

Of ik serieus ben over dit artikel?

Natuurlijk is het allemaal erg overdreven verteld. Maar aan de andere kant zorgen al deze goodies er wel voor dat Coolblue op steeds meer verschillende plaatsen in de picture komt te staan. Daarbij hebben ze bij de klant het psychologisch wapen van Robert Cialdini geactiveerd, namelijk wederkerigheid: de onderlinge verplichting binnen een relatie om een gift te beantwoorden met een tegengift.

Doordat Coolblue mij verrast heeft met een geweldig cadeau, heeft dit ervoor gezorgd dat ik van binnen sterk het gevoel kreeg, hen hiervoor te bedanken. En dat is ze uiteindelijk ook nog gelukt!

Kort samengevat

Zie je klanten niet alleen als een klant. Zorg ervoor dat je klanten kunt transformeren tot echte ambassadeurs. Beloon, help, verras jouw klanten en creëer een ervaring waar iedereen zich bij wil aansluiten.

Verdiep je verder in het creëren van ambassadeurs

Al weer een tijdje geleden heb ik twee interessante artikelen geschreven over het creëren van ambassadeurs. Ik wil je deze twee artikelen aanraden omdat ik er van overtuigd ben dat je er echt veel aan hebt. Natuurlijk kun je zelf beslissen of je ze wilt lezen:

 Ps. Bedankt Coolblue voor het geweldige cadeau! You rock!

Ben jij er ook van overtuigd dat het hebben van ambassadeurs belangrijk is voor je bedrijf? Laat je reactie hieronder achter!