Wil jij je als bedrijf onderscheiden van de concurrentie? Wil je beschikken over technieken waarmee je het onderbewuste van jouw doelgroep  aanspreekt? Wil je jouw marketingactiviteiten optimaliseren en meer omzet genereren? Dan is dit derde deel van mijn reeks artikelen over mediapsychologie en beïnvloeden echt iets voor jou!

In het eerst deel hebben we het gehad over de 2 systemen, automatische piloot en piloot. Deze 2 systemen moet je écht kennen voordat je aan de slag gaat met dit artikel. Daarna schreef ik over beïnvloedingstechnieken waardoor je de waarde van een product verhoogt. Vandaag gaan we het hebben over: de kracht van perceptie en peripheral perceptie in de marketingwereld.

De kracht van perceptie

Ik noem het de kracht van perceptie, omdat perceptie een ontzettend sterk wapen is wanneer je weet hoe je het kunt integreren in jouw marketingactiviteiten. Met perceptie kun je op een slimme manier de beslissingen van jouw doelgroep beïnvloeden. Zie hieronder een voorbeeld.

Welke vrouw is volgens jou het meest aantrekkelijk?De-kracht-van-perceptie-3-vrouwen-beinvloeden-mediapsychologie

Wanneer je hebt gekozen voor antwoord B dan heb je dezelfde mening als 70% van de mannen waarop dit onderzoek werd uitgevoerd. Gek hè, want hoe kan dit nou eigenlijk? Het zijn vrijwel identieke foto’s maar toch kiezen de meesten voor antwoord B. Het antwoord op deze vragen heeft te maken met de relatie van haar heupen en taille. Over de hele wereld is de meest waardevolle ratio 0.67. Hoe meer deze ratio afwijkt van zijn ideale waarde, hoe minder aantrekkelijk wij het zullen vinden. Op basis van dit onderzoek kun je dus zien hoe sterk het vermogen van ons perceptuele systeem is om even de kleinste verschillen te zien en dat mee te nemen in onze beslissingen. Het toont aan dat zelfs op de meest automatische niveauregeling, de waarde is afgeleid van de meest subtiele signalen.

Wat heeft dit te maken met marketing?

Oké, dus we weten nu hoe mannen beïnvloed worden door heupen en taille, maar… hoe integreer je dit in je eigen marketing? Om je direct een voorbeeld te geven: welk van onderstaande flesjes is groter?

Beinvloeding-perceptie-tussen-drinkflesjes-media-psychologie

Dacht jij ook, net zoals ik en tevens de meeste mensen, dat er meer  in flesje A kan? Het antwoord klopt helaas niet! In beide flesjes kan namelijk evenveel water, bier, wijn of je wat er in wilt stoppen 😉

Maar hu…hoe kan dit dan? Priya Raghubir, Marketing Professor bij de New York Universiteit vroeg zich dat ook af. En ze kwam met het volgende antwoord: Consumenten zoals jij en ik gebruiken de hoogte van een verpakking als dominant signaal en de perceptie van grote verpakkingen met meer lengte is geassocieerd met meer verkoop en verhoging in het gebruik hiervan.

Sterker nog… wanneer we het hebben over een verpakking die in de verticale lengte groter is (zie voorbeeld hierboven) dan resulteert dit in een win-win-situatie voor brandmanagers. Deze perceptie zorgt er niet alleen voor dat we het eerder willen kopen, maar ook dat wij het product sneller consumeren.

De perceptie van volume met hoogte

Je las het hierboven al dat wanneer iets hoger is, we van mening zijn dat er meer volume in past. Dit is dus niet zo, maar je zult je misschien afvragen waarom zien we het dan wel zo? Wat is hier de achterliggende gedachte van? Het heeft allemaal te maken met wat wij impliciet hebben geleerd. We hebben namelijk geleerd dat hogere objecten vaak groter zijn. Denk maar eens aan een olifant versus een muis. Deze impliciete regel gebruiken wij dus ook bij het zien van hoge producten zoals de afbeelding hierboven.

Implementeren dus als marketeer!

Wanneer je dus in de business van verpakkingen zit, dan is het implementeren van deze perceptietechniek een slimme zet! Je kunt namelijk door gebruik te maken van hogere producten de waardeperceptie verhogen, waardoor bijvoorbeeld jouw product er interessanter uitziet dan dat van jouw concurrenten. Tevens kun je de inhoud van bijvoorbeeld het flesje reduceren, zonder dat mensen het door hebben en hierdoor kun je wel de prijs verlagen. Win-win-situatie dus!

Peripheral perceptie

In bovenstaande voorbeelden van de vrouw en het flesje heb je kennisgemaakt met perceptie. Je hebt gezien wat het met ons doet, maar iets wat je nog niet hebt gezien is hoe onze hersens de perceptie van de wereld creëren. Onderstaande afbeelding is een goed voorbeeld. We zien hier 2 situaties. De linkersituatie is een foto van een straat en hoe wij deze subjectief waarnemen. We zien alles in hoge resolutie en volledige kleuren. Dit is onze subjectieve kijk op de wereld. De realiteit is echter geheel anders!

Peripheral Perceptie van een bezoekje in de stad - media psychologie

Wanneer we namelijk kijken naar de rechterafbeelding, dan zien wij de objectieve input die terecht komt in onze hersenen. Zoals je op de foto ziet, zien we maar een klein deel van het totaalbeeld. We zien een vrouw en de rest om haar heen is vervaagd. De objectieve input zoals wij hem zien, bestaat uit een kleine sensor van hoge kwaliteit en een lage resolutie peripheral perceptie. De hoge resolutie zoals wij hem zien op de afbeelding, bestaat uit de vrouw en de peripheral perceptie is het wazige gebied om de vrouw heen.  Je vraagt je nu hoogstwaarschijnlijk af waarom peripheral perceptie nou zo belangrijk is.

Een eenvoudig voorbeeld is de supermarkt. Wanneer consumenten door de supermarkt lopen, zijn de hersens de hele tijd bezig met beslissen waar zij zich op gaan focussen. Op zo’n moment is het voor een merk belangrijk dat consumenten een product kunnen waarnemen via de peripheral perceptie, voordat ze naar een product van één van de concurrent kijken. Om hiervoor te zorgen is het van belang om gebruik te maken van impliciete signalen om het merk en tevens waarde te communiceren naar de consument zodat wij zijn volledige aandacht winnen. Voor adverteerders is dit bijvoorbeeld van belang, want als adverteerder wil je ook de aandacht van jouw doelgroep winnen wanneer ze zich niet focussen op jouw advertentie. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een billboard dat langs de weg staat, waarbij onze focus ligt op het rijden. Of misschien wel een Facebookadvertentie die aan de rechterkant langskomt wanneer wij berichten van onze vrienden aan het lezen zijn. Door rekening te houden met peripheral perceptie kunnen wij er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de aandacht naar ons gaat en niet naar één van onze concurrenten.

Belangrijk om peripheral perceptie te testen

Voor jou als ondernemer of marketeer is het van belang om jouw producten, advertenties, website en andere marketing-activiteiten te testen op peripheral perceptie. Het beste kun je dit testen door je beeldmerk te blurren. Zie het voorbeeld hieronder:

Peripheral Perceptie van merken - media psychologie

Wanneer je kijkt naar bovenstaande foto, welke merken vallen jou dan op? Een merk wat mezelf opvalt is het merk Persil. Die herken ik zelf aan de rode tekst met de witte achtergrond. Zie jezelf nog een ander merk wat je bekend voorkomt? Hoe zie je dat het dit product is? Welke kenmerken vallen je op? Dit is een belangrijke test, want zo zie je hoe belangrijk het is dat je rekening houdt met de juiste kleuren en vormgeving zodat mensen zelfs wanneer producten vervaagd zijn (peripheral perceptie) zien om welk product het gaat.

Hoe pas je peripheral perceptie zelf toe?

Wanneer je zelf gebruik wilt maken van peripheral perceptie, dan kan dit verschillende redenen hebben. Zo kun je het bijvoorbeeld toepassen:

  • om jezelf te onderscheiden van de concurrentie
  • om met iets opvallends de aandacht te winnen van jouw doelgroep
  • voor rebranding, wat kun je wel en niet aanpassen?

Rebranding is een goed voorbeeld van hoe belangrijk peripheral perceptie kan zijn. Bij rebranding wil je namelijk goed testen of je niet de verkeerde elementen aanpast in je huisstijl. Stel dat we het logo nemen van Persil dat bij mij opviel vanwege de rode tekst met witte achtergrond. Wat zal er bijvoorbeeld gebeuren wanneer het een rode tekst met een blauwe achtergrond wordt? Dit kan er misschien toe leiden dat ik het product niet meer herken. Belangrijk is daarom om goed te kijken naar welke elementen je wel en niet kunt aanpassen. Daarbij is het tevens van belang dat wanneer je bijvoorbeeld nieuwe voordelen van een product wilt communiceren, dat deze voordelen zichtbaar zijn vanuit de peripheral perceptie. Wanneer dit niet het geval is, zal het aanpassen weinig tot geen effect hebben op de verkoop.

Uiteraard kan het testen van peripheral perceptie ook interessant zijn voor de advertenties die jij opzet. Denk hierbij aan banneradvertenties via Google Adwords of wat dacht je van adverteren via Facebook, Twitter of LinkedIn? Test hierbij ook de designs uit, vervaag ze en kijk of het op zo’n moment nog steeds duidelijk is over wat voor merk het gaat. Je logo zal je in principe nooit van kleur moeten veranderen ook niet wanneer het enkel gaat om een advertentie. Herkenning is altijd key! Gesproken over herkenning…

Peripheral perceptie en herkenning

Om nog even terug te komen op het onderdeel rebranding, dan heb ik je nu misschien een beetje verward gemaakt. Want hoe kun je er nou voor zorgen dat elementen die je aanpast ook daadwerkelijk zichtbaar zijn wanneer ze vervaagd zijn (peripheral perceptie). Vanuit onze hersens moet het eerst duidelijk worden “wat het is”. Of het nou gaat om een nieuwe mobiele telefoon, een schoonmaakmiddel, auto of een ander product. We kunnen deze producten niet waarderen, wanneer we ze niet kunnen herkennen. Het herkennen van producten (en objecten in generaal) gebeurt in één oogopslag. Je kunt je dus voorstellen dat het erg snel gaat en we hebben geen expliciete toegang tot dit proces. Het gebeurt gewoon. Dus nu de vraag: hoe zorg ik ervoor dat ik herkenning heb vanuit de peripheral perceptie?

Product constructie gebasseerd op verschillende levels van proces in onze hersenen - media pychologie

Wanneer je kijkt naar bovenstaande afbeelding, dan zie je hoe onze hersens het object verdeelt in individuele componenten welke vanuit daar stap voor stap bij elkaar worden gevoegd tot één patroon. Je kunt ook zien dat onze bewuste perceptie van het product een constructie is die gebeurt in ons hoofd. Bewust zien we dus een auto maar in onze hersenen bestaat de auto enkel uit lijnen, hoeken, randen, curven en kleuren. Verder niks. Goed om bij dit proces te weten is dat we vrij flexibel zijn. Dit betekent dus dat wanneer een auto een andere kleur krijgt of wanneer een persoon die je kent bijvoorbeeld rimpels krijgt, dat we ze nog steeds herkennen.

Alright, dus dit was in een notendop hoe pheripal perceptie en herkenning werkt! 😉 Benieuwd wat voor technieken er in de wereld van perceptie zijn en hoe je deze kunt integreren in jouw marketingactiviteiten? In het volgende artikel laat ik dat zien!

Wat leer je de volgende keer over perceptie?

Het liefst zou ik dit artikel langer willen maken en je nog meer willen leren over perceptie en interessante technieken die je direct kunt implementeren. Mijn vingers jeuken, maar ook ik weet dat veel nieuwe informatie tijd nodig heeft om opgenomen te worden, zodat je vanuit daar ook verder kunt gaan. Tevens weet ik dat je op dit moment al meer dan 1.800 woorden hebt gelezen en dat het goed is om eerst nogmaals goed door te nemen waar (peripheral) perceptie voor staat. Daarom beloof ik je dat ik in het volgende artikel je handige technieken ga leren op het gebied van perceptie. Zo ga ik het met jou hebben over:

  • Signalen en mentale concepten
  • Waarde op basis van de aandacht & doelen van de consument
  • Aandacht en contrast
  • Perceptuele vloeiendheid
  • Hoe gezichten van hoge waarde zijn
  • Prijssensoren
  • En als laatste: Erkenning op basis van contextuele signalen

Interessant? Je kunt je altijd aanmelden voor mijn online-marketing-roundup waarmee ik je op de hoogte houd van mijn nieuwe artikelen. Als het nieuwe artikel klaar is zal hieronder een linkje komen naar dit artikel. Succes!

 

Dit artikel is geschreven naar aanleiding van het gelezen boek Decoded van Phil Barden. Credits gaan dan uiteraard ook uit naar deze schrijver. Uiteraard zijn deze technieken tevens door mezelf getest in de praktijk zodat ik weet waar ik over spreek. 

wouter-uitgesneden

Klaar om aan de slag met Perceptie te gaan?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het inzetten van Perceptie. Laat je reactie hieronder achter.