[info_box title=”TITLE”]Ben jij eigenaar van een webshop of ben jij online marketeer en is het jouw taak om meer conversies te halen uit de webshop? Ja? Dan adviseer ik jou om dit artikel door te nemen waarin ik je adviseer over de basis van het optimaliseren van de huidige webshopconversie. Binnenkort ga ik nog dieper in op de materie en zul je zien dat in combinatie met dit artikel jouw webshopconversie zal stijgen.[/info_box]

#1 Is jouw website wel responsive?

Een veelgestelde vraag waarvan het belang de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen. Responsive betekent dat jij jouw website gebruikersvriendelijk maakt voor ieder apparaat, of het nou een computer, tablet, laptop of smartphone is. De website moet voor de gebruiker eenvoudig te besturen zijn.

Responsive maken van webshop

Waarom is responsive zo belangrijk?

Het hebben van een responsive website in deze tijd is belangrijk omdat de doelgroep zich oriënteert via verschillende apparaten. Vaak komt de gebruiker via zijn smartphone op een webshop uit die geheel niet gebruikersvriendelijk is. Hierbij moet je dan denken aan: buttons die te klein zijn, afbeeldingen die niet goed laden, betalen via de mobiele telefoon is niet mogelijk en andere blokkades.

Jij als marketeer mag er niet meer vanuit gaan dat de bezoeker via zijn computer op jouw webshop komt.

67% van de mensen gebruikt meerdere apparaten voor online shopping. Tweet deze quote

 

Shopping - multi-screen activity

 

Analyseer via Google Analytics

Nog steeds wordt er naar mijn gevoel niet goed naar de oriëntatiefase van de doelgroep gekeken. Een gemiste kans als je het mij vraagt, want via Google Analytics kun je binnen no-time zien via welke apparaten de bezoekers op jouw website komen.

Via welke apparatuur bezoekt mijn doelgroep mijn webshop

[cta_box title=”TITLE”]Voor meer informatie over klantenoriëntatie, adviseer ik je dit artikel.[/cta_box]

Belangrijke tips

  • Zorg ervoor dat bezoekers eenvoudig jouw webshop kunnen bezoeken via de verschillende apparaten;
  • Het responsive maken van jouw website kost geld,  het laten liggen van vele conversies kost op de lange termijn nog veel meer geld;
  • Maak gebruik van Google Analytics om te bekijken via welke apparatuur jouw doelgroep op de website komt.

Verwachte omzet m-commerce

#2 Het getal 9 & actie

Misschien wist je het al, maar prijzen die eindigen op “9” lijken goedkoper dan prijzen die eindigen op een ander getal. En als je de prijs die eindigt op een 9 combineert met het woordje actie of sale, dan is het effect het grootst, mensen kopen het product dan eerder. Ik raad jou deze tactiek alleen aan als “het goedkoper lijken” van jouw product, past bij het daadwerkelijke product.

99 prijs media psychologie techniekLuxer / professioneler maken van jouw product

Wil je juist dat jouw product er luxer en professioneler uitziet? Dan raad ik je aan om gebruik te maken van het “getal 0“. Het getal 0 zorgt ervoor dat mensen niet denken dat het gaat om een goedkoop product, maar om een product van kwaliteit.

Media psychologie getal 0 techniek

Belangrijk

  • Deze techniek heeft invloed op ons onderbewustzijn;
  • Weet welke uitstraling jij jouw producten wilt geven. Goedkoop of luxe en professioneel?

#3 Loss Aversion

Loss Aversion is een techniek die veel gebruikt wordt in de mediapsychologiewereld. Websites zoals Groupon en Watch2day spelen in op deze techniek.

Wij mensen zijn erg gevoelig voor schaarste en voor verlies. Het ergste wat in ons leven kan gebeuren, is het verliezen van iets. Om ervoor te zorgen dat wij deze pijn niet ondergaan, is de kans groter dat wij het product zullen aanschaffen zodat wij later geen spijt krijgen van een gemiste aankoop. Hoe jammer zou het immers zijn om een flinke korting mis te lopen omdat je er nog een dag over na moest denken?

Belangrijke tips

  • Maak gebruik van een countdownteller;
  • Geef een beperkte voorraad weer;
  • Laat weten dat het om een exclusieve / eenmalige deal gaat.

Watch 2 day - Loss Aversion techniek

#4 Keurmerk en reviews

Door de vele webshops in deze digitale wereld gaat het voor de consument steeds meer tijd kosten om de juiste webshop te vinden. Een webshop aanmaken kun je al binnen 1 uur doen en dit zorgt er dan ook voor dat er vele webshops zijn die niet te vertrouwen zijn. Is jouw webshop wel te vertrouwen? Dat is een belangrijke vraag die jij je vandaag de dag moet stellen. Jouw potentiële online klanten gaan pas zaken met je doen, als jij te vertrouwen bent.

WIe wij het eerste vertrouwen

Keurmerk

Om vertrouwen te winnen adviseer ik je om een keurmerk aan te vragen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het keurmerk van: Consuwijzer, Thuiswinkel waarborg en Trusted shops. Het weergeven van keurmerken creëert een omgeving van veiligheid en vertrouwen.

Keurmerken webshops

Interessant weetje: Vrouwen denken veel meer aan hun veiligheid en privacy via het internet dan mannen. Tweet deze quote

Reviews

De grootste beïnvloeders op deze wereld zijn wij zelf en niet de bedrijven. Als wij een product willen bestellen via de website dan vragen wij al snel onze vrienden of netwerk of de webshop te vertrouwen is. Of door middel van het bezoeken van referentiewebsites.

Een referentiewebsite die ik van harte aanbeveel is Trustpilot. Via Trustpilot kun jij jouw eigen bedrijf registreren en geef jij jouw klanten de mogelijkheid om een referentie achter te laten. Door het verzamelen van referenties wordt jouw “sociale bewijskracht” dat jij een betrouwbare webshop bent groter. Het voordeel van Trustpilot is ook: dat je een widget kunt weergeven op jouw eigen website.

Trustpilot widget

[cta_box title=”TITLE”]Lees meer over: Creëer meerwaarde en win het vertrouwen voor jouw doelgroep[/cta_box]

 Belangrijke tips

  • Zorg ervoor dat jouw webshop beschikt over de keurmerken die van belang zijn voor jouw doelgroep;
  • Verzamel zoveel mogelijk referenties. Dit kun je doen door middel van referentiewebsites maar je kunt ook een eigen referentiepagina realiseren.

#5 Social Proof

Hierboven hadden we het al over het vertrouwen winnen door middel van referenties. Referenties kun je op verschillende manier integreren in jouw website. Een aanrader is om gebruik te maken van jouw socialmediakanalen waarbij je laat zien wie er allemaal fan / volger van jouw bedrijf is.

[cta_box title=”TITLE”]Interessant weetje: Wij volgen mensen / vertrouwen mensen eerder die op ons lijken[/cta_box]

 

Voorbeeld – Facebook Fans

Mocht jouw bedrijf actief zijn via bijvoorbeeld Facebook, dan is het een goed idee om bijvoorbeeld de Facebook Fan Box te integreren in jouw webshop. Hierdoor worden jouw Facebookfans vertoond op jouw website.

Door het tonen van de Facebookfans, is de kans groter dat nieuwe bezoekers jou eerder gaan vertrouwen. Daarnaast laat de Facebook Fan Box ook altijd eerst jouw vrienden zien en daarna pas mensen die je nog niet kent.

Belangrijke tips

  • Maak gebruik van jouw socialmediafans en vertoon deze op jouw website;
  • Plaats referenties van tevreden klanten op jouw website.
  • Op tv geweest of  in de krant gestaan? Vermeld deze logo’s ook op jouw website.

Jouw mening

[info_box title=”TITLE”]Ik ben erg benieuwd wat jij van bovenstaande tips vindt. Binnenkort ga ik nog dieper in op de materie om nog meer conversie uit jouw website te halen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan follow-up-mailings en dergelijke.[/info_box]