Heb jij een website gebouwd voor jezelf of voor jouw doelgroep? In deze tijd is het hebben van een website een echte must-have, maar deze wordt vaak verkeerd opgezet. Een website die er mooi uitziet, hoeft niet gelijk een website te zijn die daadwerkelijk zorgt voor conversie. Een goede website is gebouwd vanuit de behoefte van de doelgroep en doorvertaald naar een design met een doel.

Wat ga ik je vandaag leren?

Ik ga enkele belangrijke elementen met je delen, die niet mogen ontbreken op jouw website. Door het implementeren van deze elementen, verhoog je de kans op conversie en het behalen van andere belangrijke doelstellingen.

#1 Bepalen van de doelgroep

Een website moet je realiseren vanuit de behoefte van jouw doelgroep. Hierbij moet je niet vergeten dat de demografische gegevens een enorme impact hebben op hoe jouw website eruit komt te zien. Daarom is het van belang dat je jouw doelgroep duidelijk in kaart brengt door op onderstaande punten te letten. Aan de hand van deze punten kun je dan gaan kijken hoe je een website moet opmaken die zorgt voor conversie.

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Nationaliteit
  • Persoonlijke interesses

[full_width_section bg_pos=”Left Top” bg_repeat=”Repeat” text_color=”Dark” image_url=”” top_padding=”15″ bottom_padding=”15″ background_color=”#f4f4f4″]   [icon color=”Accent-Color” size=”regular” image=”fa-search”] Lees het boek:  Cultures and organizations [/full_width_section]
[divider line_type=”No Line” custom_height=”30″]

#2 Aantrekkelijke zoekmachineomschrijving

Ik ben ervan overtuigd dat een groot deel van jouw doelgroep zich oriënteert via de zoekmachine. Hoogstwaarschijnlijk heb je door middel van zoekmachinemarketing al gewerkt aan de vindbaarheid van jouw website door zoekmachines, zoals die van Google. Maar heb jij ook rekening gehouden met hoe de titel en omschrijving eruitzien wanneer mensen zoeken via de zoekmachine?

Zoekmachine marketing fout

Een veel gemaakte fout is, dat men vergeet om de titel en omschrijving van iedere pagina aan te passen. Hierdoor is de kans groot dat er een onduidelijke tekst in de zoekmachine komt te staan, waardoor het voor de doelgroep niet duidelijk is wat ze op die pagina kunnen vinden. Maak daarom voor iedere pagina een pakkende titel en omschrijving, die ervoor zorgen dat de bezoeker op jouw website klikt en niet op die van jouw concurrent.

Zoekmachine marketing juist

#3 Lettertype dat bij jou past

Als je één ding niet mag onderschatten, is het wel het lettertype op jouw website. Lettertypes hebben invloed op ons onderbewustzijn en daarom is het ook van belang dat je op jouw website een lettertype gebruikt dat bij je past en dat mensen als juist ervaren.

Invloed van een eenvoudig te lezen lettertype

Wanneer iets eenvoudig te lezen is, ervaren wij het als iets wat minder tijd kost. Een voorbeeld is een kookrecept dat in een boek staat. Wanneer dit recept eenvoudig te lezen is, dan denken wij ook dat wij minder tijd nodig hebben voor het bereiden van het gerecht dan wanneer het in een lastig te lezen lettertype staat. Denk hierbij aan een lettertype zoals: Arial

Wanneer gebruikmaken van een eenvoudig lettertype?

  • Als iets eenvoudig en snel te lezen moet zijn.
  • Als je een bezoeker moet overtuigen of wilt dat hij een formulier invult.

arial-eenvoudig-lettertype

Invloed van een lastig te lezen lettertype

Wanneer iets lastiger te lezen is, denken wij dat iets meer tijd kost. Een voorbeeld is wanneer je in een restaurant zit en een gerecht leest. Wanneer dit gerecht omschreven is in een lastig te lezen lettertype, dan denken wij dat de chef meer ervaring nodig heeft voor het bereiden van een gerecht en het gerecht daarom ook beter smaakt.

Wanneer gebruikmaken van een lastig  lettertype?

  • Als je de lezer wilt overtuigen dat er meer vaardigheden nodig zijn voor het opzetten van een product of dienst.
  • Als je wilt dat mensen iets beter onthouden.

Haettenschweiler-lastiger-lettertype

Belangrijk

Als je wilt dat mensen iets beter onthouden, kun je gebruikmaken van een lastig te lezen lettertype. Belangrijk hierbij is dat je dit alleen voor bepaalde gegevens doet zoals een telefoonnummer. Wanneer een gehele tekst in een lastig te lezen lettertype staat, is de kans groot dat mensen de tekst overslaan.

#4 De juiste kleuren gebruiken

We hebben er ieder moment van de dag mee te maken. Of we nou onze kleren aantrekken, tv-kijken, via onze smartphone of tablet op het web surfen of op de snelweg rijden en billboards tegenkomen. Overal komen wij kleuren tegen. Kleuren op websites zijn vaak samengesteld door marketeers die weten hoe ze ons kunnen beïnvloeden door middel van kleurenmarketing. Kleurenmarketing heeft namelijk invloed op onze emotie en gedrag en daardoor ook op de conversie.

Om ervoor te doen zorgen dat je de juiste kleuren op jouw website gebruikt adviseer ik jou om onderstaande infographic en het artikel over kleurenpsychologie door te nemen.

Kleurenmarketing

[full_width_section bg_pos=”Left Top” bg_repeat=”Repeat” text_color=”Dark” image_url=”” top_padding=”15″ bottom_padding=”15″ background_color=”#f4f4f4″]   [icon color=”Accent-Color” size=”regular” image=”fa-search”] De psychologie en invloed van kleurenmarketing op ons onderbewustzijn [/full_width_section]

[divider line_type=”No Line” custom_height=”30″]

#5 Persoonlijk overkomen

Als je sneller een connectie/band wilt opbouwen met jouw doelgroep, dan is het van belang dat je persoonlijk overkomt. Verwijder daarom de stockfoto’s van jouw website en huur een fotograaf in om een leuke teamfoto te maken en daarnaast ook individuele foto’s van jouw medewerkers. Uit onderzoek is al enkele jaren gebleken dat wij mensen die op ons lijken eerder geloven.

Edelman-Trust-Barometer-2014-People-to-Trust

Een goed voorbeeld staat op de site van Drukwerkdeal. Op hun website staat een overzicht van alle medewerkers. Als je op een foto van een medewerker klikt, vertelt de medewerker over zijn werkzaamheden bij Drukwerkdeal.

Drukwerkdeal smoelenboek

#6 Overtuigen met referenties

Als je jouw bezoeker wilt overtuigen dan adviseer ik om gebruik te maken van referenties. Door een foto te gebruiken met daarbij een referentie van een tevreden klant, vergroot je de kans dat mensen eerder met jou zaken gaan doen. Zelf heb ik dit onderzocht door deelnemers van mijn social-mediamasterclass te vragen wat voor hun de doorslag gaf om deel te nemen aan de masterclass. Hierbij liet 90% mij weten dat ze werden overtuigd door de referenties van mijn klanten. Een mooie meetbare conversie dus!

Hamam het oosten - referenties

Het vermelden van referenties valt onder het kopje “social proof”. Meer daarover kun je lezen in het volgende artikel:

[full_width_section bg_pos=”Left Top” bg_repeat=”Repeat” text_color=”Dark” image_url=”” top_padding=”15″ bottom_padding=”15″ background_color=”#f4f4f4″]   [icon color=”Accent-Color” size=”regular” image=”fa-search”] De 6 geheimen van het online overtuigen van jouw doelgroep [/full_width_section]
[divider line_type=”No Line” custom_height=”30″]

#7 Unieke call to action per pagina

Heb jij goed nagedacht over de call to actions op jouw website? Iedere pagina binnen jouw website heeft een ander doel en daarom ook een andere call to action. Zorg er daarom voor dat je een overzicht maakt van al jouw pagina’s en dat je bij iedere pagina goed nadenkt over wat je wilt dat de bezoeker doet.

Voorbeeld productpagina

Wanneer de bezoeker actief is op één van jouw dienst- of productpagina’s, dan betekent dit dat hij hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd is. Op dat moment wil je als eerste stap de bezoeker informeren en als tweede stap wil je dat hij zijn gegevens achterlaat, zodat jij met de bezoeker contact op kunt nemen. Een goede call to action is dan ook een contactformulier waar de bezoeker zijn gegevens kan achterlaten. Door gebruik te maken van een contactformulier en Google Analytics kun je maandelijks goed bijhouden wat de conversie is van bezoekers vs. contactmomenten.

Contactformulier online-marketingstrategie[full_width_section bg_pos=”Left Top” bg_repeat=”Repeat” text_color=”Dark” image_url=”” top_padding=”15″ bottom_padding=”15″ background_color=”#f4f4f4″]   [icon color=”Accent-Color” size=”regular” image=”fa-search”] Lees: 5 tips voor landingspagina’s die wel converteren [/full_width_section]

[divider line_type=”No Line” custom_height=”30″]

Wat heb je vandaag geleerd?

  • Het opzetten van een website begint altijd met het in kaart brengen van jouw doelgroep.
  • Je website tekstueel aantrekkelijk presenteren in de zoekmachine.
  • Wat voor lettertype en kleuren kun je het beste gebruiken.
  • Hoe  persoonlijker overkomen.
  • Het overtuigen van de bezoeker door middel van referenties.
  • Wat voor soort call to action moet je gebruiken.

wouter-uitgesneden

Klaar voor het laten stijgen van jouw websiteconversies?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het doen laten stijgen van jouw websiteconversies. Laat je reactie hieronder achter.