Wil jij van het jaar 2017 één groot succes maken? Dan heb je mijn 11 onmisbare online-marketingpijlers voor 2017 nodig. Deze pijlers zorgen ervoor dat je jouw online-marketingstrategie optimaliseert voor het nieuwe jaar en dat je geen enkel belangrijk punt vergeet.

Klaar voor een succesvol jaar? Here we go!

#1 Customer journey strategie

Wanneer je jouw online-marketingrendement wilt verhogen, is het kennen van de customer journey (looppad van jouw klant) een echte must. De customer journey is al enkele jaren belangrijk, maar nog te weinig bedrijven houden zich hier daadwerkelijk mee bezig. Door verandering in kanalen en online-activiteiten is het digitale veld zo groot geworden, dat jouw doelgroep vele verschillende mogelijkheden heeft om zich online te oriënteren. Waar de één dat doet via YouTube, kan de ander het via Facebook doen en weer een ander via de zoekmachine. Belangrijk voor jou is dat je duidelijk inzichtelijk hebt hoe jouw doelgroep zich online oriënteert.

Met de customer journey leg je een weg van kanalen aan voor jouw doelgroep, zodat je ze eenvoudig de weg wijst naar de volgende fase op hun pad: aandacht, oriëntatie, evaluatie, aankoop en ervaring. Mijn advies is om echt te investeren in het aanleggen van een customer journey, anders is de kans groot dat je vele potentiële klanten misloopt.

Stippel direct een customer journey uit

Wil je direct aan de slag met het opzetten van de customer journey van jouw klant? Ik heb voor jou alle artikelen geschreven die je hierbij gaan helpen:

#2 Zorg voor goede analyse

Wanneer jij jouw online-marketingactiviteiten nog niet voor de volledige 100% goed kunt analyseren dan wordt 2017 het jaar voor jou dat je alles op alles gaat zetten om alle online-marketingactiviteiten meetbaar te maken. Als je geld investeert in Google Adwords, Facebookadverteren, LinkedInadverteren of noem het maar op, dan wil je simpelweg weten wat het rendement van deze activiteiten is. Zorg daarom direct vanaf de eerste maand van 2017 dat je alles online zo inricht dat het eenvoudig te analyseren en daardoor ook goed te optimaliseren is.

Stel nu direct alles in voor optimale analyse

Heb je op dit moment 30 minuten tijd? Neem dan snel onderstaande artikelen door en leer binnen een half uur hoe je eenvoudig en goed al jouw online-marketingactiviteiten eenvoudig kunt analyseren en optimaliseren:

#3 Continuïteit of uitbesteding

Wees alsjeblieft niet zoals vele bedrijven waren in 2016! Je zult misschien denken: “Wat bedoel je hiermee?” Wat mij opviel in het jaar 2016, was dat veel bedrijven een kortetermijn-marketingstrategie hadden. Na 2 maanden van online-marketingactiviteiten schoten ze al snel weer in hun oude routine terug, omdat ze vinden dat de online-activiteiten niet rendabel waren. Online-marketing gaat om een lange adem én een langetermijnstrategie. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: als ik 4 jaar geleden, na mijn eerste 2 maanden van bloggen, had gezegd dat het mij niks zou opleveren dan was ik minimaal 60% van mijn klanten misgelopen.

In het jaar 2017 is het van belang dat je een lange adem hebt en zorgt voor continuïteit in je uitvoering. Alles wat je online doet draagt bij aan je online-imago. Zeg je dat je iedere dinsdagochtend mensen op de hoogte brengt met een nieuwsbrief? Houd dit dan ook wekelijks vol. Communiceer je via social media? Houd dit dan met regelmaat vol. Alles wat je doet heeft een strategie en continuïteit nodig.

Dit brengt me direct bij het volgende: “Wouter, wat als ik wil gaan voor continuïteit maar ik word simpelweg te groot of heb de kennis en kunde niet? Kies dan voor een online-marketingbureau of neem een freelance interim online-marketingspecialist in dienst. Maak duidelijke afspraken, stel doelen en ga de samenwerking aan om jouw bedrijf groter te maken en te zorgen voor continuïteit.

#4 Werken met contentpersona’s

Bij online- en social-mediamarketing gaat het om mensen. Jouw product of dienst is niks zonder mensen, dus werk met contentmarketingpersona’s. Bij alles wat je online doet, bloggen, vloggen, social-mediamarketing, Adwords of noem maar op, je moet altijd jouw doelgroep voor je zien. Weten tegen welke problemen zij dagelijks aanlopen en hoe jij deze doelgroep online kunt helpen.

Marketing gaat niet om verkopen, marketing gaat in deze tijd om het helpen van jouw doelgroep. Met het helpen van jouw doelgroep win je het vertrouwen en vanuit vertrouwen ontstaan nieuwe relaties. Heb je voor jezelf niet goed inzichtelijk waar jouw doelgroep ‘s nachts wakker van ligt? Heb je voor jezelf niet inzichtelijk op welke content-marketingpersona’s jij je moet richten? Lees dan nu snel mijn beste artikelen over het opzetten van contentmarketingpersona’s.

Zet nu je contentmarketingpersona’s op

#5 Houd trends in de gaten

Digitale trends komen en gaan. Door op de hoogte te blijven van de laatste trends, kun je er op verschillende vlakken voor zorgen dat je leading bent. Mijn advies is daarom om gebruik te maken van Google Trends. 

Google trends en online marketing
Via Google Trends kun je eenvoudig en snel op basis van de door jou aangegeven termen zien hoe deze presteren. Uiteraard kun je naast eigen termen nog meer uit Google Trends halen. Google Trends is een “voorspeller”, waarmee je snel kunt zien waar je met jouw content op moet focussen. In bovenstaande afbeelding zie je bijvoorbeeld dat het niet interessant is om voor internetmarketing te gaan, maar juist voor online-marketing.

#6 Ga voor lange termijn

In 2016 dacht ik meerdere malen “Huh, WTF?” Waar veel bedrijven al duidelijk voor zichzelf weten dat online-marketing een investering op lange termijn is, zijn er nog genoeg bedrijven die daadwerkelijk denken dat ze rijk worden in 1 of 2 maanden. Misschien is deze gedachte ingegeven door de zogenaamde “internet cowboys”, de “woow-in-1-maand-verdiende-ik-€ 100.000-jongens”, maar alsjeblieft doe mij 1 plezier in 2017, weet dat het nog niet zo eenvoudig is. Online-marketing is investeren op lange termijn. Je moet minimaal 6 maanden investeren om erachter te komen of iets daadwerkelijk rendabel is. Wanneer je de investering er niet voor over hebt, doe het dan gewoon niet!

Maar weet goed, investeren in online-marketing is een must. Doelgroepen verschuiven in hun oriëntatie en een groot deel daarvan speelt zich online af. Investeer daarom in 2017 in langetermijnmarketing.

#7 Stel je klant centraal

Stel jij jouw klant centraal? Veel bedrijven zeggen dat ze het wel doen, maar als puntje bij paaltje komt kiezen ze vaker voor de zak met geld dan voor hun klant. Investeren in de klant is zo ontzettend belangrijk. Jouw tevreden en loyale klanten zijn immers de ambassadeurs van jouw bedrijf die gratis reclame voor jou maken. Hoe meer loyale ambassadeurs je hebt, hoe meer nieuwe mensen je bereikt. Mond-tot-mond marketing is immers nog steeds de beste manier van marketing.

Hoe ga jij in 2017 investeren in jouw klant? Hoe zorg je voor een optimale ervaring? Ik heb hier afgelopen jaar een superinteressant artikel over geschreven met belangrijke tips die veel bedrijven al hebben geïntegreerd in hun huidige online-marketingactiviteiten. Volg ze snel op want de klant centraal stellen is iets wat je in 2016 al had moeten doen.

➜ Klant centraal stellen – 5 methodes hoe het niet moet

#8 Ga voor een optimale ervaring

Een optimale ervaring draagt ook bij aan het centraal stellen van je klant. Met optimaal bedoel ik niet enkel een goede klantenservice. Nee, ieder touchpoint met jouw doelgroep/klant is optimaal. Denk hierbij aan: gebruikersvriendelijkheid van je website, mobile-first-website (zie volgend punt), goede klantenservice, unieke after sales of meer voor je klant doen dan gevraagd wordt.

Een optimale ervaring kan erg breed zijn, het ligt er immers ook aan hoeveel touchpoints je met jouw klant hebt en hoeveel de klant er van jou verwacht. Belangrijk bij deze touchpoints is dat je duidelijk maakt aan je klant waar je voor staat, zoals dat bij Coolblue bijvoorbeeld is: Alles voor een glimlach. Alle uitingen, via de website, telefoon, verpakking, klantenservice en noem maar op, zijn gericht op die glimlach.

➜ Kies voor ‘de ervaring’ boven online en offline adverteren

#9 Houd mobile first in de gaten

Mobile first, heb je wel eens van deze term gehoord? Mobile first legt de focus op mobiel. Waar wij enkele jaren geleden nog volop gebruikmaakten van de computer omdat smartphones er nog niet waren, zien we nu dat de jonge generatie wordt opgevoed met tablets en smartphones. Computer? Nee joh…das niet cool! We willen immers als jonge generatie altijd connected zijn, op de hoogte blijven van laatste acties, selfies en zinloze filmpjes maken. Mobile first is voor deze doelgroep erg belangrijk, omdat vrijwel alles wat ze online doen via hun smartphone of eventueel tablet gaat. Hoe goed je website voor de computer ook is, het is een slimmere investering om hem optimaal te maken voor de mobiele telefoon.

Wat je dus in 2017 moet doen, is goed in de gaten houden hoe de mensen zich online oriënteren via jouw website. Met een eenvoudige search via Google Analytics krijg je al snel een duidelijke verhouding te zien:

online marketing smartphone, tablet en computer gebruikers
Uit de statistieken van Google Analytics haal je voldoende data om erachter te komen of jouw website wel optimaal genoeg is voor de mobiele telefoon. Belangrijk punt: met enkel een responsive website kom je er niet. Er is immers een groot verschil tussen de behoefte van een computergebruiker en een smartphonegebruiker.

#10 Blijf op de hoogte van belangrijke informatie

De veranderingen op het gebied van online-marketing gaan razendsnel. Jij als ondernemer bent hoogstwaarschijnlijk veel te druk met jouw eigen passie, waardoor het nog niet zo eenvoudig is om alle veranderingen op het gebied van online-marketing te volgen. Er is iemand die de ontwikkelingen op de voet volgt… en dat ben ik!

Iedere week deel ik met meer dan 13.000 abonnees waardevolle informatie op het gebied van online-marketing, social-mediamarketing en mediapsychologie. Ik doe dit via mijn gratis online-marketing round-up, via dit blog en sinds vorig jaar ook via mijn YouTube-kanaal. Ik wil je heel graag helpen om jouw doelgroep op een strategische manier te benaderen. Wil je dus up-to-date blijven en geen enkele belangrijke kans missen? Meld je dan nu snel aan via onderstaand formulier en dan beloof ik jou dat je geen belangrijke informatie meer misloopt.

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

#11 Laat je team inspireren en activeren

Ik hoop dat ik je met bovenstaande tips heb geïnspireerd om over te gaan tot actie! Wat heel belangrijk is (en dat zul je zelf ook weten), is dat jouw team ook geïnspireerd dient te zijn om er samen één groot succes van te maken. Iedereen dient dezelfde kant op te kijken, zodat iedereen weet waar ze het voor doen. Wanneer je wilt dat jouw team klaar is voor het nieuwe jaar, maak ik graag met jou een afspraak voor het opzetten van een inspirerende sessie op het gebied van online-marketing, social-mediamarketing of mediapsychologie. Met meer dan 7 jaar verzorgen van sessies tijdens verschillende congressen, incompany trainingen, gastcolleges en meer ben ik een ervaren spreker.

Wil je geïnspireerd worden? Klik dan hier en laten we een kop koffie drinken.

Wat is jouw focus in 2017?

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Voordat je mijn website gaat verlaten heb ik twee vragen aan jou:

  1. Op welke van bovenstaande punten ga jij je focussen in 2017?
  2. Heb ik een belangrijke pijler gemist? Welke wil jij dan nog graag delen?