Hoe zou jij het vinden als je vanaf vandaag minimaal 20% meer warme leads genereert? 20% meer nieuwe kansen op klanten die bij jou passen.

Ik ga er vanuit dat je dat geweldig vindt, anders had je immers niet de moeite genomen om door te klikken naar dit artikel.

Wat ik je vandaag ga leren is niet moeilijk. Toch doet vrijwel geen enkele mkb’er het consistent.

Wanneer jij jezelf als een serieuze ondernemer beschouwt, dan ga je vanaf vandaag minimaal 20% meer warme leads genereren.

Benieuwd hoe? Je weet het in 5 minuten als je dit artikel leest.

Tactiek 1: automatiseren van je business

Voordat je denkt en gaat gillen: “Oh nee, niet alweer een marketing-aap“, wil ik je met mijn volle, inspirerende stem zeggen dat het automatiseren van je business een must is. Niet alles moet automatisch, maar daar waar mogelijk moet je automatiseren. Probeer daarin een balans te vinden.

Veel ondernemers ‘zijn’ dit moment hun business. Dat wil simpelweg zeggen dat wanneer zij op vakantie gaan, de business nagenoeg stil ligt. De medewerkers doen natuurlijk hun werk, maar het genereren van nieuwe warme leads staat op zulke momenten vaak op een laag pitje.

Ga dus kijken hoe je jouw business kunt automatiseren. Ik kan je vertellen dat het geen rocket-sience is.

Vele trainees die op dit moment mijn “20%-meer-warme-leads-intensieve-training” volgen, hebben zelf binnen 2 maanden de geautomatiseerde business opgezet.

Betekent dit dat zij alles hebben geautomatiseerd? Nope!

Wat zij (en ikzelf ook) namelijk doen is een onderdeel van de marketingfunnel automatiseren. Zo hebben we een marketingfunnel die 24/7 leads aan het genereren is. Of je nou op vakantie bent, ligt te slapen of aan het genieten bent van een weekendje met je kinderen, je marketingfunnel blijft continu warme leads genereren aan wie je daarna jouw producten of diensten kunt verkopen.

Hoe ziet zo’n funnel eruit?

Zoals ik al zei heb ik zelf geen 100% geautomatiseerde funnel. Om het eenvoudig uit te leggen, geef ik hieronder een voorbeeld van een marketingfunnel.

  1. Ik bied een online-training aan ter waarde van € 1: Waarom € 1? Omdat het gratis aanbieden van een online-training mij wel heel veel leads opleverde. Er waren maar enkele mensen die daadwerkelijk ook mijn vervolgproduct wilden kopen. Daarom wil ik dat mensen eerst een commitment aangaan voordat ze mijn “gratis” training ontvangen.
  2. Ze krijgen direct een upsell: Mensen die in een koopflow zitten kopen meer. Wanneer je bij mij de training van € 1 downloadt, krijg je direct een upsell voor een exclusieve online-training + 1-op-1-coaching van 20 minuten voor een prijs van rond de € 79. Deze upsell moet ervoor zorgen dat ik mensen te spreken krijg via Skype.
  3. Van gesprek via Skype naar nieuwe klant: Wanneer mensen mijn product van € 79 aanschaffen, zorg ik er tijdens mijn 20 minuten coaching voor dat ik ze een nieuw voorstel kan doen op basis van hun behoefte. De woorden “hun behoefte” staan vet omdat je geen b*llshit moet verkopen.

Wat je hierboven ziet is een eenvoudige 3-stappen-funnel. Je kunt deze voor jezelf uitbouwen of aanpassen. Belangrijk voor jezelf is dat je gaat kijken hoe je een deel kunt automatiseren. Bij mij zijn dat de eerste 2 stappen. Simpelweg omdat ik tijdens de eerste 2 stappen mensen aan het filteren ben. Wanneer ze door deze filter heen zijn, weet ik precies in wie ik wel en niet mijn tijd wil investeren. Jouw en mijn tijd is immers kostbaar. Voordat ik het weet zit ik met 40 mensen te Skypen die niet interessant zijn. Bouw daarom een funnel waarmee je continu selecties aan het maken bent. Zo maakte ik de keuze om mijn product niet meer gratis aan te bieden vanwege alle “freebies”.

Binnenkort schrijf ik een artikel over het bouwen van een funnel. Wil je er nu al meer over te weten komen? Dan raad ik jou mijn “20%-meer-warme-leads-intensieve-training” aan.

Tactiek 2: gebruikmaken van een crm

Leads generen is leuk, maar wanneer je vergeet een follow-up te doen dan ben je dom. Toch gebeurt dit bij vele ondernemers en mkb-bedrijven.

Het gebeurde bij mezelf enkele jaren geleden ook. Ik investeerde veel tijd in gesprekken met potentiële klanten, maar uiteindelijk vergat ik om ook daadwerkelijk een voorstel naar ze toe te sturen.

De oplossing is simpel én gratis. Wat ik namelijk doe is het inzetten van Hubspot CRM.

Ik ga je niet alle ins en outs vertellen van Hubspot CRM, de meeste worden je immers hierboven uitgelegd. Wat ik je wel wil vertellen is hoe Hubspot CRM er bij mij voor zorgt dat ik meer warme leads kan genereren.

Één ontzettend handige feature van Hubspot CRM is dat je e-mails kunt tracken. Dat wil zeggen dat je een notificatie krijgt wanneer iemand jouw e-mail heeft geopend. Deze feature heeft er bij mij serieus voor gezorgd dat ik binnen één maand minstens € 6.000 aan nieuwe opdrachten heb binnengehaald.

Hoezo? Wanneer je ziet dat iemand 30 keer je mailtje opent maar uiteindelijk niet reageert, dan weet je dat het tijd wordt om deze lezer te benaderen. Hij of zij is hoogstwaarschijnlijk aan het twijfelen of verkeert in drukke dagen. Met een goede follow-up kun je net als ik meer warme leads genereren.

Mijn advies dus: Probeer Hubspot CRM eens uit. Het is gratis en het is een echte must-have voor jou en ieder ander mkb-bedrijf.

Tactiek 3: e-mailmarketing met een doel

“Woow, *clap clap*. We weten allemaal dat e-mailmarketing goed is voor warme leads Wouter…”

Klopt, we weten het allemaal wel, maar 2/3 van de mailtjes die ik krijg daar schrik ik mij dood van. Een overkill aan informatie en verschillende buttons die allemaal schreeuwen om je aandacht.

Geef mensen te veel keuzes en ze rennen weg. Bij e-mailmarketing is dat niet anders. Daarom ga ik je niet vertellen hoe belangrijk e-mailmarketing is. Wat ik je wel ga vertellen is dat je e-mailmarketing moet doen met één doel. Wat is nou dat ene doel dat je wilt bereiken met je e-mail? Zorg ervoor dat je mailtje zo is opgesteld dat alle aandacht naar dat ene doel gaat.

Wanneer je 2 jaar geleden mijn mailtjes ontving, dan weet je dat deze rijkelijk gevuld waren met:

  • 6 artikelen die ik vond op het internet
  • mijn nieuwe video
  • mijn nieuwe artikel
  • mijn eigen 4 meest gelezen artikelen
  • en nog een call to action.

Resultaat? 0 warme leads.

Wat ik heb gedaan is ten eerste het hele design weghalen en een ‘kale’ mail sturen. Daarnaast koos ik voor één doel / call to action per e-mail.

Resultaat: ± 12 warme leads

“Interessant Wouter, dus je gaat mij vertellen dat je er per mailtje 12 warme leads uit haalt..?”

Gemiddeld gezien inderdaad wel. Doordat ik namelijk één duidelijk doel heb, zorg ik ervoor dat ik alle lezers de kant op stuur waar ik ze naartoe wil hebben. Ik wil ze niet naar mijn nieuwe artikel, ik wil ze niet naar artikelen van andere mensen. Wat ik simpelweg wil is een contactmoment, zodat ik ze op basis daarvan verder kan helpen met mijn trainingen.

Dus geweldige ondernemer die jij bent.., wat is jouw doel van je e-mailmarketingcampagne?

Klaar om meer warme leads te genereren?

Zoals ik je al zei is het geen rocket-sience. Enkel zie je vaak dat je op bepaalde activiteiten na één maand bent uitgekeken.

Bij marketing gaat om een lange adem. Ik kan je vertellen dat wanneer ik ooit kinderen zal krijgen… en mijn zoontje (of misschien wel dochter 😉 ) na één maand van proberen niet kan lopen, dat ik het niet zal opgeven. Ik zal blijven doorgaan en doorgaan totdat hij het kan. En dat geldt ook voor je marketing. Doorgaan, analyseren, optimaliseren en je zult slagen! Maar geef het wel voldoende tijd.

Wil jij vanaf vandaag slagen? Dan geef ik je nu 2 opties die je beide iets gaan brengen:

  1. Boek een overzichtssessie voor mijn “20%-meer-warme-leads-intensieve-training” (klik klik)
  2. Plaats je laatste e-mailmarketingcampagne of je geautomatiseerde funnel hieronder in een reactie en krijg feedback van mij.

Succes!