Hoe staat het er op dit moment voor met jouw online-marketingstrategie? Zit je op dit moment in een groeifase of ben je nog niet tevreden over de huidige resultaten? Ben je benieuwd hoe je meer uit jouw marketing kunt halen? En wanneer je werkt met het business-model-canvas, hoe je hier meer uit kunt halen?

Vandaag neem ik jou mee in het upgraden van je business-model-canvas. Wanneer je nog niet bekend bent met dit model, adviseer ik je om eerst deel 1 van vorig week te lezen. Door deel 1 te combineren met dit deel ga je het maximale uit je business-model-canvas halen.

#1 De Empathy Map

Als er één belangrijke factor in je online-marketingstrategie is, dan is het wel jouw klant. Ken jij die op dit moment goed genoeg?

In eerdere artikelen die ik schreef, heb ik het vaak over content-marketingpersona’s gehad die je ontwikkelt op basis van:

  • demografische gegevens: leeftijd, geslacht, functie, hobby’s, interesses etcetera;
  • psychografische gegevens:  denken, voelen, ervaren.

Door het verzamelen van deze informatie kom je al meer te weten over jouw doelgroep, maar toen ik mij verder verdiepte in het business-model-canvas kwam ik op een interessante manier van doelgroepbepaling uit namelijk: de Empathy Map.

De empathy map - business model canvas

Aanschouw hierboven “De Empathy Map”. Wat je direct al ziet  is dat enkele punten van de Empathy Map gelijk zijn aan de psychografische gegevens die ik zojuist benoemde: denken, voelen en ervaren.

Door het inzetten van de Empathy Map krijg je een duidelijk overzicht van en inzicht in je doelgroep. Ik weet wel zeker dat veel bedrijven voor zichzelf niet inzichtelijk hebben hoe hun doelgroep er op dit niveau van de Empathy Map uitziet.

Heb jij het voor jezelf wel inzichtelijk? Mijn advies is om de Empathy Map uit te printen op A0-formaat en dan met jouw team te brainstormen op basis van Post-its hoe jullie doelgroep er nu daadwerkelijk uitziet.

Deze manier van werken pas ik zelf ook toe tijdens de offline masterclass: Model your sense of digital succes en ook tijdens intensieve brainstormsessies bij bedrijven op locatie. Je moet immers eerst goed inzichtelijk hebben wie je doelgroep is, voordat je ook maar verdere stappen kunt ondernemen.

Op basis van de Empathy Map kun je ook strategische keuzes maken. Denk hierbij aan het inzetten van contentmarketing om aansluiting te vinden op jouw doelgroep of het ontwikkelen van producten / diensten die de pijn van je doelgroep oplossen.

Om je te helpen bij het invullen van de Empathy Map licht ik hieronder alle punten toe:

1. See – Wat ziet  zij?
Beschrijf wat de klant ziet in haar omgeving.

  • Hoe ziet de omgeving eruit?
  • Wie zijn haar vrienden?
  • Aan wat voor soort aanbod wordt ze dagelijks blootgesteld? (dit in tegenstelling tot het totale marktaanbod)
  • Welke problemen komt ze tegen?

2. Hear – Wat hoort zij?
Beschrijf hoe de omgeving de klant beïnvloedt.

  • Wat zeggen haar vrienden? Haar echtgenoot?
  • Wie beïnvloedt haar echt, en hoe?
  • Welke mediakanalen zijn invloedrijk?

3. Think & Feel – Wat denkt en voelt zij echt?
Probeer een beeld te schetsen van wat er omgaat in het hoofd van jouw klant.

  • Wat is echt belangrijk voor haar (wat ze misschien niet publiekelijk zegt)?
  • Stel haar emoties voor. Waar wordt ze door geraakt?
  • Waar zou ze wakker van kunnen liggen?
  • Probeer haar dromen en aspiraties te beschrijven.

4. Say & Do – Wat zegt en doet zij?
Stel je voor wat de klant zou kunnen zeggen of hoe ze zich in het openbaar zou kunnen gedragen.

  • Wat is haar attitude?
  • Wat zou ze tegen anderen kunnen zeggen?
  • Besteed vooral aandacht aan potentiële conflicten tussen wat een klant zou kunnen zeggen en wat ze misschien echt denkt en voelt.

5. Pains – Waar zit haar pijn?
Wat zijn de grootste frustraties van de klant?

  • Welke belemmeringen staan er tussen haar en wat ze wil of moet bereiken?
  • Welke risico’s durft ze misschien niet te nemen?

6. Gains – Wat wint zij?
Wat wil of moet de klant echt bereiken?

  • Hoe meet ze succes?
  • Bedenk een paar strategieën die ze zou kunnen gebruiken om haar doelen te bereiken.

#2 De ontwerpattitude

Vele marketingactiviteiten die je inzet zijn investeringen op langere termijn. Lees deze regel nog even 20x over… 

Waarom ik jou dat vraag? Omdat de ogen te veel zijn gericht op kortetermijnmarketing. Het moet allemaal snel, het moet met zo min mogelijk budget en input, maar… het moet wel het meeste opleveren!

Ja…, uhu uhu! Als er één ding op mijn blaadje van irritaties (dat ik serieus heb) staat, is het wel de 100% kortetermijnvisie van bedrijven. Als je gelooft in kortetermijnmarketing dan geloof je zeker ook in overnight succes?

Kijk uit dat je na het bekijken van onderstaande video niet afdwaalt en wel weer teruggaat naar dit artikel. 

Oké, dus nu begrijp je waarschijnlijk mijn irritatie over 100% kortetermijnvisie wel. Marketing heeft tijd nodig en om er hier niet te diep op in te gaan, adviseer ik je om 2 marketingstrategieën naast elkaar te draaien namelijk: kortetermijn- en langetermijnstrategie.

Waarom ik dit bruggetje maakte? Omdat de ontwerpattitude gaat over de onzekerheid in je business-model-canvas richting de duidelijkheid en focus. Zonder onzekerheid kan er geen duidelijkheid ontstaan en dus ook geen goed resultaat. Daarom is langetermijnstrategie en focus een pre.

Ontwerpattitude-business-model-canvas

Of je nou bezig gaat met je online-marketingstrategie, model-canvas-strategie of andere vormen van marketing, de ontwerpattitude past bij ieder proces. Hieronder beschrijf ik de 5 fases van de ontwerpattitude:

1. Mobiliseren

Alle elementen voor een succesvol businessmodelontwerp worden verzameld. Bewustzijn creëren voor de noodzaak van een nieuw businessmodel, de motivatie achter het project beschrijven en een gemeenschappelijke taal neerzetten om businessmodellen te beschrijven, te ontwerpen en te analyseren.

2. Begrijpen

Het businessmodelontwerpteam dompelt zich onder in relevante kennis: klanten, technologie en omgeving. Je verzamelt informatie, interviewt experts, bestudeert potentiële klanten en identificeert behoeften en problemen.

3. Ontwerpen / ontwerp

Zet de informatie en ideeën uit de vorige fase om in businessmodelprototypes die onderzocht en getest kunnen worden. Na een intensief businessmodelonderzoek selecteer je het meest bevredigende businessmodelontwerp.

4. Implementeren

Implementeer het geselecteerde businessmodelontwerp.

5. Managen

Zet managementstructuren op om je businessmodel continu te monitoren, te evalueren, aan te passen of te transformeren.

Bovenstaande fases zijn de stappen zoals het business-model-canvas deze beschrijft. Om het voor mijn eigen klanten duidelijk te maken hanteer ik een soortgelijke manier van werken. Deze manier van werken pas ik overal toe: tijdens brainstormsessies, strategiesessies, masterclasses en meer.

Propositie-Wouter-Kleinsman

Het is dus belangrijk om rekening te houden met de fases die nodig zijn om tot een goed marketingresultaat te komen. Bestudeer daarom de ontwerpattitude goed en beoordeel of je deze op dit moment wel of niet hanteert.

#3 Blue Ocean Strategy

Ben je al bekend met de Blue Ocean Strategy? Zo niet, no worries, want ik ga je laten zien wat de kracht van deze strategie is in combinatie met het business-model-canvas.

Blue Ocean Strategy in een notendop: de Blue Ocean Strategy draait om het creëren van compleet nieuwe industrieën door fundamentele differentiatie; dit in tegenstelling tot concurreren binnen bestaande industrieën door gevestigde modellen te verfijnen en aan te passen. Het is een effectieve methode om waardeproposities en businessmodellen ter discussie te stellen en nieuwe klantsegmenten te onderzoeken.

Mooie tekst maar waarom vind ik de Blue Ocean Strategy nou zo interessant om mee te nemen in dit artikel? 

Door het combineren van de Blue Ocean Strategy met het business-model-canvas kun je werken aan het reduceren van je kosten en het vergroten van je waarde. Iets wat ik natuurlijk erg interessant vind, want de waarde richting je klant speelt natuurlijk één van de grootste hoofdrollen in je marketing.

Blue-Ocean-Strategy-met-Business-Model-Canvas

Een mooi voorbeeld is Cirque du Soleil. Implementatie van het Blue-Ocean-Strategy-raamwerk in combinatie met het business-model-canvas zorgde ervoor dat zij met een vernieuwde waardepropositie de aantrekkingskracht konden verbreden naar theaterbezoekers en andere volwassenen die verfijnd entertainment zoeken in plaats van het traditionele circuspubliek van gezinnen.

Blue-Ocean-Strategy-met-Business-Model-Canvas-voorbeeld

Het gevolg van bovenstaande situatie was dat Cirque du Soleil de ticketprijzen aanzienlijk kon verhogen en dat enkel door het combineren van Blue Ocean Strategy in combinatie met het business-model-canvas.

Wanneer je bij jezelf wilt werken aan het verhogen van je waarde, dan adviseer ik bovenstaande combinatie. Zelf werd ik er erg door getriggerd omdat het creëren van waarde in deze tijd zo ontzettend belangrijk is.

4. SWOT-assessment

Als laatste punt wil ik het met jou hebben over de SWOT-assessment. Een echte klassieker natuurlijk, want wie kent nou niet SWOT, sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen.

De SWOT-analyse vind ik ontzettend sterk om te gebruiken bij je business-model-canvas. En natuurlijk niet alleen bij je business-model-canvas, dit wil je ook doen bij je marketingstrategie en andere activiteiten.

Een SWOT-assessment verzorg ik vaak bij klanten die al langer in een traject zitten en waarbij vele dingen online en offline gebeuren. Het is ook een onderdeel dat ik gebruik tijdens de masterclass. SWOT monitoren zorgt er namelijk voor dat je jezelf continu bezighoudt met het analyseren en optimaliseren van je activiteiten.

Wanneer je een SWOT-model over jouw business-model-canvas legt dan ziet dat er als volgt uit:

SWOT-Assesment-met-business-model-canvas

Wat je nu doet, is per vakje van het business-model-canvas de feedback geven op de SWOT. Zo doe je dat voor alle onderdelen en zo krijg je een duidelijk SWOT-overzicht op je business-model-canvas. Op basis van deze feedback ga je prioriteiten stellen aan de activiteiten.

Mijn advies is om de SWOT-assessment meerdere keren per jaar in te zetten. Zo zorg je er altijd voor dat je business-model-canvas, online-marketingstrategie of welke activiteit dan ook, altijd optimaal lopen.

Hoe nu verder?

Je hebt nu als het goed is beide delen van het business-model-canvas gelezen, deel 1 en deel 2 (dit deel). Wat ik weet, is dat vrijwel iedere ondernemer zich meer bezighoudt met consumeren dan het ook daadwerkelijk implementeren in de praktijk.

Daarom daag ik je uit om nu stappen te ondernemen. Je kunt dit zelf doen door te kijken met welke activiteiten je aan de slag wilt gaan, of je kunt aangeven dat je interesse hebt in de offline masterclass: Model your sense of digital succes.

Tijdens de masterclass gaan we aan de slag met mijn eigen marketingmodel waarbij we onder andere jouw marketingstrategie gaan opzetten, waardoor je inzichtelijk krijgt wat je iedere dag, week en maand online moet doen om jouw doelstellingen te behalen. Zo ontstaat duidelijkheid en focus en hoef je niet dagelijks nog online informatie te consumeren en te zoeken naar “het gouden-ei”

Succes!