Ben jij als ondernemer op zoek naar de gouden formule tot maandelijks meer  winst?

Vraag jij je af waarom iedereen op Facebook zo’n geweldig verhaal heeft over hoe ze binnen 30 dagen € 50.000 aan inkomsten genereerden?

Ben jij in de “val” getrapt door het aanschaffen van een online-training voor € 3.000 die niet werkt?

Is je antwoord op één van deze vragen “JA”? Dan is dit artikel een echte must-read voor jou.

Is je antwoord op één van deze vragen “Nee”? Dan gaat dit artikel in de toekomst veel goeds voor jou doen.

Slimme marketingtrucjes

De afgelopen maanden zag ik voortdurend Facebookadvertenties waarin marketing-apen mij proberen hun rotzooi aan te smeren. En tot mijn verbazing zijn er veel ondernemers die serieus reageren op deze advertenties, waarbij ik weet dat ze in de val trappen van de marketing-aap.

Slimme marketingtrucjes noem ik ze ook wel.

Vele ondernemers zoeken naar trucjes waarmee ze op een snelle manier inkomen kunnen genereren.

Veel ondernemers geloven marketing-apen, wanneer deze meer dan 10.000 fans hebben op Facebook en waarbij ze referenties hebben die ver boven het niveau van “het-kan-niet-beter” uitstijgen. Sociale bewijskracht zoals Robert Cialdini het omschrijft in zijn boek.

Helaas worden deze technieken en marketingtrucjes te vaak misbruikt. Om die reden heb ik dan ook dit artikel geschreven. Voor een deel vanuit mijn frustratie, maar ook om je te behoeden voor marketingtrucjes.

Hieronder staan 5 punten waarom je uit moet kijken voor slimme marketingtrucjes.

#1 Focus op marketingtrucjes = doelgroep uit het oog

Ik zie het zo vaak gebeuren om mij heen: bedrijven en ondernemers die drukker bezig zijn met het vinden van marketingtrucjes dan het in de gaten houden van hun doelgroep.

“Heb je dit trucje al gezien Wouter? Hiermee kunnen we meer bereik creëren wat weer goed voor onze omzet is. Dit bedrijf en dat bedrijf en die ondernemer zetten het ook in en het werkt G-E-W-E-L-D-I-G.”

Bovenstaande zin klinkt interessant wanneer je doelgroep ergens op positie 50 voor je staat. Want wat gaat er nou vaak fout bij marketingtrucjes?

Trucjes zijn vaak gericht op het behalen van doelen in plaats van op de doelgroep. Wanneer iets voor de bakker werkt, dan hoeft dit nog niet direct te werken voor de slager. Jammer genoeg zijn er zoals ik al zei te veel mensen die zich continu focussen op het ene na het andere slimme trucje.

Je focus moet hier niet op liggen. Je focus moet liggen op de doelgroep en je moet weten hoe jij die kunt helpen.

Een universeel trucje kan niet gefocust zijn op jouw doelgroep, want daar is het dus te universeel voor.

Vraag je dus altijd het volgende af:

  • helpt het bij wat ik wil doen voor mijn doelgroep?
  • worden zij er beter van?
  • is het echt van meerwaarde voor ze?

Begin altijd bij jouw doelgroep en ga dan kijken hoe je dingen slimmer en beter kunt aanpakken. Daar heb je op langere termijn ook meer aan.

#2 Slimme marketingtrucjes zijn van korte duur

Weet je nog de tijd van de deel, like & winacties? Deze waren maar heel kort interessant. De algoritmes van Facebook worden namelijk steeds slimmer en weten op dit moment wanneer er misbruik wordt gemaakt van het systeem. Gek genoeg zijn er nog vele mensen die like, deel en winacties opzetten en zich afvragen waarom het niet meer zoals voorheen werkt.

Slimme marketingtrucjes ook wel genoemd.

Het zijn vaak ideeën die voor korte duur werken omdat het platform te slim wordt of omdat onze hersens ze weg filtert.

Zo zie je ook de term “clickbait” vaak naar voren komen. Het schrijven van titels waarbij je een “WTF-moment” creëert bij de doelgroep en ze klikken op de link. Uiteindelijk komen ze uit op een pagina die niet voldoet aan hun verwachtingen.

Wat je er aan hebt? Totaal niks, want mensen haken direct af. Je hebt ze immers iets beloofd, maar het ze niet gegeven. Hierdoor verlies je het vertrouwen van jouw doelgroep en zul je zien dat mensen minder vaak op je linkjes klikken. Marketing-apen geven hier niks om. Ze verkopen deze technieken als warme broodjes.

Jij… koopt ze, implementeert ze en jouw doelgroep? Die voelt zich behoorlijk genaaid.

Weer een reden om je te focussen op je doelgroep in plaats van op slimme marketingtrucjes.

#3 Slimme marketingtrucjes behoren tot jouw randzaken

Veel ondernemers en directeuren klagen dat ze te weinig tijd hebben. Gek genoeg hebben ze wel voldoende tijd om zich bezig te houden met het vinden van slimme marketingtrucjes. En nee, dit verzin ik niet want vorige maand sprak ik een directeur die de hele dag bezig was met het zoeken naar een slim marketingtrucje. Bizar gewoon want hij had wel betere dingen te doen. Het bedrijf telde immers zo’n 60 medewerkers.

Bedenk je daarom dat slimme marketingtrucjes behoren tot jouw randzaken. Slimme marketingtrucjes zijn het jouw tijd niet waard. Zelf zocht ik ook lange tijd naar “de gouden businessformule”. En eigenlijk weten we het allemaal wel…

De enige gouden businessformule is: hard en gefocust werken.

Investeer jouw kostbare tijd daarom niet in slimme marketingtrucjes. Investeer die tijd liever in jouw doelgroep.

#4 Slimme marketingtrucjes zijn vaak “not fair”

In punt 2 had ik het al over “clickbait”.

Een slim marketingtrucje dat daadwerkelijk door marketing-apen voor geld wordt aangeboden op internet, met titels zoals: hoe ik in 7 dagen meer dan 10.000 bezoekers had.

Wanneer je de gratis training downloadt, krijg je inzage in trucjes die vaak “not fair” zijn. Ze focussen zich alleen op cijfertjes en resultaten en niet op de doelgroep.

De doelgroep wordt vaak voor de gek gehouden, ze delen berichten waarbij geen prijzen worden uitgedeeld of laten ergens hun e-mailadres achter en voordat ze het weten worden ze gespamd met marketingmailtjes.

NOT FAIR!

Wanneer je kiest om gebruik te maken van een slim marketingtrucje, vraag jezelf dan altijd af: ‘Helpt het mijn doelgroep écht?’

#5 Trucjes zijn gericht op korte-termijnsucces

In mijn tweede video van “It’s marketing monday” (zie hieronder) licht ik dit punt nog even extra toe. Slimme marketingtrucjes zijn vaak gericht op succes op korte termijn. Dit komt ook vaak omdat ze anders geen “slimme marketingtrucjes” heten. De trucjes moeten immers op een snelle manier voor resultaat zorgen.

Zelf ben ik een grote voorstander van marketingfunnels.

Op internet worden dure trainingen aangeboden over hoe jij jouw eigen marketingfunnel opzet. Deze “te dure trainingen” komen vaak hun beloftes niet na en daarom zien mensen marketingfunnels al snel voor een slim marketingtrucje aan.

Wat van belang is, is dat jij  een strategie hebt voor zowel korte- als lange-termijnsucces.

Korte-termijnsucces is de motor waarmee je in korte tijd omzet kunt genereren. Met deze omzet kun je investeren in je lange-termijnsucces. Marketingtrucjes kunnen dus erg effectief zijn, als je ze op een eerlijke manier gebruikt.

Wanneer je zorgt voor een juiste balans in korte- en langetermijnmarketing, dan zul je als ondernemer op een gezonde manier groeien.

Doe je dit niet en focus jij je enkel op korte-termijnstrategieën en marketingtrucjes, dan is de kans groot dat jouw bedrijf binnenkort in elkaar zakt.

Marketingtrucjes zijn immers vaak voor korte duur.

Wil je serieus aan de slag?

Je hebt in dit artikel kunnen lezen dat ik geen voorstander ben van slimme marketingtrucjes. Waar ik wel een voorstander van ben is een serieus plan.

Een plan waarin jouw doelgroep op plaats 1 staat en jouw doelen op plaats 2.

Een plan waarmee jij maandelijks jouw bedrijf laat groeien.

Een plan met de juiste balans tussen korte- en langetermijnmarketing.

Als jij serieus aan de slag wilt gaan, dan nodig ik jou uit om online mijn agenda te bezoeken. Plan voor jezelf een marketingoverzichtssessie in. Zo krijg je overzicht en duidelijkheid, in 30 minuten.

Plan je dag.
Plan je overzichtssessie.
Plan je marketingsucces.

0% sales pitch
100% passie
100% tijd voor jou

Klik hier als je serieus goed resultaat wilt behalen.

Succes!