“Wat slecht! Nee! OMG! Waarom wil het mij niet lukken?!”

Herken je dat? Je had gedacht dat jouw online-marketingresultaten zéér positief zouden uitpakken, maar dat is niet het geval. Vraag je jezelf af waarom andere bedrijven wel online succes boeken en waarom jij niet? Of wil je niet zoals vele bedrijven dezelfde online fouten maken, waardoor zij nooit succes zullen gaan boeken? Wil je vol enthousiasme aan de slag gaan met online marketing en kunnen genieten van de positieve resultaten?

Dan is dit artikel écht iets voor jou! Vandaag laat ik je namelijk zien dat je al heel goed op weg bent!

#1 Je hebt geen verstand van de journey

Je bent liever bezig met jouw passie, maar online marketing is een ‘noodzakelijk kwaad’. Het is dan handig als je een beetje verstand hebt van de journey. Sterker nog, wanneer je geen verstand hebt van de journey, dan moet je nu écht even gaan opletten want dan gaat er een wereld voor je open.

Hoelang duurt het voordat iemand bij jou klant wordt? Weet jij het antwoord op deze vraag?

De kans is groot dat je het niet weet en daar gaan de meeste ondernemers en bedrijven de fout in. Omdat je niet weet hoelang het duurt voordat iemand bij jou klant wordt, kom je er ook nooit achter of jouw online-marketingactiviteiten succesvol zijn. Misschien ben jij al onder de aandacht gekomen van jouw potentiële doelgroep, maar je ziet het niet omdat de focus ligt op de maandelijkse aanvragen via de website en je inkomsten.

FOUT! Je hebt het al vaker gelezen in mijn artikelen, maar als ik hetzelfde denk als jij, dan zou ik 70% van mijn klanten zijn misgelopen.

Het duurde 6 maanden…

Drie weken geleden werd ik benaderd door de directeur van een bedrijf waar circa 70 medewerkers werkzaam zijn. Nu denk je misschien dat deze directeur eenvoudig googlede op “online-marketingbureau”, maar nee, dat deed hij niet!

Hij volgde mij al een half jaar via mijn verschillende online-marketingkanalen. In de 6 maanden van oriëntatie leerde hij mij kennen op basis van de kennis die ik heb en mijn denkwijze over voor hem belangrijke zaken. Dat overtuigde hem ervan dat hij mij wil hebben.

“Wauw Wouter, dus jij bent geweldig!” Ahum, nee dat wil ik nou niet zeggen. Wat ik wel wil zeggen, is dat de tijd die ik heb geïnvesteerd in kennisdelen zich nu uitbetaalt.

De moraal van het verhaal? Wanneer ik mijn tijd niet had geïnvesteerd in kennisdelen en wanneer ik niet wist dat de gemiddelde journey bij mij klanten tussen de 2 à 4 maanden duurt, dan was de kans groot geweest dat ik het na 1 maand van kennisdelen al had opgegeven. Ik weet echter dat het oriëntatieproces van mijn potentiële klanten best lang kan duren.

Voor jou is het dus van belang om ten eerste geduld te hebben en daarbij om er voor jezelf achter te komen hoe lang de journey van jouw klanten duurt.

Zo kom je achter de journey van je klant

Ben je nou benieuwd hoe de journey van jouw klant eruitziet? Lees dan sowieso dit artikel eens.

Heb jij jouw doelen gedefinieerd via Google Analytics? Dan kun je via onderstaand voorbeeld zien hoe lang het duurt voordat iemand daadwerkelijk zijn aanvraag doet via jouw website. (Conversies -> Multi-channel trechters > Vertraging)

Google analytics conversie vertraging

#2 Je kijkt enkel naar de laatste klik conversie

Niet enkel de afgelopen jaren, maar ook dit jaar, is het mij opgevallen dat er vaak alleen naar de laatste klik van een conversie wordt gekeken. Wat bedoel ik met laatste klik conversie?

Wanneer je weet hoe de customer journey van jouw klant eruitziet, dan weet je dat jouw doelgroep zich oriënteert via verschillende online-kanalen. Zo kan hij jou eerst zijn tegengekomen via een Adwords-campagne, daarna gezocht hebben op jouw naam via de zoekmachine, vervolgens is hij naar Facebook gegaan en kwam hij daar een remarketingbanner tegen en uiteindelijk heeft hij daar op jouw banner geklikt en zijn aankoop gedaan via jouw website.

Wat doen de meeste mensen vervolgens? Zij geven alle credits aan de remarketingbanner.

FOUT! Dit is zo ontzettend gevaarlijk en ook ontzettend dom, want hierdoor ga je binnen de kortste keer echt pijnlijke fouten maken, zoals het uitsluiten van de kanalen waar niet de laatste klik conversie op gekomen is.

Waarom? Het gaat nooit voor de volledige 100% om de laatste klik conversie. De assisterende kanalen zijn ook ontzettend belangrijk, want zonder die kanalen is er de kans dat de conversie nooit plaatsvindt.

Dit is ook één van de grootste blunders -> Mensen zeggen dat social media totaal niet belangrijk zijn voor hun onderneming omdat er vrijwel geen conversies vanuit deze kanalen komen.

Oei, zullen we de statistieken van Google Analytics er even bij pakken? Dan zie je welke belangrijke rol de social-mediakanalen speelden voor de behaalde conversies.

Assisterende conversies google analytics

Wanneer je enkel kijkt naar de laatste klik, dan denk je dat het sociaal netwerk enkel zorgt voor 58 conversies. Kijk je naar ondersteunende conversies kom je uit op 100! Bij elkaar zijn dat dus 158 conversies. Die wil je toch niet kwijtraken?

“Smack” iedereen die kijkt naar laatste klik

Je mag van mij je handen plat maken en iedereen “smacken” die enkel naar de laatste klik van de conversie kijkt en hierbij zeggen dat deze werd aangeboden door “Wouter Kleinsman”. Zoals je namelijk al hebt kunnen lezen, is dit niet de manier hoe je online-marketinginzet moet bekijken.

De customer journey van jouw doelgroep verloopt via veel verschillende kanalen. Ieder kanaal speelt een belangrijke rol, waarbij je nooit enkel naar conversies mag kijken.

De conversie is namelijk de ene laatste stap van jouw customer journey. De aandacht trekken, oriëntatie en evaluatie zijn de belangrijke fases daar voor.

#3 Je beoordeelt je campagne na 1 week al

Ahh.., dit is ook zo’n leuk puntje. Hoe vaak zie ik wel niet dat campagnes na 1 week alweer worden geannuleerd onder het motto “Ja, hij was niet rendabel.”

Een campagne die 1 week loopt en je zegt dat hij niet rendabel is? Heb je echt voldoende statistieken verzameld om deze conclusie te kunnen trekken?

Gemiddeld moet je 3 maanden nemen om enkel data te verzamelen. “Ja maar Wouter, onze campagne die loopt maar 1 maand.”

Yes, ik zeg ook gemiddeld 3 maanden want het is afhankelijk van hoeveel mensen je wekelijks bereikt. Je kunt immers niet zeggen dat wanneer je 100 mensen hebt bereikt via Facebook en er geen conversies uit zijn gekomen, dat de campagne niet rendabel is.

Daarbij kan het zo zijn dat je Facebook-advertentiecampagne ontzettend goed loopt, enkel dat jouw landingspagina slecht is. Neem daarom eerst meer tijd om informatie te verzamelen, zodat je op basis daarvan conclusies kunt trekken.

Een goede campagne bestaat uit

  • Informatie verzamelen / data genereren op basis van A/B-testcampagne
  • Analyseren en optimaliseren (A/B-testen)
  • Informatie verzamelen / data genereren
  • Daarna conclusies trekken

Om nog even terug te komen op een campagne die één maand loopt. Wanneer je in 2 weken behoorlijk wat informatie kunt verzamelen (mensen bereiken), dan kun je na 2 weken alvast de gegevens analyseren en optimaliseren.

Pak het dus op deze manier aan

Mijn advies is altijd om verschillende versies van je campagne uit te zetten, zodat je kunt testen welke het meest rendabel is. Door het uitzetten van een A/B-test kun je eventueel al sneller conclusies trekken. Denk hierbij aan conclusies zoals: de advertentie is niet goed of mensen klikken wel maar converteren niet (dus de landingspagina is slecht).

Daarbij is 1 maand van campagne draaien echt minimaal. Mijn advies is om minimaal 3 maanden een campagne te draaien en daarna pas je conclusies te trekken.

Wil je wel eerder je conclusies trekken? Zorg er dan voor dat je voldoende informatie hebt verzameld en dat je niet op basis van 20 klikken het besluit neemt dat je campagne niet rendabel is.

#4 Iets wat geen conversie oplevert = slecht

Dit is ook een leuke online-marketingblunder die je vaak voorbij ziet komen. Het is namelijk zo dat een groot deel van jouw kanalen geen assisterende of laatste klik conversie opleveren. Artikelen worden vrij vaak op de verkeerde manier geanalyseerd. Zo wordt er gezegd dat ze niet zorgen voor meer nieuwe conversies.

Dit is de verkeerde manier van denken: jouw blog zal dan misschien niet zorgen voor conversies, toch is het een ondersteunende factor in de customer journey van jouw klant.

Het is dan ook goed om voor jezelf per kanaal dat je inzet, reële doelen te stellen. Bij een blog wil je bijvoorbeeld niet kijken naar de conversies, maar wel hoe vaak ze maandelijks worden gelezen en bijvoorbeeld gedeeld via de social-mediakanalen.

Weet simpelweg dat je verschillende fases in de customer journey hebt (aandacht, oriëntatie, evaluatie, aankoop en ervaring) en welke kanalen in welk deel van de customer journey behoren.

Mocht je toch de waarde willen weten?

Wanneer je toch de waarde wilt weten van bijvoorbeeld de blogartikelen die je schrijft, dan kun je dit eenvoudig zien via Google Analytics (Gedrag > Site content > Alle pagina’s).

Hierbij is het wel van belang dat je een waarde toekent aan jouw conversies. Als je een webshop hebt, dan is dit direct al ingesteld, enkel voor een normale website moet je zelf de waardes instellen.

Pagina-waarde-google-analytics

#5 Je bent geen lid van mijn ‘geheime groep’

Oeh, spannend, een geheime groep! Ja,  maar ik kan er nog niet te veel over vertellen.

Wat ik je wel kan vertellen is dat er op dit moment al een flinke wachtlijst is met mensen die erg nieuwsgierig zijn naar deze ‘geheime groep’. Wat ik je ook kan melden, is dat deze geheime groep midden april 2017 wordt onthuld.

In deze geheime groep ga ik je onder andere laten zien hoe je tevreden kunt worden met de investering van tijd en geld in online marketing. En dat niet alleen.., deze geheime groep geeft je alles, maar dan ook echt alles om het uiterste uit online marketing te halen.

Geen “Hoe ik in 7 dagen miljonair werd”-bullshit. Nee, deze groep gaat ervoor zorgen dat jij meer kunt genieten van jouw passie en minder hoeft te investeren in online marketing.

Sta jij al op de lijst? Zo niet, volg dan de tips op uit dit artikel en laat hieronder je gegevens achter.

Ik kan je vertellen dat dit zo onwijs gaaf wordt! Je gaat echt tevreden worden over jouw geïnvesteerde uren en geld in online marketing.

Oeps! We konden je formulier niet vinden.