Wil jij jouw onlinedoelgroep bereiken met in het oog springende berichten? Wil je weten waarom visuele content vele malen interessanter en effectiever is dan tekstuele content? In dit artikel geef ik je 6 belangrijke redenen waarom jij je moet focussen op visuele content.

Inleiding

Door de snelle groei van het aantal internetgebruikers in Nederland, neemt de hoeveelheid berichten via de social-mediakanalen dagelijks aanzienlijk toe. Voor jou als bedrijf heeft dit zowel voordelen als nadelen. Één van de voordelen is: dat je doelgroep bijna altijd online is dankzij hun mobiele telefoon met internet. We spreken hierbij ook wel over connected consumer. Een nadeel is echter: doordat veel Nederlanders vrijwel altijd online zijn, heb je via de social-mediakanalen forse concurrentie. Je moet namelijk als bedrijf concurreren tegen alle andere social-mediagebruikers om je zichtbaarheid te hebben via de social-mediakanalen. Belangrijk is daarom dat je vanaf vandaag gaat werken aan je contentcreatie. Door het inzetten van goede content win je de aandacht van je doelgroep. Benieuwd waarom het focussen op visuele content een echte “must” is?

Media consumptie in Nederland

Bron: Marketingfacts – Mediaconsumptie 

#1 We lijden aan informatie-overload

Door de vele berichten via onder andere de social-mediakanalen, lijden we aan information overload. Vergeleken met het jaar 1986 ontvangen we op de dag van vandaag 5x meer informatie. We hebben het dan over 100.500 woorden die we gemiddeld dagelijks naast ons werk binnenkrijgen. Door deze informatie-overload worden wij als gebruiker selectiever en hierdoor lezen wij gemiddeld nog maar 28% van alle woorden per bezoek.

content-creatie---last-van-informatie-overload

#2 Onze hersens houden van visuele content

Met een gemiddelde aandachtsspanne van 8 seconden, het verwerken van visuele aanwijzingen in 1/4 seconden en het 60.000 keer sneller verwerken van visuele content tegenover tekstuele content hunkeren onze hersens naar visuele content. Hierdoor zie je ook steeds vaker dat marketeers en bedrijven zich focussen op sterke visuele content. Door de jaren heen zijn je hersens flink ontwikkeld en zien ze eenvoudig relaties tussen verschillende objecten.

content creatie - hersens zien relatie tussen afbeeldingen

Niet alleen zien onze hersens eenvoudig relaties tussen verschillende objecten. Zoals ik je hierboven al liet weten verwerken onze hersens visuele content 60.000 keer sneller dan tekstuele content. En daarom is het van belang dat wanneer je de aandacht van jouw doelgroep wilt winnen je de focus legt op visuele content en niet op tekstuele content.

content creatie - visuele content versus tekstuele content

#3 We worden sneller overtuigd door visuele content

Volgens de 2014 Edelman Trust Barometer geloven wij mensen die op ons lijken eerder. Als je hier als bedrijf slim gebruik van wilt maken, adviseer ik jou om referenties te publiceren op de website. Wanneer een bezoeker een tekstuele referentie met een foto bekijkt of een video-referentie, neemt de kans toe dat hij zichzelf herkent in de persoon waarvan de referentie is en daardoor neemt het vertrouwen sterk toe. Niet enkel neemt het vertrouwen dan sterk toe in de referentie maar ook in jouw bedrijf. Wanneer je dit goed wilt aanpakken maak je gebruik van verschillende referenties met verschillende soorten persona’s. Hierdoor overtuig je een bredere doelgroep.

content creatie - hoe belangrijk zijn reviews

#4 We onthouden visuele content beter

Mocht je van plan zijn om binnenkort te beginnen met bedrijfsbranding, dan adviseer ik je om je te focussen op sterke visuele content. Psycholoog Albert Mehrabian toonde aan dat 93% van de communicatie non-verbaal is (uiteraard hangt dit wel af van de situatie waarin je zit). Daarbij is gebleken dat we 80% onthouden van wat we zien. Daarnaast reageren we beter op visuele content dan op tekstuele content.

content creatie - wat we beter onthouden

#5 We snappen visuele content beter

Als je gebruik wilt maken van sterke contentcreatie, dan is het van belang dat je doelgroep snapt wat je wilt uitleggen. 65% van de wereldbevolking leert het beste door middel van visuele content. Uit een onderzoek bij receptenetiketten is gebleken dat de doelgroep met etiketten bestaande uit visuele en tekstuele content de recepten 323% beter weten te gebruiken dan mensen met etiketten met enkel tekstuele content.

Hoe pas je dit zelf toe

Wanneer je een bericht opmaakt, zorg er dan voor dat mensen eenvoudig kunnen zien wat je bedoelt. Mocht enkel de afbeelding niet duidelijk genoeg zijn, verwerk er dan een kleine tekst bij. Hoe eenvoudiger hoe sneller we de informatie verwerken.

content-creatie---wat-een-doelgroep-beter-snapt-en-verstaat

#6 De interactie is vele malen hoger met visuele content

Wanneer je wekelijks jouw berichten en artikelen verspreidt via het internet, wil je er voor zorgen dat deze informatie door vele mensen wordt bekeken en wordt gedeeld. Je wilt dat de totale interactie door het plafond gaat en niet dat maar enkele mensen jouw bericht zien. Belangrijk is daarom te zorgen voor sterke tekstuele teksten in combinatie met eye catching visuele content. We begrijpen het bericht dan niet alleen beter, de totale interactie neemt hierdoor ook sterk toe.

content-creatie-visuele-content-versus-tekstuele-content

Een persoonlijke tip

Zoals je hierboven las is het altijd van belang om gebruik te maken van visuele content. Als ik kijk naar mijzelf en naar mensen om mij heen dan valt het me op dat veel berichten via de social-mediakanalen in deze tijd worden overgeslagen omdat ze enkel uit tekst bestaan. Zorg er daarom voor dat je vanaf vandaag gaat focussen op kwalitatieve tekstuele berichten in combinatie met visuele content. Test verschillende soorten visuele content en kijk wat voor soort visuele content het beste voor jou werkt. Mocht het voor jou nog niet geheel duidelijk zijn welke vormen van visuele content je hebt? Hieronder een aantal voorbeelden:

content creatie - verschillende soorten visuele content

Bronnen waar ik gebruik van heb gemaakt:

wouter-uitgesneden

Klaar voor het inzetten van visuele content?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het inzetten van visuele content.. Laat je reactie hieronder achter.