E-mailmarketing is nog steeds één van de meest interessante online-marketingkanalen om jouw online doelgroep mee te bereiken. Het opbouwen van een e-mailmarketinglijst kost echter de nodige tijd en het is  jouw taak om mensen ervan te overtuigen dat zij zichzelf moeten inschrijven voor jouw e-mailmarketinglijst.

Oftewel: e-mailmarketing is interessant maar heeft zo zijn haken en ogen. Om die reden heb ik dan ook voor jou enkele belangrijke tips die ervoor zorgen dat jij jouw e-mailmarketinglijst sneller kan laten groeien op een rij gezet.

#1 What’s in it for me?

Één van de meest voorkomende fouten die je op vele websites ziet, is dat er enkel een inschrijfformulier voor de nieuwsbrief staat zonder ook maar iets van uitleg. Het is altijd van belang dat je duidelijk onderbouwt waarom mensen zich moeten inschrijven voor jouw e-mailmarketinglijst.

Waarom moeten mensen zich inschrijven?

  • Wat voor informatie ga jij delen?
  • Voor wie is de informatie interessant?
  • Hoe vaak verstuur je een nieuwsbrief: dagelijks, wekelijks of maandelijks?

#2 Win het vertrouwen van jouw doelgroep

Mensen laten tegenwoordig niet zomaar meer hun gegevens achter. Vaak maken mensen gebruik van een spam-account, zodat ze enkel de beloning ontvangen en jij ze daarna niet meer kunt bereiken. Daarom is het van belang dat je het vertrouwen wint van de doelgroep.

Win het vertrouwen van de bezoeker

  • Geef mensen de mogelijkheid om eerder verstuurde nieuwsbrieven te bekijken.
  • Maak duidelijk dat je de gegevens niet aan derden doorverkoopt en dat je privacy belangrijk vindt.
  • Verwerk een referentie van een enthousiaste abonnee bij het inschrijfformulier.
  • Laat weten hoeveel mensen zichzelf al hebben aangemeld voor jouw nieuwsbrief.

e-mailmarketing content marketing institute

#3 Vraag niet teveel

Maak het voor de bezoekers niet te ingewikkeld om zich in te schrijven voor jouw e-mailmarketinglijst. Het vragen om het e-mailadres is vaak al voldoende om de bezoeker te bereiken. Uiteraard wil je graag de naam van de bezoeker en eventueel andere gegevens zodat je de nieuwsbrieven kunt personaliseren. Vraag echter niet bij het inschrijven om deze gegevens.

Case: Coolblue

Coolblue pakt het erg slim aan om een follow-up-mailing te versturen nadat jij jouw e-mailadres hebt achtergelaten. Zie tevens de opsomming onderaan de nieuwsbrief  van Coolblue. Hier staat duidelijk wat je kunt verwachten nu jij jezelf hebt aangemeld voor hun nieuwsbrief. e-mailmarketing coolblue

#4 Geef ze een beloning

Als je de conversie voor het inschrijven van jouw e-mailmarketinglijst wilt verhogen, dan kun je mensen belonen wanneer zij zichzelf inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Door het vermelden van de beloning bij het inschrijfformulier, is de kans groter dat de ogen van de bezoekers eerder naar jouw inschrijfformulier gaan dan wanneer je er geen beloning bij vermeldt.

Beloningen die je kunt geven

  • Kortingscoupon die ze kunnen gebruiken bij hun eerste bestelling.
  • E-book, whitepaper of andere interessante goodies.

#5 Opvallen en duidelijke call to action

Als je een inschrijfformulier hebt op jouw website, dan moet het vergroten van jouw e-mailmarketinglijst ook één van de hoofddoelstellingen zijn voor jouw website. Wanneer dit zo is, dan is het meer dan logisch dat je ervoor zorgt dat jouw inschrijfformulier ook onder de aandacht wordt gebracht van de bezoeker. In mijn artikel “5 tips voor landingspagina’s die wel converteren” leg ik uit hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw inschrijfformulier beter onder de aandacht komt.

Pijlers voor inschrijfformulier

  • Het hebben van een omkadering.
  • Gebruikmaken van kleur en contrast.
  • Aanwijzen van het inschrijfformulier.
  • Ruimte om het inschrijfformulier.
  • Benoem de call to action.

Klik op onderstaande afbeelding voor alle tips e-mailmarkaeting tip conversie verhogen formulier

#6 Start een campagne

Om op een snellere manier de e-mailmarketinglijst te vergroten, kun je overwegen om een campagne op te zetten die dit als specifieke doelstelling heeft. Er zijn veel soorten campagnes die je kunt starten voor het vergroten van deze e-mailmarketinglijst.

Case: Hamam Het Oosten

Wanneer wij bij Hamam Het Oosten een nieuwe online deal op onze website hebben staan, maken wij gebruik van een Facebookcampagne om deze deal te promoten. De zogenaamde “like, deel en win” actie is nog steeds een eenvoudige manier om op een snelle wijze meer exposure te genereren voor de nieuwe deal. Mensen moeten zich inschrijven voor onze nieuwsbrief als ze willen deelnemen aan deze actie. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 80% van alle mensen die ons bericht hebben geliked, zich ook hebben aangemeld voor onze nieuwsbrief. e-mailmarketing hamam het oosten

Case: Coolblue

Meerdere malen in het jaar heeft Coolblue via Facebook een actie waarbij je 3 producten kunt kiezen waar jij kans op wilt maken. Om mee te doen aan deze actie moet jij jouw persoonlijke gegevens achterlaten met daarbij de top 3 van producten die jij wilt winnen. Wanneer de winnaar bekend is gemaakt, ontvangen de deelnemers die niet hebben gewonnen een e-mail met daarbij een leuke korting op de producten die ze hadden vermeld in hun top 3. Slimme campagne van Coolblue die zorgt voor: inschrijvingen nieuwsbrief, productpromotie en kans op extra verkoop.

Coolblue Facebookcampagne 

e-mailmarketingcampagne coolblue

Coolblue mailing verliezers

e-mailmarketingcampagne Coolblue verliezers

De pijlers van dit artikel

  • Zorg ervoor dat de bezoekers de meerwaarde zien van het inschrijven voor jouw nieuwsbrief.
  • Win het vertrouwen van de bezoeker en verwijder de drempel die voor hun voeten ligt.
  • Vraag enkel om het e-mailadres. De rest komt later.
  • Beloon mensen voor het achterlaten van hun e-mailadres.
  • Zorg ervoor dat het inschrijfformulier opvalt voor de bezoeker.
  • Geef een boost aan jouw e-mailmarketinglijst door middel van campagnes.

wouter-uitgesneden

Klaar voor het vergroten van jouw e-mailmarketinglijst?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het vergroten van jouw huidige e-mailmarketinglijst. Laat je reactie hieronder achter.