Wist jij dat een groot deel van de Nederlandse bedrijven geen goed inzicht heeft in wat hun doelgroep is? Als je niet voldoende tijd investeert in het bepalen van jouw doelgroep, loop je op het gebied van online marketing direct tegen problemen aan. Problemen die je maandelijks duizenden euro’s kosten en ook vele geïnvesteerde uren die niet rendabel zullen zijn.

Vandaag laat ik jou zien hoe belangrijk het is om goed jouw doelgroep te bepalen (en dan bedoel ik ook écht goed) en welke methodes je kunt inzetten om deze waardevolle gegevens te verzamelen. De 10 minuten die je investeert in dit artikel haal je er dubbel en dwars uit.

PS. Volgende week gaan we jouw waardevolle doelgroepgegevens toepassen in de praktijk en dan zie je hoe wij jouw online rendement naar een hoger niveau brengen. 

Waarom je jouw doelgroep écht goed moet kennen

Veel bedrijven focussen zich nog steeds veel te veel op de online-kanalen die ze willen inzetten en de slimme technieken. Met online-kanalen en slimme technieken alleen kom je nergens. Marketing gaat om mensen en weten hoe jij deze mensen kunt helpen. Wanneer je jouw doelgroep niet goed kent, hoe weet je dan waar deze doelgroep actief is? Of tegen welke problemen zij aanlopen? Of hoe je met deze doelgroep moet communiceren?

Loop jij ook tegen deze vraagstukken aan? Dan is de kans groot dat jij je niet genoeg hebt verdiept in jouw doelgroep. Als online-marketeer investeer ik maandelijks vele uren in mediapsychologie en sociologie, puur omdat ik weet hoe belangrijk het is om mensen echt goed te kennen. En omdat het voor mij als online-marketeer al interessant is, betekent dit al helemaal dat het ook voor jou interessant is om jouw doelgroep écht goed te leren kennen.

[easy-tweet tweet=”Most people do not listen with the intent to understand. Most people listen with the intent to reply” user=”wouterkleinsman”]

Wanneer je klaar bent met het lezen van dit artikel ben ik er voor 100% van overtuigd dat je jouw doelgroep nog beter wilt leren kennen. En dat niet alleen.., wanneer je het artikel van volgende week erbij meeneemt heb je op dat moment sterke technieken en tactieken in handen om daadwerkelijk ook iets met deze gegevens te doen.

Leer jouw doelgroep kennen op een “traditionele manier”

Er zijn veel verschillende manieren om jouw doelgroep te leren kennen. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar het interviewen van de klant / potentiële klanten. Wat we immers moeten voorkomen is dat jij en ik denken dat wij onze doelgroep kennen. Een veelgemaakte fout, die ik vrijwel bij ieder bedrijf tegenkom en dat is gewoon jammer van de online-marketinginzet.

Als bedrijf ben je al snel geneigd om te denken dat je precies weet welke kanalen de doelgroep online inzet tijdens het oriëntatieproces en daarbij denk je te weten tegen wat voor problemen zij aanlopen. Je komt dit alleen te weten wanneer je daadwerkelijk luistert naar jouw klanten.Tegen welke problemen liepen jouw ambassadeurs op voordat ze zaken met jou gingen doen? Welke hulpbronnen / online-kanalen schakelden zij in om te zoeken naar een antwoord op hun vragen. Facebook? Twitter? YouTube? Blogs? Forums? Probeer het voor jezelf zo duidelijk mogelijk inzichtelijk te maken, door de juiste vragen te stellen.

#1 Klantinterviews

Mijn favoriete manier van informatie binnenhalen als online-marketingbureau is altijd nog door middel van klantinterviews. Ga binnen jouw bedrijf kijken welke huidige klanten / potentiële klanten je kunt benaderen voor een kort interview. Nodig deze mensen uit op kantoor of op een inspirerende locatie waar het interview zal plaatsvinden. Belangrijk tijdens dit interview is dat je voor jezelf alvast een vragenlijst hebt opgesteld. Op deze manier verzamel je gerichter informatie via verschillende personen en kun je deze informatie met elkaar vergelijken.

Klantinterviews geven je vaak de beste inzichten, omdat genodigden tijdens het interview vaak verder denken dan wanneer je ze benadert door middel van een enquête. Enquêtes zorgen er vaak voor dat je mensen al een bepaalde kant “op drukt”. Mocht je toch geen tijd willen investeren in klantinterviews, kies dan voor een enquête.

#2 Enquête met SurveyMonkey

Het gros van mijn klanten heeft vaak niet voldoende tijd voor het verzorgen van klantinterviews. Een goed alternatief is dan het uitzetten van een digitale enquête. Digitale enquêtes verzonden via bijvoorbeeld SurveyMonkey kunnen jou op een snelle manier voorzien van belangrijke informatie. Belangrijk is wel dat je altijd goed duidelijk maakt wat je met deze informatie gaat doen.

Merk je dat weinig mensen deelnemen aan jouw enquête? Tackel dit probleem dan door er een bepaalde wedstrijd aan te koppelen, waarbij ze kans maken op een interessante prijs.

Welke input wil je krijgen?

De input van enquêtes of interviews moet er uiteindelijk voor zorgen dat je inzichtelijk krijgt welke kanalen jouw doelgroep inzet tijdens het oriëntatieproces en dat je weet tegen welke vragen en problemen zij aanlopen. Vraagstukken en problemen kun je ook tackelen door de klantenservice de opdracht te geven om veelgestelde vragen te noteren. Hierdoor krijg je ook een overzichtelijke lijst met vraagstukken vanuit jouw doelgroep.

Luister en leer je doelgroep kennen via de “digitale manier”

De kans is vrij groot dat je nu direct gaat zeggen dat het te veel tijd kost om je te verdiepen in de doelgroep door de “traditionele manier” te hanteren. Er is een snellere manier namelijk de “digitale manier”. Enkel moet ik toch toegeven dat wanneer je het écht goed wilt doen, je de traditionele manier moet combineren met de digitale manier.

#3 Google Analytics

Via het internet zijn er vele manieren om meer te weten te komen over jouw doelgroep. Zo kun je Google Analytics inschakelen om er op basis van jouw huidige websitebezoekers achter te komen wie deze mensen zijn. Zo kun je gegevens inzien als: leeftijd, geslacht, affiniteiten, marketingsegmenten en andere waardevolle informatie.

Google analytics - doelgroep bepalen

#4 Facebook Audience Manager

Als je het nog niet wist, de Facebook Audience Manager is goud waard! Via deze manager kom je daadwerkelijk alles te weten over jouw doelgroep. Wanneer je naar de Facebook Audience Manager gaat, kun je een keuze maken om te zoeken op basis van:

  • iedereen die gebruikmaakt van Facebook
  • mensen die verbonden zijn met jouw pagina
  • jouw klantenbestand

Wanneer je bovenstaande informatie hebt ingevoerd, krijg je direct toegang tot veel interessante informatie. Denk hierbij aan doelgroepinformatie zoals: levensstijl, relatiestatus, opleidingsniveau, functies, activiteiten, huishouden en nog veel meer waardevolle informatie. Deze informatie kun je inzetten voor al jouw online-marketingactiviteiten. Denk hierbij aan: video’s die je opneemt, artikelen die je schrijft en berichten die je publiceert.

Facebook audience insights

#5 Twitter Audience Insights

Ben je actief via Twitter? Dan is Audience Insights van Twitter naast Facebook ook echt goud waard! In principe hoef je niet eens actief te zijn via Twitter, maar biedt het wel zijn extra voordelen. Met Twitter Audience Insights kun je namelijk, net zoals bij Facebook, interessante inzichten krijgen van jouw doelgroep. Je kunt dit doen op basis van:

  • huidige Twittervolgers
  • jouw klantenbestand

Wanneer je een keuze hebt gemaakt op wat voor manier je inzicht wilt krijgen in jouw doelgroep, doet Twitter direct zijn werk. Via een overzichtelijke pagina krijg je veel informatie te zien van de mensen die actief zijn via Twitter. Met deze informatie kun je nog betere jouw content, berichten, video’s en artikelen afstemmen.

 Twitter Audience Insights

#6 YouGovProfiles

Hoe interessant zou het zijn als je op basis van een bekend bedrijf erachter kan komen hoe hun doelgroep eruitziet? Stel ik werk voor een snoepleverancier en Haribo is onze concurrent / heeft dezelfde doelgroep. Met YouGovProfiles kom je er met één eenvoudige muisklik achter hoe hun doelgroep eruitziet. Waardevolle gegevens natuurlijk, want wanneer je voor jezelf nog niet goed duidelijk hebt hoe je doelgroep eruitziet dan kun je altijd kijken naar vergelijkbare bedrijven.

YouGovProfiles heeft een gratis versie waar je diverse data kunt ophalen: merken, personen of dingen. Wanneer je data wilt opvragen van bijvoorbeeld Coca Cola, dan zul je hoogstwaarschijnlijk gebruik moeten maken van hun betaalde dienst. Toch een erg interessante tool! Bekijk hieronder maar eens een voorbeeld van gegevens die ik naar voren kreeg:

YouGovProfiles Doelgroep inzichten

 

En nu aan de slag!

Aan de hand van dit artikel heb ik je laten zien hoe je via verschillende kanalen achter belangrijke gegevens van jouw doelgroep kunt komen. Maak voor jezelf de beslissing of je veel of weinig tijd wilt investeren in het verzamelen van deze gegevens. Heb je veel tijd ga dan altijd voor een klantinterview en bij weinig tijd kun je gebruikmaken van de enquête of de andere “digitale manieren”.

Weet goed dat het ontzettend belangrijk is om veel te weten te komen over jouw doelgroep. Zonder deze informatie is de kans op online rendement nihil tot niks. Benieuwd hoe je jouw doelgroepgegevens strategisch en slim kunt inzetten? Meld je dan hieronder aan voor mijn gratis online marketing round-up en dan stuur ik jou volgende week het tweede artikel toe.