Maak je gebruik van Google Adwords of ga je hier binnenkort mee aan de slag? Wil je onnodige fouten voorkomen die vele bedrijven voor jou al hebben gemaakt? Wil je maximaal rendement behalen in plaats van je geld verspillen? Volg dan mijn tips op uit dit artikel over de 7 Google Adwords fouten die je niet wilt maken.

Inleiding

De afgelopen maand viel het mij op dat nog steeds veel bedrijven aan de slag gaan met Google Adwords, maar nadat ze de campagne op hebben gezet kijken ze er vrijwel niet meer naar om. Een veel voorkomend excuus is dan: de campagne loopt naar mijn gevoel goed en daarom kijk ik er niet naar om. Maar is dat wel zo? Hoe weet je dat jouw Adwordscampagne goed loopt als je er niet naar omkijkt. Misschien verloopt iets wel helemaal niet goed en ben je letterlijk je geld aan het verspillen. Nieuwsgierig wat er allemaal fout kan gaan? Lees dan nu snel verder.

#1 Ik hoef mijn campagne niet te optimaliseren

Wanneer je aan de slag gaat met Google Adwords, investeer je uiteraard enkele uren in het opzetten van jouw Adwordscampagne. Je bedenkt de campagne, voorziet de campagne van de juiste zoekwoorden en wanneer je tevreden bent lanceer je de campagne. Nu zijn we klaar toch?  Nee, nu begint pas het echte werk. 

Wanneer je Adwordscampagne aanstaat wordt je vanaf die dag als het goed is gevonden door de mensen die de zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden invullen in de zoekmachine. Echter wat vaak vergeten wordt, is dat je wekelijks jouw campagne moet optimaliseren.

De 7 pijlers voor het opzetten van een succesvolle Google-Adwordscampagne

Wanneer je dat niet doet, is de kans groot dat jouw campagne wordt geactiveerd op zoekwoorden waarop je niet gevonden wilt worden, je huidige bieding te laag staat waardoor jouw campagne niet vertoond wordt of mensen vinden jouw advertentie niet interessant genoeg waardoor ze er niet op klikken. Al deze punten en tevens nog een aantal anderen, zorgen ervoor dat je kwaliteitsscore omlaag gaat en dat je meer voor jouw Adwordscampagne moet gaan betalen of zelfs dat jouw campagne door Google wordt gedeactiveerd.

Mijn advies is

Neem elke week de tijd voor het optimaliseren van jouw Google Adwordscampagne. Denk niet dat je een Adwordsgoeroe bent die vindt dat het niet nodig is. Iedere online-marketingspecialist weet dat het vanaf de lancering van belang is om minimaal 1 keer per week de campagne te optimaliseren. Doe je dit niet, dan zul je nooit maximaal rendement behalen uit jouw campagne.

Google Adwords-campagne wekelijks optimaliseren in 4 stappen

#2 Je hebt geen doelstellingen

Bij alles wat je doet, of het nu social-mediamarketing, online marketing of online adverteren is, je moet altijd weten wat jouw doelstellingen zijn zodat je aan het einde van de maand kunt analyseren of jouw Adwordscampagne rendabel is. Denk hierbij aan doelstellingen zoals:

  • Naamsbekendheid creëren: bij deze doelstelling focus jij je op het verkrijgen van zoveel mogelijk vertoningen in combinatie met klikken naar jouw website.
  • Traffic genereren naar jouw website: deze doelstelling heeft veel weg van de naamsbekendheiddoelstelling echter gaat het bij traffic genereren naar jouw website erom dat je voor een zo laag mogelijk bedrag de mensen naar jouw website krijgt.
  • Het behalen van conversies: hierbij focus jij je op het behalen van zoveel mogelijk conversies voor de laagste prijs.

Wanneer jij jouw doelstellingen duidelijk inzichtelijk hebt gemaakt, kun je maandelijks ook kijken hoe je het beste jouw campagne kunt optimaliseren. Denk hierbij aan:

Naamsbekendheid

Van belang hierbij is dat je ervoor zorgt dat je voldoende budget hebt zodat jouw Adwordscampagne de gehele dag zichtbaar is. Via Google Adwords kun je jouw statistieken zo inrichten dat je op basis van al jouw campagnes het vertoningspercentage te zien krijgt. Weet je niet hoe je jouw vertoningspercentage kunt zien? Hieronder laat ik zien hoe je die zichtbaar maakt:

google-adwords-campagne-kolommen-aanpassen

Traffic genereren naar de website

Wanneer je met jouw Adwordscampagne traffic wilt genereren naar jouw website, is het van belang dat je ten eerste zorgt voor jouw zichtbaarheid (zoals hierboven besproken), met daarbij een goede advertentiepositie zodat mensen jouw advertentie zien en tevens dat jouw advertentie er interessant genoeg uitziet zodat mensen er daadwerkelijk op klikken. Het is van belang om de CTR (Click Through Rate) in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat deze altijd hoger is dan de gemiddelde 1%.

Hoe wordt een saaie Adwords advertentie een eye catcher

Het behalen van conversies

Bij deze doelstelling gaat het enkel om het daadwerkelijk aantal conversies die jouw Adwordscampagne oplevert. Belangrijk hierbij is dat je jouw conversies instelt via Google Adwords (lees stap 4). Wanneer jij jouw conversies hebt ingesteld, kun je nauwkeurig zien hoeveel conversies jouw campagne oplevert en iets wat nog veel interessanter is: je kunt zien welke zoekwoorden zorgen voor de meeste conversies. Uiteindelijk is het behalen van zoveel mogelijk klikken niet interessant. Dus wanneer je voor het zoekwoord [herenschoenen] € 9,- betaalt per conversie en voor het zoekwoord +heren +schoenen € 20,- dan is de keuze uiteraard al snel gemaakt. Je kunt er op dat moment tevens voor kiezen om het zoekwoord +heren +schoenen uit te schakelen en kijken hoe je voor een nog lager bedrag meer conversies kunt behalen.

Mijn advies

Maak altijd eerst inzichtelijk wat jouw doelstellingen zijn en op basis daarvan zet jij jouw zoekwoordenadvertentie op. Tevens is het daarbij van belang dat jij jouw statistiekkolommen instelt zodat je direct de juiste statistieken in beeld hebt als je jouw campagne gaat optimaliseren. Om het gehele plaatje compleet te maken, is het tevens goed om naast jouw doelstellingen ook KPI’s af te spreken. Denk hierbij aan:

  • Maandelijkse groei in het aantal vertoningen van …%
  • Maandelijkse groei in het aantal klikken van…%
  • Een maximale kost per conversie van €..-

#3 Vergeten je conversies in te stellen

Een veel gemaakte fout is het vergeten van het instellen van conversies voordat de campagne geactiveerd wordt. Zonder het instellen van jouw conversies kun je maandelijks niet meten wat de Adwordscampagne jou oplevert als jouw doelstelling is het genereren van conversies met Google Adwords. Van belang is daarom dat je jouw conversies instelt. Dit doe je via onderstaande methode:

google-adwords-conversies

Wanneer je op de conversiepagina bent beland, kun je via Google Adwords zelf nieuwe conversies (doelen) aanmaken of wanneer je gebruikmaakt van Google Analytics dan kun je jouw Google Analytics doelen importeren. Zelf maak ik altijd gebruik van Google Analytics doelen integreren in Google Adwords omdat ik graag alle gegevens wil analyseren via Google Analytics. Belangrijk hierbij is wel dat je eerst jouw Google Analytics account koppelt aan jouw Google Adwords account via onderstaande methode:

google-adwords-en-google-analytics-koppelen

#4 Je maakt enkel gebruik van “breed zoeken”

Wanneer je jouw Google Adwords campagne opzet, kun je gebruikmaken van verschillende zoekwoordopties.

google adwords zoekwoord opties

Een veel voorkomende fout is dat vaak gebruik wordt gemaakt van de optie breed zoeken. Nu is dit uiteraard geen echte fout, maar je moet goed weten wanneer je gebruik maakt van de optie breed zoeken. Zelf maak ik enkel gebruik van deze optie wanneer ik niet goed weet wat voor zoekwoorden mijn doelgroep invoert in de zoekmachine. Door gebruik te maken van deze optie kan mijn advertentie op verschillende zoekwoorden geactiveerd worden. Niet enkel het exacte zoekwoord maar tevens ook:

  • woorden met spelfouten
  • synoniemen
  • gerelateerde zoekopdrachten
  • andere relevante varianten bevatten

Handig, wanneer je wilt onderzoeken wat voor verschillende combinaties jouw doelgroep gebruikt. Maar totaal niet handig als je te weinig tijd steekt in het optimaliseren van jouw Adwordscampagne. Je loopt namelijk de kans dat je op de meest vreemde zoekwoordcombinaties wordt gevonden. Denk hierbij aan het zoekwoord schoenen. Wanneer je gebruik maakt van breed zoeken kan jouw advertentie ook geactiveerd worden op combinaties zoals: mannenschoenen, vrouwenschoenen, kinderschoenen, gratis schoenen.

Wanneer je enkel vrouwenschoenen verkoopt, is het niet handig dat je ook op zoekwoorden zoals mannenschoenen, kinderschoenen en gratis schoenen gevonden wordt. Dit gebeurt echter wel wanneer je jouw campagne niet goed in de gaten houdt en geen uitsluitingszoekwoorden toevoegt waarop je niet wilt dat jouw Adwordscampagne wordt geactiveerd.

Mijn advies

Maak enkel gebruik van de optie breed zoeken als je minimaal 1x per dag de tijd hebt om jouw campagne te optimaliseren en tevens wanneer je wilt onderzoeken wat voor zoekwoorden je nog meer kunt gebruiken voor jouw campagne. Door dagelijks jouw campagne te optimaliseren, kun je goed in de gaten houden op welke zoekwoordcombinaties jouw advertentie wordt geactiveerd en op basis van die gegevens kun je nieuwe zoekwoorden of uitsluitingszoekwoorden toevoegen.

#5 Altijd voor positie 1 gaan

Dat het misschien van belang is om in de organische zoekresultaten op positie 1 te staan, betekent niet dat  positie 1 in Google Adwords altijd de beste positie is om te staan met jouw Adwordsadvertentie. Ten eerste betaal je de hoofdprijs wanneer je op positie 1 wilt staan en daarbij zijn er vele mensen die vaak positie 1 of soms tevens positie 2 of 3 overslaan. Hoe zien die posities er ook alweer uit bij Google Adwords?

google adwords posities

Hoe kom je er nou achter op welke positie jouw advertentie het beste zijn werk doet? Je kunt dit eenvoudig doen door gebruik te maken van de Google Adwords grafiek waarbij je de volgende 2 statistieken instelt: CTR versus Gemiddelde positie. Wanneer je deze 2 statistieken hebt ingesteld, krijg je direct te zien hoe jouw advertentie presteert (zie afbeelding hieronder).

google adwords ctr en gemiddelde positie

Mijn advies

Wanneer je gebruik wilt maken van bovenstaande methode kun je het beste de gegevens opvragen van minimaal één maand. Waarom? Je zult zien dat niet enkel de positie invloed heeft op de CTR, vaak kan het ook een bepaalde week minder goed gaan dan een andere. Daarom is het van belang om één maand te pakken of zelfs meer, zodat je er vrijwel zeker van bent wat voor invloed de gemiddelde positie op jouw CTR heeft.

#6 Je maakt enkel gebruik van 1 advertentie

Bij het opzetten van de Adwordscampagne is het van belang om een advertentie op te zetten die interessant is voor jouw doelgroep. Wat vaak vergeten wordt, is dat het van belang is om meerdere tekstuele advertenties aan te maken zodat je kunt kijken welke het beste functioneert.

google advertentie opmaken

Wanneer je enkel één advertentie aanmaakt, zoals op de afbeelding hierboven, kom je er nooit achter of jouw advertentie optimaal is opgezet. Zorg er daarom voor dat je meerdere advertenties opzet en probeer hierbij verschillende titels en omschrijvingen uit.

Mijn advies

Wanneer je een goede Adwordsadvertentie wilt opzetten, is het van belang dat je inspeelt op de behoefte van jouw doelgroep. Ik adviseer je daarom om dit artikel te lezen: Hoe wordt een saaie Adwordsadvertentie een eye catcher?

#7 Je volgt de tips uit dit artikel niet op

Wanneer je meer uit jouw Adwordscampagne wilt halen en je maakt geen gebruik van deze tips, dan wil ik dat je bij het volgende stilstaat: kun je 30 minuten per week missen van jouw tijd? Wil je maximaal rendement behalen met Adwords? Wil je niet dat jouw concurrent jouw opdrachten afpakt? Wil je niet jouw marketingbudget verspillen / weggooien? Wanneer je antwoorden positief op deze vragen zijn, dan adviseer ik jou om deze 6 stappen op te volgen. Wil je meer te weten komen over Google Adwords adverteren? Neem dan onderstaande artikelen door:

Hulp nodig bij het opzetten van jouw Adwordscampagne?

Heb jezelf onvoldoende kennis of simpelweg te weinig tijd voor het opzetten en beheren van jouw Adwordscampagne? Klik dan hier voor meer informatie of neem contact met mij op.