Of je nou een medewerker bent, zelfstandig ondernemer of directeur, de kans is groot dat je niet voor de volledige 100% geniet van jouw passie.

Herken jij jezelf hier ook in? Ik merk om mij heen dat veel mensen dachten een vrijer leven met meer tijd voor hun passie te hebben toen zij voor zichzelf begonnen.

De werkelijkheid? Deze is helaas anders. Er wordt te veel tijd in marketing geïnvesteerd en te weinig tijd in passie. En om het allemaal nog erger te maken.., de vele uren en geïnvesteerde euro’s in marketing zijn vaak nog niet eens rendabel!

De oplossing: We moeten tactischer worden, weten wat we doen en waarom we het doen zodat wij enkel nog onze uren investeren in de dingen die werken, zodat we uiteindelijk meer tijd vrij hebben voor onze passie.

Klinkt eenvoudig? Ja, het klinkt veel te eenvoudig want de werkelijkheid is nog steeds dat we meer uren steken in randzaken dan in onze passie. Daarom ga ik jou vertellen hoe je hier nu een einde aan kunt maken!

18 graden en de zon bovenop mijn hoofd

Eindelijk breken de eerste zonnestralen door als ik dit artikel schrijf op 27 maart. Hoe heerlijk zou het zijn als ik volop kon genieten van de zon, mijn deken kon spreiden, cocktail klaarmaken en niks anders hoefde te doen dan bruinen in de zon. Mja, misschien zou het voor een dag lekker zijn, maar niet voor altijd. Maar zou het überhaupt één dag kunnen, want ik hoor zo ontzettend veel ondernemers om mij heen die meer dan 60 uur per week werken!

En als ik dan kom met de vraag of het daadwerkelijk ook rendabel is? Dan krijg ik vaak geen antwoord of een “ja…maar…uhm…”-antwoord.

Kort samengevat: Je bent niet de enige die veel tijd investeert in marketing en het niet rendabel krijgt. Zo zijn er nog vele duizenden andere ondernemers.

Grappig genoeg, maken wij allemaal enkele veel dezelfde fouten. Fouten waarvoor ik je vandaag oplossingen ga geven die er voor gaan zorgen dat je meer kunt genieten van je passie en vrije tijd.

#1 Laat het schaap in jezelf los

Meehee,..”daar heb je weer één van die ondernemers die zijn mede-ondernemers raad opvolgt”. Ja, je moet Twitter, Facebook, LinkedIn, blog, vlog, Snapchat, Pinterest, WhatsApp, Instagram en nog veel meer inzetten wat dat is gratis!

Zucht.., weet jij hoeveel ondernemers ik maandelijks spreek die overal een social-media-account hebben aangemaakt? En die komen met de vraag wat ze op al deze accounts wel niet moeten doen? En al direct in de stress raken, want zoveel tijd willen ze toch echt niet besteden aan online marketing! Ik heb 1 big-advice voor al deze ondernemers en misschien ook wel voor jou!

STOP BEING A SHEEP!

Ah, daar had ik echt even dik gedrukte hoofdletters voor nodig! Ik hoop dat de zin jou heeft geraakt.

Te veel ondernemers zijn elkaar blind aan het volgen. Wanneer de één actief is op Twitter, dan moet de andere dat zeker ook zijn. Als de één duizenden fans heeft op Facebook (die vaak ook nog eens gekocht zijn), dan  moet het andere bedrijf ook minimaal zoveel fans hebben om daadwerkelijk succesvol te zijn.

Wat een onzin zeg! Wil je echt weten waar jij actief moet zijn? Je moet actief zijn waar jouw doelgroep ook actief is! En dat  is direct mijn puntje nummer 2.

#2 Wees actief waar jouw doelgroep is

Weet je wat het geweldige aan online marketing is? Dat vrijwel ieder kanaal de mogelijkheid heeft tot inzage in data.

Echt waar? Of het nou om je website (Google Analytics), Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram of een ander kanaal gaat. Met 15 minuten onderzoek kun je direct weten waar jouw doelgroep nou daadwerkelijk actief is, je bespaart minimaal 400 weggooide uren per jaar én je voorkomt slecht geïnvesteerde euro’s. Wanneer ik sta te spreken als keynote spreker, een 1-op-1-coachingsessie geef of wanneer ik mijn e-mail controleer, krijg ik vaak de vraag hoe iemand uren kan besparen wanneer hij meer dan 6 verschillende onlinekanalen inzet.

6 kanalen klinkt voor sommige dan niet als veel. 6 kanalen is wel veel wanneer je weet dat enkel 2 kanalen van de 6 daadwerkelijk interessant genoeg zijn omdat de doelgroep daar actief is.

Wil je dus meer kunnen genieten van je passie en minder tijd investeren in marketing? Zet dan sowieso enkel de kanalen in waar jouw doelgroep ook actief is.

#3 Ik analyseer mijn statistieken niet want dan schrik ik

Weet je wat pijn doet? € 15.000 op tafel leggen voor een aankoop die je wilt doen. Weet je wat minder pijn doet? € 312,50 per maand betalen voor 4 jaar lang.

Hetzelfde doet de gemiddelde ondernemer ook. Veel tijd investeren in online marketing, dan vrijwel nooit de statistieken bekijken, omdat hij stiekem toch wel weet dat zijn geïnvesteerde tijd niet tot nauwelijks rendabel zal zijn.

Misschien geld bovenstaande niet voor jou. Maar ik vraag mij wel af hoeveel uur jij maandelijks investeert in het analyseren van jouw online-statistieken.

Vrijwel ieder social-mediakanaal en jouw website (Google analytics) bieden de meest belangrijke statistieken om erachter te komen of jouw geïnvesteerde uren en geld wel rendabel zijn. Wat je dus minimaal 1x per maand moet doen, is het doornemen van jouw online-statistieken. Wat leveren die geïnvesteerde uren nou daadwerkelijk op?

De kans dat je als een gehypnotiseerd konijn kijkt naar de statistieken is groot. Simpelweg omdat je nu wel weet dat jij jouw statistieken moet analyseren, maar niet weet waar je naar moet kijken.

#4 Welke statistieken zijn voor mij interessant?

“Heujj.., ik heb 10.000 bezoekers! Super goed onie dan?”

Deze uitspraak doet de gemiddelde ondernemer uit Twente. Grappig genoeg snappen ze niet dat 10.000 bezoekers helemaal niet zo bijzonder is. Het kan wel interessant zijn, maar dan is het altijd nog de vraag wat deze 10.000 bezoekers opleveren en of ze na de eerste 3 seconden op jouw website niet al vertrokken zijn.

Wanneer je online actief bent, dan wil je voor jezelf meetbare doelstellingen opzetten. Maar.., hoe zien meer naamsbekendheid, omzet, interactie of een goede klantenservice er nou daadwerkelijk uit in statistieken? Om dit voor jezelf meetbaar te maken, dien je gebruik te maken van key performance indicators (KPI’s). Enkel door het vastleggen van duidelijke KPI’s kom je erachter of je daadwerkelijk ook jouw doelstellingen behaalt. Houd jezelf daarom niet voor de gek en ga er nu voor zitten om voor jezelf duidelijke KPI’s op te stellen.

Meer naamsbekendheid is bijvoorbeeld: Aantal mensen dat je deze maand hebt bereikt via Facebook, het aantal nieuwe volgers op je LinkedInbedrijfspagina of het aantal nieuwe bezoekers op je website.

Meer relevante traffic naar je website: Hierbij moet je kijken naar een combinatie van statistieken zoals: aantal bezoekers in combinatie met de tijd dat ze op jouw website zijn en het bounce percentage.

#5 Go with the flow

Als je denkt dat ik al mijn artikelen schrijf met 2 vingers in de neus, dan moet ik je helaas teleurstellen. Content verzinnen is niet altijd even eenvoudig. En dat is direct ook de reden waarom er zoveel uren letterlijk worden weggegooid. Je wilt namelijk enkel aan de slag gaan met jouw online content (berichten, video’s, artikelen e.d.) wanneer je in de flow zit. Helaas omdat de gemiddelde ondernemer geen contentkalender gebruikt, is hij altijd te laat met het verzinnen van een goed bericht. Wat je moet doen is minimaal 1 maand vooruitwerken met jouw contentplanning, (download hier een planner). Waarom dat zo belangrijk is?

We zijn allemaal zo ver-schrik-ke-lijk druk, dat op de dag dat het artikel geplaatst moet worden, we het artikel nog moeten verzinnen.

Dat werkt niet! Nee geloof me, dat werkt echt niet!

Wat je wilt is een contentplanning voor jezelf opzetten, zodat je één maand de tijd hebt voor het opstellen van al jouw berichten. En nu komt het allerleukste aan deze tip:

Je bent zoveel productiever als je eenmaal in de flow zit. Wanneer ik zelf in de flow zit, dan verkeer ik in een tunnelvisie waarbij het ene idee na het andere komt.

En dat is nou de kracht van The Flow. Door verschillende onderzoeken is aangetoond dat, wanneer wij in een flow terechtkomen, we maximaal los kunnen gaan in de activiteiten waar wij mee bezig zijn.

Dus daarom wil ik dat je vanaf vandaag gebruik gaat maken van een contentplanning & Go With The Flow!

#6 Plant je boompje!

Wat heb ik toch een ontzettend zwak voor social media! Ben ik net bezig met het schrijven van een goed bericht, krijg ik een notificatie dat iemand op een ander bericht heeft gereageerd.

Snel dus even kijken en voordat je het weet ben je een uur verder, zit je non-stop flauwe filmpjes te kijken en weet je al direct hoe laat het is.

Je bent ontzettend afgeleid!

Ai, ja ik ben er echt 100% van overtuigd dat jij ook wel eens wordt afgeleid door je mobiele telefoon wanneer je druk bezig bent. En dit zorgt er helaas voor dat iedere keer dat je afleid wordt, je ongeveer 10 minuten nodig hebt om weer in jouw huidige project te komen. Niet echt productief hè? En als we het dan hebben over de vele uren die we investeren in marketing en randzaken, dan is dit 1 van de grootste.

Tijd om dus mijn 2-delige advies op te volgen dat jou vanaf vandaag meester maakt van de concentratie. Met dit advies ga je als een speertje en zul je 10x productiever zijn.

Eerst wil ik dat je de applicatie Forest downloadt. Wanneer je dat hebt gedaan, wil ik je feliciteren met je meesterschap tot het planten van boompjes. Planten van boompjes en meester in concentratie? Jazeker, want met de Forest-app geef je aan hoeveel uur je geconcentreerd wilt werken en daarna mag je de telefoon niet meer aanraken.

Wanneer je namelijk de telefoon aanraakt binnen de aangegeven tijd, zal je boompje sterven! 🙁 Raak je de telefoon niet aan en werk je aan jouw projecten tot de timmer op 0 komt? Dan heb je een nieuw boompje geplant.

Nu je deel 1 van mijn advies weet uit te voeren, volgt nu het tweede deel namelijk: zet je mobiel altijd op stil wanneer je geconcentreerd wilt werken en leg deze tevens op de kop.

Maak met jezelf afspraken wanneer je jouw mobiel mag controleren voor updates of mensen die jou bellen. Wanneer je dit doet word je echt vele malen productiever, ben je minder tijd bezig met marketing en geniet je meer van jouw passie!

#7 Dé crème de la crème

Oke, je hebt nu 6 tips van mij gekregen, waarmee je sowieso al flink tijd kunt besparen op online marketing. Nu heb ik nog 1 ontzettend belangrijke tip, die jij vanaf vandaag tot aan het einde van jouw ondernemerschap kan implementeren.

Er is enkel 1 ding, ik ben momenteel nog bezig met het uitzetten van deze methode. Maar ik kan je vol enthousiasme vertellen dat ik bijna klaar ben met deze methode én dat dit jou in de rest van jouw ondernemersleven gaat helpen.

Geen stress meer, geen onzekerheden of jouw geïnvesteerde uren in online marketing wel of niet rendabel zullen zijn. Volop genieten van jouw passie en met minder marketinginvesteringen meer rendement behalen.

Dat is toch wat je wilt? Laat daarom nu hieronder jouw e-mailadres achter. Wanneer ik de methode heb afgerond (midden april 2017), ben je de eerste die hem ontvangt via de mail.

Jouw stap naar meer vrijheid en het volop genieten van jouw passie is bijna hier. Vertrouw mij wanneer ik zeg dat ik jouw enkel een reminder zal toesturen wanneer de methode ontwikkeld is.

Ja, ik wil meer tijd voor mijn passie!

Oeps! We konden je formulier niet vinden.