Dit is deel 3 in de serie essentiële onderdelen voor je marketingstrategie. Dus haal je niet het uiterste uit jouw marketingstrategie? Wil je jouw marketing een upgrade geven om het online succes te vergroten? Ben je benieuwd wat de belangrijkste stappen zijn voor jouw marketingstrategie?

Lees dan nu dit artikel waarin ik het ga hebben over het analyseren en optimaliseren van jouw marketingstrategie. In deel 1 ging het over doelgroep en doelstellingen en in deel 2 hebben we het gehad over contentkalender en actieplan.

Analyseren van statistieken = niet sexy

Als je mag kiezen tussen het uitvoeren van de marketingstrategie of het analyseren van de marketingstrategie, waar gaat jouw voorkeur dan naar uit? In de meeste gevallen kies je waarschijnlijk voor het uitvoeren van de marketingstrategie.

Analyseren wordt vaak over het hoofd gezien, nummer-1-randzaak, geen prioriteit of simpelweg weten de meeste niet waar ze moeten kijken. Herken jij jezelf hier ook in? Ik ga je in dit artikel laten zien dat het allemaal niet zo lastig is.

Je hebt in deel 1 van deze artikelserie jouw doelstellingen en dus ook kpi’s geformuleerd. Het analyseren van je resultaten gaat hierdoor heel wat minder “brain-damage” veroorzaken. Tijd om dus in het analyseproces te duiken, zodat je ziet dat iedereen met een klein beetje wiskundige kennis het kan.

*PS. mijn wiskundecijfers waren vroeger niet al te best!

Analyseren doe je zo!

Om meteen maar even een goede tackel in te zetten:

  • waar het fout gaat: bedrijven weten niet naar welke statistieken ze moeten kijken;
  • hoe je dit oplost: door doelstellingen en kpi’s te formuleren (lees deel 1).

All right, wanneer je nu voor jezelf duidelijk hebt wat je doelstellingen en kpi’s zijn, is het zaak om enkel deze statistieken naar voren te halen. Duiken in Google Analytics is iets wat ik absoluut niet aanraad. Te veel afleiding, te veel statistieken en voordat je het weet duurt je marketingmeeting 2 uur in plaats van 15 minuten.

Mijn advies is om gebruik te maken van een all-in-one-dashboard. Enkele voordelen hiervan:

  • Je hoeft niet van het ene kanaal naar het andere kanaal te schakelen om de statistieken in te zien.
  • Je wordt niet afgeleid door statistieken die totaal niet interessant zijn.
  • Je kunt de statistieken 24/7 op de voet volgen.
  • Marketingmeetings zijn in 15 minuten afgerond.

“Tell me Wouter, aan wat voor een “all-in-one-dashboard” moet ik denken?”

Er zijn veel verschillende tools die je kunt inzetten. Mijn voorkeur gaat uit naar één van de 3 onderstaande:

#1 Google Data Studio

Google Data Studio is een top dashboard dat gratis is wanneer je jouw websitestatistieken wilt analyseren. Voor het inladen van social-mediastatistieken, e-mailmarketing e.d. heb je third-party-applications nodig die je een aantal euro’s per maand gaan kosten. Mocht je deze keuze moeten maken dan adviseer ik jou optie 2 of 3.

#2 Geckoboard

Geckoboard is één van mijn favorieten op het gebied van statistieken inzichtelijk maken. De look and feel zien er professioneel uit en het dashboard werkt super om te delen met je collega’s en voor MT-meetings! Voor Geckoboard betaal je wel een maandelijkse fee, maar dat is het meer dan waard.

#3 DashThis

Dit is ook één van mijn favorieten. DashThis komt iets “vrolijker” over en de prijzen zijn (op dit moment) iets goedkoper dan die van Geckoboard. De keuze tussen Geckoboard en DashThis gaat voornamelijk over de keuze voor “look and feel” en klein beetje de prijs.

marketingstrategie - dashthis dashboard

Van analyseren naar optimaliseren

Door jouw doelstellingen en kpi’s te verwerken in het dashboard krijg je een duidelijke inzage in de resultaten. Het mooiste is als je minstens 1 jaar aan historische data hebt. Zo kun je immers trends in resultaten met elkaar vergelijken.

Een goed voorbeeld hiervan is een grote klant van mij die een kledingswebshop heeft. Deze webshop is erg gevoelig voor de verschillende seizoenperiodes. We zien dan ook altijd in de historische data verschillende trends in zoekvolumes naar voren komen.

Heb je nou deze historische data niet? Dan is het altijd goed om in de statistieken van Google Trends te duiken. Zelf doe ik dit altijd voor mijn klanten, ook al hebben we wel historische data. Google Trends is een echte marketingvoorspeller die jouw marketingsucces naar de next-level kan brengen.

Google trends marketingstrategie statistieken

All right, terug naar het analyseren en optimaliseren van je statistieken. Belangrijk is ten eerste dat je een vaste meeting inplant per week of per maand (ligt aan de omvang van je bedrijf) om de resultaten te bespreken.

Zelf kies ik ervoor om iedere week de statistieken door te nemen. Hierbij ga ik de volgende checklist altijd af:

  • Wat heb ik deze week gedaan?
  • Wat waren de aandachtspunten?
  • Ben ik de aandachtspunten en actiepunten nagekomen?
  • Zijn de resultaten toegenomen of afgenomen?
  • Wat kan ik leren van de statistieken?
  • Wat zijn mijn actiepunten voor deze week?

Werk altijd op basis van een checklist, zodat je tijdens een marketingmeeting niet over onnodige dingen gaat discussiëren. Checklist, focus, bespreken, actiepunten en uitvoeren.

Zorg voor continuïteit, skip je marketingmeetings niet en werk altijd met actiepunten zodat je kunt anticiperen op de resultaten.

Zo optimaliseer je dus het proces

Hierboven gaf ik het al aan, je processen optimaliseren doe je op basis van je resultaten. Zelf ben ik een groot voorstander van A/B-testen. Hierbij ga je verschillende versies tegenover elkaar testen.

A/B-testen is voornamelijk interessant wanneer je grote volumes aan datagegevens creëert (websitebezoekers, social-media-interactie en -bereik, advertentiebereik etc.). Door te A/B-testen kun je tijdens je marketingmeeting je resultaten met elkaar vergelijken:

  • Dit deden wij vorige week.
  • Dit hebben wij deze week getest.
  • Dit is het resultaat.
  • Positief? Winnaar van de A/B-test doorrollen!

Wanneer je nog geen grote getallen aan datagegevens binnenhaalt, dan werk je sowieso wel op basis van je actiepuntenplan. Hierbij is het van belang om te leren van de dingen die je hebt gedaan. Wat werkt wel en wat werkt niet?

Daarom is het zo ontzettend belangrijk om slechts 3 kpi’s te hebben per kanaal en activiteit, zodat je hierdoor eenvoudiger stappen kunt ondernemen bij het optimaliseren van je marketingsucces. Maak daarbij ook gebruik van een logboekje zodat je in de gaten kunt houden welke aanpassingen je welke maand hebt gedaan.

Let’s sum it up and integrate it

Mijn belangrijkste adviezen uit dit artikel zijn de volgende:

  • Maak een keuze voor een all-in-one-dashboard.
  • Integreer je kpi’s in het all-in-one-dashboard.
  • Plan een wekelijkse of maandelijkse marketingmeeting voor het analyseren en optimaliseren van je marketingactiviteiten.

Heb je de vorige 2 delen nog niet gelezen? Neem daar dan nu even de tijd voor: (deel 1, deel 2). Wil je nu direct aan de slag gaan met het integreren van alle adviezen en heb je hulp nodig?

Maak dan nu een strategiesessie-afspraak >>