Haal jij geen rendement uit jouw marketingstrategie? Ben je benieuwd hoe dat komt?

Lees dan dit artikel waarin ik het met jou ga hebben over het opstellen van een doelgerichte contentkalender en een actieplan. Dit artikel is een vervolg op het artikel van vorige week dat ging over doelgroep en doelstellingen bepalen.

Uh, waar gaan we het vandaag eens over hebben?

Bij de meeste bedrijven waar ik aan tafel kom, is communicatie niet de makkelijkste online-marketingactiviteit. “We moeten vandaag toch maar iets online delen, maar wat?” Er wordt lukraak iets verzonnen, wat totaal niet past binnen de online-marketingstrategie, als die er al is.

Als je iets niet wilt, dan is het iedere keer jezelf afvragen: “Wat gaan we vandaag communiceren?”

Niet alleen is dit een ontzettend tijdrovende manier van werken, je zult zien dat je vaak iets online gaat delen (social media, e-mailmarketing e.d.) omdat je vindt dat je iets moet communiceren, waarbij dan echter iedere focus ontbreekt.

Zorg liever dat je:

  • weet hoe het aankomende jaar er voor het bedrijf uitziet;
  • de Empathy Map en customer journey hebt ingevuld;
  • weet wat de behoefte van de doelgroep is;
  • weet welke kanalen je online in moet zetten om de doelgroep te helpen in het oriëntatiepoces;
  • weet welke informatie je moet verschaffen;
  • bekend bent met de: See-think-do-care-methode?

Het interesseert niemand dat jij een geweldig product of dienst hebt. Door informatie met jouw doelgroep te delen die invulling geeft aan hun behoeftes en benodigdheden laat je zien of:

  • het product / dienst aansluit op hun identiteit;
  • hun behoefte / probleem wordt opgelost met jouw dienst of product.

Als je daarbij gebruikmaakt van een contentkalender, zorg je voor structuur in je online marketing.

Contentkalender op basis van klantreis

Wanneer je het eerste deel van het artikel hebt gelezen, dan ben je nu bekend met de Empathy Map en customer journey. Deze 2 door mij ontwikkelde canvassen geven jou de richtlijnen die nodig zijn voor effectief communiceren.

Het is belangrijk om heel goed per fase in de customer journey te kijken welke informatie jij online moet verschaffen. Iemand die in de oriëntatiefase zit, heeft behoefte aan een ander type informatie dan iemand die al in de aankoopfase zit.

Daarnaast is het zo dat ieder marketingkanaal zich ook in een bepaalde fase van de customer journey bevindt. Om het niet te technisch te maken, deel ik hieronder nogmaals het customer-journey-canvas:

customer-journey-canvas-wouter-kleinsman

Download nu mijn customer journey op A0 formaat zodat je hiermee aan de slag kunt gaan >>

Wanneer je bovenstaande customer-journey-canvas voor jezelf hebt ingevuld, krijg je een duidelijk overzicht van het type informatie dat je moet delen via welke kanalen. Deze informatie vertaal je dan door naar een contentkalender.

De opbouw van een effectieve contentkalender

Dingen die te ingewikkeld zijn, voeren we vrijwel nooit uit, daarom moet de opbouw van een effectieve contentkalender plain and simple zijn.

Met een effectieve contentkalender geef je antwoord op de volgende vragen:

  • Op welk product(en) / dienst(en) focus jij je de aankomende maanden?
  • Welke thema’s passen hierbij? (zoom niet in op jouw producten / dienst maar juist op de behoefte).
  • Wat voor type content ga je delen en via welke kanalen?
  • Wat is het doel van ieder type content?

Door deze vragen te beantwoorden ga je echt goed nadenken over de kwaliteit van jouw content. Je gaat gefocust aan het werk, weet wat het doel achter jouw online-content is en welke behoefte van jouw doelgroep jij daarmee bevredigt.

Vertaal het door in een excel-sheet of een contentkalendertool

Wanneer je de opbouw van jouw contentkalender weet, moet je die nu concreet gaan maken met een overzicht van de maanden en eenvoudig van dag 1 t/m 31. Daarna verwerk je onderstaande informatie in deze kalender:

  • Wat is het thema van de week / maand?
  • Wat voor type berichten ga je delen? (tips, quotes, artikelen, video’s etc)
  • Wat is het doel van ieder bericht? (informeren, inspireren, keuze valideren, activeren etc)
  • Op welke dag & tijd en via welk kanaal ga je het bericht delen?

Maak op basis van bovenstaande punten een contentkalender voor de aankomende maanden. Yes, ik zeg aankomende maanden want:

  • zo creëer je overzicht;
  • heb je voldoende tijd om kwalitatief goede content te produceren;
  • kun je profiteren van de flow: wanneer je bezig bent met content produceren kun je in een flow komen waardoor het eenvoudiger wordt. Hierdoor wil je vol gas blijven geven in plaats van je flow onderbreken voor andere activiteiten.

Contentkalender > actieplan

Contentkalender voor de aankomende maanden klaar? Dan ga je nu direct een actieplan opzetten.

Hierin staat:

  • wie verantwoordelijk is voor welke content;
  • op welke dagen de content aangeleverd dient te worden (stel deadlines!);
  • wie de content visueel opmaakt;
  • wie de content redigeert of een spellingcheck doet;
  • wie verantwoordelijk is voor search engine optimization (seo).

“Toe maar Wouter, lekker gestructureerd!” Structuur werkt het allerbeste, want ik kan je 100% garanderen dat zonder een actieplan marketing altijd een randzaak blijft.

Nieuwe klanten, projecten en ga zo maar door, ik zie het altijd weer voorkomen dat marketing aan de kant wordt geschoven omdat het niet wordt gezien als een prioriteit. Daarom dien je altijd een actieplan te maken, tijd vrij te blokken en afspraken na te komen.

Tijd om het te concretiseren

Zoals ik al benoemde, is het eerst zaak om het artikel “Doelgroep en doelstellingen: essentieel voor je marketingstrategie” van vorige week te lezen. Als je dat helder hebt, ga je de tips uit dit artikel integreren in de praktijk.

  • Stel een contentkalender op voor de aankomende maanden.
  • Realiseer een actieplan met deadlines die ook daadwerkelijk worden nagekomen.

Volgende week kun je dan verder met analyseren, evalueren en optimaliseren van jouw marketingactiviteiten. Daar lees je meer over in deel 3 dat ik volgende week publiceer.

Direct aan de slag samen met jouw marketingmentor?

Wanneer je van jezelf weet dat je deze klus niet zelf of met jouw team kan klaren, dan stel ik voor om een kennismakingsgesprek in te plannen. Tijdens dit gesprek gaan we kijken wat jouw behoefte is en hoe ik je het beste kan helpen. Interessant?

Klik dan hier en neem contact op.