Maak je als bedrijf gebruik van de online-marketingkanalen? Dan is het belangrijk dat je data verzamelt. Data verzamelen is in deze tijd cruciaal, kost niet veel tijd maar je moet goed weten hoe je dit het beste aanpakt. Dit artikel geeft antwoord op de vragen:

  • Waarom moet je data verzamelen?
  • Hoe kun je data verzamelen via je website?

Inleiding

Een groot deel van de huidige generatie oriënteert zich online. Voor een bedrijf is het van belang in contact te komen met de doelgroep, een community op te zetten en onder de aandacht te blijven. Wanneer je vanaf scratch moet beginnen met het verdienen van aandacht, dan kan dit een behoorlijke investering in tijd en geld zijn. Inzetten van advertenties is een goed middel om snel de aandacht te trekken van jouw doelgroep en te bouwen aan een community. Wanneer je enkele maanden onderweg bent, zul je zien dat je bereik toeneemt. Mensen weten je website, social-mediakanalen en andere online-marketingkanalen die je inzet om de aandacht te winnen te vinden. Echter, wanneer je op dit moment het verzamelen van data vergeet, dan kan het binnen de kortste keren game-over zijn. Benieuwd waarom? Lees snel verder.

online-marketing data verzamelen

Waarom data verzamelen?

Sinds de opkomst van social-mediamarketing zie je dat steeds meer bedrijven zich gaan richten op het creëren van massale online community’s op Facebook, Twitter, LinkedIn en andere social-mediakanalen. Daarnaast proberen ze onder de aandacht te komen via zoekmachines door zoekmachineoptimalisatie toe te passen en Adwords-advertenties te plaatsen. Maar iets waar veel bedrijven zich helemaal niet bewust van zijn, is dat er een dag komt dat een social-mediakanaal zoals Facebook er mee stopt. Of dat er problemen ontstaan met je website en je deze kwijtraakt. Op dat moment raak je alles kwijt: je social-mediafans, LinkedIncontacten en websitebezoekers die bekend waren met je website.

En dan?

Had je dit artikel maar  eerder gelezen. Door vanaf de eerste dag data te verzamelen, is het geen enkel probleem als je al jouw social-mediakanalen kwijtraakt. Je hebt op dat moment een datalijst van al jouw social-mediafans, connecties en websitebezoekers. Aan de hand van deze data kun je eenvoudig via een nieuw social-mediakanaal opnieuw de aandacht winnen van fans en connecties die je in de loop van de jaren hebt verzameld. Om ervoor te zorgen dat je vanaf vandaag kunt beginnen, behandel ik hieronder hoe je data kunt verzamelen via jouw website. Volgende keer ga ik het hebben over:

  • Data verzamelen via de social-mediakanalen
  • Gebruik maken van de verzamelde data

Data verzamelen via je website

Jouw website moet je altijd beschouwen als de thuisbasis voor jouw doelgroep, potentiële bezoekers en klanten. De website is het online-marketingkanaal waar je zelf de meeste controle over hebt en waarbij ook de kans klein is dat je deze plotseling kwijtraakt. Wanneer je jouw website strategisch wilt inzetten, is het van belang dat jij data gaat verzamelen. Het dagelijks krijgen van bezoekers op jouw website is interessant, maar helaas zie je vaak dat een bezoeker eenmalig op jouw website komt en dat daarna de kans nihil is dat hij nog terugkomt. Aan jou daarom de taak erachter te komen wie deze bezoeker is op basis van zijn e-mailadres, zodat je de aandacht van deze bezoeker vast kunt houden. Deze online-marketingtechniek wordt ook wel inboundmarketing genoemd.

Bij inboundmarketing wordt er gekeken naar de behoefte van de bezoeker en in welke fase van het oriëntatieproces hij zich bevindt. Door het schrijven van teksten en realiseren van andere interessante content, wordt de aandacht van de bezoeker getrokken waardoor hij op de website terugkomt.

Door slimme websitetactieken in te zetten, kun je eenvoudig achter het e-mailadres komen van jouw websitebezoeker en tevens zien waar hij zich in het oriëntatieproces bevindt.

Whitepapers en e-books

Kijkende naar de B2B-doelgroep, zien we vaak dat deze doelgroep zich zelfstandig oriënteert. Via de zoekmachine navigeert deze zakelijke doelgroep zich door de websites heen, op zoek naar de informatie die van belang is. Wanneer je het vertrouwen wilt winnen van de doelgroep, is het van belang dat je aantoont dat je de expert in jouw branche bent. Je kunt dit doen door op jouw website een pagina aan te maken waarop je whitepapers en e-books aanbiedt die jouw doelgroep kan downloaden in ruil voor hun e-mailadres. Vaak zie je dat mensen het geen enkel probleem vinden om hun e-mailadres achter te laten, wanneer ze weten dat ze er waarde voor terugkrijgen. Een goed voorbeeld van een bedrijf dat gebruikmaakt van deze tactiek is Unbounce.

Online-marketing data verzamelen - Unbounce

Op deze landingspagina zie je wat je kunt verwachten wanneer je het e-book download. Wanneer je er van overtuigd bent dat dit e-boek van meerwaarde is, kun je het downloaden door het achterlaten van jouw e-mailadres.

Casestudies

Hierboven beschreven we de tactiek van whitepapers en e-books. Deze tactiek kun je het beste toepassen op de doelgroep die zich nog aan het oriënteren is op basis van informatie binnenhalen. Wanneer je wilt ontdekken welke bezoekers interesse hebben in een bepaalde dienst of product, maak dan casestudies die je plaatst op jouw dienst-/ productpagina. Wanneer een bezoeker namelijk interesse heeft in een bepaalde dienst, is de kans groot dat hij eerst wil zien wat voor successen jij al hebt geboekt bij andere klanten. Door het aanbieden van casestudies toon je de bezoeker je successen en daarnaast ontvang jij het e-mailadres. Enkele weken later kun je via mail contact opnemen met de bezoeker om te kijken of hij daadwerkelijk interesse heeft in jouw dienst/product. Een goed voorbeeld van een bedrijf dat gebruikmaakt van deze tactiek is Adform.

data-verzamelen---online-marketing-case-studies-Adform

Kortingscoupon

Wanneer je een webshop hebt, dan is het aanbieden van een kortingscoupon een slimme tactiek om e-mailadressen te verzamelen. Vele webshops, zoals Zalando, V&D en H&M maken gebruik van deze tactiek. Het voordeel van deze tactiek, naast dat je het e-mailadres van de bezoeker binnenhaalt, is dat je weet dat er bij de bezoeker een behoefte ligt om binnenkort een aankoop te doen in jouw webshop. Door het inzetten van een slimme e-mailmarketingcampagne kun je de bezoeker enkele producten aanbieden wanneer je hem via de e-mail op de hoogte brengt van zijn kortingscoupon.

data verzamelen online marketing H&M kortingscoupon

Remarketing

Remarketing is één van de meest effectieve manieren om websitebezoekers terug te krijgen op jouw website. Door het plaatsen van een zogeheten ‘Remarketingpixel’ worden de gegevens van alle websitebezoekers opgeslagen in een database. Aan de hand van remarketing heb je de mogelijkheid om je bezoekers door middel van een advertentie terug te krijgen op jouw website. Bij Google Adwords kun je een bezoeker tot 540 dagen na zijn bezoek benaderen met een advertentie. Je moet er wel rekening mee houden dat wanneer iemand cookies van zijn computer verwijdert, dat je die persoon dan niet meer kunt bereiken. Daarnaast is het niet mogelijk om een export te maken van de remarketinglijst. Meer leren over remarketing? Klik hier. 

Google adwords remarketing proces

Verhoog je kans op het verzamelen van data

Met bovenstaande technieken zorg je ervoor dat je op een slimme manier meer te weten komt over jouw doelgroep. Uiteraard is het wel van belang dat je weet hoe je zo’n pagina in elkaar zet. Kleurgebruik, opbouw en een duidelijke call to action zijn enkele belangrijke elementen om ervoor te zorgen dat mensen daadwerkelijk ook hun e-mailadres achterlaten. Om jou hierbij te helpen adviseer ik je om onderstaande artikelen goed door te nemen:

wouter-uitgesneden

Klaar voor het verzamelen van data via jouw website?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het verzamelen van data via jouw website. Laat je reactie hieronder achter.