Wil jij op de juiste manier investeren in online marketing en vraag je jezelf af hoe je dat doet? Ben je de zogeheten “online-marketingguru’s” ook zat en wil je gewoon weten hoe je het online moet aanpakken? Lees dan nu dit artikel, waarin ik laat zien hoe mijn jarenlange investering in online marketing nu veel vruchten afwerpt.

Ik word er goed misselijk van

Voordat ik je ga vertellen over 2 ontzettend belangrijke online-marketingactiviteiten, wil ik je eerst vertellen waar ik echt goed misselijk van word en wat ik helaas dagelijks nog zie…

Je kent ze vast en zeker wel, de zogeheten online-marketingguru’s die allemaal het internet volspammen met de gouden manier van omzet genereren. “Binnen 14 dagen had ik € 100.000 gegenereerd!”

WAT? Pardon, je neemt jezelf hier toch niet serieus? Denk je nu echt dat wanneer je een online-training koopt, je binnen 14 dagen € 100.000 verdient?

Denk je dat? Als je daarin gelooft, dan vraag ik je nu direct om mijn website af te sluiten, in te loggen op Facebook en de eerstvoorbijkomende advertentie te selecteren die je belooft je rijk te maken in 14 dagen. Helaas trappen ontzettend veel marketeers nog in deze ‘leuke grapjes’. En ik heb het hier niet enkel over klein- of middenbedrijven. Nee, ik heb het hier zelfs over grote bedrijven die nog in deze rotzooi trappen. Online marketing gaat over een investering op lange termijn. Als er een short-cut was, dan waren we allemaal al miljonair geweest.

Ben je klaar voor de investering op de langere termijn? Dan ga ik je nu precies uitleggen wat 2 belangrijke activiteiten zijn en hoe jij die implementeert.

Het begint allemaal bij…

Tegenwoordig schieten de nieuwe bedrijven als paddenstoelen uit de grond en dat betekent een landschap vol dezelfde soort bedrijven. Hoe ga jij je onderscheiden en sterker nog, hoe ga jij het vertrouwen winnen van jouw doelgroep? Mensen maken hun eigen keuzes en doen dat door middel van zelforiëntatie. Zo’n 80% van de totale customer journey (looppad van jouw klant) wordt afgelegd door zelforiëntatie. Voorzie je jouw doelgroep in deze 80% niet van de juiste informatie? Dan is de kans groot dat je veel potentiële klanten misloopt.

Het begint dus allemaal bij het investeren in jouw doelgroep. En raad eens…, de meeste bedrijven doen dit niet omdat ze enkel gaan voor korte-termijnmarketing. Wanneer je niet gaat investeren in je doelgroep, ben je binnen de kortste keren van de aardbodem verdwenen.

[ctt template=”5″ link=”6fpIf” via=”yes” ]80% van de customer journey wordt afgelegd door middel van zelforiëntatie [/ctt]

De eerste investering

Ik wil dat je vanaf vandaag gaat investeren in jouw doelgroep, wanneer je dit nog niet doet. De 2 activiteiten die hierbij een belangrijke rol spelen zijn bloggen en vloggen (videologgen).

Oh, zijn dat de 2 activiteiten zul je denken? Je kunt er makkelijk over denken, maar dit zijn 2 activiteiten die op lange termijn veel geld gaan opleveren. Wanneer je namelijk jouw kennis deelt, gaan mensen je sneller geloven. Gelukkig heb ik zelf zo’n 4 jaar geleden de keuze gemaakt om te starten met bloggen.

Het eerste jaar leverde mijn blog nog niet veel bezoekers op. De investering van bloggen werd na 2 jaar écht rendabel. Directeuren van bedrijven volgden mij al enkele maanden en kenden mij al als autoriteit toen ze enthousiast contact met mij opnamen om een afspraak in te plannen. Op dit moment zit ik rond de 10.000 bezoekers per maand, waarvan een groot deel daadwerkelijk ook interessant voor mezelf is.

Nu is mijn blog één van de belangrijkste kanalen waar ik mijn omzet uit haal. Nee, ik verkoop geen online-trainingen zoals de meeste zogeheten “online-marketingguru’s” doen. Misschien ga ik het nog wel doen, maar dan is mijn intentie sowieso dat je iedere euro die je investeert in mijn training er ook daadwerkelijk uithaalt.

Maar om nog even on-topic te blijven. De blog levert mij ontzettend veel nieuw werk op. En wat ik hier mee wil zeggen is dat bloggen niet enkel interessant is voor mensen die online-trainingen verkopen. Bloggen is voor ieder bedrijf interessant.

Waarom? Dat ga ik je iets later in dit artikel vertellen, want ik wil het met jou ook nog even hebben over videologgen.

De tweede investering

De tweede investering is inderdaad videologgen. Zelf verkondigde ik een jaar lang dat ik zou beginnen, maar ik had er simpelweg in eerste instantie de ballen niet voor. Tot ik dacht “Screw it, let’s do it!” (mooie quote van Richard Brandson). En ik kan je vertellen, dat ik na nog geen jaar van videologgen een gat in de lucht spring.

Na 1 maand videologgen haalde ik er al 2 klanten uit. En nu, na nog geen jaar, zit ik op minimaal 4 nieuwe klanten en dan heb ik het over de echte “big boys”. En weet je wat het grappige is? De kans is zeer groot dat er op dit moment nog een aantal directeuren, ondernemers of marketingmanagers mijn video’s aan het bekijken zijn en dat ze mij binnenkort bellen.

De zet tot videologgen is zo ontzettend interessant omdat mensen steeds meer gebruikmaken van video’s om zich te informeren. Productreviews, how-to’s  en vele andere activiteiten worden ingezet tijdens de zelforiëntatie. B2B of B2C, het maakt helemaal niks uit. Je bent in de wereld waar jouw product of dienst het probleem oplost van jouw doelgroep en problemen oplossen kun je ook doen door middel van het delen van waardevolle artikelen (blogs) en video’s (vlogs).

Edelman barometer toont het je nog steeds!

Sinds dag 1 dat ik socialmedia- en online-marketingspreker ben, pak ik altijd de resultaten van de Edelman barometer erbij. De barometer laat ieder jaar zien wie wij in deze wereld het meest geloven.

Edelman barometer 2016

Zoals je hierboven duidelijk ziet, geloven wij altijd het eerst onze vrienden en familie gevolgd door een expert. En natuurlijk laat het jaar 2017 vrijwel dezelfde statistieken zien.

Edelman Trust barometer 2017

Deze statistieken laten je zien hoe belangrijk het is om in deze tijd een échte expert te zijn. Hoe claim je de status van expert?Inderdaad door te investeren in kennisdeling door middel van een blog en een videolog. Mijn advies zoals je ziet is “en-en”. Het internet staat vol met duizenden blogs. Video’s? Die zijn er wel, maar in mindere mate dan artikelen. Omdat ik zelf mijn customer journey goed in beeld heb, weet ik dat beide kanalen voor mij van belang zijn. Voor jou dus ook. En uiteraard moet je dit artikel niet zwart-wit nemen, maar ik wil je er wel bewust van maken dat je in deze tijd moet investeren in jouw doelgroep.

Behandel je doelgroep niet als ezels

Jouw doelgroep is slimmer dan je denkt en ga daarom alsjeblieft niet in zee met de zogeheten “online-marketinguru’s”. Investeer die euro’s in het helpen van jouw doelgroep.

Veel bedrijven, van klein tot groot, zijn druk bezig met het investeren van hun uren in artikelen en video’s. En ik kan het weten omdat ik deze bedrijven help. Ze doen dit niet omdat iedereen het doet. Statistieken die wekelijks worden gecontroleerd, tonen in euro’s aan wat de waarde van een artikel is.

Echt waar? Ja, de uren die jij investeert in bloggen en vloggen zijn door te vertalen naar daadwerkelijke omzetten. Grijs gebied? Nee, niet als je het strategisch aanpakt en zorgt dat alles goed meetbaar is. Belangrijk daarbij is dat je de focus legt op jouw doelgroep. Zet content-marketingpersona’s op, graaf diep in de behoefte van je doelgroep en voorzie ze van de juiste informatie.

Je kunt enkel een autoriteit worden wanneer je jezelf onderscheidt. Onderscheidend zijn kan een contentmarketingbureau niet voor je doen, want zij zijn niet de expert die jij bent! Daarom is mijn advies altijd om zelf de content te produceren. Jij weet alles van het product of dienst en die kennis moet je overdragen aan jouw doelgroep. Jouw doelgroep heeft niets aan oppervlakkige artikelen. Ze willen er zelf slimmer van worden en willen daarom proeven van jouw expertise.

Uiteraard kun je nog steeds een contentmarketingbureau inhuren. Geef ze dan een adviesrol en zorg zelf voor de daadwerkelijke input.

Even wennen?

Als je mijn andere artikelen hebt gelezen, moet je misschien even wennen aan dit artikel. Dit artikel is bedoeld om je te inspireren en om je een zetje in de rug te geven om te starten met bloggen en vloggen. Bereid jezelf voor op een investering op langere termijn die je misschien het eerste jaar nog niks gaat opleveren, maar de daarop komende jaren zeker weten wel.Ik ben geen “online-marketinguru”, want het is immers aan jou om hier een succes van te maken. Dig deep! Weet wie je doelgroep is en tegen welke problemen ze aanlopen.

Word een autoriteit, het mannetje, het bedrijf dat weet hoe het moet. Investeer en je zult zien dat mensen jou gaan vertrouwen in hun zelforiëntatie.

Succes!

 

Fotokrediet Shutterstock: Marketing investering