Wanneer je een online-marketingbureau inschakelt of zelf aan de gang gaat met online marketing, is het van belang dat je jouw website op de juiste manier inricht voor conversies. Hiermee bedoel ik dat enkel het hebben van een contactformulier op jouw website niet voldoende is. Wanneer je maandelijks goed wilt analyseren of de investeringen die je doet in online marketing daadwerkelijk rendabel zijn, moet je kennismaken met de journey van conversies.

Vandaag leg ik je in dit artikel uit hoe een journey van conversies eruitziet en waarom het van belang is om deze te implementeren in jouw website.

Wat is een journey van conversies?

Kijkend naar de gemiddelde websites van deze tijd, zien we vaak dat iedere website wel een contactformulier heeft, maar dat er verder geen rekening wordt gehouden met het inrichten van de website op basis van journeyconversies. Wanneer we praten over journeyconversies, dan hebben we het over het verwerken op de website van verschillende conversies die deel uitmaken van de customer journey.

Je moet het zo zien: een bezoeker die zich aan het oriënteren is via jouw website zal vrijwel nooit direct zijn aankoop doen. De kans is echter groot dat deze bezoeker verschillende belangrijke pagina’s bezoekt, zich misschien wel inschrijft voor de nieuwsbrief of een andere actie uitvoert, waardoor in jouw websitestatistieken zichtbaar is dat er een websitebezoeker is geweest die interesse heeft in jouw product of dienst. Klinkt logisch toch? Echter zoals ik je zojuist al vertelde, zijn in de meeste websites geen journeyconversies verwerkt en kunnen beheerders maandelijks enkel kijken hoeveel bezoekers daadwerkelijk contact hebben opgenomen via het contactformulier. Maar als je de investering in een online-marketingbureau of de uren die je er zelf in steekt enkel beoordeelt op mensen die het contactformulier invullen dan doe je jezelf ernstig te kort!

Waarom een journey van conversies?

Potentiële klanten bezoeken gemiddeld 7 keer jouw website voordat ze hun aankoop doen. Wanneer je geen verschillende doelen implementeert op jouw website, kun je  jouw online-marketingactiviteiten alleen beoordelen op het aantal mensen dat een aankoop doet. Dit kan erg gevaarlijk zijn, een customer journey kan een lengte hebben van 1 tot 7 dagen maar kan ook wel van bijvoorbeeld 90 dagen.

Bij enkele klanten van mij hebben we soms wel te maken met een customer journey van meer dan 90 dagen. Ik adviseer mijn klanten altijd om verschillende doelen te integreren op hun website. Doelen die aan kunnen tonen dat online-marketingactiviteiten zorgen voor potentiële klanten die graag zaken willen doen, maar meer tijd nodig hebben voordat ze daadwerkelijk klant worden.

In Google Analytics is dit tevens duidelijk inzichtelijk te maken door naar Conversies > Vertragingen te gaan. Hier krijg je een duidelijk overzicht te zien van hoe lang het kan duren voordat een bezoeker daadwerkelijk zaken met jou gaat doen.

Google analytics conversies vertragingen

Journey van conversies tijdens de oriëntatiefase

Wanneer mensen zich aan het oriënteren zijn via jouw website, is het van belang dat je voor jezelf duidelijk hebt wat voor soort “call to actions / doelen” er verwerkt moeten worden in jouw website, zodat je maandelijks kunt zien wat de investering die je doet daadwerkelijk oplevert, denk aan social-mediamarketing, Google Adwords en adverteren via Facebook. Ik haal een aantal voorbeelden aan van bedrijven die journeyconversies toepassen.

UNLP en de journey van conversies

Opleidingsinstituut UNLP is een goed voorbeeld. UNLP verzorgt verschillende trainingen en opleidingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en communicatie. Wanneer mensen de website bezoeken, is de kans klein dat zij direct een opleiding of training boeken, ze zijn immers nog in de oriëntatiefase. Omdat UNLP maandelijks investeert in het inzetten van onder andere Google Adwords, was het van belang dat er andere laagdrempelige acties in deze website werden gebouwd. Zo hebben zij onder andere gratis e-books op hun website staan die mensen kunnen downloaden en is het mogelijk om een brochure aan te vragen.

conversies en doelen verwerkt in de website - online marketing

Door het verwerken van laagdrempelige doelen op de website, is maandelijks beter te analyseren wat er daadwerkelijk gebeurt. Mensen downloaden immers eerder een e-book of een brochure, dan dat ze zich direct aanmelden voor een opleiding. Het is daarom goed gebruik te maken van laagdrempelige doelen, anders worden alle online-marketingactiviteiten enkel beoordeeld op het aantal inschrijvingen.

We Fashion en de journey van conversies

Iets wat vele online-webshops hebben geïmplementeerd is het verkrijgen van een waardebon voor het achterlaten van een e-mailadres. Een slimme techniek voor het verzamelen van e-mailadressen zodat je deze mensen later opnieuw kunt benaderen maar ook slim om te gebruiken als laagdrempelig doel.

Bezoekers die zich namelijk aan het oriënteren zijn via jouw website hoeven niet direct iets aan te schaffen. Het aanbieden van een nieuwsbrief kan voor deze bezoekers zeer interessant zijn. Hierdoor blijven ze op de hoogte van de laatste producten / aanbiedingen en kunnen ze wanneer ze er klaar voor zijn hun aanbesteding doen en jij weet wat de online-marketingcampagnes die je uitvoert opleveren.

We fashion - online marketing doelen conversies

Koning & Hartman journey van conversies

De inzet van doelen is uiteraard geheel afhankelijk van wie jouw doelgroep is en wat de behoeftes zijn. Een goed voorbeeld is daarom Koning & Hartman. Zij leveren oplossingen op het gebied van Telecom, Industrie en Infrastructuur. Via hun website kun je verschillende casestudies doornemen die jou helpen in het oriëntatieproces. Casestudies zijn een slimme manier om de bezoeker te laten zien hoe zij door middel van een product of dienst problemen aanpakken en oplossen. Tevens zie je ook vaak dat casestudies worden bekeken wanneer de bezoeker zijn keuze aan het valideren is.

Wanneer je dus casestudies op jouw website hebt, kun je maandelijks goed in de gaten houden hoeveel mensen bijna aan het einde van hun journey zijn. Goed om te weten wanneer je maandelijks investeert in verschillende online-marketingkanalen.

Koning & Hartman - case studie als online marketing doel en conversie - online marketing

Yes Telecom journey van conversies

Stel dat je niet direct levert aan de eindklant maar dat je werkt met Business Partners, dan is het van belang dat je rekening houdt met verschillende soorten doelen op jouw website. Yes Telecom Dé Business Solutions Provider maakt slim gebruik van een verkooppuntenpagina zodat ze goed in de gaten kunnen houden wie van hun websitebezoekers geïnteresseerd is.

Gekeken naar hun customer journey kan het zo zijn dat iemand nog enkele maanden vastzit aan een andere provider, waardoor hij via de website van Yes Telecom nog niet laat weten dat hij wil overstappen. Door het aanbieden van een laagdrempelige actie zoals het aanbieden van een overzicht van verkooppunten, kan de bezoeker zich al wel vast verder oriënteren. Voor Yes Telecom is het goed om te weten dat de bezoeker daadwerkelijk al wel een bepaalde behoefte heeft, maar dat het voor hem nog niet mogelijk is om een abonnement bij ze af te sluiten.

Yes Telecom - verkooppunten als doel en conversie - online marketing

Zet behoeftes om in doelen

Bovenstaande voorbeelden zijn doelen die op basis van de behoeften van de doelgroep zijn geïmplementeerd. Je kunt deze niet klakkeloos overnemen op jouw website. De gedefinieerde doelen op jouw website moeten aansluiten op de behoeften van jouw doelgroep. Kijk eerst goed naar hoe de customer journey van jouw klant eruitziet, kies doelen die van belang zijn op jouw website en implementeer deze.

Duurt de customer journey van jouw product / dienst lang? Bedenk dan dat het slim is om meerdere doelen op te stellen, zodat je de bezoekers beter kunt volgen. Is een journey kort? Misschien is dan 1 doel op jouw website al voldoende. Je komt hier enkel achter door jezelf te verdiepen in jouw doelgroepen, data te analyseren en bestaande klanten te interviewen met de vraag wat voor hun van belang is / was tijdens hun oriëntatieproces.

wouter-uitgesneden

Tijd om aan de slag te gaan!

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het opstellen van de journey van conversies. Mocht je vragen hebben of hulp nodig hebben, neem dan contact met mij op.