Ben jij op zoek naar dé online-marketingstrategie die jouw bedrijf succesvol maakt? Een online-marketingstrategie die je eenvoudig kunt downloaden via het internet en waarin je enkel jouw bedrijfsnaam hoeft aan te passen? Dan kan ik je nu al zeggen dat dit niet gaat werken! Wanneer je daadwerkelijk succes wilt boeken met online-marketing moet je helemaal vanaf de basis beginnen en weten welke kanalen jij moet inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Dus niet roepen en hopen dat iemand je hoort, maar eerst luisteren.

In deze en de aankomende artikelen ga ik het niet hebben over strategieën, maar over waarom de fases Aandacht, Oriëntatie, Evaluatie, Actie en Ervaring zo ontzettend belangrijk zijn en waarom je een online-marketingstrategie moet hebben die aan iedere fase aandacht besteedt. Vandaag behandel ik de fase Aandacht.

De customer journey

In verschillende artikelen heb ik het al gehad over de customer journey van de klant. Wat mij verbaast, is dat ik vorige week nog van mijn grote partners hoorde dat het ze opvalt dat grote bedrijven met meer dan 200 medewerkers nog steeds niet werken aan de hand van een customer journey. Deze bedrijven focussen zich op online-marketingkanalen en niet op de doelgroep zelf. Ze zijn bijna overal actief en ze zijn druk aan het roepen, maar als je zou kijken naar het rendement van de online-marketingkanalen, dan zou dit misschien maar 40% zijn.

Hoe komt dit?

Ik heb het je zojuist eigenlijk al snel verteld. Bedrijven luisteren niet naar hun doelgroep. Bedrijven zetten online-marketingkanalen in omdat hun concurrent dat ook doet of omdat een bepaald social-mediakanaal als Facebook zo’n ontzettend groot bereik heeft. Sterker nog: Ik hoor via enkele partners van mij dat er online-marketingbureaus in Nederland zijn die meer denken aan hun eigen maandelijkse inkomen dan aan dat van hun klant. Ze proberen zoveel mogelijk eigen producten te verkopen en adviseren hun klanten daarom op de verkeerde manier. Ze laten hun klanten online-marketingkanalen inzetten die totaal niet van belang voor ze zijn.

Het is tijd voor duidelijkheid

Om nogmaals even te benadrukken; er staat nergens een gouden-online-marketing-ei voor jouw bedrijf. Je zult het zelf moeten doen, maar ik wil met jou de belangrijke fases behandelen en inzichtelijk voor jou maken hoe iedere fase in elkaar steekt met daarbij voorbeelden. Het is bij het opzetten van deze online-marketingstrategie van belang dat je telkens met de ogen van jouw doelgroep kijkt en dat je gaat luisteren waar jouw doelgroep actief is en hoe ze gebruikmaken van de online-marketingkanalen. Enkel door te luisteren naar jouw doelgroep en ze te leren verstaan kun je een succesvolle online-marketingstrategie opstellen.

Fase 1 – Aandacht

“Without awareness there can be no consideration.” Een mooie quote van Brian Solis die hier duidelijk maakt dat alles begint bij aandacht en zo is het natuurlijk ook, want waar sta jij zonder dat je de aandacht hebt gewonnen van jouw doelgroep? Helemaal nergens is het juiste antwoord.

Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat mensen nog steeds zo gefocust zijn op enkel hun website. Ze zijn van mening dat als ze een website hebben het geld automatisch komt binnenrollen. Maar dit is helemaal niet zo. Sterker nog: Een website behoort niet in fase 1, die hoort in fase 2 de Oriëntatiefase. En dit betekent dan ook, dat je enkel met een website de aandacht van jouw doelgroep niet wint.

Er zijn 3 types van aandacht

Wanneer we kijken naar de mogelijkheden van het winnen van de aandacht van jouw doelgroep dan zijn er vele online-marketingkanalen en uiteraard ook offline kanalen die je kunt inschakelen. Deze manieren van aandacht winnen vallen onder 3 hoofdtypes geformuleerd in onderstaande afbeelding:

online-marketingstrategie paid ownd earnd media

Betaalde aandacht (Paid)

Door de vele manieren van adverteren zowel offline als online, is het speelveld van betaalde aandacht enorm. Je moet hierbij denken aan: billboards, TV en bioscoopreclames, Google Adwords, social-media-advertenties en andere vormen waarbij je de aandacht wint van jouw doelgroep door middel van adverteren.

Voorbeeld: De afgelopen jaren was ik ieder jaar tijdens Hemelvaart aanwezig bij hetzelfde festival. Na enkele leuke jaren stopte de organisatie achter het festival en ik wist niet meer waar ik naar toe moest gaan. Toevallig was ik vlak voor Hemelvaart bij een discotheek waarvoor ik de online-marketing zou gaan doen. Ik moest daar even naar het toilet en wat denk je? Voor mijn ogen zag ik een poster met daarop de aankondiging van een nieuw festival dat plaats zou vinden tijdens Hemelvaart. Hoe toevallig is dat? Op de terugweg naar mijn kantoor kwam ik buiten opeens billboards tegen van het festival en op het kantoor aangekomen kreeg ik via Facebook opeens advertenties van het festival te zien. Dit voorbeeld laat zien hoe effectief een campagne kan zijn als die wordt gevoerd via de juiste kanalen. Maar het kan natuurlijk ook minder goed gaan. Zo hebben wij in Hengelo een jaarlijks festival dat enkele jaren geleden nog mijn aandacht wist te trekken. Echter sinds vorig jaar merk ik gewoon dat het festival naar mijn gevoel niet meer de juiste kanalen inzet om hun doelgroep te bereiken. De kracht van social media wordt naar mijn mening onderschat en er wordt voornamelijk ingezet op offline marketing. Wat nog steeds een goede manier van marketing is, maar luisterend naar mijn vrienden en hun vrienden merk ik gewoon dat veel mensen niet meer op de hoogte zijn van dit evenement omdat ze er niks meer van horen en of zien.

Eigen aandacht (Owned)

Vaak wordt onderschat hoe groot jouw eigen bereik is (eigen aandacht). Maar wanneer we kijken naar de verschillende kanalen, dan ben ik van mening dat je zelf al best een behoorlijk bereik hebt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je website, e-mailmarketinglijst, klantenlijst, CRM, Facebookfans, Twittervolgers, LinkedInconnecties etc. Dit zijn allemaal kanalen die je zelf vanaf vandaag kunt inzetten om mensen jouw boodschap te laten zien. Dit zijn kanalen waarbij mensen zelf hebben aangegeven dat zij jouw informatie willen ontvangen wat het nog effectiever maakt.

Voorbeeld: Ook in dit voorbeeld ga ik het hebben over een festivalorganisatie die slim gebruikmaakt van hun eigen kanalen waaronder e-mailmarketing en social media. Ieder jaar organiseert deze organisatie ongeveer 12 evenementen waarbij ze voornamelijk de jongeren aanspreken. Dankzij hun e-mailmarketinglijst die zij de afgelopen jaren hebben opgebouwd, zie je dat wanneer zij een nieuw festival aankondigen ze het binnen 1 uur voor elkaar krijgen om meer dan 5000 tickets te verkopen. Niet enkel dankzij de kracht van de e-mailmarketinglijst, maar ook omdat ze hun early bird tickets aankondigen via Facebook. Hun fans zorgen ervoor dat deze tickets onder de aandacht worden gebracht van alle vrienden. Een festival is namelijk een beleving die je wilt delen met al jouw vrienden, dus wanneer de organisatie een bericht plaatst op Facebook voor de early bird tickets, zie je al snel dat hun fans andere vrienden op de hoogte stellen via Facebook.

Verdiende aandacht (Earned)

Mond-tot-mondmarketing is en zal naar mijn gevoel altijd de sterkste manier van marketing zijn. Toch zijn er te veel bedrijven die hiervoor geen strategie hebben opgezet. Ik wil nu nog niet te veel vertellen want hierover ga ik het hebben in fase 5 (Ervaringsfase). Maar wanneer we kijken naar verdiende aandacht, dan kan dit in de vorm zijn van je social-mediafans die jouw berichten delen, jij die na het lezen van dit artikel mijn artikel deelt met jouw netwerk of de buurman die met jou deelt hoe tevreden hij over zijn nieuwe auto is en jou ook adviseert om die geweldige auto te kopen. Wanneer je wilt dat mensen over je gaan praten, dan moet je verder denken dan enkel het verkopen van jouw producten of diensten. Je moet jouw klant gaan respecteren, meerwaarde bieden en voor en na de verkoop hem blijven voorzien van de informatie die van meerwaarde is. Meer hierover ga ik dus behandelen in fase 5.

Voorbeeld: Afgelopen jaar organiseerde ik voor de fotografiebranche de social-mediamasterclass in Rotterdam. De meeste mensen die deelnamen aan de masterclass had ik ontmoet tijdens een social-mediasessie die ik voor ze verzorgde waardoor de interesse ontstond voor de masterclass. Echter waren tijdens deze sessie niet alle fotografen aanwezig die ik daadwerkelijk zou willen bereiken en hierdoor was de kans groot dat ik een groot deel van potentiële deelnemers zou mislopen. Wat ik toen deed heeft mij nieuwe deelnemers opgeleverd. Binnen de branche was er één fotograaf die er samen met mij een succes van wilde maken en die tevens goede connecties had met de andere fotografen. Aan de hand van zijn goede relaties met de andere fotografen en zijn positieve mond-tot-mondmarketing over mij, zat de masterclass binnen één week vol met voldoende deelnemers.

De belangrijkste pijlers voor fase 1 – Aandacht

Zoals je hierboven al las, zijn er vele manieren om de aandacht van jouw doelgroep te winnen. Voor jou is het van belang dat je goed gaat kijken via welke offline- en online-kanalen jouw doelgroep aanwezig is. Wanneer je een doelgroep van bijvoorbeeld 80+ wilt benaderen, kun je beter naar een bingo-avond gaan in plaats van het flyeren bij een discotheek. Misschien een overdreven voorbeeld maar gekeken naar een gemiddeld bedrijf dan komen zulke rare taferelen nog vaak voor. Dankzij de vele online data kun je door te luisteren of door een klantenonderzoek er al snel achterkomen via welke kanalen je doelgroep actief is. Zo kun je kijken hoe je deze kanalen gaat inzetten om de aandacht te winnen van jouw klant. Alles begint bij fase 1 het winnen van de aandacht. Onderschat deze fase dan ook niet want zonder aandacht is er geen overweging.

Wordt vervolgd…

In het volgende artikel ga ik het hebben over fase 2 de Oriëntatiefase. Wanneer je de aandacht van jouw doelgroep hebt gewonnen, is het van belang dat jij deze doelgroep bijstaat in hun oriëntatie. Wil je het artikel niet mislopen? Meld je dan hieronder aan voor mijn nieuwsbrief of volg mij via de social-mediakanalen.

wouter-uitgesneden

Klaar voor het uitwerken van fase 1 voor jouw online-marketingstrategie?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het opzetten van de eerste fase van de online-marketingstrategie. Laat je reactie hieronder achter.