Ben jij op zoek naar dé online-marketingstrategie die jouw bedrijf succesvol maakt? Een online-marketingstrategie die je eenvoudig kunt downloaden via het internet en waarin je enkel jouw bedrijfsnaam hoeft aan te passen? Dan kan ik je nu al zeggen dat dit niet gaat werken! Wanneer je daadwerkelijk succes wilt boeken met online-marketing moet je helemaal vanaf de basis beginnen en weten welke kanalen jij moet inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Dus niet roepen en hopen dat iemand je hoort, maar eerst luisteren.

In het eerste artikel over de online-marketingstrategie sprak ik over de eerste fase: Aandacht. Vandaag ga ik het hebben over de tweede stap van de strategie namelijk de Oriëntatie.

De oriëntatiefase

In deze snelle digitale tijd wordt het voor ons steeds eenvoudiger om dat te vinden waar wij naar zoeken. We hoeven geen folders meer open te slaan of in de Gouden Gids te duiken. We pakken simpelweg onze mobiele telefoon of computer en daar vinden we snel genoeg de informatie die wij nodig hebben. Dit proces, ook wel de oriëntatiefase genoemd, is de tweede stap van de online-marketingstrategie en zoals je al begrijpt is dit een zeer belangrijke stap.

Zoals ik aangaf in artikel 1 is het belangrijk dat je eerst de aandacht wint van jouw doelgroep en dan begint de oriëntatiefase. In deze fase maakt jouw doelgroep gebruik van verschillende online-marketingkanalen om de informatie te vinden die nodig is bij het maken van keuzes. Wanneer je als bedrijf niet weet waar jouw doelgroep naar op zoek is en niet weet via welke kanalen zij zich oriënteren, loop je de doelgroep mis en stopt vanaf daar ook de kans dat deze mensen ooit klanten van jou zullen worden.

80% is zelforiëntatie

Volgens Jay Baer doorloopt jouw doelgroep voor 80% de customer journey door middel van zelforiëntatie. De consument zoekt voor 80% zelf de informatie die hij nodig heeft bij het maken van keuzes. Na deze 80% is er de kans dat de doelgroep contact met jou opneemt voor de aanschaf van het product of de dienst. Je zult je nu vast en zeker afvragen: via welke kanalen oriënteert mijn doelgroep zich dan? Dit kunnen vele kanalen zijn, want de oriëntatiefase kan op ieder moment van de dag gebeuren. Ik heb het dan over…

Micromomenten

Zoals je in bovenstaande video van Google ziet, zijn er veel momenten waarop jouw doelgroep aan de slag gaat met het zoeken naar informatie, micromomenten genoemd. Wanneer je als bedrijf een degelijke online-marketingstrategie wilt opzetten, is het van belang dat je goed gaat nadenken over deze micromomenten en gaat kijken op welke manier jouw doelgroep zich oriënteert en via welke kanalen dit gebeurt. Het begint dus allemaal bij luisteren naar jouw doelgroep. Maar hoe luister je naar je doelgroep?

De ZMOT

Om antwoord te geven op de vraag “Hoe luister je naar je doelgroep?” wil ik het met je hebben over ZMOT dat staat voor: Zero Moment of Truth. De ZMOT, wat gelijkstaat aan een micromoment, is het eerste moment waarop jouw doelgroep een behoefte of een vraag heeft en het internet om hulp gaat vragen.

In onderstaande grafiek zie je verschillende ZMOT’s. Ga hierbij goed na welke ZMOT’s er bij jouw doelgroep kunnen ontstaan en hoe jij hier als bedrijf op inspeelt. Wanneer je meer te weten wilt komen over ZMOT dan adviseer ik je om naar de website Think With Google te gaan. Op deze website kun je de hele theorie achter de ZMOT vinden, verschillende casestudies lezen en er zijn verschillende e-books beschikbaar die interessant zijn voor iedere branche.

Zero-moment-of-Truth---ZMOTZoals je in bovenstaande afbeelding ziet, zijn er veel verschillende online-marketingkanalen die jouw doelgroep kan raadplegen. Om dieper in detail te gaan, behandel ik hieronder de meest gebruikte online-marketingkanalen.

Uiteraard hoeven dit niet de kanalen te zijn die jouw doelgroep gebruikt, maar toch wil ik hiermee laten zien hoe verschillende online-marketingkanalen ingezet kunnen worden voor het bereiken van een doelgroep die zich online aan het oriënteren is.

Zoekmachine & Adwords

Ik ben van mening dat ik wel mag zeggen dat het grootste deel van de bevolking zich momenteel oriënteert via de zoekmachine van Google. Een eenvoudige vraag invoeren in de zoekmachine en binnen no-time krijg je vele suggesties / websites waar je de informatie kunt vinden waar je naar op zoek bent. De zoekmachine is dus een ZMOT-kanaal waar jouw doelgroep gebruik van kan maken wanneer ze antwoord zoeken op hun vraag.

Wanneer je zichtbaar wilt worden als jouw doelgroep de zoekmachine raadpleegt, is het van belang dat jouw website geoptimaliseerd wordt voor de zoekmachine. Gebruikmaken van Google Adwords kan ook, zodat je op de meest belangrijke zoekwoorden wordt gevonden. We hebben het hier dan gelijk weer over het luisteren naar jouw doelgroep, want hoe komen we er nou daadwerkelijk achter of jouw doelgroep zich wel oriënteert via de zoekmachine?

Wanneer we het hebben over het  luisteren naar jouw doelgroep, dan zijn er verschillende methodes om te horen waar jouw doelgroep naar op zoek is. Denk hierbij aan:

  • Zoekwoordplanner van Google –  Deze tool wordt vaak gebruikt door mensen die via Google adverteren (Adwords). Met deze tool kun je analyseren van welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikmaakt als zij zich aan het oriënteren zijn.
  • Google Trends – Nog bij weinig mensen bekend, maar via Google Trends kun je zien welke zoekwoorden veel gebruikt worden en tevens kun je zien welke zoekwoorden steeds meer gebruikt gaan worden. Een soort van toekomst voorspellen op het gebied van zoekwoorden. Erg interessant en ook erg belangrijk!

Er zijn nog andere manieren om erachter te komen waar jouw doelgroep op zoekt, voor meer handige internetmarketingtools klik hier.

Social-mediakanalen

Het woord social-mediakanalen is een erg breed begrip maar een ZMOT kan natuurlijk ook beginnen via deze kanalen. Je zult vast en zeker wel eens iemand zijn tegengekomen die via Twitter of Facebook vroeg welke mobiel ze het beste kunnen aanschaffen, in welk hotel ze het beste kunnen verblijven of een andere directe vraag. Zo’n directe vraag kan zich voordoen in de oriëntatiefase via de social-mediakanalen. Wanneer we kijken naar verschillende social-mediakanalen zien we dat deze veranderen in realtime zoekmachines.

Facebook Graph Search

Wanneer we het hebben over realtime zoekmachines dan is Facebook Graph Search een erg goed voorbeeld. Door middel van verschillende zoekfuncties kun je doelgericht zoeken naar informatie op basis van de vele data die Facebook tot zijn beschikking heeft. Facebook Graph Search zal nog niet veel gebruikt worden in Nederland, maar als bedrijf moet je er echt gebruik van gaan maken. Als je nog niet bekend bent met Facebook Graph Search, dan raad ik je aan om onderstaande korte video te bekijken.

Twitter

Gesproken over real-time dan mag Twitter uiteraard niet ontbreken. Ik ben van mening dat Twitter hét kanaal is voor realtime informatie maar tevens ook een plek waar veel mensen vragen stellen waar jij als bedrijf op in kunt spelen als jij een antwoord hebt op de vraag. Enkele weken geleden tijdens Social Media Club Hengelo ging het thema over Twitter Marketing en vertelde Danny Steigerwald over Twitter Marketing – Luisteren is het nieuwe roepen.

Jouw doelgroep gebruikt kanalen zoals Facebook of Twitter, maar uiteraard ook andere social-mediaplatformen, als oriëntatiekanaal. Van belang is om voor jezelf goed inzichtelijk te maken of social media interessant voor jouw bedrijf zijn om in te zetten tijdens de oriëntatiefase.

Verschillende bronnen

Nu wisselen we veel informatie uit via social media. Vele jaren geleden deden we dat via forums, maar forums worden in deze tijd nog steeds veel gebruikt en zijn eigenlijk websites waarop mensen in discussie gaan met elkaar of vragen stellen. Denk maar aan een forum zoals: Studentenforum of Viva forum. Als sportfanaat ben ik zelf lid van een sportforum waar mensen bij elkaar komen om informatie te delen maar ook informatie binnen te halen. Als ik dan naar mijzelf kijk, dan maak ik vaak van dit forum gebruik om de mensen te vragen naar hun mening maar ook als ik zoekende ben naar nieuwe oefeningen of eventuele voedingssupplementen. Een forum kan daarom ook een ZMOT zijn en daarom voor bedrijven interessant om in de gaten te houden. Ook hier hebben we het dan over luisteren. Maar hoe wil je luisteren als er duizenden verschillende forums zijn?

Google Alerts

Als je eenvoudig alle forums in de gaten wilt houden, maak dan gebruik van Google Alerts. Via Google Alerts kun je eenvoudig aangeven welke zoekwoorden jij in de gaten wilt houden en via welke bronnen. Wanneer je Google Alerts hebt ingericht, laat Google je weten wanneer iemand het zoekwoord gebruikt dat jij hebt opgegeven. Zelf heb ik bijvoorbeeld een alert opgesteld voor “wouter kleinsman”. Wanneer iemand mijn naam gebruikt, krijg ik direct een melding via e-mail van Google Alerts met daarbij een verwijzing naar het desbetreffende bericht. Kortom: met Google Alerts kun je realtime luisteren naar jouw doelgroep via verschillende bronnen.

Vele kanalen met maar één missie

Zoals het gezegde gaat: Vele wegen leiden naar Rome en ik zou zeggen: Vele kanalen leiden naar een antwoord op de vraag van jouw doelgroep. En dat is nu eigenlijk de clou van de hele oriëntatiefase. Alleen aanwezig zijn via de kanalen waar jouw doelgroep zich oriënteert is niet voldoende. Je moet meerwaarde bieden. Je moet weten: tegen welk probleem loopt mijn doelgroep aan? Welke kanalen gebruikt hij als ZMOT en hoe kan ik er actief voor zorgen dat wanneer ze bij mij uitkomen ik dan een antwoord geef op hun vraag? Wanneer je hiervoor kunt zorgen dan heb je de doelgroep in fase 2, de oriëntatie, zitten en vervolgens gaat jouw klant verder naar fase 3, de Evaluatie.

Benieuwd hoe de evaluatiefase er uitziet? Deze ga ik de volgende keer behandelen. Ik wens je veel succes met het opzetten van fase 2 en eventueel fase 1 als je deze nog niet had opgezet.

wouter-uitgesneden

Benieuwd naar jouw mening over fase 2!

Ik ben erg benieuwd of het voor jou duidelijk is hoe jij als bedrijf fase 2 kunt inzetten voor jouw oriënterende doelgroep. Laat je reactie hieronder achter.