Ben jij op zoek naar dé online-marketingstrategie die jouw bedrijf succesvol maakt? Een online-marketingstrategie die je eenvoudig kunt downloaden via het internet en waarin je enkel jouw bedrijfsnaam hoeft aan te passen? Dan kan ik je nu al zeggen dat dit niet gaat werken! Wanneer je daadwerkelijk succes wilt boeken met online-marketing moet je helemaal vanaf de basis beginnen en weten welke kanalen jij moet inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Dus niet roepen en hopen dat iemand je hoort, maar eerst luisteren.

In het eerste artikel over de online-marketingstrategie sprak ik over de eerste fase: Aandacht, in het tweede artikel over fase 2: Oriëntatie. Vandaag ga ik het hebben over de derde stap van de strategie namelijk de Evaluatie.

Evaluatiefase

Wanneer we kijken naar de verschillende fases in de online-marketingstrategie, dan is Evaluatie de derde fase van de strategie. Wanneer we kijken hoe door de jaren heen de evaluatiefase is veranderd, dan komen we erachter dat juist dankzij de digitale tijd het voor jouw doelgroep steeds eenvoudiger wordt om te evalueren of ze daadwerkelijk wel zaken met jou willen gaan doen. Maar voor jou wordt het steeds lastiger want één van de belangrijkste pijlers in de evaluatiefase is het winnen van het vertrouwen van jouw doelgroep en daarbij hoort ook het onderscheidende gedrag en meerwaarde bieden aan jouw doelgroep.

Om voor jou vandaag inzichtelijk te maken waar je aan moet denken tijdens de evaluatiefase, heb ik hieronder enkele belangrijke voorbeelden / kanalen uitgelicht.

Het winnen van vertrouwen

In de afgelopen jaren is het hebben van vertrouwen in bedrijven een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Wanneer jouw doelgroep jou net is tegen gekomen via het web, is er nog geen vertrouwen. Aan jou de taak om te kijken waar de drempels liggen en hoe jij ervoor kunt zorgen dat jij het vertrouwen gaat winnen van jouw doelgroep, want zonder vertrouwen is de kans nihil dat de doelgroep zaken met jou gaan doen.

Uit het onderzoek van de Edelman Trust Barometer 2014 komt ook duidelijk naar voren dat wij eerder een expert geloven of een persoon die op ons lijkt. Wanneer ik aan een expert denk, dan denk ik aan een bedrijf dat zichzelf weet te onderscheiden maar ook meerwaarde weet te creëren en kennis overdraagt naar zijn doelgroep. En wanneer ik denk aan “mensen zoals jezelf”, dan denk ik al snel aan referenties van mensen die hun mening delen voor jouw bedrijf. Edelman-Trust-Barometer-2014-People-to-Trust

#1 Wordt een autoriteit / expert

De woorden autoriteit en expert ben je vast en zeker het afgelopen jaar wel tegengekomen. In ieder geval heb je er zojuist nog over gelezen in de tekst die hierboven staat. Het claimen van autoriteit of een expertstatus wordt in deze tijd steeds belangrijker. Door de jaarlijkse groei in bedrijven is er voor jouw doelgroep een reusachtig aanbod aan bedrijven waar hij zaken mee kan doen. Mijn vraag aan jou daarom dan ook: Waarom zou een bedrijf voor jou kiezen?

Mensen kiezen niet meer voor producten of diensten, mensen kiezen voor een bedrijf dat hun problemen oplost en waarin ze vertrouwen hebben. Dankzij het internet kunnen ze door middel van enkele dagen research er al snel achterkomen wie wel en wie niet de autoriteiten en experts zijn in deze wereld. Ben jij dat? Nee? Misschien wordt het dan toch eens tijd om je te gaan focussen op het positioneren als een autoriteit of expert. Maar hoe doe je dat?

Start met bloggen en informatie delen

Het hebben van een blog of aanwezig zijn via verschillende social-mediakanalen waar jouw doelgroep aanwezig is, is een eerste stap in de goede richting om te gaan werken aan jouw autoriteit en expertstatus. Door het delen van waardevolle informatie gaat jouw doelgroep jou zien als een bedrijf dat tevens informatie deelt die van meerwaarde voor ze is. Dus we gaan lekker bloggen en informatie delen? Nee, dat gaan we niet direct lekker doen. Bloggen gaat niet zomaar over bloggen en over informatie de wereld in blazen, bij jouw doelgroep gaat het niet over content maar het gaat over context.

social-business-communicatie-in-het-digitale-tijdperk-84-728

Je moet goed weten tegen welke problemen jouw doelgroep aanloopt en hiervoor oplossingen aanbieden door middel van content. Dan zul jij over een langere tijd zien dat steeds meer mensen jou als autoriteit of expert gaan zien omdat jij ze helpt hun problemen op te lossen.

Stel daarom voor jezelf eerst een duidelijke content-marketingmissie op die inzichtelijk maakt tegen welke problemen jouw doelgroep aanloopt en hoe je door middel van content deze problemen op gaat lossen. Door het opstellen van een content-marketingmissie kun je altijd ieder stukje content langs deze missie houden en kijken of het met elkaar in verbinding staat.

Content marketing missieBloggen, maar ook andere kanalen?

Uiteraard draait het winnen van autoriteit en expertstatus niet enkel om het aanleveren van waardevolle informatie via een blog. Van belang is dat je goed gaat kijken via welke kanalen jouw doelgroep zoekt naar informatie die ze helpt bij het oplossen van hun problemen.

Het kan dus bijvoorbeeld ook een social-mediakanaal zijn zoals Pinterest. Een bedrijf genaamd Wayfair.com weet goed gebruik te maken van dit kanaal door verschillende inspiratieboards aan te maken. Vanuit hun analyses zijn ze erachter gekomen dat vele mensen van hun doelgroep Pinterest gebruiken om inspiratie op te doen.

Pinterest succes case van Wayfair

Je vraagt je nu misschien af ‘waarom heeft hij het godsnaam over Pinterest?’ Puur omdat dit kanaal nog als één van de social-mediakanalen wordt gezien met weinig gebruikers maar daar draait het niet om. Het draait erom of jouw doelgroep daar actief is.

Het gaat dus over content en meerwaarde

Om dit onderdeel kort samen te vatten is het claimen van jouw expertstatus of autoriteit één van de belangrijke pijlers in de evaluatiefase. Ga daarom ook goed nadenken hoe jij meerwaarde kunt bieden aan jouw doelgroep en van welke kanalen jij gebruik gaat maken. Denk hierbij aan:

  • Blog
  • Social-mediakanalen
  • E-mailmarketing
  • Applicatie

Wanneer je meer te weten wilt komen over het creëren van content dan adviseer ik jou onderstaande artikelen aan:

#2 Win hun vertrouwen met referenties

Met enkel autoriteit en een expertstatus kom je er helaas niet. Wanneer we namelijk kijken naar de evaluatiefase zien we dat steeds meer mensen eerst naar referenties zoeken voordat ze hun aanschaf doen. De cijfers uit een onderzoek van Opencompanies liegen er niet om.

Case-voor-referenties

Persoonlijk ben ik van mening dat ieder bedrijf in deze tijd een referentiestrategie moet hebben. Je moet je echt bezig gaan houden met het verzamelen van referenties, want zoals je ziet worden referenties steeds belangrijker. Wanneer we dan kijken naar het verzamelen van referenties, dan kun je dit op verschillende manieren doen.

Referenties via klantenbeoordelingswebsite

Wanneer je mij de vraag stelt of je referenties het beste kunt ontvangen via jouw eigen website of via een externe klantenbeoordelingswebsite, dan adviseer ik je al direct om te kiezen voor een externe website. Het verzamelen van referenties via een klantenbeoordelingswebsite heeft zo zijn voordelen:

  • Worden eerder in vertrouwen genomen door jouw doelgroep
  • Slimme technieken waarbij nieuwe klanten automatisch een e-mail ontvangen voor het achterlaten van een referentie
  • Integratie met Google Adwords

De integratie met Google Adwords vind ik zelf persoonlijk een echt pluspunt. Verschillende beoordelingswebsite zoals: Kiyoh, Trustpilot, Opencompanies bieden de mogelijkheid om jouw referenties te vertonen in jouw Adwordscampagnes als je hier gebruik van maakt. Zoals je kunt zien in onderstaande afbeelding vallen deze advertenties eerder op dan een Adwordscampagne zonder sterren.

Google Adwords referentie sterren

Referenties via Facebook

Wanneer je van mening bent dat jouw doelgroep zich bevindt op Facebook en hier veel gebruik van maakt, dan adviseer ik je om ook een referentiestrategie op te stellen voor Facebook. Gekeken naar enkele klanten van mij zien wij dat veel mensen op basis van onze Facebookreferenties eerder zaken met ons gaan doen.

Facebook referenties

Hoe kom ik aan deze referenties?

Omdat het verzamelen van referenties belangrijk is, betekent het helaas niet dat het eenvoudig is om aan deze waardevolle referenties te komen. Bedenk daarom een strategie voor het verzamelen van deze referenties. Door te vragen aan jouw doelgroep kom je er al snel achter of mensen wel of niet een referentie willen achterlaten. Wanneer het jou opvalt dat veel mensen geen referentie willen achterlaten, moet je misschien overwegen om mensen een beloning te geven wanneer zij een referentie achterlaten.

Hieronder wil ik het onderdeel over referenties afronden met nog enkele belangrijke redenen waarom het hebben van referenties van belang is en tevens enkele tips hoe je eenvoudiger aan deze waardevolle referenties kunt komen.

referenties-verzamelen-en-case-studie

#4 Zorg voor een goede klantenservice

In het vorige artikel liet ik je al weten dat mensen de customer journey voor 80% doorlopen door middel van zelforiëntatie. Die andere 20% die zit hem in de evaluatiefase maar tevens ook de aankoopfase. Wanneer mensen in de evaluatiefase zitten en ze lopen tegen bepaalde vraagstukken aan, dan wordt het internet steeds vaker ingezet om aan de antwoorden op hun vragen te komen.

Houd het internet in de gaten

Wanneer je van mening bent dat jouw doelgroep altijd de vragen netjes aanlevert via jouw contactformulier op de website of via een privébericht via Twitter of Facebook, dan heb je het fout. Jouw doelgroep heeft immers zelf vaak al een groot netwerk dat hij om hulp kan vragen. Zorg er daarom voor dat je het internet in de gaten houdt op de woorden die voor jou van belang zijn en sta jouw doelgroep bij in deze evaluatiefase.

Monitoren via Twitter

#5 Vergelijken van producten met jouw concurrenten

Wanneer jouw doelgroep in de evaluatiefase zit, is er bij deze doelgroep al een behoefte en dat betekent dat er niet veel hoeft te gebeuren of deze behoefte wordt omgezet in een aankoop. Autoriteit, expertstatus en positieve referenties zijn grote stappen in de juiste richting. Maar helaas hebben wij vaak te maken met een doelgroep die ook nog eens zoekt naar het product of dienst voor de laagste prijs. En dankzij het internet zijn er vele verschillende websites waar wij prijzen kunnen vergelijken en hier maken wij dan uiteraard ook slim gebruik van. Denk maar eens aan een website zoals Beslist.nl die steeds vaker wordt gebruikt om prijzen met elkaar te vergelijken.

Hoe ga ik hiermee om?

Ten eerste door open en transparant te zijn. Afgelopen week was ik zo blij als een puppy toen ik hoorde dat de Jumbo in Hengelo komt. Wauw! Altijd de laagste prijs garantie! Nou, binnen 10 seconden werd die vreugde al getemperd omdat ik op mijn vingers werd getikt dat deze “lage prijs garantie” maar geld voor een beperkt aantal winkels. Eerlijk gezegd voelde ik mijzelf al direct flink genaaid.

Persoonlijk ben ik van mening dat je een grote fout maakt wanneer je niet transparant bent tegenover je doelgroep. Als jij loopt te schreeuwen dat je altijd de goedkoopste bent, dan moet je ook altijd de goedkoopste zijn.

Maar eerlijk gezegd ben ik van mening dat het bij grote aankopen helemaal niet meer om de prijs gaat. Het gaat om de kwaliteit, de meerwaarde en het vertrouwen dat jij in een bedrijf hebt. Zelf koop ik veel producten bij Coolblue waarbij ik direct al weet dat ik gemiddeld zo’n € 30,- duurder uit ben. Maar dat maakt mij niks uit want ik weet dat ze een excellente klantenservice hebben waar ik graag die extra € 30 ,- voor wil betalen.

Conclusie producten vergelijken

Houd er te allen tijde rekening mee dat jouw doelgroep producten gaat vergelijken, maar krijg er alsjeblieft geen slapeloze nachten van. Probeer voor jezelf duidelijk te maken waarom jij het die extra tien -of hondertallen euro’s waard bent dat mensen met jou zaken willen gaan doen. Maar maak dit niet alleen voor jezelf duidelijk maar ook naar jouw doelgroep. Mensen vinden prijzen dan vaak wel belangrijk maar zelf denk ik: hoe hoger de prijs hoe belangrijker de vertrouwensrol.

Waar draait het dus allemaal om?

Wanneer we kijken naar de evaluatiefase dan moet je voor jezelf gaan bedenken wat voor drempels er voor jouw doelgroep op de weg kunnen liggen voordat ze zaken met je willen gaan doen. Pak daarom een vel A4-papier of post-its en begin te brainstormen of interview bestaande klanten over de drempels die zij tegenkwamen voordat zij zaken met jou gingen doen.

Probeer de weg (de customer journey) zo glad mogelijk te strijken. Dus maak in plaats van een klinkerstraatje een mooie geasfalteerde weg waarbij alle kanalen zijn geoptimaliseerd voor de evaluatiefase. Wanneer jouw doelgroep de evaluatiefase goed doorloopt dan is het tijd voor de Actiefase die ik behandel in het volgende artikel.

wouter-uitgesneden

Klaar voor aan de slag te gaan met fase 3 van de online-marketingstrategie?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het opzetten van fase 3 van de online-marketingstrategie. Laat je reactie hieronder achter.