Maak jij al gebruik van Facebook retargeting en Google retargeting? Met retargeting /remarketing kun je een websitebezoeker die jouw website heeft verlaten, weer terughalen met doelgerichte advertentiebanners. Remarketing is één van de belangrijkste opties als het gaat om het genereren van meer conversies, maar wordt door velen nog op de verkeerde manier ingezet. Wil jij ook strategisch aan de slag gaan met retargeting zodat je daadwerkelijk ook effectief Facebook retargeting en Google retargeting kunt inzetten? Neem dan dit artikel door en weet vanaf vandaag hoe je strategisch aan de slag gaat met remarketing.

Retargeting: wat was het ook alweer?

Ben je even vergeten wat retargeting / remarketing ook alweer is? Remarketing is een eenvoudige techniek waarbij je nieuwe doelgroepen gaat aanmaken op basis van welke pagina zij bezocht hebben. Stel dat je een online-marketingbureau hebt zoals ik, dan kan ik instellen dat ik alle mensen die op mijn keynotespreker-pagina zijn geweest opnieuw via het Google Display Netwerk en Facebook benader met een doelgerichte advertentie. Deze advertentie kan dan iets hebben zoals: zoekt u ook een keynotespreker?

Retargeting is voor iedereen van belang, want bezoekers kopen niet direct. Gemiddeld gaan er 7 websitebezoeken aan een aankoop vooraf. Bij veel van mijn klanten heb ik vaak te maken met een customer journey van tussen de 60 à 90 dagen. Daarom is het belangrijk om retargeting in te zetten om bezoekers weer terug te krijgen op de website.

[easy-tweet tweet=”Een websitebezoeker heeft gemiddeld 7 websitebezoeken nodig voor het doen van zijn aankoop” user=”wouterkleinsman”]

Wat doen de meeste ondernemers / marketeers fout?

Wanneer we kijken naar de instellingen van retargeting, dan zien we al snel dat wanneer je een bepaalde pagina bezocht hebt, je voor “de rest van je leven” wordt achtervolgd met banners die allemaal hetzelfde zijn. Uiteraard zet ik het tussen aanhalingstekens want er is een maximum voor het aantal dagen dat je een websitebezoeker kunt benaderen met banners. Daarbij is het vaak nog eens zo dat wanneer je op de banner klikt, je naar een algemene pagina wordt gestuurd. Deze pagina is vaak niet geoptimaliseerd voor conversie en hierdoor weet een bezoeker vaak niet goed wat hij op deze pagina moet doen. Wanneer je goed gebruik wilt maken van remarketing, moet je ook een plan hebben. Denk hierbij aan punten als:

  • Hoe sluit de banner visueel aan op de behoefte van de bezoeker?
  • Naar welke pagina moet de websitebezoeker?
  • Hoe lang moeten wij retargeting toepassen? 7, 14, 30 of misschien wel meer dagen?
  • Wanneer de websitebezoeker zijn aankoop heeft gedaan, hoe zorgen wij er dan voor dat hij geen advertentie meer ziet?

Om een antwoord op bovenstaande vragen te geven, is het van belang om goed te schakelen met jouw online marketeer én de designer. De online marketeer heeft toegang tot de statistieken van de customer journey van jouw klant (Meer hierover lees je in dit artikel) en de designer heeft ervaring met hoe een banner eruit moet zien. Voer deze handelingen zelf niet uit wanneer je niet into de statistieken bent of het grafisch vormgeven niet onder de knie hebt. Je wilt immers niet dat retargeting schade doet aan jouw bedrijf.

Klaar voor retargeting? Zet funnels op

Wanneer je alle belangrijke gegevens binnen hebt, zoals besproken in de vorige stap, kun je aan de slag met het opzetten van retargeting. Hierbij is het van belang dat je de retargetingcampagne op basis van een funnel gaat opzetten. Een funnel is simpel weg gezien een trechter waar jij jouw doelgroep doorheen wilt halen. Vele bedrijven maken nog geen gebruik van funnels waardoor conversies uitblijven, lager zijn of waarbij er geen rekening wordt gehouden met upsell. Het is dan ook belangrijk om onderstaande tips op te volgen, zodat je een slimme strategische funnel opzet waardoor de kans op conversie toeneemt.

#1 Maak verschillende tijdsduurlijsten

Voordat mensen jouw remarketingbanners zien, moet je eerst remarketinglijsten opzetten. Mijn advies hierbij is om remarketinglijsten voor verschillende tijdsduren op te zetten. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende lijsten opzetten voor 30, 60 en 90 dagen. Ik kies zelf altijd voor verschillende tijdsduur zodat ik goed in de gaten kan houden welke tijdsduur zorgt voor de meeste conversies. Stel dat je de 3 lijsten hebt opgezet en enkel conversies vallen in 60 – 90 dagen, dan is het goed om te kijken waarom conversies niet eerder komen en tevens om op basis daarvan te beslissen of het slim is om pas remarketing toe te passen na 60 dagen.

Dit artikel vind je interessant:

Google Remarketing inzetten als een Pro

#2 Richt je op demografische gegevens

Wanneer je te maken hebt met verschillende doelgroepen, is het een goed idee om verschillende lijsten te maken op basis van demografische gegevens. Zowel bij Google retargeting als Facebook retargeting kun je lijsten bouwen op basis van demografische gegevens. Hierbij is het dan goed om sowieso mannen en vrouwen te splitsen en eventueel ook op basis van leeftijd. Mannen spreek je vaak anders aan dan vrouwen en leeftijd speelt ook een grote rol als we het hebben over behoeftes. Door hier te gaan splitsen, zorg je ervoor dat je remarketingbanner altijd doelgroepgericht is.

#3 Ieder product / dienst zijn eigen doelgroep

Je wilt mensen bereiken op basis van hun behoefte en daarom is het van belang dat je voor ieder product of dienst een eigen doelgroep opzet. Hierdoor kun je heel gericht juiste producten of diensten onder de aandacht brengen van de doelgroep. Het klinkt misschien logisch, maar er zijn nog steeds veel bedrijven die algemene remarketingbanners opzetten waarbij het nooit direct duidelijk is wat ze nou precies onder de aandacht willen brengen. Wanneer ik zoek naar vast-mobielintegratie, dan spreekt retargeting met een banner waarmee je vast-mobielintegratie onder de aandacht brengt mij het meest aan.

#4 Zet verschillende funnels op

Wanneer je bovenstaande stappen definieert, is het slim om te kijken hoe je retargeting op basis van funnels kunt opzetten. Stel dat iemand op jouw website is geweest en Product A heeft bekeken, wanneer je hem dan weer terug wilt halen kan het een slimme zet zijn om de betreffende bezoeker naar een unieke landingspagina te sturen die opgezet is voor Product A. Deze landingspagina heeft zijn eigen unieke URL en is compleet gefocust op Product A. Als de bezoeker naar deze unieke landingspagina gaat en weer verlaat, benader hem dan opnieuw met een remarketingbanner die is afgestemd op de unieke landingspagina. De bezoeker krijgt hierdoor niet dezelfde banner te zien die hij de eerste keer zag, maar hij zal nu een nieuwe banner zien naar aanleiding van de bezochte unieke landingspagina van Product A. Door het opzetten van een slimme funnel kun je mensen dus op basis van jouw banners sturen en ervoor zorgen dat ze uiteindelijk jouw product kopen. Een bezoeker continu benaderen met dezelfde banner en landingspagina zal uiteindelijk niet zorgen voor een conversie wanneer hij er al enkele keren op gedrukt heeft.

Zet voor jezelf een looppad / funnelpad op

Het opzetten van een looppad / funnelpad is niet lastig, maar het kan wel even tijd kosten voordat je hem in elkaar hebt gezet. Uiteraard gaat deze tijdinvestering jou meer opleveren. Benieuwd hoe zo’n funnel er nu daadwerkelijk uitziet? Hieronder een voorbeeld:

  1. Bezoeker heeft Dienst A bezocht en verlaat de pagina.
  2. Bezoeker wordt met remarketingbanner A teruggehaald naar dezelfde pagina.
  3. Bezoeker bezoekt de pagina, maar verlaat daarna de pagina weer zonder het doen van zijn aankoop.
  4. Bezoeker wordt met remarketingbanner B teruggehaald naar een unieke pagina.
  5. Bezoeker bezoekt de unieke pagina, waar hij nu verschillende casussen kan lezen over de dienst en hoe andere klanten zijn geholpen. Toch verlaat hij weer de website.
  6. Bezoeker wordt met remarketingbanner C teruggehaald naar een nieuwe unieke pagina.
  7. Bezoeker bezoekt de nieuwe unieke pagina, waarop een gratis consultancy-sessie wordt aangeboden voor Dienst A.
  8. Bezoeker schrijft zich in en de retargetingcampagne eindigt hier.

De kracht van een remarketingfunnel

Zoals je hierboven ziet, is er een funnel opgezet die rekening houdt met het feit dat de bezoeker na meerdere bezoeken nog niet klaar is voor het doen van zijn aankoop. De kracht van deze funnel is dat de retargetingcampagne wordt bijgestuurd op basis van behoefte. Een bezoeker die namelijk na het klikken op remarketingbanner A nog niet klaar is voor zijn aankoop, zal dit hoogstwaarschijnlijk de volgende keer ook niet zijn wanneer hij weer dezelfde banner ziet met daarbij dezelfde landingspagina. Daarom is het van belang om de bezoeker te benaderen met een nieuwe banner en tevens een nieuwe landingspagina. Door het opzetten van de verschillende banners en landingspagina’s zet je een funnel op waarmee je de bezoeker wilt overtuigen om zaken met jou te gaan doen. Wanneer de bezoeker uiteindelijk na het klikken op remarketingbanner C nog steeds niet klaar is voor zijn aankoop, dan geeft dit gewoon duidelijk aan dat de bezoeker geen interesse heeft. Het is dan beter om hem niet meer te benaderen met een nieuwe banner of om hem bijvoorbeeld op een nieuwe lijst te zetten en pas weer te benaderen na 90 dagen.

[easy-tweet tweet=”Met remarketingfunnels haal je het maximale uit remarketing en je vergroot de kans op conversie.” user=”wouterkleinsman”]

Remarketingfunnel voor upsell

Jazeker, misschien bedacht je het zelf al, maar door gebruik te maken van remarketingfunnels, kun je ook upsellcampagnes integreren. Een leuk voorbeeld is een festival waarvoor ik vorig jaar een kaartje kocht. Toen ik mijn kaartje had gekocht via hun website, zag ik een remarketingbanner met de vraag of ik ook muntjes wilde kopen of een overnachting boeken. Een slimme upsellcampagne die behoeftegericht is opgesteld. Je kunt dit eenvoudig doen door in de remarketingcampagne aan te geven dat wanneer een bezoeker zijn aankoop heeft afgerond, hij daarna op een nieuwe remarketinglijst wordt gezet waardoor mensen een nieuwe remarketingbanner te zien krijgen met weer een eigen unieke landingspagina.

En nu aan de slag!

Ik hoop dat ik je op basis van dit artikel inspireer om aan de slag te gaan met het opzetten van remarketingfunnels. Zoals je al las, zorgen funnels er echt voor dat je het uiterste uit websitebezoeken haalt. Remarketing via Google en Facebook is niet duur en ik adviseer je daarom om daadwerkelijk een remarketingcampagne op te zetten. Als je niet direct aan de slag wilt gaan met remarketing, is het al wel goed dat je het integreert in jouw website, zodat je alvast jouw remarketinglijsten kunt opbouwen. Dit is geheel gratis en wanneer je daadwerkelijk aan de slag wilt gaan met remarketing, staat je lijst al klaar. Wil je wel vandaag al van start gaan? Ik heb een gratis werkboek voor jou gemaakt, dat je hieronder kunt downloaden. In dit werkboek staan alle stappen die je moet ondernemen om jouw eigen remarketingfunnel op te zetten. Succes!

Werkboek Facebook & Google retargeting ads met funnels

Download het gratis werkboek dat bij dit artikel hoort

Oeps! We konden je formulier niet vinden.