Internet wordt nog altijd overspoeld met funnels, clickfunnels en leadpages.

Ze wekken bij mij vaak braakneigingen op en dat is niet echt goed voor je motivatie als je zelf misschien aan de slag wilt gaan met funnels.

Om je ervan te overtuigen dat funnels nog wel werken, schreef ik dit artikel. Let daarbij vooral op de essentie.

Funnels? Echt Wouter…?!

Funnels, clickfunnels, leadpages of hoe je ze ook wilt noemen, het zijn landingspagina’s die als doel hebben leads te genereren, denk aan e-mailadressen of eventueel zelfs harde sales.

Ze bestaan al heel wat jaren. Zo’n 9 jaar geleden bestelde ik zelfs een cd-rom waarop een “zogenaamde miljonair” mij uitlegde hoe ik zo’n funnel moest opzetten. Gek genoeg is het nu nog meer booming dan ooit.

Overal zie je “zogenaamde marketing-experts” verschijnen die allemaal hetzelfde marketingtrucje verkopen.

De hele term “funnel” vind ik dan ook “kapotgemaakt”, maar het is nog altijd een ontzettend sterke manier van marketing.

In dit artikel laat ik zien hoe funnels echt van meerwaarde kunnen zijn voor jouw doelgroep. En hoe funnels niet enkel op korte termijn interessant zijn, maar juist ook op langere termijn.

Benieuwd hoe? Hier komen 6 tips die allemaal samenkomen in 1 essentie.

#1 Jouw doelgroep is niet dom

Wanneer je deze maand Facebook of Instagram hebt geopend, dan ben ik ervan overtuigd dat je minstens 1 marketingfunnel bent tegengekomen. Waarschijnlijk was het zelfs een hele slecht! Zo eentje met beloftes waarbij je van een afstandje al de tranen van in je ogen krijgt.

De: “Hoe ik in 7 dagen € 100.000 verdiende en jij dat ook kan”

De: “Hoe je in 14 dagen van een depressie naar ultiem levensgenieten gaat”

Het zijn allemaal loze beloftes, die dus niet waargemaakt kunnen worden. Toch is dit het gemiddelde niveau van advertenties en funnels die worden opgezet. De focus ligt op in korte tijd zoveel mogelijk cashen met slechte producten die niet werken.

Bizar als je er bij nadenkt toch? Marketingtrucjes noem ik ze ook wel, waarbij er geen rekening wordt gehouden met de doelgroep. Denken dat de doelgroep na 10 keer het hoofd stoten dat ook nog wel een elfde keer zal doen.

Iedereen gebruikt hetzelfde trucje met dezelfde opbouw qua teksten. Dat dit enkele jaren geleden nog werkte is logisch: onze hersens vinden nieuwe dingen immers interessant.

Veel mensen hebben echter een nare smaak gekregen van funnels gebaseerd op marketingtrucjes. Onze hersens herkennen de trucjes op afstand en weten meteen: “Niet interessant, het is weer zo’n bullsh*tguru”.

De hele crux én oplossing van dit probleem: weet dat je doelgroep niet dom is. Zorg ervoor dat jouw afbeelding, video en tekst gericht zijn op het helpen van jouw doelgroep met beloftes die je echt nakomt. Zo werk je immers aan het opbouwen van vertrouwen.

Onzin verkopen is immers niet alleen erg dom, het is ook nog eens erg pijnlijk op de lange termijn. Misschien verkoop je dan in eerste instantie wel jouw product, maar wanneer het een waardeloos product is voelen mensen zich opgelicht, vertrouwen ze je niet meer en dat is op langere termijn erg pijnlijk voor je business.

#2 Clickbait

Clickbaits zijn titels waarbij je denkt “WOW”, erop klikt en dan teleurgesteld bent omdat het je totaal iets anders brengt. Marketing-apen denken dat clickbaits interessant zijn, want het zorgt ervoor dat mensen eerder klikken.

Gek genoeg denken ze er niet bij na dat wanneer je niet biedt wat je belooft, mensen je niet meer serieus nemen. Mensen haken af wat ook nog eens een negatief gevolg heeft voor je zoekmachinepositie.

Mijn advies is dus om clickbaits echt te voorkomen. Zorg voor eerlijke teksten en titels. Zo trek je immers de juiste doelgroep aan en ben je ze niet aan het belazeren.

Facebook is onlangs ook met een update gekomen om site-titels niet meer aan te kunnen passen. Er is helaas nog wel een work-around, enkel weet niet iedere marketing-aap dat.

Mijn advies dus: Stoppen met bullsh*tteksten en -titels en focus je op eerlijke teksten en beloftes.

#3 Bied iets waardevols

Weet je wat eigenlijk de bedoeling is van een funnel? Nou…? Het vertrouwen winnen van jouw doelgroep. Vertrouwen zorgt er immers voor dat mensen zaken met jou willen doen.

Hoe je dat doet? Door ze iets echt waardevols aan te bieden. Alweer een tijdje geleden heb ik een complete Facebookadvertentietraining gratis weggegeven. Ontzettend waardevol, al zeg ik het zelf.

Mijn doel: Laten zien dat adverteren niet moeilijk hoeft te zijn, het vertrouwen winnen van mijn doelgroep en ze een overzichtssessie aanbieden als ze het interessant vinden om verder met mij samen te werken.

Dat moet ook jouw doel zijn van de funnel: mensen iets echt waardevols aanbieden zodat ze je leren vertrouwen.

Zoals ik al zei: mensen zijn niet dom en zien van heel ver al wanneer je echt iets waardevols te bieden hebt.

#4 Een compleet product

Zoals ik al aangaf, bied mensen iets waardevols aan, geen halve producten waarmee je ze als het ware zonder kompas of navigatie in het bos dropt.

Begin dit jaar ging ik naar Tony Robbins – Unleash the Power Within. Was een supergaaf evenement, waar ik volgend jaar zo weer naartoe zou gaan. Echter was ik over 1 ding “not so amused”. Het was namelijk op de laatste dag van het evenement dat ik minstens 5 upsells om mijn oren kreeg.

Ik hoorde het levensverhaal van een man aan die diep in de put zat. Best wel een ontroerend verhaal moet ik zeggen, maar mijn buikgevoel zei: “WAIT FOR IT!”

En jazeker mijn buikgevoel had gelijk…, na ongeveer 30 minuten kwam er een upsell. De man ging immers van een verschrikkelijk leven naar een leven met een privéjet en een geweldig gezin.

WANT IT TO? SIGN UP HERE… Come on, zo ga je niet om met je deelnemers!

En ik hoop dat jij dat zelf ook niet doet.

Ik heb bewondering voor Tibor mijn businesscoach en spreker persoonlijk leiderschap die onlangs tijdens zijn “Buitengewoon Leiderschap” geen upsell heeft gedaan. Ik was er niet bij, maar ik hoorde dat het een ontzettend inspirerende dag was. Het resultaat mag voor zichzelf denk ik duidelijk zijn… Wanneer je mensen zoveel waarde brengt tijdens een dag, dan gaan ze vroeg of laat vanzelf met jou samenwerken.

Dus maak de keuze hier:

  • Halfproduct + upsell = mensen voelen zich flink belazerd…
  • Compleet product + geen upsell = mensen waarderen je, geloven je en willen meer.

Ik heb het wel geweten…

#5 Wees authentiek

Hoe ziet volgens jou een succesvol iemand eruit?

Clickfunnels, funnels .. succesvol ondernemer

Zo ongeveer?

Strak in pak, “dikke” privéjet, knappe vriendin en een chauffeur. Ik weet het niet, maar volgens mij kun je deze mensen niet serieus nemen. Toch moet ik toegeven dat er wel een aantal ontzettend succesvolle ondernemers zijn, die ook graag pronken met hun overbodige luxes.

Leuk als het echt waar is… Compleet idioot wanneer het niet zo is!

And there we go! Want zeg nou eerlijk: hoeveel marketing-apen zie je wel niet met hun laptopje aan het strand in de zon zitten? De titel erbij kun je volgens mij zelf wel bedenken… Wees gewoon eens authentiek.

Heb je gezien wat voor een ontzettend dikke vouw er in mijn doek zit tijdens mijn vlogs?

clickfunnels-en-funnel-bullshit

Bij mij gaat het om de meerwaarde die ik jou kan brengen en niet om de gelikte achtergrond. Ik wil dat je kennismaakt met mij en niet met één of ander bedacht succesvol persoon.

Ik heb ooit wel eens te veel inspirerende video’s gekeken, waardoor ik iedere vrijdag “It’s motivation friday” had op YouTube. Waren best wel gave video’s, maar mijn doelgroep snapte er niks meer van. Ik kwam over als een Amerikaanse motivator die steeds maar motiverende woorden stond te schreeuwen. Gesproken over authentiek zijn dus…

Enkel door jezelf te zijn, gaan mensen een verbinding met jou aan. Iemand anders zijn houd je niet vol. Daar schreef ik onlangs ook een artikel over: Het ultieme marketinggeheim voor 200% succesgroei

#6 Heb goede intenties

Beloofd is beloofd, aan het begin van dit artikel zei ik dat alle tips in één essentie samenkomen: het hebben van goede intenties.

Wanneer jij namelijk goede intenties hebt richting jouw doelgroep, dan:

  • zie je ze niet aan voor domme personen.
  • maak je geen gebruik van bullsh*tteksten en schadelijke clickbaits.
  • ben je ontzettend waardevol zodat je het vertrouwen wint.
  • bied je een compleet product, waarmee je jouw doelgroep écht kunt helpen.
  • ben je authentiek omdat je jouw doelgroep niet voor de gek wilt houden.

Zo ik moet zeggen, nu ik deze bullets heb opgesteld.., dat ik best wel onder de indruk ben van mijn eigen artikel. (egoboost) En gek genoeg is het ook nog eens geen rocket-sience. Je moet gewoon niet in de valkuil trappen van een marketing-aap.

Bouw een marketingfunnel op rond de genoemde punten en succes op korte én lange termijn is verzekerd.

Doe je dat niet? Dan weet je voor jezelf wel wat daar het resultaat van zal zijn.

Behaal resultaat

Het is geen loze belofte!

Het helpt je bouwen aan een stabiele business, waarin je werkt voor mensen die jou echt vertrouwen. Supergaaf, vind je ook niet? Wanneer je zoiets hebt van “Wouter, ik wil met je samenwerken”, dan wil ik je uitnodigen voor “De Online Marketing Club“.

Hoeft natuurlijk niet.

Je kunt ook eerst aan de slag met deze tips of verder kijken op mijn site wat ik nog meer voor jou kan betekenen.

Succes!

 

Fotokrediet – Shutterstock