Wanneer je gebruik maakt van Google Adwords-campagnes is het van belang dat je wekelijks tijd vrijmaakt voor het monitoren van jouw campagnes. Vaak zie ik dat bedrijven niet goed weten hoe ze hun Adwords-campagne moeten optimaliseren of naar welke statistieken zij moeten kijken. Loop jij ook tegen dit probleem aan en wil jij weten hoe je wekelijks in 30 minuten jouw Adwords-campagne kunt optimaliseren? Lees dan dit artikel waarin ik 4 stappen behandel voor het wekelijks optimaliseren van jouw Adwords-campagne.

Inleiding

Waar ik het in mijn vorige artikel over het opzetten van een succesvolle Adwords campagne had, wil ik het vandaag hebben over het optimaliseren van jouw Adwords-campagne. Zoals ik je al liet weten is het wekelijks monitoren van jouw Adwords-advertentie van belang om de prestaties van jouw advertenties te optimaliseren, maar ook voor het bewaken van jouw maandelijks budget. Wanneer je geen tijd vrijmaakt voor het wekelijks monitoren van jouw Adwords-campagnes, is de kans erg groot dat je:

  • op zoekwoorden wordt gevonden waarop je niet gevonden wilt worden
  • kwaliteitsscore omlaag gaat en dat je daardoor niet meer zichtbaar bent
  • te veel betaalt voor klikken die niet leiden tot conversie

Wil je succesvol Google Adwords inzetten? Lees dan verder

Don’t point that finger on conversion!

Zoals ik ook al liet weten in mijn vorige artikel, ligt de eerste twee maanden van jouw nieuwe Adwords-campagnes de focus niet op conversie. Waarom niet? De eerste twee maanden zijn van belang om data te verzamelen. Je kunt niet na 3 weken al advertenties gaan uitschakelen omdat ze niet zorgen voor conversie, hiervoor is het nog te kort dag. De eerste 3 maanden moet je je focussen op zowel het verzamelen van data, als aan de hand van deze data jouw Adwords-campagnes optimaliseren. Hieronder vertel ik jou op welke punten jij jouw Adwords-campagne moet optimaliseren.

#1 Optimaliseren van jouw zoekwoorden

Wanneer je de campagnes hebt aangemaakt via Adwords en de zoekwoorden hebt ingevuld, begint jouw Adwords-campagne zich te vertonen via de zoekmachine. Op dit moment zal jouw doelgroep gaan zoeken via de zoekmachine op verschillende zoekwoorden en is er de kans dat jouw Adwords-advertentie wordt geactiveerd bij verschillende combinaties van zoekwoorden.

Van belang hierbij is dat je wekelijks in de gaten houdt op wat voor zoekwoordcombinaties jouw advertentie wordt geactiveerd. Je kunt dit doen door naar het tabblad Zoekwoorden te gaan en vanuit daar te klikken op het tabblad Details > Zoektermen > Alle.selecteren zoektermen google adwords

Wanneer je bovenstaande handeling hebt verricht, krijg je een overzicht te zien van alle zoekwoorden waarop jouw Adwords-advertentie is geactiveerd. Van belang hierbij is dat je een selectie gaat maken voor zowel:

  • zoekwoorden die niet relevant zijn; deze voeg je toe als uitsluitingszoekwoord
  • zoekwoorden die wel relevant zijn; als je ziet dat dit zoekwoord meer dan 10 vertoningen heeft, voeg je deze toe als deze nog niet door jezelf zijn toegevoegd

 #2 Controleren van Doorklikratio (CTR)

Doorklikratio, ook wel CTR genoemd, is één van de belangrijkste statistieken die je in de gaten moet houden wanneer jouw Adwords-campagne aan het lopen is. Vergeten wat ook alweer de CTR-formule is? Hieronder het antwoord:

De CTR is het aantal klikken dat jouw advertentie ontvangt, gedeeld door het aantal keren dat jouw advertentie wordt weergegeven, uitgedrukt als percentage (klikken ÷ vertoningen = CTR).

Als je bijvoorbeeld 5 klikken en 1000 vertoningen hebt gehad, is jouw CTR 0,5%. De berekening is als volgt:

Defintie van CTR Google Adwords campagne

Maar waarom is de CTR nou daadwerkelijk zo belangrijk? Een lage CTR geeft aan dat mensen niet geïnteresseerd zijn in jouw advertentie. Onlangs had ik nog contact met Google en zij lieten weten dat een CTR van 1% positief is. Het dan ook van belang te weten wat de reden is als de CTR lager is dan 1%. Het hebben van een lage CTR kan verschillende redenen hebben.

  • Advertentie wordt geactiveerd door irrelevante zoekwoorden; zie in punt #1
  • Positie van de advertentie is laag; zie punt #4
  • De advertentie zelf is niet aantrekkelijk genoeg; zie uitleg hieronder

Niet aantrekkelijk genoeg

Wanneer jouw Adwords-advertentie getoond wordt, hoeft dit niet gelijk te betekenen dat mensen ook daadwerkelijk op jouw advertentie klikken. Van belang is dat je ervoor zorgt dat je advertentie tekstueel goed in elkaar steekt, waardoor hij de aandacht trekt van jouw doelgroep en zij op jouw advertentie klikken. Het verhoogt de kans op een hogere CTR.

adwords-advertentie-voorbeelden

In mijn artikel ‘Hoe wordt saaie Adwords-advertentie een eye catcher‘ leg ik je precies uit hoe je hiervoor zorgt.

#3 De kwaliteitsscore

Wanneer je Google Adwords succesvol wilt inzetten, is het wekelijks controleren van je kwaliteitsscore een echte pre. Vaak wordt de kwaliteitsscore vergeten, maar het is de meest belangrijke statistiek om in de gaten te houden en te optimaliseren. Vergeten wat de kwaliteitsscore is?

De kwaliteitsscore van 1 tot 10 die voor elk zoekwoord in jouw account wordt gerapporteerd, is een schatting van de kwaliteit van jouw advertenties en bestemmingspagina’s die door dat zoekwoord worden geactiveerd. Een hoge kwaliteitsscore betekent dat het systeem van Google ervan uitgaat dat jouw advertentie en bestemmingspagina relevant en nuttig zijn voor iemand die jouw advertentie bekijkt.

Van belang is dat je ervoor zorgt dat jouw kwaliteitsscore zo hoog mogelijk is. Je kunt door met je muis over het ballonnetje bij status te gaan, zien hoe je kunt zorgen voor het verbeteren van jouw kwaliteitsscore.

zoekwoord-kwaliteitsscore-google-adwords

Waarom is een hoge kwaliteitsscore van belang?

Advertenties van hogere kwaliteit leiden:

  • vaak tot lagere kosten per klik. Met andere woorden, je betaalt minder per klik wanneer de kwaliteit van jouw advertenties hoger is.
  • tot lagere geschatte biedingen voor de eerste pagina. Dit betekent dat je advertenties eerder op de eerste pagina met zoekresultaten kunnen worden weergegeven wanneer ze componenten van hoge kwaliteit hebben (verwachte CTR, advertentierelevantie en ervaring op de bestemmingspagina).
  • tot lagere geschatte biedingen voor bovenaan de pagina. Dit betekent dat jouw advertentie eerder bovenaan de pagina kan worden weergegeven wanneer jouw advertenties een hogere kwaliteit hebben.
  • tot hogere advertentieposities. Dit betekent dat jouw advertentie op een hogere positie op de pagina kan worden weergegeven.

Mijn advies: Controleer wekelijks de kwaliteitsscore en kijk op welke punten het nog mogelijk is om de kwaliteitsscore te verhogen.

#4 Positie van jouw advertentie

Het hebben van een goede Adwords-advertentiepositie is van belang voor het boeken van positieve resultaten. Persoonlijk ben ik van mening dat je het beste kunt focussen op de posities 1, 2 of 3. Gekeken naar de conversies van mijn klanten zie ik dat één van deze drie posities zorgt voor de meeste conversies maar ook voor de beste CTR. Dit komt ook wel omdat bezoekers steeds minder vaak aan het scrollen gaan en daardoor enkel de bovenaan staande advertenties en daar onder de eerste organische zoekresultaten zien. Van belang is het dan ook dat je ervoor zorgt dat jouw advertenties een goede positie hebben.

In punt #3 had ik het al over de kwaliteitsscore van jouw advertenties. De kwaliteitsscore heeft een grote impact op de positie van jouw advertentie maar daarnaast heeft de maximale kost per klik (max cpc) ook een invloed op de positie van jouw advertentie. Door de jaren heen zijn steeds meer bedrijven gebruik gaan maken van Google Adwords en hierdoor zijn de concurrentie en dus de CPC ook gestegen. Zoals ik je al liet weten is het van belang dat je de eerste 2 maanden focust op data verzamelen en dan niet te laag gaat zitten met je max CPC.

Mijn advies: Ga voor jezelf kijken met welke max CPC je de beste positie krijgt. Focus niet altijd op positie 1, want uit mijn ervaring is gebleken dat vaak positie 2 of 3 zorgen voor betere resultaten. Je kunt handmatig de max CPC aanpassen om te testen hoeveel je maximaal moet uitgeven voor een bepaalde positie of je kunt dit automatisch laten doen. Hieronder een voorbeeld hoe je het automatisch kunt instellen.

Automatiseren van je max cpc google adwords bieding

Wat heb je vandaag geleerd?

Vandaag heb ik jou geleerd hoe je aan de hand van bovenstaande punten wekelijks jouw Google Adwords-advertentie kunt optimaliseren. Wanneer je enkele weken onderweg bent en het optimaliseren van jouw Google Adwords-campagnes onder de knie hebt, kun je vanuit daar verder kijken waarop jij jouw campagne verder wilt bijsturen. Nog even de punten op een rijtje:

  1. Optimaliseren van jouw zoekwoorden; welke zoekwoorden zijn wel en niet relevant.
  2. Controleren en optimaliseren van jouw doorklikratio; Tip artikel: Adwords eye catcher.
  3. Verbeteren van de kwaliteitsscore; wat kan nog beter.
  4. Focussen op advertentiepositie 1, 2 of 3.

Klaar voor het optimaliseren van jouw Adwords-advertenties?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw Adwords-advertenties. Laat je reactie hieronder achter. 

Voor meer advies en hulp bij het opzetten van een goede Adwords-campagne klik hier >>