Ben je van plan om aan de slag te gaan met het inzetten van remarketing? Wil je niet, zoals jouw concurrent, mensen continu irriteren met banners waarin ze niet meer geïnteresseerd zijn? Wil je doelgericht aan de slag gaan en jouw online-marketingbudget zorgvuldig inzetten? Lees dan nu dit artikel over Google remarketing.

Inleiding Google remarketing

Wanneer we kijken naar de customer journey van jouw doelgroep, zien we al snel dat vrijwel niemand na zijn eerste bezoek aan jouw website een aankoop doet. Gemiddeld zal een bezoeker 7 keer jouw website bezoeken voordat hij zaken met je gaat doen. Belangrijk is daarom dat je goed gaat nadenken over hoe je er met jouw online-marketingstrategie voor kunt zorgen dat jij jouw doelgroep niet na hun eerste bezoek kwijtraakt. Wat dacht je van remarketing?

Door het inzetten van Google remarketing kun jij de bezoeker die jouw website verlaat zonder met jou zaken te doen, opnieuw benaderen door middel van banners die op verschillende websites vertoond worden. Door middel van deze banner wil je opnieuw de aandacht winnen van de bezoeker om hem weer terug te lokken naar de website. Van daaruit wil je uiteindelijk dat de bezoeker de aankoopfase afrondt.

Google remarketing heeft vele voordelen

“Poeh, moet ik nu echt marketingbudget vrij gaan maken voor Google remarketing?” Mijn advies is om dit wel te doen. Bij het inzetten van Google remarketing betaal je op basis van kosten per klik. Dit wil zeggen dat je enkel betaalt wanneer iemand op jouw banner klikt. Het voordeel is dat mensen die de banner zien, al eerder jouw website hebben bezocht. Je bereikt dus alleen mensen die interesse in jou hebben getoond. De bezoeker die op jouw banner klikt, zal op dat moment voor de tweede keer geïnteresseerd zijn. Daarbij is het ook nog eens zo dat je voor een klik rond de € 0,80 kunt betalen. Door het slim inzetten van Google remarketing kun je met deze minimale investering ruime inkomsten behalen.

Er worden veel fouten gemaakt

Hoewel Google remarketing dus veel voordelen heeft, wordt het door bedrijven nog vaak verkeerd ingezet. Bedrijven denken al snel dat het slim is om bezoekers continu te benaderen met banners want ‘zo werk je aan naamsbekendheid’. Als je het mij vraagt? Niet doen! Je moet niet vergeten dat mensen zich gaan irriteren aan jouw banners wanneer ze niet meer geïnteresseerd zijn. Deze vorm van irritatie blijft in hun hersens geprogrammeerd. De kans bestaat dat deze irritatie geassocieerd wordt met jouw bedrijf, waardoor deze bezoeker geen klant wordt. Weten wat de customer journey van jouw klant is, het aankoopproces kennen én de factoren die ik hierna in dit artikel beschrijf zijn cruciaal bij het succesvol inzetten van Google remarketing.

[image_with_animation image_url=”5592″ animation=”Fade In From Left” img_link_target=”_self”]

[testimonial_slider][testimonial title=”Testimonial” id=”1448612844-1-4″ name=”Wouter Kleinsman” quote=”Weten wat de customer journey van jouw klant is, het aankoopproces kennen en andere factoren zijn cruciaal bij het inzetten van Google remarketing.
“]

Click the edit button to add your testimonial.

[/testimonial][/testimonial_slider]

#1 Weten wat je doelstellingen zijn

Als online-marketingbureau is het mijn missie om jou te helpen bij het vinden van jouw doelgroep, deze te verstaan, aan te spreken en te beïnvloeden. Maar voordat ik dit kan gaan doen, moet ik eerst doelstellingen opzetten. Door het eerst bepalen van doelstellingen weet je waar je naartoe wilt gaan en daardoor kun je gerichter jouw Google remarketingactiviteiten opzetten. Door het weten van jouw doelstellingen kun je maandelijks beter analyseren of je op schema loopt en of jij jouw online-marketingbudget verstandig inzet en tevens of the R.O.I. (Return on investment) positief is of niet.

Wanneer je inzichtelijk hebt wat jouw doelstellingen zijn, kun je aan deze doelstellingen KPI’s koppelen (Key Performance Indicators). Hieronder enkele voorbeelden.

Traffic genereren

  • Aantal klikken naar de website
  • Click-through rate (weergave : aantal klikken)
  • Kosten per klik

Omzet genereren

  • Conversie per advertentie / campagne
  • Conversieratio ( klikken : conversies)
  • Kosten per advertentie / campagne

Belangrijk bij het bepalen van jouw doelstellingen en KPI’s is tevens wat je maximaal wilt uitgeven voor de kosten per doelstelling. Enkel door het inzichtelijk maken van jouw kosten per doelstelling, kom je erachter of je een positieve R.O.I. draait of niet. En op basis van deze statistieken kun je na een aantal weken keuzes maken of je campagne wel of niet moet laten draaien.

#2 Doelen verwerken in Google Analytics

Wanneer jij jouw doelstellingen meetbaar wilt maken zoals besproken in stap 1, is het van belang dat jij doelen gaat bepalen in Google Analytics. In één van mijn vorige artikelen vertelde ik al over het meetbaar maken van jouw online-marketingcampagnesWanneer je van mening bent dat je jouw doelen niet hoeft te definiëren, wil ik benadrukken dat je dan beter geen gebruik kunt maken van Google remarketing. Verwerk eerst jouw doelen in Google Analytics en start daarna pas met het inzetten van adverteren. Op basis van de doelen die je verwerkt in Google Analytics krijg je duidelijk inzichtelijk hoe jouw Google remarketingadvertenties presteren.

Bizar verhaal adverteren

Onlangs zat ik aan tafel bij een nieuwe grote klant die mij liet weten hoe een ander online-marketingbureau voor hem Google Adwords en Google remarketing inzette zonder het instellen van doelen. Het meest bizarre moet nog komen: deze klant heeft een groothandel waarbij zijn gehele verkoop loopt via zijn webshop. De eerste vraag die direct in mij opkwam was: hoe kan een online-marketingbureau aan de slag gaan met online adverteren als ze geen doelen hebben bepaald en tevens ook geen Analytics e-commerce hebben opgezet? Dat is gewoonweg niet mogelijk ben ik van mening. Of je moet gebruikmaken van andere tools, maar dat was niet het geval. Het eerste wat daarom direct is ingesteld bij deze nieuwe klant zijn de doelen via Google Analytics met daarbij het e-commercegedeelte, zodat we niet enkel zien hoeveel conversies (aankopen) er worden gemaakt via zijn webshop maar ook dat we zien wat de waarde van een conversie is.

Mijn advies is daarom

Wat je ook doet, zet altijd eerst jouw doelen in Google Analytics, zodat je maandelijks kunt analyseren hoe de inzet van Google remarketing verloopt en of het daadwerkelijk rendabel is in plaats van dat het adverteren meer kost dan het opbrengt.

Dit artikel vind je interessant.

Maak je online-marketingcampagnes meetbaar met deze slimme technieken

#3 Tijdsduur bepalen journey klant

Wanneer je het mij vraagt, is één van de meest voorkomende fouten van remarketing dat bedrijven je continu blijven achtervolgen met hun remarketingbanners. Zoals ik al zei is het opzetten van een Google remarketingcampagne geen enkel probleem, echter het slim en strategisch inzetten van remarketing is een verhaal apart. Het begint namelijk allemaal bij het bepalen van de tijdsduur van de journey van jouw klant. Hierbij moet jij jezelf vragen stellen zoals:

  • Hoe vaak bezoekt een potentiële klant mijn website voordat hij zaken met mij gaat doen?
  • Hoe lang duurt het aankoopproces? 1, 7, 14 dagen of misschien wel een maand of jaar?

Door antwoord te geven op bovenstaande vragen, krijg je al meer inzichtelijk hoe lang jij jouw doelgroep moet benaderen met Google remarketingbanners. Deze gegevens verwerk je in het aanmaken van de verschillende doelgroeplijsten (zie stap 4). Denken dat het slim is voor de naamsbekendheid om jouw doelgroep te blijven achtervolgen is een verkeerde mindset. Uiteindelijk zal het eerder leiden tot schade dan tot nieuwe klanten.

#4 Opstellen doelgroeplijsten via Google Analytics

Bij het opzetten van jouw remarketingcampagne kun je doelgroeplijsten opstellen vanuit Google Adwords, maar ik adviseer je om deze lijsten op te stellen vanuit Google Analytics. Het verschil qua beschikbare data is namelijk enorm. Waar je via Google Adwords vrijwel enkel aan kunt geven op welke pagina jouw doelgroep is geweest om hem op deze manier te plaatsen in een doelgroeplijst, kun je via Google Analytics vrijwel alle data gebruiken die beschikbaar zijn in de statistieken van Google Analytics zelf. Zie hieronder een voorbeeld van datamogelijkheden via Google Analytics:

Google analytics remarketing lijsten

Bij adverteren wil je altijd doelgericht en doelgroepgericht te werk gaan. Waar Facebook remarketing erg sterk is in het filteren van mensen op basis van hun demografische gegevens, kun je via Google Analytics voornamelijk inspelen op het gedrag van de bezoeker. Denk aan: aantal bezochte pagina’s, verkeersbronnen, behaalde doelen en vele andere belangrijke gedragspatronen die helpen bij het opzetten van een succesvolle remarketingcampagne. Door slim te spelen met de doelgroeplijsten en de data via Google Analytics bereik je enkel de mensen waarvan de kans het grootste is dat ze daadwerkelijk ook jouw dienst of product zullen kopen.

#5 Doel behaald? Stop met remarketing!

In stap 3 liet ik je weten hoe belangrijk het is om de tijdsduur en customer journey van jouw doelgroep inzichtelijk te maken, zodat jij die niet continu blijft benaderen met remarketingbanners. Wat hierbij van belang is, is dat je gaat stoppen met het benaderen van jouw potentiële klant wanneer het doel is behaald. Hiermee wordt dan ook direct duidelijk waarom het bepalen van jouw doelen in Google Analytics van belang is.

Bij het opstellen van jouw doelgroeplijsten (besproken in stap 4), adviseer ik je om enkel mensen te benaderen die geen aankoop hebben gedaan via jouw website. Stel: ik ben actief via jouw website, navigeer naar jouw productpagina en op dat moment verlaat ik jouw website. Door middel van remarketing haal jij mij weer terug naar jouw website en koop ik jouw product. Op dat moment ben ik niet meer relevant voor jouw remarketingcampagne en wil je mij daarom ook niet meer benaderen met jouw banners.

Via Google Analytics maar ook Google Adwords kun je er op verschillende manieren voor zorgen dat je enkel mensen benadert die geen aankoop hebben gedaan.

Google Analytics doelenfilter

In de afbeelding hieronder heb ik een filter gemaakt die ervoor zorgt dat ik enkel mensen benader die een pagina hebben bezocht zonder het aanschaffen van dit product.

google-analytics-remarketing-filter-doelen

Google Adwords filter

Op de afbeelding hieronder zie je een filtercombinatie die ik via Google Adwords heb ingesteld. Deze filter zorgt voor het zelfde effect zoals die van Google Analytics.

google remarketing adwords filter doelen

Afsluiter: remarketing combinatiecase

In de stap hierboven liet ik je weten dat wanneer een potentiële klant zijn aankoop heeft gedaan, je moet stoppen met remarketing. Uiteraard is dit geheel afhankelijk van jouw product of dienst. Alweer enige tijd geleden was er een festival dat slim gebruik wist te maken van remarketing. Wanneer je de pagina van hun website bezocht en geen ticket kocht, kreeg je via verschillende websites banners te zien met een herinnering om jouw ticket te kopen omdat deze bijna uitverkocht waren.

Het slimme van deze remarketingcampagne was, dat wanneer je een ticket kocht via hun website daarna deze banners van “ticket verkoop” veranderden in “koop nu jouw muntjes”. Een slimme upsell remarketingcampagne als je het mij vraagt. En dit laat ook zien dat er vele mogelijkheden zijn om slim te spelen met de data vanuit Google Analytics om het uiterste uit Google remarketing te halen.

wouter-uitgesneden

Aan de slag met Google remarketing!

Mocht je aan de hand van dit artikel vragen hebben over Google remarketing, dan kun je hieronder altijd een reactie achterlaten of contact met mij opnemen. Zelf te weinig tijd of niet de benodigde kennis in huis? Als online-marketingspecialist sta ik graag voor jou klaar.