Wist jij dat een groot deel van de Nederlandse bedrijven doelgroepgegevens terzijde schuift? Hierdoor verspillen ze vele duizenden euro’s aan mensen die niet tot de doelgroep behoren. Daarnaast zijn ook de vele uren die geïnvesteerd worden in online marketing niet rendabel.

Vandaag laat ik je zien hoe je op basis van mijn artikel over doelgroepgegevens verzamelen, strategisch online enkel de mensen bereikt die voor jou daadwerkelijk interessant zijn. 

Waarom werken op basis van doelgroepgegevens?

In deze huidige digitale tijd is het voor iedereen mogelijk om snel en eenvoudig een advertentie op te zetten, een blogartikel te schrijven of een video te lanceren via YouTube. Omdat het zo eenvoudig is, wordt er vaak te weinig of geen tijd besteed aan het inzichtelijk krijgen wie nou daadwerkelijk de doelgroep is. Dit alles leidt tot slechte investeringen in online adverteren en vele onrendabele uren die maandelijks geïnvesteerd worden in social media, artikelen schrijven en video’s opnemen.

Online marketing heeft als krachtige factor dat je ontzettend veel kunt doen met doelgroepgegevens. Van gericht targeten tot het verhogen van je maandelijks rendement, omdat je voor jezelf inzichtelijk hebt wat jouw doelgroep nodig heeft. Daarom is het nu de tijd om mijn tips uit dit artikel op te volgen.

[easy-tweet tweet=”Weten wie je doelgroep is, is de eerste stap naar online succes” user=”wouterkleinsman”]

Wanneer je klaar bent met het lezen van dit artikel, weet je hoe jij jouw doelgroepgegevens online strategisch kunt inzetten zodat jouw huidige online rendement toeneemt. Jouw marketinginvesteringen (advertentiebudget en uren) die je op dat moment doet, zorgen dan voor een vele malen beter rendement dan nu het geval is. 

Jouw doelgroepgegevens: de basis tot communicatie

Alright, om maar meteen één ding uit je hoofd te halen zijn de termen B2B en B2C. Ik kom het vrijwel iedere week nog tegen dat verschillende directeuren nog heel graag “bedrijfsminded zijn (B2B)”. Als ze het hebben over online hun doelgroep bereiken, dan praten ze over bedrijven die ze willen benaderen.

Wrong! Marketing gaat simpelweg over mensen en niet over bedrijven of dingen. Wanneer je online jouw doelgroep wilt aanspreken, dan ga je mensen bereiken binnen een organisatie en niet de organisatie zelf want dat is geen levend wezen.

Doelgroepgegevens zijn daarom ook de basis van communicatie. Je moet eerst goed jouw doelgroep kennen, voordat je online kunt beginnen met communiceren. Doe je het zonder doelgroepgegevens? Dan kan ik je nu alvast vertellen dat een groot deel van jouw “doelgroep” not amused zal zijn.

Ze willen niet weten dat je vandaag een nieuwe klant hebt weten binnen te halen, dat je hond 1 jaar is geworden of dat je een dikke order aan het uitleveren bent. Zij willen geholpen worden, geëntertaind en voorzien worden van interessante informatie.

Daarom is het ook zo belangrijk om te weten wie er tot jouw doelgroep behoren. Dat is de basis voor jouw communicatie. Daarna is het noodzaak om een goede planning te maken voor jouw communicatie, zodat je jouw doelgroepgegevens strategisch kunt inzetten.

Doelgroepgegevens integreren in campagneplanning

Awesome, ik ga er vanuit dat je weet hoe jouw doelgroep eruitziet, lees anders dit artikel nog even. Wanneer je maandelijks jouw doelgroep strategisch wilt bereiken, is een campagneplanning een must.

In je campagneplanning geef je wekelijks aan waar je het die week over gaat hebben (je thema) en op wat voor dagen je wat voor soort berichten gaat communiceren. Dit kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

Week 1 – Social-mediamarketing

  • Maandag: Tip van de week
  • Dinsdag: Publiceren nieuwe artikel
  • Donderdag: Blik achter de schermen
  • Vrijdag: Trending nieuws

Omdat je weet wie jouw doelgroep is, moet het nu niet moeilijk zijn om zo’n planning in te vullen. Kijk goed welke producten of diensten voor jullie echt core-business zijn en ga rondom die producten / diensten waardevolle content maken. Content in de vorm van informatieve berichten, artikelen en video’s.

Om je te helpen met het opzetten van jouw campagne planning, kun je hier een voorbeeld downloaden dat je zelf kunt invullen. Deze planning maakt je voor vandaag up-and-running, zodat je direct aan de slag kunt gaan!

Brainstormen met je doelgroepgegevens voor ideeën

Ben je inspiratieloos en is bovenstaande activiteit voor jou nog niet haalbaar? Ga dan een uurtje brainstormen en zet een mindmap op. Vaak zit je zelf te dicht op je werk, waardoor je alleen in producten en of diensten denkt en dat is juist iets waar je niet over moet communiceren.

Pak daarom nu een A3-vel wanneer je inspiratieloos bent en start met mindmappen. Zet het product of dienst waar jullie je op focussen in het midden en ga rondom het product of de dienst verschillende onderwerpen bedenken.

content-marketing-mindmap-768x535

Na ongeveer een uur brainstormen heb je voldoende ideeën die je kunt indelen op je content-marketingkalender. Ideeën die allemaal iets te maken hebben met jouw core product, maar die niet over jouw core product gaan.

Adverteren met je doelgroepgegevens

Uiteraard, het is misschien het intrappen van een open deur, maar wanneer je een duidelijke omschrijving hebt van jouw doelgroep kan ik je direct al vertellen dat je rendement toeneemt.

Ik zie het helaas nog zo vaak gebeuren dat marketeers te breed online aan het adverteren zijn, waardoor de doelgroep te groot is en het rendement klein. Ga eens voor het bereiken van bijvoorbeeld 10.000 mensen in plaats van 1.000.000 mensen. Dit lukt echter alleen als je goed weet wie jouw doelgroep is.

Pak je doelgroepgegevens er daarom bij zoals ik het jou uitlegde in het vorige artikel. Wie zijn deze mensen? Geslacht? Leeftijd? Interesses? Functies? Als het goed is heb je al deze gegevens en deze kun je strategisch inzetten door te adverteren op Facebook, LinkedIn, Twitter en ook voor Google-Banner-campagnes.

Advertenties op maat met doelgroepgegevens

Bovenstaande was dan misschien een open deur, maar te vaak worden mensen benaderd met advertenties die niet aansluiten op hun behoeften of interesses.

Wanneer je weet wie jouw doelgroep is, kun je er met het design voor zorgen dat dit past bij jouw doelgroep. Leeftijd en geslacht zijn bepalende factoren voor hoe je advertentie eruit komt te zien. Moet je gebruikmaken van een rode of een blauwe kleur? Een vrouwelijke afbeelding of een mannelijke afbeelding? Je kunt dit enkel weten als je jouw doelgroep kent.

Ik zelf zie een enorme toename in kliks en tevens ook resultaten wanneer ik campagnes voer voor mijn klanten. Zo ben ik druk bezig met een advertentiecampagne voor een stichting waarbij we de doelgroepen ouders en een oudere generatie bereiken. Onze advertenties? Die zijn afgestemd op verschillende leeftijd / geslachtsoorten.

Om jou te helpen bij het opzetten van een goede advertentie, adviseer ik je onderstaande 2 artikelen:

Website afstemmen op je doelgroep

Als laatste wil ik het met jou over jouw huidige website hebben. Hoe vaak worden websites opgezet op basis van het “dit-ziet-er-erg-leuk-uit”-principe. Raad eens…: slechte investering!

Je wilt dat jouw website wordt afgestemd op jouw doelgroep. Pak de doelgroepomschrijving erbij en ga kijken hoe je deze informatie kunt verwerken in je website.

Denk hierbij aan: teksten, kleurgebruik, afbeeldingen, pagina’s en artikelen. Alles wat op je website staat, moet gericht zijn op de doelgroep die je wilt bereiken. Ga niet uit van je eigen kennis of voorkeuren, maar van die van de doelgroep.

O ja, lees meteen onderstaande artikelen en leer hoe je een website opzet op basis van de behoefte van jouw doelgroep:

Kort maar krachtig

Vond je het artikel kort? Ik zat te dubben of ik nu wel of niet alle belangrijke informatie had verwerkt in dit artikel. Ik kwam tot de conclusie dat bovenstaande richtlijnen jou laten zien hoe je jouw doelgroepgegevens strategisch kunt inzetten. Het is geen rocket-sience, maar zoals ik al aangaf zijn er nog enorm veel bedrijven die werken op basis van “natte-vinger-werk”.

Dat wil jij niet en dat wil ik niet. Geloof me maar, want “natte-vinger-werk” is hetzelfde als je ogen dicht doen en hopen dat je iets raakt. Investeer je tijd en geld goed, volg de tips uit dit artikel op en ga strategisch aan de slag met het bereiken van jouw doelgroep.

Succes!

 

Fotokrediet Shutterstock – Doelgroep marketing