Leuke marketingtechnieken, online beïnvloeden en marketingstrategieën. Het zijn allemaal belangrijke punten om in je marketing te integreren, maar dan ben je er nog niet.

Er is namelijk 1 belangrijk punt in je overall-marketingaanpak dat de meeste bedrijven niet integreren, waardoor ze veel potentiële klanten mislopen.

Ik laat je vandaag zien hoe jij deze marketingtechniek in je bedrijf kunt integreren en ik beloof jou, wanneer je dit doet, dat je meer online succes boekt.

Ik ben er klaar mee! Hopelijk jij ook…

Het maakt niet uit waar ik kijk. Wat ik zie is een wereld vol filtertjes.

Instagrammeisjes die respectloos hun lichaam op Instagram zetten met duizend verschillende filtertjes. Een man die in een dikke BMW langs het terras in de stad rijdt, stoer doen richting de vrouwen.

Jongens en meiden die bij te weinig likes hun foto verwijderen op Facebook en die een aantal uren later opnieuw posten. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Zelf ben ik er helemaal klaar mee. Waarom laat ik niet echt zien wie ik ben? Waarom ga ik mij niet kwetsbaar opstellen en authenticiteit uitstralen?

Waarom deed ik dat niet? Waarom doe jij dat niet op dit moment?

Ik ben van mening dat het met vele aspecten te maken heeft. Eén ervan is dat social media een erg vertekend beeld van de wereld geven. Dingen lijken mooier dan ze zijn en de jongere generatie moet hier tegenop boksen. Ook reclames op tv beïnvloeden onze kijk op de wereld. Van “uitgehongerde” modellen tot aan gelikte “succesvolle mannen” in dure pakken.

Vele dingen zijn één groot bedrog. En ik ben er zelf echt klaar mee. Daarom besloot ik enkele weken geleden om me kwetsbaar op te gaan stellen. Kwetsbaar in de zin van dat ik voor de volle 100% laat zien wie ik ben zonder filters. Kwetsbaar in de zin van dat ik 100% eerlijk ben tegen iedereen om mij heen, zowel zakelijk als privé.

Het is tijd voor kwetsbaarheid

Tony Robbins stelde tijdens Unleash the Power Within (UPW) de vraag: “Wie voelt zich niet goed genoeg?” Van de aanwezigen stak 99% zijn of haar hand op.

Dat is niet gek want op school werd ons al verteld wat goed en fout was. Enkel je hand opsteken als je het goede antwoord weet en anders zitten en zwijgen. Het is dus niet raar dat wij leven met verschillende filters, die zijn immers aangebracht door leraren, ouders, vrienden en vriendinnen, werkgevers en ga zo maar door. We creëren samen een ‘fit-in-wereld’, maar wat er gebeurt als je niet meer wilt ‘passen’ in dat ‘gewone leven’ is heel interessant.

Wat jij vanaf vandaag dus móét doen, is het weghalen van al je filters. Ik weet het, dat is lastig want je moet die heerlijke, aangename en veilige comfortzone verlaten, maar… het is tijd voor eerlijkheid en kwetsbaarheid.

“Waarom Wouter?!”

Omdat je mensen pas echt raakt als je je kwetsbaar opstelt. Zonder kwetsbaarheid is een échte, eerlijke verbinding vrijwel niet mogelijk.

Een voorbeeld: een marketingbureau zal altijd zeggen dat ze jouw bedrijf succesvol kunnen maken. Wat ze vaak niet doen, is communiceren dat ze wel eens een steek hebben laten vallen. Maar perfectionisme bestaat niet en dat zullen jouw potentiële klanten ook niet geloven. Trek daarom de filters van je bedrijf af. Geef mensen de mogelijkheid om jouw ware aard te ontdekken, zodat ze een diepgaande connectie met jou kunnen aangaan. Mensen zijn niet dom en prikken moeiteloos door oppervlakkige filters heen.

Kwetsbaarheid op een website

Bij mij kwam het inzicht toen ik in de afgelopen weken nieuwe teksten voor mijn website ging schrijven. Gelukkig kon ik mijn teksten toetsen bij de mastermindgroep, een groep waarin 7 geweldige ondernemers zitten die zich stuk voor stuk kwetsbaar opstellen. Waarom doen ze dat?

Omdat kwetsbaarheid zorgt voor eerlijkheid en dat zorgt ervoor dat we elkaar op een snelle manier kunnen laten groeien.

Weet je hoe ongelofelijk lastig het is om websiteteksten te combineren met kwetsbaarheid? Anyway, na 10 pogingen van het schrijven van mijn websiteteksten kreeg ik E-I-N-D-E-L-I-J-K dikke pluimen van mijn mastermindgroep.

Waarom vond ik het zo moeilijk?

Ik was in mijn hoofd te druk bezig met hoe ik de lezer overtuig in plaats van hoe ik laat zien dat ik hem op een passende manier kan helpen.

Te druk met dezelfde lijntjes volgen zoals ieder ander marketingbureau doet. Laten zien hoe geweldig je wel niet bent en hoe succesvol je de klant kunt maken.

Dat ik bedrijven succesvol kan maken weet ik zeker. Maar ik ga jou niet het verhaal vertellen dat 100% van mijn klanten nog steeds bestaan. Daar heb ik immers geen controle over. En het zou dan ook dikke b*llshit zijn als ik het jou wel zou vertellen.

Met zulke verhalen raak ik je niet, daar prik je meteen doorheen.

Time to drop the filters

De echte ik? Die misten de mensen van de mastermindgroep in mijn teksten. Gelukkig kreeg ik ontzettend veel waardevolle feedback en één reactie wil ik hier graag met jou delen:

Kwetsbaarheid

Deze reactie zette mij aan het denken. Het liet mij namelijk zien dat mijn online-communicatie niet klopte.

Het confronteerde mij met mijn “filters”. Filters die totaal niet gelijk zijn aan de manier van hoe ik mij echt presenteer.

En dat is iets wat vele mensen doen. We raken onszelf kwijt omdat we van mening zijn dat mensen bepaalde verwachtingen van ons hebben.

Ik sprak afgelopen weekend nog iemand met dezelfde mening. Kwetsbaar opstellen is niet eenvoudig, maar het levert je zoveel moois op.

Het zorgt ervoor dat mensen echt een diepgaande connectie met jou kunnen aangaan. Een connectie met jou en jouw bedrijf in plaats van met een oppervlakkig filtertje.

Omdat ik zo te spreken ben over kwetsbaarheid heb ik dit artikel geschreven.

De kracht van kwetsbaarheid

Met wie doe jij eerder zaken? Een persoon die enkel communiceert over zijn successen, of een persoon die communiceert over zijn successen én valkuilen?

Een personaltrainer die altijd al 78 kilo heeft gewogen of een personaltrainer die van 200 naar 78 kilo is gegaan en als missie heeft Nederland gezond te maken.

Wij identificeren onszelf met andere mensen. Referenties bijvoorbeeld zijn enorm krachtig wanneer je deze afstemt op jouw doelgroep. Robert Cialdini noemt het de kracht van symphatie. We voelen ons eerder aangetrokken tot mensen die op ons lijken.

Zo maakte ik ook de keuze voor mijn businesscoach Tibor. Tibor had een verhaal dat aansloot op mijn eigen verhaal. Hij is in het verleden tegen dingen aangelopen waar ik op dat moment tegen aanliep. Dit zorgde er al snel voor dat ik hem mocht. Had Tibor zichzelf niet kwetsbaar opgesteld, dan had ik deze connectie niet met hem gehad. Dan was de kans groot geweest dat hij nooit mijn coach was geworden.

Hetzelfde geldt voor ieder ander bedrijf. Wanneer jij jezelf kwetsbaar kunt opstellen, dan kun jij aan jouw doelgroep laten zien waar je voor staat, ook wel je brandindentiteit genoemd. Waar sta jij voor als bedrijf en waar geloof je in? Alleen door jezelf kwetsbaar op te stellen kun jij jouw brandindentiteit naleven. Hierdoor trek je de juiste mensen aan die echt bij je passen.

Ik ondervond zelf de kracht van kwetsbaarheid nadat ik mijn nieuwe teksten had geschreven voor mijn site en toen ik het toepaste in mijn privéleven. Ik was in eerste instantie bang dat ik mensen om mij heen zou wegjagen. Dat mensen rare dingen over mij zouden gaan denken. Simpelweg omdat ik “de fit-in-wereld” aan het verlaten was. Dat was totaal niet het geval. De mensen om mij heen kregen ontzettend veel respect voor mij.

Waarom? Omdat ik heb laten zien waar ik voor sta en daardoor vinden zij aansluiting bij mij. Dat is de kracht van kwetsbaarheid. Stel jezelf open zodat mensen zich bij jou kunnen aansluiten. Of het nou privé of zakelijk is, niemand wil een relatie met een fakepersoon. Mannen mogen niet huilen? Alleen successen laten zien en nooit toegeven dat het ook wel eens moeilijk is? Opboksen tegen de ‘glitter en glamour’ op social media en televisie? Nee, want…

Geen filters = 200% boost zowel privé als zakelijk

Mijn eye-opener bij het schrijven van de websiteteksten? Net doen alsof ik aan het praten was met één van mijn beste vrienden, die ik ontzettend graag wil helpen op een eerlijke manier waar hij echt iets aan heeft.

Ik kan enkel met een goed advies komen door mezelf kwetsbaar op te stellen. Zo ben ik namelijk 100% puur en is mijn advies 100% eerlijk.

En daar heeft hij echt iets aan. Eerlijkheid zodat hij kan groeien als bedrijf.

En dit geldt voor ieder bedrijf, no matter of je in de B2B of B2C zit. Je hebt een product of dienst om de problemen op te lossen van jouw doelgroep.

Enkel met het bieden van een oplossing kom je er niet. Het gaat om de totale ervaring, van A tot Z.

Neem mensen mee in een verhaal zodat ze jou echt leren kennen. Zo trek je écht de klanten aan die passen bij jouw bedrijf.

Zo is je communicatie via ieder kanaal authentiek. Zo zijn jouw medewerkers offline en online hetzelfde tegen jouw klanten.

Zo zal jouw partner je na 10 jaar niet verlaten omdat “je een ander persoon bent geworden”. Nee, wanneer jij je vanaf dag 1 kwetsbaar opstelt, neemt je geluk in de relatie met minstens 200% toe.

Klaar om je kwetsbaar op te stellen?

Ontdek bij jezelf wie je écht wilt zijn en accepteer dat ook. Laat die filters voor wat ze zijn.

Je bent als persoon en als bedrijf geweldig en uniek! Laat het zien en je kunt een 200% succesgroei verwachten op privé en zakelijk gebied.

Laat mij hieronder weten wat jouw kracht is. Wat is jouw authenticiteit?

Succes!