Hoe positioneer jij jezelf als autoriteit / expert in deze snelle digitale tijd? Houd je er rekening mee in je marketingstrategie? Of gaan vrijwel al jouw investeringen en mankracht uit naar het trekken van de aandacht van jouw doelgroep? Het verkrijgen van een autoriteit-/expertstatus is van groot belang in deze tijd.

Investeer daarom 15 minuten van je tijd en werk dagelijks aan het verkrijgen van autoriteit.

Waarom is een autoriteit-/expertstatus van belang?

Bedrijven die zich in deze tijd niet bezighouden met het verkrijgen van een autoriteit-/expertstatus missen gigantisch de boot. Ieder jaar verschijnt “De Edelman Barometer” en ook dit jaar toont deze weer aan hoe belangrijk het hebben van een expertstatus is.

Edelman Trust barometer 2017

Bovenstaande statistieken brengen duidelijk in beeld wie wij het eerst vertrouwen. Academische of technische experts staan bovenaan, gevolgd door mensen waarop wij lijken. Dat is ook de reden waarom sociale bewijskracht zo’n belangrijke rol speelt in jouw marketing.

Wanneer jij je als bedrijf niet bezighoudt met het verkrijgen van de expertstatus, dan wordt het lastiger om het vertrouwen te winnen van jouw doelgroep. Hierdoor ontstaat de kans dat je de klant moet gaan binnenhalen door je in de prijsvechtersmarkt te begeven.

Dat wil je niet!

Daarom geef ik je nu belangrijke tips en handvatten om dagelijks te werken aan jouw autoriteit-/expertstatus. Zo werk je aan een stabiele business met een focus op de lange termijn.

#1 Deel je kennis door middel van een blog

“Wauw, geweldig Wouter…, gaan we open deuren intrappen?”

Ik ben er van overtuigd dat je vaak genoeg hebt gehoord van bloggen of dat je zelf ook al een blog hebt. Maar er is een groot verschil tussen “bloggen” en “bloggen”. Een gemiddeld bedrijf ziet bloggen als een moettaak zonder dat ze het daadwerkelijk ook leuk vinden. Resultaat? Saaie artikelen waar jouw doelgroep niet op zit te wachten.

Belangrijk is dan ook als eerste dat je het praktisch nut van bloggen in gaat zien. Bij bloggen kijk je namelijk niet maandelijks naar de keiharde conversies. Integendeel zelfs…, bloggen moet een hele andere doelstelling hebben. Denk aan kpi’s zoals: traffic naar de website, time on site en terugkerend bezoek.

Ik zie het nog zo vaak om mij heen dat een blog word beoordeeld op het aantal nieuwe opdrachten dat het maandelijks binnenhaalt. Geheel onlogisch want mensen lezen vaak artikelen in de oriëntatiefase. Dit vergt dan ook een totaal andere doelstelling en kpi’s.

Pak het vanaf vandaag goed aan met bloggen

Ik houd niet van zweverige verhalen en wil het graag praktisch houden. Daarom volgt nu een stappenplan hoe je aan de slag kunt gaan met bloggen.

1. Stel een mindmap op

Misschien heb je in het begin voldoende inspiratie om te bloggen, maar voordat je het weet ben je inspiratieloos. Begin daarom met het opstellen van een mindmap. Zet in het midden jouw product of dienst en verzin daaromheen allemaal onderwerpen die te maken hebben met dat product.

Vanuit die onderwerpen trek je weer lijntjes naar nieuwe onderwerpen die je doen denken aan het eerste onderwerp. Neem ± 45 minuten de tijd en je hebt volop ideeën voor de aankomende maanden.

Het interessante van een mindmap is dat je op veel ideeën komt die altijd een raakvlak hebben met jouw product of dienst.

2. Houd rekening met seo (zoekmachineoptimalisatie)

Voordat je het verkeerd leest, ik wil niet dat je het artikel schrijft als een emotieloze robot. Het artikel dat je schrijft moet altijd aansluiten op de behoefte van jouw doelgroep en je moet het op zo’n manier schrijven dat jouw doelgroep zich ook aangesproken voelt.

Bij het rekening houden met seo bedoel ik wel dat je de juiste zoekwoorden in je artikel meeneemt in de titel, in de tekst en in je afbeeldingen. Zo zorg je voor een win-win-situatie.

Jouw doelgroep voelt zich aangesproken door jouw artikelen en leert jouw vertrouwen. Via de zoekmachine word je over de aankomende periode steeds beter gevonden.

3. Wees niet te kritisch (mensen zijn dom)

Ohoo.., ja sorry maar mensen zijn echt dom! Ik zelf ook…

Ik heb heb 2 linkerhanden en dus geen flauw benul van klussen. Waneer jij een klusser bent en artikelen schrijft gericht op mensen met 2 linkerhanden, dan moet je goed beseffen dat er met tips die voor jou een open deur lijken, voor mij een wereld opengaat. Gek genoeg denken wij nog te vaak dat het peanuts is wat wij schrijven.

Probeer jezelf te verdiepen in de leek en je merkt al snel dat je met eenvoudige tips een heel eind komt.

#2 Start een wekelijkse vlog

Ik zie nog te weinig bedrijven om mij heen die vloggen. Bedrijven die het wel doen scoren er enorm veel punten mee. Waarom doe jij het op dit moment nog niet? Omdat je video’s te weinig weergaven krijgen of omdat je denkt niks nuttigs te melden te hebben?

Blog en vlog lijken veel op elkaar en je kunt dezelfde strategie hanteren. Mensen zijn namelijk steeds vaker actief op kanalen zoals YouTube om geïnspireerd te raken of om antwoord te krijgen op hun vragen. Toen onlangs mijn ketel het begaf, was het eerste wat ik deed zoeken op YouTube. Bij bepaalde informatie is het handiger om een video te bekijken.

Maar het hoeven niet alleen maar “how-to”-video’s te zijn. Van enkele mensen die mij volgen op YouTube kreeg ik te horen dat ze geen voorstander zijn van lezen. Ze pakken liever mijn video’s in de ochtend erbij of kijken hem eventueel in bed voordat ze gaan slapen. Geen lappen tekst, maar een video waarbij je in relaxmodus kunt gaan en je niet hoeft te focussen op al die woorden.

Wanneer je vandaag de keuze maakt om te starten met een vlog, dan zul je daar op langere termijn de vruchten van plukken. Facebook zette vorig jaar immers niet voor niks de aanval in op YouTube.

We consumeren steeds minder via de tv en meer via kanalen zoals YouTube.

Daling omzet tv-reclame met 6,9 procent in eerste helft 2017

Volgens onderzoek van Screenforce daalt in de eerste helft van 2017 de omzet van tv-reclame met 6,9% ten opzichte van de eerste helft 2016.

Wanneer je niet enkel de aandacht wilt trekken van jouw doelgroep, maar ze ook nog eens wilt inspireren, dan adviseer ik jou om je te gaan verdiepen in video-marketing. Met een kleine investering van rond de € 500 heb je jouw eigen mini-studio opgezet en kun je aan de slag met het inspireren van jouw doelgroep via kanalen zoals YouTube.

 

#3 Inspireer mensen met een podcast

Beluister je zelf al regelmatig een podcast? Omdat ik zelf vaak in de auto zit, ben ik een enorme liefhebber van podcast en audio-boeken. Het is een geweldige manier om jezelf te ontwikkelen en ook nog eens een goede investering van de tijd die je in de auto zit.

Het opzetten van een podcast hoeft niet veel tijd te kosten en je kunt gebruikmaken van kanalen zoals Soundcloud of iTunes om jouw podcast te delen. Mijn advies is om te kiezen voor Soundcloud, omdat je jezelf anders al snel gaat beperken tot enkel de Applegebruikers.

Maar goed, voordat je ook maar start ben je nog wel een aantal stappen onderweg. Het idee was ook niet om je in dit artikel te gaan vertellen hoe je van A tot Z jouw podcast opzet. Wat ik wel met je wil delen, is dat steeds meer mensen gebruikmaken van podcast om zich te ontwikkelen en zich te laten inspireren.

Wat je wilt voorkomen, is dat je te laat de keuze maakt voor het inzetten van een podcast.

Verdiep jezelf daarom goed in jouw markt, kijk tegen welke problemen jouw doelgroep aanloopt en kijk hoe eventueel een podcast jou kan helpen bij het verkrijgen van autoriteit-/expertstatus.

Het is niet voor iedere doelgroep interessant, maar ik weet zeker dat wanneer jij de zakelijke doelgroep wilt benaderen dat podcast een zeer effectieve manier is. Tweederde van de ondernemers die ik spreek, maakt gebruik van podcast.

Dus jij mag de keuze maken of een concurrent van jou die doelgroep mag serveren of dat jij de doelgroep gaat helpen.

 

#4 Wees nuttig via social media

Ik wil voornamelijk hierbij het woord “nuttig” benadrukken. Actief zijn op social media waarbij je enkel over jezelf praat, levert je geen status tot expert op of geeft geen autoriteit. Toch doet een gemiddeld bedrijf dit nog steeds. Kun jij van jezelf zeggen dat je echt nuttig bent op social media? Waarom wel of waarom niet?

Vaak komt het door een gebrek aan tijd, waardoor er dezelfde dag nog een bericht verzonnen moet worden. Mijn advies is om altijd een contentkalender op te zetten. Speciaal voor jou kun je mijn eigengemaakte contentkalender hier downloaden.

Het inzetten van een contentkalender zorgt er namelijk voor dat je berichten van veel hogere kwaliteit zijn.

Breng je social-media-inzet naar de next-level

Maak eerst een overzicht van verschillende thema’s die interessant zijn voor jouw social-mediakanaal.

Zie hieronder een overzicht van verschillende thema’s.

content-marketing-onderwerpen

Wanneer je voor jezelf verschillende thema’s hebt uitgekozen, download je mijn contentkalender en verdeel je deze thema’s over de dagen. Belangrijk hierbij is dat je minstens één maand van tevoren bezig bent met het opzetten van de contentkalender. Zo heb je voldoende tijd voor het realiseren van echt nuttige berichten. Door gebruik te maken van thema’s kun je aan het einde van iedere maand goed inzien wat voor berichten (thema’s) het wel goed doen en welke niet.

Dit was social media in een notendop 😉

Voor meer tips omtrent content-marketing klik hier.

 

#5 Positioneer jezelf via bekende blogs

Hoe zou jij het vinden als ik je op dit moment vraag of jij een artikel wilt schrijven over jouw vakgebied voor meer dan 10.000 geïnteresseerde lezers?

Superinteressant, zou je ook niet denken?

Het is mogelijk, want zoals je misschien wel weet zijn er via internet verschillende sites te vinden die zoeken naar gastbloggers. Sites waar dagelijks vele mensen actief op zijn die hulp zoeken bij hun vraagstukken. Op marketinggebied kun je denken aan sites zoals Dutchcowboys, Marketingfacts en E-merce.

Deze sites zijn altijd op zoek naar inspirerende informatie op het gebied van social-mediamarketing, online marketing en andere onderwerpen omtrent marketing. Weet jij welke sites bij jouw leading zijn en die de mogelijkheid bieden tot gastbloggen? Ik kan je vertellen dat er voldoende sites zijn.

Enkele van mijn klanten houden zichzelf ook bezig met gastbloggen. Zij bevinden zich in verschillende branches en ook is het mix van B2C en B2B. Het voordeel van gastbloggen is dat je direct een enorm bereik hebt. En dat betekent direct onder de aandacht komen van een doelgroep die jou nog niet kent.

Zelf had ik mijn eerste jaar ook de focus op het schrijven voor bekende blogs. Daarna maakte ik de switch richting mijn eigen blog dat nu 10.000+ bezoekers per maand trekt. Klinkt leuk de aantallen, maar hiervoor is hard gewerkt.

Moet ik vandaag de keuze opnieuw maken, dan zou ik in eerste instantie gaan voor een 50/50-constructie of eventueel 75% voor een extern blog (zoals Marketingfacts) en 25% voor mijn eigen blog.

Waarom deze keuze?

Wanneer je start met bloggen, trek je de eerste maanden niet direct duizenden bezoekers.

Door samen te werken met een extern blog, werk je op een snelle manier aan je naamsbekendheid / expertstatus waardoor belangstellenden dan vaak door zullen klikken naar jouw eigen website.

Externe blogs bieden vaak ook de mogelijkheid om in het artikel wat je schrijft een linkje te plaatsen richting jouw eigen site.

Hierdoor verkrijg je niet alleen meer traffic naar je site maar wordt je site ook nog eens interessanter in de ogen van Google.

Een win-win-situatie dus!

Zet nu je eerste stappen

Als je mij al een tijdje volgt dan weet je dat ik het vaak heb over ondernemers die consumeren. Ondernemers die consumeren komen vaak niet tot actie. Daarom wil ik jou 1 belangrijk advies meegeven.

Advies 1:

Kijk voor jezelf wat voor kanaal het meest interessant is voor jouw doelgroep.

Hoe halen ze de informatie binnen die zij nodig hebben?

Hoe kun jij van toegevoegde waarde zijn via dit kanaal?

Zet voor jezelf dat kanaal op papier en noteer tevens een datum in je agenda dat je hiermee aan de slag gaat.

 

Succes!

 

Fotokrediet Shutterstock – Autoriteit