Om op een snelle manier de aandacht van de doelgroep te trekken, wordt al snel de keuze gemaakt voor advertentiekanalen als Google Adwords, Facebook Adverteren en andere advertentiemethodes. Maar heb jij al van de ervaring gehoord? De ervaring is de sterkste manier van adverteren en ik laat jou vandaag zien waarom dat zo is.

De ervaring als advertentietechniek

Wanneer jij kunt kiezen tussen een aanbeveling van een goede vriend of iemand die op jou lijkt of een advertentie op tv die zegt dat een bepaald product geweldig is. Waarvoor zou jij dan kiezen? Hoogstwaarschijnlijk zeg je die goede vriend of degene die op jou lijkt. En zo komt het uit verschillende onderzoeken ook naar voren.

Influence marketing Edelman Trust Barometer

Mond-tot-mondmarketing, zoals we het noemen, is al vele jaren de sterkste manier van adverteren. In deze digitale wereld is het nog steeds niet veranderd. Wij maken nog steeds de beste keuzes op basis van (zie bovenstaande onderzoek): experts, autoriteiten en mensen die op ons lijken. Zet daarom een strategie op waarin je de ervaring-advertentie-techniek kunt inzetten om de aandacht te trekken van jouw doelgroep.

The Law of Diffusion of Innovation

Law-of-Diffusion-of-Innovation

Het model van the law of diffusion of innovation laat tevens zien hoe belangrijk het is om je te richten op een geweldige ervaring. Die ervaring zorgt namelijk voor positieve referenties en het vergroten van de mond-tot-mondmarketing. Wanneer je een nieuw product wilt gaan verkopen, moet je eerst op zoek gaan naar de innovators en early adopters. Je weet wel, die mensen die met z’n duizenden in de rij staat voor de nieuwe iPhone. Het maakt niet uit of deze goed of niet goed is, de missie van de early adopters is om deze het eerste in de handen te krijgen.

Wanneer uiteindelijk de early adopters het product hebben uitgeprobeerd en jij zorgt ervoor dat er een geweldige ervaring aan is gekoppeld, dan is de kans het grootst dat zij het verspreiden via internet door middel van aanbevelingen via klantbeoordelingwebsites (Trustpilot, Kiyoh, The Feedback Company), Youtubevideo’s, blogartikelen, social media en andere kanalen om hun mening te delen.

Door als bedrijf te monitoren, zie je vele positieve ervaringen op internet verschijnen. Wanneer dit gebeurt, zet je jouw advertentiekanalen in om de early majority te bereiken. Voor deze doelgroep is het van belang hun keuzes te valideren en dat  doen ze door te luisteren naar de innovators en early adopters. Ook wel de ervaring via het internet genoemd.

Focust jouw strategie zich direct op het promoten van het nieuwe product via offline- en online-marketingcampagnes, dan is de kans groot dat de early majority jouw nieuwe product niet koopt omdat nog niemand (early adopters) zijn ervaring over jouw product deelde. En dit is dan ook direct de reden waarom de ervaring boven adverteren staat.

De ervaring blaast adverteren weg

Door de jaren heen zijn er steeds meer online-marketingkanalen / social-mediakanalen gelanceerd. Waar het eerst enkel mogelijk was voor grote bedrijven om te adverteren, is het nu ook mogelijk voor de bakker om de hoek. En dat is direct de reden waarom de ervaring adverteren wegblaast.

Door een overvloed aan advertenties en de vaak negatieve ervaringen die wij ermee hebben, negeren onze hersens al steeds vaker advertenties. En wat dacht je van ad-blockers? Het gebruik van ad-blockers is de laatste tijd enorm gegroeid omdat wij klaar zijn met het zien van advertenties die vaak toch niet aansluiten op onze behoeften.

statistieken ad blockers 2016

Daarom kun je beter investeren in een excellente ervaring, zodat we niet meer afhankelijk zijn van advertentiekanalen. Een ervaring is immers geen advertentie en zal dus niet geblokkeerd worden. En wanneer we deze advertentiekanalen wel willen gebruiken, moeten we kijken hoe we die beter kunnen aankleden. Enkel een advertentie onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep gaat niet meer werken. We moeten het vertrouwen winnen.

Adverteren is niks zonder de ervaring

Als je toch gebruik wilt maken van online adverteren, is het dus van belang dat je het vertrouwen wint van jouw doelgroep. En raad eens…? Dit kan enkel door eerst te zorgen voor een excellente ervaring, zodat je de ervaring kunt inzetten om jouw advertentie geloofwaardige te maken.

Een goed voorbeeld is Google Adwords. Wanneer je als bedrijf gebruikmaakt van deze mogelijkheid van adverteren is het hebben van de ervaring een krachtige manier om de aandacht te winnen van jouw doelgroep.

Google adwords adverteren

Wanneer we kijken naar bovenstaande resultaten, gaat de aandacht al snel naar de eerste en derde advertentie. Dit komt omdat hierin referenties staan. Het tonen van referenties bij jouw advertentie zorgt direct voor positievere resultaten. Denk hierbij aan de stijging in het aantal mensen dat klikt op jouw advertentie in plaats van op die van een concurrent. Uit verschillende onderzoeken is dit naar voren gekomen en ik ervaar dat ook wanneer ik bij klanten van een advertentie zonder referenties naar een advertentie met referenties ga.

Tevens zie je dat wanneer je gebruikmaakt van referenties in jouw advertenties deze effectiever zijn, waardoor je uiteindelijk minder hoeft te betalen.

De ervaring zorgt voor de eerste stap in de journey

De eerste stap van de customer journey is het winnen van de aandacht van jouw doelgroep. Waar wij op dit moment vaak gebruikmaken van online adverteren, zal de ervaring het in principe voor een groot deel gaan overnemen. Mensen die tevreden zijn en een goede ervaring hebben, zorgen uiteindelijk voor de nieuwe aandacht van jouw potentiële doelgroep (lees mond-tot-mond-marketing). Door als bedrijf te investeren in een excellente ervaring zul je uiteindelijk zien dat deze investering vele malen krachtiger is en langer duurt dan continu geld spenderen aan adverteren. Als je advertentiebudget op is, verdwijnt de advertentie direct en is je investering niet meer dan een tijdelijk podium. Ervaringen die worden gedeeld via internet verdwijnen vrijwel nooit meer.

De kracht van ‘de ervaring’ en micro moments

Alweer een lange tijd geleden introduceerde Google micro moments. Micro moments vinden iedere seconde van de dag plaats. Een micro moment kan zijn: ik heb misschien last van hooikoorts wat moet ik doen? Voor antwoord pak je jouw mobiele telefoon en zoek je via Google op “hooikoortssymptomen”.

Wanneer we kijken naar micro moments dan kan de ervaring zorgen voor vele nieuwe micromomenten. Denk maar eens aan de GoPro. Veel mensen maken gebruik van hun GoPro tijdens extreme sporten waarbij ze hun avontuur direct opnemen en delen.

Stel dat ik nu op wintersport ga en ik bedenk me opeens dat het best wel gaaf zou zijn om deze wintersportvakantie vast te leggen. Door een zoektocht op Google (micro moment) kan ik terechtkomen op de website van iemand die zijn extreme wintersportervaringen deelt met zijn GoPro. En voilà, het delen van deze ervaring trok mijn aandacht en overtuigt mij er misschien wel van dat ik een GoPro moet aanschaffen.

Kies jij voor de ervaring boven adverteren?

Ik hoop aan de hand van dit artikel te laten zien dat investeren in de ervaring belangrijker is dan al jouw geld te investeren in advertenties. Houd je achterdeur gesloten en zorg voor een geweldige ervaring zodat jouw klanten altijd bij jou willen blijven. Wil je toch liever jaarlijks duizenden euro’s investeren in adverteren in plaats van in een geweldige ervaring? Wees er dan van bewust dat je achterdeur altijd open staat en dat je mensen met dure advertenties naar binnen haalt maar ze naar korte tijd weer kwijtraakt.

wouter-uitgesneden

Let’s rock!

Ben jij klaar om je te focussen op de ervaring? Laat het mij dan hieronder weten. Uiteraard wanneer je hulp nodig hebt, neem dan gerust contact met mij op.